• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliard za przebudowę torów kolejowych w Trójmieście

Maciej Naskręt
15 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Modernizacja magistrali kolejowej E-65 Gdańsk-Warszawa ma umożliwić dojazd z Trójmiasta do stolicy w czasie 2 godz. i 43 minut. Modernizacja magistrali kolejowej E-65 Gdańsk-Warszawa ma umożliwić dojazd z Trójmiasta do stolicy w czasie 2 godz. i 43 minut.

Dwie poznańskie firmy przebudują dalekobieżne tory w Trójmieście. Inwestycja zaplanowana na najbliższe trzy lata pochłonie 1,037 mld zł.



Zobacz, w których miejscach na południu Gdańska powstaną przejścia podziemne dla pieszych i rowerzystów. Zobacz, w których miejscach na południu Gdańska powstaną przejścia podziemne dla pieszych i rowerzystów.
Polskie Linie Kolejowe, czyli właściciel infrastruktury kolejowej, rozstrzygnęły przetargi na dwuetapową przebudowę 38-kilometrowego odcinka linii kolejowej dla pociągów dalekobieżnych w Trójmieście. Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach przebudowy linii kolejowej nr E-65 z Warszawy do Gdyni.

Modernizację torów od Pruszcza Gdańskiego do wysokości stacji SKM Gdańska-Żabianki (LCS Gdańsk) przeprowadzi konsorcjum firm Torpol (lider) i Feroco z Poznania. Ten kontrakt wart jest ok. 584 mln zł.

Modernizację linii z Sopotu do Gdyni Chyloni (LCS Gdynia) - wykonają te same firmy, tyle że w tym przypadku liderem jest Feroco, a pomaga mu Torpol. Spółki za realizację inwestycji zażądały ok. 453 mln zł.

- Jeśli nie będzie żadnych odwołań od rozstrzygnięcia przetargów, umowę z wykonawcami podpiszemy do końca tego roku. Prace ruszą zaraz po nadchodzącej zimie - zapowiada Ireneusz Krzywicki z PKP PLK S.A. oddział w Gdańsku.

Spółka Feroco prowadzi już przebudowę peronów w Tczewie. Natomiast Torpol przebudowuje stację w Pszczółkach. - Nie mamy do ich pracy poważnych zastrzeżeń - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linie Kolejowe w Gdyni.

Przebudowa gdańskiego i sopocko-gdyńskiego odcinka magistrali kolejowej ma potrwać 36 miesięcy. W tym czasie, oprócz wymiany torów i podtorza, zostaną zmodernizowane wszystkie trójmiejskie perony, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne, z wyjątkiem tego w Gdańsku Głównym. Budowlańcy podwyższą je do wysokości 76 cm. Wybudują także zadaszenia na peronach we Wrzeszczu, Orłowie i Gdyni Głównej.

Inwestycja kolejowa przewiduje budowę licznych przejść podziemnych. Na gdańskiej Oruni powstaną cztery. Z kolei w Sopocie z SKM-ki przejdziemy nowym przejściem tunelem na peron dla pociągów dalekobieżnych. Obskurną kładkę w Orłowie zastąpi tunel dla pieszych.

Gdyby porównać kolejowe przedsięwzięcie zaplanowane w Trójmieście do inwestycji drogowej, za 1 mld zł możnaby zlecić budowę kolejnej Południowej Obwodnicy Gdańska. W tej cenie można też wykonać trzy Ergo Areny lub prawie dwa stadiony piłkarskie w Letnicy.

Modernizacja magistrali E-65 z Gdyni do Warszawy

Długość: ok. 350 km
Całkowity koszt modernizacji: 1,385 mld euro
Źródła finansowania: Fundusz Spójności (84 proc. ), budżet państwa (16 proc.)
Planowany (po modernizacji) czas przejazdu z Gdyni do Warszawy: 2 godz. 43 minuty. Inwestycja została podzielona z uwagi na zarządzanie ruchem na lokalne centra sterowania tzw. LCS-y.

Wyłonieni w przetargach wykonawcy:
LCS Gdańsk - odcinek od Pruszcza Gdańskiego do wys. stacji SKM Gdańsk-Żabianka.

Konsorcjum Torpol Sp. z o.o. z Poznania
Oferta netto: 479 129 342,49 zł
Oferta brutto: 584 537 797,84 zł

LCS Gdynia - odcinek od stacji SKM Gdańsk-Żabianka do stacji Gdynia-Chylonia.
Konsorcjum Feroco S.A. z Poznania
Oferta netto: 371 488 934,67 zł
Oferta brutto: 453 216 500,36 zł

Opinie (181)

  • Słuchajcie drivera (1)

    On dobrze gada. U nas Grunwaldzka też powinna mieć 16 pasów. Precz z komunikacją miejską ! Precz z ochroną środowiska ! Wszak jak mój guru Korwin rzecze: miłośnikom przyrody zależy wyłacznie na kasie. Niszczmy dalej matkę ziemię! Gwałćmy ją ile wlezie!

    P.S.
    Jakby jakieś panienki miały ochotę na imprezę to zapraszam. Biały hummer na Hryniewickiego pod Sea Towers to mój. Żona wyjechała do Zakopanego.

    • 2 0

    • Z pukaniem czy bez?

      • 1 0

  • Jakie to ma znaczenie?

    Gdy i tak lobby motryzacyjne rządzi? Nawet zarząd PKP należy do tego lobby. Kto dziś jeździ pociągiem, skoro każdego stać na samochód, stary, ale samochód.
    Odpowiedzcie sobie sami i cieszcie się, że ropa jeszcze jest.

    • 0 1

  • A co z wydłużeniem wiaduktów nad Hallera, Wyspiańskiego, Kołobrzeską i Pomorską?

    Planuje się też nowy most kolejowy na Przeróbce. Przy okazji warto byłoby wydłużyć też wiadukt kolejowy nad ul. Lenartowicza.

    • 0 0

  • ROBIC NIE GADAC

    A WY TYLKO GADACIE I WSZYSTKO SIE WALI

    • 0 2

  • Heeee

    Tory na Tiry !!!

    • 0 2

  • Za ile lat...

    będzie można jeździć do Wawy w 2-3 h? Takie moje marzenie...

    Proszę o pomoc: podzielcie się swoimi opiniami o Polakach
    http://moje-ankiety.pl/respond-2303.html

    • 0 0

  • Czy ta inwestycja ...

    będzie robiona z duchem czasu. Moim zdaniem to tory powinny być dostosowane do 300 km/h a rzeczywistość dużo gorsza bodajże 200km/h przecież teraz podobno na niektórych odcinkach pociągi jeżdżą 160km/h z Warszawy do Gdańska. Podobno Intercity ma kupić pociągi Pendolino ETR 600 max 250 km/h było by nieźle, ale poczekamy zobaczymy.

    • 1 0

  • Tunele samochodowe.

    Na ul. Sandomierskiej a najlepiej we wszystkich zaznaczonych miejscach powinny być tunele lub wiadukty samochodowe. Takie rozwiązanie rozładowało by korki na trakcie św. Wojciecha i Oruni Górnej.

    • 2 0

  • obwodnica - PROJEKTOWANA???

    to obwodnica jest "projektowana" ??
    cholera, neich sie spiesza z tym projektowaniem bo tam juz sporo slupow stoi. jak cos inaczej zaprojektuja niz oni buduja to trzeba bedzie burzyc...
    no chyba ze to tak jak na pewnej budowie widzialem... architekt przyszedl do majstra i mowi - wy tu zrobice po swojemu, zeby bylo dobrze (instalacje, kafelki itp) a my to potem jakos przerysujemy;];]

    • 1 0

  • EN 57 - najleprzy , no i hardcorowy ET 22 - tylko w polsce takie padło jeździ

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane