• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto nie zmieniło zdania: wakacje bez tramwaju na al. Havla

Maciej Korolczuk
18 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Miasto nie zmieniło zdania - w wakacje tramwaje znikną z al. Havla i będzie tam obowiązywać autobusowa komunikacja zastępcza. Miasto nie zmieniło zdania - w wakacje tramwaje znikną z al. Havla i będzie tam obowiązywać autobusowa komunikacja zastępcza.

Gdańscy urzędnicy odnieśli się do pomysłu Wojciecha Trzcińskiego, inżyniera kolejnictwa, który przed tygodniem przekonywał w artykule na Trojmiasto.pl, że na czas zaplanowanych w wakacje robót na al. HavlaMapka nie trzeba na niej wstrzymywać ruchu tramwajów. Magistrat przeanalizował jego propozycję, ale zdania nie zmienił: w wakacje na al. Havla tramwaje zostaną zastąpione przez autobusy.



Decyzja o wycofaniu w wakacje tramwaju na al. Havla jest:

Przed tygodniem nasz czytelnik Wojciech Trzciński, który zawodowo zajmuje się kolejnictwem, wskazał, że planowane włączenie w al. Havla nowego torowiska budowanego w ciągu Nowej Warszawskiej nie musi oznaczać całkowitego wycofania tramwajów z al. Havla. Według niego możliwe jest tam zastosowanie rozjazdu nakładkowego i takie etapowanie robót, by tramwaje mogły mijać plac budowy po jednym torze.

Po tygodniu analiz miasto oficjalnie odniosło się do jego pomysłu. Poniżej publikujemy w całości stanowisko magistratu, przesłane nam przez Jędrzeja Sieliwończyka z biura prasowego UM.

Urząd: komunikacja zastępcza optymalnym rozwiązaniem



Realizacja inwestycji, przy utrzymaniu w ruchu tramwajów po jednym torze wzdłuż al. Havla, nie jest technicznie możliwa. Przy istniejących uwarunkowaniach technicznych optymalnym rozwiązaniem jest to, które zakłada wprowadzenie komunikacji zastępczej.

Przebudowa skrzyżowania torowego wraz z budową torów na al. Havla zmienia układ torowy w planie, jak i układ wysokościowy torowiska, co oznacza, że nowe torowisko będzie miało inne rzędne i będzie budowane na innej wysokości.

Przebudowywany układ torowy zakłada instalacje w zmienionych lokalizacjach słupów i nowej sieci trakcyjnej. Przebudowa układu torowego nie jest prowadzona w tym samym śladzie, torowisko będzie przesunięte w odniesieniu do obecnego, z nowym układem słupów trakcyjnych. Budowany jest także nowy układ drenażowy w międzytorzu (co przy pomyśle czynnego tramwaju pociągałoby za sobą dodatkowe koszty związane z zabezpieczeniem czynnego toru poprzez np. wbicie ścianek szczelinowych. Co za tym idzie - ryzyko uszkodzenia sieci podziemnych, ryzyko obsypywania czynnego toru, prace pod czynną trakcją, logistyczny dojazd do budowanego toru).

Z zapisów przetargu wynika, że w sytuacji, gdy utrzymanie ruchu tramwajów z przyczyn technicznych nie będzie możliwe, wykonawca zobowiązany jest do zapewnienia komunikacji zastępczej. Co ważne, koszty związane z zapewnieniem tej usługi ponosi wykonawca. Jest to rozwiązanie bardzo drogie, ponieważ zakłada wysoką częstotliwość kursowania. Gdyby zatem istniała techniczna możliwość prowadzenia prac przy zachowaniu ciągłości kursowania tramwajów, wykonawca z pewnością skorzystałby z takiej opcji, unikając wysokich kosztów autobusowej komunikacji zastępczej.

Ponadto zastosowanie innego niż przyjęte rozwiązania komunikacyjnego stwarzałoby zagrożenie związane z wydłużeniem terminu robót i kosztów z tym związanych. Wszystkim zależy na jak najszybszym wykonaniu elementów torowiska i zakończeniu prac w określonym terminie.

Założony okres zamknięcia torowiska (do końca sierpnia) jest terminem bezpiecznym i zarówno DRMG, jak i wykonawca dołożą wszelkich starań, aby prace zakończyły się wcześniej. Będzie to jednak możliwe wyłącznie przy wariancie zakładającym wykorzystanie komunikacji zastępczej.

Opinie (110) 1 zablokowana

  • Lawendowe wzgorze

    Kiedy będzie więcej Lini tramwajowych.

    • 3 2

  • No raczej, nie będzie jakiś inżynier kolejnictwa

    podpowiadał alfom i omegom z zarządu Gdanska, jak można lepiej coś zrobić ! Bezczelny typ. Oni, wycinacze całej zieleni, betonujacy każdy skrawek miasta, w swym nadęciu nazywający tory tramwajowe jak ulice, wiedzą lepiej. Oni nie tylko walczą o wyzwolenie Białorusi plakatami, z wojnie na kawalku ukrainy tworzący światową wojnę, oni tworzą przyszlosć miasta. Oni wiedza, ze tam, gdzie korki paraliżują ruch, trzeba sprzedawać deweloperom wiecej terenu i nie potrzeba nowych ulic. Ze jeśli już łaskawie jakaś droga powstaje, to z płyt betonowych, zeby plomby wypadały. Włodarze Gdańska są wyjątkowi, pokłony. Niech Havla trwa bez tramwajów wiecznie.

    • 3 2

  • mamda

    Bravo, rzekomo słuchają mieszkańców!!! A co ich obchodzi dzielnica Gdańsk Południe , ważne że powstają nowe osiedla jak grzyby po deszczu a drogi jeszcze z XIXw. Nowa Świętokrzyska to świetlista przyszłość. Myślę że żaden z "wysokich" urzędników nie mieszka w tym rejonie, bo inaczej infrastruktura drogowa by się szybciej tu rozwijała

    • 4 1

  • Założony okres zamknięcia torowiska (do końca sierpnia) jest terminem bezpiecznym

    Czekam na artykuł w sierpniu, że budowa się przedłuży

    • 2 1

  • Nie róbcie komunikacji zastępczej tylko wydłuzcie na Chełm linie, które dojeżdżają tylko do pętli. Bo jeśli będzie trzeba się przesiadac kolejny raz, to będzie wydłużać podróż i znacząco obniży jakość podróży.

    • 0 0

  • Pętla na Witosa (3)

    Dojeżdżam do Świętokrzyskiej samochodem i tramwajem zjeżdżam do centrum. Jeśli mam się przesiąść na autobus i stać w korku, to chyba mija się z celem opuszczanie mojego auta. Tak, tak wiem, przeze mnie będą większe korki i za parking będę musiała zapłacić. Mogłabym dojechać do Witosa, tylko czy ktoś z nadzorujących ten remont, pomyślał o miejscach parkingowych przy tej pętli, żeby nam się jednak część samochodów zatrzymała przed zjazdem centrum?

    • 4 1

    • Kufland (2)

      Masz duży parking przy Kauflandzie.

      • 0 2

      • Błysnąłeś (1)

        Zaraz na nim stanie opłatomat, jak przy każdym już niemal większym sklepie w Gdańsku, bo zabraknie miejsc dla klientów.

        • 1 1

        • Póki co nie stoi.

          • 0 0

  • jak można to tak długo męczyć ?

    tyle w sumie lat remont skrzyżowania i nowa linia tramwajowa bez drogi .... Quo Vadis Gdańsk równia pochyła za rządów Dulkiewicz niestety. Firma MTM wszystko wygrywa robi najtaniej i najgorzej brakuje ludzi na budowie luzik, zamkniemy torowisko na całe wakacje luzik, mamy pół rolku opóźnienia luzik ....

    • 0 2

  • Brawo.

    Najwyraźniej tam nie mieszkają, bo jak wytłumaczyć tak głupią decyzję?

    • 1 0

  • Miasto budyniowych lodów

    • 0 0

  • Barany

    Urzędnicy i radni w Gdańsku to niekompetentne dziadostwo z klapkami na oczach. Zawsze robią po swojemu. Mieszkańcy i fachowcy, którzy się znają i chcą coś doradzić nie mają nic do gadania. Do czasu, czyli do wyborów. Trzeba podziękować wszystkim z osobna od A do Z z każdej partii.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane