• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliard za przebudowę torów kolejowych w Trójmieście

Maciej Naskręt
15 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Modernizacja magistrali kolejowej E-65 Gdańsk-Warszawa ma umożliwić dojazd z Trójmiasta do stolicy w czasie 2 godz. i 43 minut. Modernizacja magistrali kolejowej E-65 Gdańsk-Warszawa ma umożliwić dojazd z Trójmiasta do stolicy w czasie 2 godz. i 43 minut.

Dwie poznańskie firmy przebudują dalekobieżne tory w Trójmieście. Inwestycja zaplanowana na najbliższe trzy lata pochłonie 1,037 mld zł.



Zobacz, w których miejscach na południu Gdańska powstaną przejścia podziemne dla pieszych i rowerzystów. Zobacz, w których miejscach na południu Gdańska powstaną przejścia podziemne dla pieszych i rowerzystów.
Polskie Linie Kolejowe, czyli właściciel infrastruktury kolejowej, rozstrzygnęły przetargi na dwuetapową przebudowę 38-kilometrowego odcinka linii kolejowej dla pociągów dalekobieżnych w Trójmieście. Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach przebudowy linii kolejowej nr E-65 z Warszawy do Gdyni.

Modernizację torów od Pruszcza Gdańskiego do wysokości stacji SKM Gdańska-Żabianki (LCS Gdańsk) przeprowadzi konsorcjum firm Torpol (lider) i Feroco z Poznania. Ten kontrakt wart jest ok. 584 mln zł.

Modernizację linii z Sopotu do Gdyni Chyloni (LCS Gdynia) - wykonają te same firmy, tyle że w tym przypadku liderem jest Feroco, a pomaga mu Torpol. Spółki za realizację inwestycji zażądały ok. 453 mln zł.

- Jeśli nie będzie żadnych odwołań od rozstrzygnięcia przetargów, umowę z wykonawcami podpiszemy do końca tego roku. Prace ruszą zaraz po nadchodzącej zimie - zapowiada Ireneusz Krzywicki z PKP PLK S.A. oddział w Gdańsku.

Spółka Feroco prowadzi już przebudowę peronów w Tczewie. Natomiast Torpol przebudowuje stację w Pszczółkach. - Nie mamy do ich pracy poważnych zastrzeżeń - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linie Kolejowe w Gdyni.

Przebudowa gdańskiego i sopocko-gdyńskiego odcinka magistrali kolejowej ma potrwać 36 miesięcy. W tym czasie, oprócz wymiany torów i podtorza, zostaną zmodernizowane wszystkie trójmiejskie perony, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne, z wyjątkiem tego w Gdańsku Głównym. Budowlańcy podwyższą je do wysokości 76 cm. Wybudują także zadaszenia na peronach we Wrzeszczu, Orłowie i Gdyni Głównej.

Inwestycja kolejowa przewiduje budowę licznych przejść podziemnych. Na gdańskiej Oruni powstaną cztery. Z kolei w Sopocie z SKM-ki przejdziemy nowym przejściem tunelem na peron dla pociągów dalekobieżnych. Obskurną kładkę w Orłowie zastąpi tunel dla pieszych.

Gdyby porównać kolejowe przedsięwzięcie zaplanowane w Trójmieście do inwestycji drogowej, za 1 mld zł możnaby zlecić budowę kolejnej Południowej Obwodnicy Gdańska. W tej cenie można też wykonać trzy Ergo Areny lub prawie dwa stadiony piłkarskie w Letnicy.

Modernizacja magistrali E-65 z Gdyni do Warszawy

Długość: ok. 350 km
Całkowity koszt modernizacji: 1,385 mld euro
Źródła finansowania: Fundusz Spójności (84 proc. ), budżet państwa (16 proc.)
Planowany (po modernizacji) czas przejazdu z Gdyni do Warszawy: 2 godz. 43 minuty. Inwestycja została podzielona z uwagi na zarządzanie ruchem na lokalne centra sterowania tzw. LCS-y.

Wyłonieni w przetargach wykonawcy:
LCS Gdańsk - odcinek od Pruszcza Gdańskiego do wys. stacji SKM Gdańsk-Żabianka.

Konsorcjum Torpol Sp. z o.o. z Poznania
Oferta netto: 479 129 342,49 zł
Oferta brutto: 584 537 797,84 zł

LCS Gdynia - odcinek od stacji SKM Gdańsk-Żabianka do stacji Gdynia-Chylonia.
Konsorcjum Feroco S.A. z Poznania
Oferta netto: 371 488 934,67 zł
Oferta brutto: 453 216 500,36 zł

Opinie (181)

  • woOw nie wygrał MTM Oo co tam ze oni od dróg koleje tez zrobia :) tam to jest przekret

    • 1 0

  • Ten remont będzie też kawałkiem partyjnej roboty. SKM oddzielona będzie maksymalnie od sieci PLK.

    Zlikwidowane będą rozjazdy/przejścia z torów dalekobieżnych na SKMkowe. Przed Gdynią Głowną miały już być. Głupia awaria na trasie: zerwana trakcja, ulewa czy zepsuty skład sparaliżuje ruch od Gdańska do Gdyni na jednej z linii.

    • 3 1

  • To dobra wiadomość

    U nas tempo remontów jest dłuższe niż w XIX wieku budowa nowych linii kolejowych. Trzeba brać pod uwagę, że budując nową linie trzeba budować nasypy itp. Przy takim tempie jaki remontują to jak długo by budowali polskie firmy kolej trans-syberyjską?

    • 0 1

  • takie inwestycje

    w przedsiębiorstwo będące na skraju upadku... związki, kolesie, nieudacznicy i przed emerytalni pracownicy odliczający miesiące do emerytury... o oni dostaną do rąk szybki tor aby udowodnić że kolej nie może z gdańska do wawy dojechać poniżej 4 godzin..........

    • 1 1

  • Pociągi na TIRy !!!!!

    Zaorać tory i rozpędzić kulejarzy!!!

    • 2 4

  • Wybory, wybory i tyle...

    • 1 2

  • Polak zawsze będzie narzekać...Nie remontują-żle, remontują-też źle.

    Po ilościach komentarzy mówiących jak to w Polsce jest teraz źle można stwierdzić, że 20 lat temu panowało u nas eldorado. Czy sami stetryczali emeryci są dziś przy komputerach ? Ze świeca szukać głosów zadowolenia z tej inwestycji.

    • 1 0

  • A najlepsze jest to, że ...

    ... w Polsce głośno mówili, że nie chcą Pendolino z wychylnymi wagonami, po czym ... wybudowali tory, po których szybko jeździć mogą jedynie ... Pendolino !!! z*******y ten kraj ...

    • 2 0

  • Skąd PKP ma na to kasę ...

    ... bo chyba nie z biletów ;-)

    • 1 0

  • OPŁACALNOŚĆ !!!

    Czy ktoś w tym kraju się nad tym zastanawia ???

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane