• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliard za przebudowę torów kolejowych w Trójmieście

Maciej Naskręt
15 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Modernizacja magistrali kolejowej E-65 Gdańsk-Warszawa ma umożliwić dojazd z Trójmiasta do stolicy w czasie 2 godz. i 43 minut. Modernizacja magistrali kolejowej E-65 Gdańsk-Warszawa ma umożliwić dojazd z Trójmiasta do stolicy w czasie 2 godz. i 43 minut.

Dwie poznańskie firmy przebudują dalekobieżne tory w Trójmieście. Inwestycja zaplanowana na najbliższe trzy lata pochłonie 1,037 mld zł.



Zobacz, w których miejscach na południu Gdańska powstaną przejścia podziemne dla pieszych i rowerzystów. Zobacz, w których miejscach na południu Gdańska powstaną przejścia podziemne dla pieszych i rowerzystów.
Polskie Linie Kolejowe, czyli właściciel infrastruktury kolejowej, rozstrzygnęły przetargi na dwuetapową przebudowę 38-kilometrowego odcinka linii kolejowej dla pociągów dalekobieżnych w Trójmieście. Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach przebudowy linii kolejowej nr E-65 z Warszawy do Gdyni.

Modernizację torów od Pruszcza Gdańskiego do wysokości stacji SKM Gdańska-Żabianki (LCS Gdańsk) przeprowadzi konsorcjum firm Torpol (lider) i Feroco z Poznania. Ten kontrakt wart jest ok. 584 mln zł.

Modernizację linii z Sopotu do Gdyni Chyloni (LCS Gdynia) - wykonają te same firmy, tyle że w tym przypadku liderem jest Feroco, a pomaga mu Torpol. Spółki za realizację inwestycji zażądały ok. 453 mln zł.

- Jeśli nie będzie żadnych odwołań od rozstrzygnięcia przetargów, umowę z wykonawcami podpiszemy do końca tego roku. Prace ruszą zaraz po nadchodzącej zimie - zapowiada Ireneusz Krzywicki z PKP PLK S.A. oddział w Gdańsku.

Spółka Feroco prowadzi już przebudowę peronów w Tczewie. Natomiast Torpol przebudowuje stację w Pszczółkach. - Nie mamy do ich pracy poważnych zastrzeżeń - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linie Kolejowe w Gdyni.

Przebudowa gdańskiego i sopocko-gdyńskiego odcinka magistrali kolejowej ma potrwać 36 miesięcy. W tym czasie, oprócz wymiany torów i podtorza, zostaną zmodernizowane wszystkie trójmiejskie perony, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne, z wyjątkiem tego w Gdańsku Głównym. Budowlańcy podwyższą je do wysokości 76 cm. Wybudują także zadaszenia na peronach we Wrzeszczu, Orłowie i Gdyni Głównej.

Inwestycja kolejowa przewiduje budowę licznych przejść podziemnych. Na gdańskiej Oruni powstaną cztery. Z kolei w Sopocie z SKM-ki przejdziemy nowym przejściem tunelem na peron dla pociągów dalekobieżnych. Obskurną kładkę w Orłowie zastąpi tunel dla pieszych.

Gdyby porównać kolejowe przedsięwzięcie zaplanowane w Trójmieście do inwestycji drogowej, za 1 mld zł możnaby zlecić budowę kolejnej Południowej Obwodnicy Gdańska. W tej cenie można też wykonać trzy Ergo Areny lub prawie dwa stadiony piłkarskie w Letnicy.

Modernizacja magistrali E-65 z Gdyni do Warszawy

Długość: ok. 350 km
Całkowity koszt modernizacji: 1,385 mld euro
Źródła finansowania: Fundusz Spójności (84 proc. ), budżet państwa (16 proc.)
Planowany (po modernizacji) czas przejazdu z Gdyni do Warszawy: 2 godz. 43 minuty. Inwestycja została podzielona z uwagi na zarządzanie ruchem na lokalne centra sterowania tzw. LCS-y.

Wyłonieni w przetargach wykonawcy:
LCS Gdańsk - odcinek od Pruszcza Gdańskiego do wys. stacji SKM Gdańsk-Żabianka.

Konsorcjum Torpol Sp. z o.o. z Poznania
Oferta netto: 479 129 342,49 zł
Oferta brutto: 584 537 797,84 zł

LCS Gdynia - odcinek od stacji SKM Gdańsk-Żabianka do stacji Gdynia-Chylonia.
Konsorcjum Feroco S.A. z Poznania
Oferta netto: 371 488 934,67 zł
Oferta brutto: 453 216 500,36 zł

Opinie (181)

  • Modernizacja E-65 póki co idzie sprawnie

    i oby tak dalej!

    • 4 1

  • Proponuje

    zajac sie raczej przepełnionymi kolejkami SKM w godzinach porannych szczególnie ta która odjezdza o 8:30 z Gdyni głównej w kierunku gdanska (chociaż inne kursy pewnie wygladaja podobnie) Na przykładzie tej kolejki moge powiedziec ze zawsze podstawiony jest jeden wagon a ludzie jada scisnieci jak sardynki w puszcze. To taki problem podstawic drugi skład?? Czy moze zarzad SKM czeka na jakas tragedie np zmiazdzenie osoby przez reszte pasazerów itp... czy ktos pomyslał jak bedzie wygladała ewakuacja takie wagonu w razie jakiegos wpadku?? bo mi sie wydaje ze 95% osob nie bedzie miało zadnych szans...

    • 2 4

  • 38 km w 36 miesięcy (3)

    Niezłe tempo, prawie jak rozbudowa Łostowickiej.

    W tej sytuacji tym bardziej podziwiam piramidy egipskie bo kilka tysięcy lat po nich polska inżynieria budowlana zaledwie zbliża się do podobnej wydajności.

    No chyba, że mają tylko jedną ekipę 10 ludzi i będą krok po kroku te 38 km dłubać. Gdyby zatrudnić z 5 takich ekip to można byłoby już prowadzić prace w kliku miejscach jednocześnie.

    • 14 9

    • (1)

      Nie rozumiesz prawda? Nic a nic? Policz kiedyś ile pociągów jeździ codziennie na tej trasie i zastanów się jak wyremontować tory utrzymując obecne natężenie ruchu.

      • 6 0

      • przecież mają jeszcze oba tory SKMki jakbyś nie wiedział to i tak wpieprza na nie część swoich pociągów mając w poważaniu rozkład jazdy kolejek i interes jej pasażerów.

        • 0 0

    • przeczytaj jeszcze raz ten artykuł

      • 1 0

  • Tory starą metodą ?

    Przebudowa starą metodą zagwarantuje nam, że będziemy się czuć komfortowo jak w wagonach bydlęcych wytrzęsie nas na trasie i ogłuchniemy. Ciekawe jak to robią Anglicy oraz Niemcy że ich koleje Cichutko pomykają po szynach. specjalne spawy pewnie i inna jakość szyn.

    • 6 6

  • 2g 43 min

    350 km w niecałe 3 godziny to było jakieś osiągnięcie w połowie ubiegłego wieku. Inna rzecz, że w obecnych warunkach oznacza dwukrotne skrócenie czasu przejazdu.

    • 17 0

  • miliard jak to łatwo powiedzieć... (1)

    a jeszcze łatwiej napisać
    i gdzie ci biedni kibice w 2012 bedą sie przesiadać? tory rozkopane, perony w proszku, informacja "po polsku" czyli ciemno i głucho... jedyna nadzieja w liftingu peronu esakaem we wrzeszczu

    • 7 8

    • Tu ci racje przyznam

      Wrzeszcz to perelka

      • 0 2

  • Nie zapomnijmy o nowym dworcu we Wrzeszczu

    szkoda tak pięknej wizualizacji

    • 8 0

  • Czyli w trakcie trwania ME bedzie remont?

    No to bedzie niezla jazda:)

    • 5 0

  • Odcinek około 30 km. (7)

    Odcinek około 30 km modernizowany będzie 3 lata - BRAWO!!!!. Ty tolko u nas. Długośc trasy z Gdyni do Warszawy to około 300 km, czyli całość remontu powinna potrwać około 30 lat. Hura, mam jeszcze szanse dożyć pod warunkiem, że zimy nie będą zbyt srogie. PKP, gratulujemy:))))

    • 19 9

    • (6)

      Oj głupiutki jesteś, głupiutki. Zauważ łaskawie, że te 30km torów nie znajduje się w szczerym polu i nie można ich zamknąć dla ruchu, stąd tak długi czas przebudowy. Twoje obliczenia z tyłka wzięte możesz sobie z powrotem tam wsadzić bo nie są nic warte.

