- 1 Taksówki droższe i trudniej dostępne (194 opinie)
- 2 Plaga rowerowych wraków w Trójmieście (194 opinie)
- 3 Koniec połowów na Oksywiu. Co z kutrami? (240 opinii)
- 4 Trudne życie lokatorów gminnej kamienicy (330 opinii)
- 5 Blokują przejście, stojąc w kolejce do kasy (298 opinii)
- 6 Zejście do zbiornika spłynęło z deszczem (75 opinii)
Mieszkania zamiast ogrodów działkowych. Zielone światło dla zabudowy Olszynki
Jeszcze niedawno Olszynka była traktowana jako dzielnica rolnicza z niewielką zabudową mieszkaniową i ogródkami działkowymi. Teraz to podejście ulega zmianie i urbaniści przewidują wprowadzenie zabudowy typowo mieszkaniowej w ostatnim dużym, niezabudowanym obszarze tej dzielnicy - przy ul. Zawodzie.
To z kolei wynikało z zagrożenia powodziowego m.in. w wyniku uszkodzenia lub awarii urządzeń odwadniających oraz ochrony przeciwpowodziowej, a także wysokim poziomem wód gruntowych. W dzielnicy znajdują się bowiem miejsca położone w depresji, czyli poniżej poziomu morza.
Ponadto dążono do zachowania krajobrazu tzw. Żuław Gdańskich, w tym podtrzymania w wielu miejscach rolnictwa oraz widoku na sylwetę Historycznego Śródmieścia Gdańska.
Zgoda na zabudowę na poziomie studium, teraz w planach
Przełomowym momentem było przyjęcie w 2018 r. studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gdańska, w którym zabudowa mieszkaniowa "rozlała" się na przestrzenie rezerwowane dotychczas pod ogrody działkowe i rolnictwo - zarówno "przed", jak i "za" torami do portu i rafinerii. W studium obszary te określono mianem "zwartej i w pełni wykształconej struktury funkcjonalno-przestrzennej".
Procedowany właśnie projekt planu zagospodarowania jest konsekwencją podjętych wówczas ustaleń i musi być - z mocy dotychczasowej ustawy o planowaniu przestrzennym - zgodny z zapisami obowiązującego studium dla całego miasta.
Gdańskie piramidy będą punktem widokowym
porównać
Zabudowa mieszkaniowa zamiast ogródków działkowych
Na tej podstawie w rejonie ul. Zawodzie dopuszcza się kontynuację zabudowy stricte mieszkaniowej (niezwiązanej z rolnictwem) w kierunku zachodnim - aż do docelowo przedłużonej ul. Wąskotorowej. Od południa granicą planu są wspomniane tory kolejowe, zaś od północy istniejąca zabudowa wzdłuż ul. Dworkowej.
Dodajmy, że w obowiązującym planie zagospodarowania z 2012 r., bazującym na studium z 2007 r., tereny te były wskazane pod funkcję rolniczą lub/i ogródków działkowych z dopuszczeniem altan i obiektów gospodarczych o powierzchni zabudowy do 25 metrów.
Dopuszczenie zabudowy na wniosek właścicieli gruntów
- Jest to teren prywatny i trudno wyegzekwować realizację funkcji ogrodów działkowych, ponieważ nie wiadomo kto miałby te ogrody zorganizować. Związek działkowców nie jest zainteresowany zakupem tych gruntów. Miasto również nie dysponuje środkami budżetowymi na ten cel - wyjaśniała podczas dyskusji publicznej Monika Rościszewska, kierownik Zespołu Urbanistycznego Śródmieście w Biurze Rozwoju Gdańska, obejmującego też obszar Olszynki.
Jak informuje BRG, zmiana planu zagospodarowania przestrzennego, a wcześniej studium, jest efektem wniosków właścicieli gruntów.
- Przychyliliśmy się do wprowadzenia zabudowy mieszkaniowej, ale o mniej intensywnych parametrach niż zakładał to wnioskodawca - dodaje Rościszewska.
Zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna i bliźniacza
Ostatecznie w projekcie planu wprowadzono obszary zabudowy:
- mieszkaniowej ekstensywnej jednorodzinnej (jedno- i dwumieszkaniowe) o maksymalnej wysokości 9 m i maksymalnym rzucie budynku 10 x 15 m
- mieszkaniowej jednorodzinnej (do czterech mieszkań) lub bliźniaczej (do dwóch mieszkań) o maksymalnej wysokości i rzucie jw.
- mieszkaniowo-usługowej o maksymalnej wysokości 9 m i rzucie 350 m kw. dla budynku usługowego i 150 m kw. dla mieszkalnego.
Układ budynków będzie tylko w niewielkim stopniu uregulowany - wzdłuż dwóch ulic wskazano linię obowiązującą (obligatoryjną), czyli miejsce, gdzie musi stanąć ściana budynku. BRG tłumaczy to potrzebą zapewnienia... nasłonecznienia przyszłych budynków po przeciwnej stronie.
Ponadto linie te mają kontynuować założenia odległych o kilkaset metrów ulic zachodniej części Olszynki pomiędzy Bratki a Modrą.
Więcej drzew nie chciał konserwator zabytków
W zakresie kształtowania przestrzeni publicznej przewidywano wprowadzenie zadrzewień wzdłuż wszystkich ulic, ale takim ustaleniom sprzeciwił się Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków.
- Na wniosek konserwatora musieliśmy wykluczy szpalery drzew, które zostały poprowadzone prostopadle do ul. Zawodzie ze względu na strefę ochrony ekspozycji od strony południowej i wschodniej - wyjaśnia Karolina Rogala, projektant prowadząca plan dla Olszynki.
Warto nadmienić, że w całym planie ochronie podlega jedno drzewo - brzoza, której korona przenika się z sąsiednią lipa, pozbawioną jednak ochrony przed wycinką.
Zawodzie z kolizyjnym przejazdem przez tory kolejowe
Pod względem układu drogowego, BRG kontynuuje założenie budowy tzw. Obwodnicy Śródmieścia w formie ulicy Nowej Sandomierskiej, która będzie stanowiła połączenie Traktu św. Wojciecha z ul. Elbląską.
Na wysokości planowanej zabudowy mieszkaniowej ulica ta będzie wznosić się na poziom +1, aby pokonać bezkolizyjne ul. Zawodzie, a następnie połączyć się z łącznikiem poprowadzonym ponad torami kolejowymi do Trasy Sucharskiego (węzeł Błonia/Michałki).
Czy oznacza, że ul. Zawodzie pozostanie z kolizyjnym przejazdem przez tory kolejowe?
- Kilka lat temu miasto zleciło koncepcję obsługi drogowej, która rozwiązywałaby problemy z przekraczaniem torów kolejowych zgłaszane przez mieszkańców Olszynki. Z tego opracowania wynikało, że przejazd ze szlabanami na ul. Zawodzie ma zostać. Natomiast alternatywnym, docelowo bezkolizyjnym przejazdem, powinna być ul. Łanowa - informuje Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu w BRG.
Powielone układy drogowe wbrew standardom urbanistycznym
Proponowany układ drogowy stawia jednak pod znakiem zapytania estetykę planowanego zagospodarowania przestrzennego.
Do torów kolejowych będzie "przyklejona" Nowa Sandomierska na nasypie lub estakadzie, a następnie przewidziano jeszcze jedną drogę na potrzeby obsługi komunikacyjnej zabudowy (w projekcie planu 08-KD80), przed którą niewykluczone jest jeszcze jeden układ drogowo - parkingowy na terenie nowego osiedla.
W efekcie powstanie trzykrotnie powielony układ ulic, co stoi w całkowitej sprzeczności z opracowanym przez BRG Gdańskim Standardem Ulicy Miejskiej, szeroko rozumianym ładem przestrzennym czy racjonalnym gospodarowaniem gruntów.
- Rozważaliśmy pierwotnie lokalizację drogi dojazdowej 08-KD80 powyżej [na północ], ale na wniosek właściciela gruntów, rozważając wszystkie argumenty "za" i "przeciw", przenieśliśmy drogę dojazdową na tereny gminne i Skarbu Państwa - powtarzając mniej więcej istniejący dojazd do jednej z posesji - argumentuje kierownik Zespołu Transportu w BRG.
Droga na prywatnym gruncie jako dojazd do posesji
W zakresie układu drogowego warto zauważyć "ślepo" zakończoną planowaną ulicę 07-KD80. Jakie jest uzasadnienie wpisania jej do projektu planu, skoro przebiega przez grunty prywatne i będzie służyła wyłącznie jako dojazd do tych działek?
- W przyszłości istnieje możliwość przedłużenia ul. Wąskotorowej do skrzyżowania z ul. Nową Sandomierską. To jest ostatni moment, kiedy jeszcze istnieje możliwość "wpięcia" układu dróg dojazdowych bądź lokalnych do Nowej Sandomierskiej - informuje Karolina Rospęk.
Do czasu przedłużenia ul. Wąskotorowej, droga 07-KD80 będzie kończyć się nawrotką.
Miejsca
Opinie (256) 3 zablokowane
-
2023-10-12 14:21
Teren depresyjny!!!
Mieszkać na terenie depresyjnym? Tam muszą zostać rowy melioracyjne!!!
- 6 0
-
2023-10-12 15:01
Zaraz będą żądali ekranów akustycznych, bo pociągi przeszkadzają.
- 5 0
-
2023-10-12 15:12
Zobaczymy. Oby zachowali jak najwięcej drzew i zieleni. Jeszcze w Gdańsku i Sopocie to względnie działa, w Gdyni zaś
tylko beton i asfalt pod kierowczyków.
- 2 4
-
2023-10-12 15:27
Przyjada kolejne
Sloje i będą marudzić jak ci co mieszkaja obok wysypiska tylko tym razem na to że im woda stoi w piwnicach i garażach oraz na smród z rafinerii. No ale przeciez mieszkania były tansze...
- 6 1
-
2023-10-12 16:32
Tylko beton zero roslinności
W Trójmieście liczy się biznes dochód z mieszkań i potem płacz jak duże są korki wszędzie tylko betonowa dżungla. Mogli by zrobić jakiś ogród dobrze by to zrobiło dla ptaków i owadów przy obecnych zmianach klimatu. Ale Gdańsk nie jest EKO ani zielony.
- 4 2
-
2023-10-12 16:38
tragedia
jednak brg to jest uklad niemyty ! to jeste teren zalewowy, Gdansk skonczy jak wroclaw i osiedla co gniją ! tam jest woda a inwestor gorski juz przyklepał....
- 6 0
-
2023-10-12 17:40
Te pseudo - ogródki powinny wszędzie zniknąć !
I budować mieszkania, mieszkania i jeszcze raz mieszkania może wtedy każdy młody człowiek,który chce założyć rodzinę nie będzie musiał kątem pomieszkiwać u rodziców.
- 1 11
-
2023-10-12 17:46
(1)
Panie redaktorze Koprowski. Nie ma zabudowy deweloperskiej. Jest zabudowa mieszkaniowa jedno lub wielorodzinna. Rozumiem, że deweloper to wróg, ale kto ma budować mieszkania w blokach. Spółdzielnie mieszkaniowe?
- 2 1
-
2023-10-29 02:43
Są jeszcze TBS-y, mieszkania komunalne, socjalne, a także domy budowane przez prywatne osoby czy rodziny
- 0 0
-
2023-10-12 17:54
Tereny depresyjne-rozlewiskowe
Czy miasto nie pamięta już czasów powodzi w Gdańsku? Czy pamięta co stało sięz terenami od Traktu św. Wojciecha w stronę Olszynki,przez Równą aż po Lipce? To są miejsca które leżą na trenach depresyjnych czyli są narażone na podtopienia tak jak Żuławy. Biznes ponad bezpieczeństwem. Czy miasto jak i dewloperzy poinformują przyszłych nabywców
na jakich terenach kupią mieszkania?- 7 0
-
2023-10-12 18:43
TPK
Czy to ci sami urbaniści co tak bardzo martwią się lasami wokół
Trojmiasta?- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.