      Weźmy taki przykład: The Big Dig w Bostonie w USA. 5km tunelu i 10 lat kopania. I co na to powiesz?

      • 6 2

      • sam jesteś głupiutki, matole (5)

        Na tym odcinku są co najmniej 2 tory, więc nie ma przeciwskazań, żeby najpierw robić 1, a później 2. Ale w państwowej firmie pewnie będzie to wyglądało tak samo jak na peronie na politechnice. O 7 roboli jeszcze nie ma, a o 17 już nie ma.

        • 0 6

        • (4)

          Ale rozumiesz, że pociągi jeżdżą w obie strony, prawda? I że rozebranie jednego toru na całej długości sparaliżuje ruch na tej trasie? Dowiedz się jak się wykonuje takie remonty i co trzeba w związku z tym zrobić, potem się wypowiadaj.

          • 6 0

          • kto każe tory rozbierać na całej długości??? (3)

            j.w

            • 0 2

            • (2)

              Jakiś "upr":
              "Na tym odcinku są co najmniej 2 tory, więc nie ma przeciwskazań, żeby najpierw robić 1, a później 2".
              Ale sam chyba nie wie o co mu chodzi, tylko marudzi na lewo i prawo.

              • 2 1

              • od Gdyni Głównej do Chylonii jest tylko jeden tor w związku z czym pociągi dalekobieżne i tak będą jeździć po linii 250 należącej do SKMki podobnie w Gdańsku i Sopocie część pociągów zmieni tory po których będzie jeździć zatem cała robota powinna pójść znacznie szybciej.

                • 0 0

              • Prosty jesteś jak te tory, po pierwsze po tej magistrali jeździ bardzo dużo pociągów nie tylko do warszawy jest to wyjazd na całą Polskę oprócz północno zachodniej zarówno dla osobowych jak i towarowych jak nie wiesz to zamknij jadaczkę i nie wygniataj tak tej klawiatury. Ruch jest za duży i nie jest to takie proste sam koszt świadczy o kłopotliwości inwestycji, a co do 30 letniego okresu przebudowy to również bzdury opowiadasz co Ty myślisz że jest jedna czy dwie firmy, które robią tą trasę? Praca trwa jednocześnie na kilku odcinkach! Twoim tokiem rozumowania zadam pytanie jedna firma szybciej wybuduje dom czy dwie? Trudne prawda pomyśl trochę zanim odpowiesz bo jeszcze się pomylisz

                • 1 0

  • ile to bedzie jeszcze trwało? (5)

    Jak długo jeszcze podróż do Warszawy będzie trwała 5-6 godzin? Modernizują tę trase już od kilku lat, a czas podróży się wydłuża, a nie maleje. Na logikę, długość torów zmodernizowanych powinna się w miarę modernizacji wydłużać i tym samym pozwalać na szybszą jazdę. Czyli czas jazdy powinien stopniowo się zmniejszać?

    • 11 1

    • Chodzi o to żeby budować a nie żeby zbudować.

      będzie trwało tyle, że jak skończą to ten fragment, który zaczynali już się zestarzeje i znowu będzie do remontu.

      • 2 0

    • Na logikę?

      Stary, no co ty!! Logiki szukasz w PKP??

      • 3 0

    • bo pewnie pracują 8/24 (1)

      No chyba że się mylę i nie pracują 8/24. Jeśli tak to na pewno pojawi się sensacyjny artykuł o tym. Ale kto to słyszał pracować w nocy albo w święta!?

      • 1 0

      • O wyborze wykonawcy decyduje cena, tak stanowi prawo zamówień publicznych. Więcej pracowników żeby pokryć zmiany praz praca w nocy to dodatkowy koszt. Widzisz jakiś związek między tymi faktami?

        • 0 1

    • czas jazdy wydłuża sie i powinien się właśnie wydłużać, długośćć torów się wydłuża i czas jazdy tyż ;)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane