- 1 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (127 opinii)
- 2 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (163 opinie)
- 3 121 tys. zł kary dla "Solidarności" za baner (337 opinii)
- 4 Wieczorem zwykłe skrzyżowanie, rano rondo (45 opinii)
- 5 To samo morze, a toalety to nie problem (207 opinii)
- 6 Brytyjczycy zapraszają na urlop do Gdańska (134 opinie)
Miliard za przebudowę torów kolejowych w Trójmieście
Dwie poznańskie firmy przebudują dalekobieżne tory w Trójmieście. Inwestycja zaplanowana na najbliższe trzy lata pochłonie 1,037 mld zł.
Polskie Linie Kolejowe, czyli właściciel infrastruktury kolejowej, rozstrzygnęły przetargi na dwuetapową przebudowę 38-kilometrowego odcinka linii kolejowej dla pociągów dalekobieżnych w Trójmieście. Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach przebudowy linii kolejowej nr E-65 z Warszawy do Gdyni.
Modernizację torów od Pruszcza Gdańskiego do wysokości stacji SKM Gdańska-Żabianki (LCS Gdańsk) przeprowadzi konsorcjum firm Torpol (lider) i Feroco z Poznania. Ten kontrakt wart jest ok. 584 mln zł.
Modernizację linii z Sopotu do Gdyni Chyloni (LCS Gdynia) - wykonają te same firmy, tyle że w tym przypadku liderem jest Feroco, a pomaga mu Torpol. Spółki za realizację inwestycji zażądały ok. 453 mln zł.
- Jeśli nie będzie żadnych odwołań od rozstrzygnięcia przetargów, umowę z wykonawcami podpiszemy do końca tego roku. Prace ruszą zaraz po nadchodzącej zimie - zapowiada Ireneusz Krzywicki z PKP PLK S.A. oddział w Gdańsku.
Spółka Feroco prowadzi już przebudowę peronów w Tczewie. Natomiast Torpol przebudowuje stację w Pszczółkach. - Nie mamy do ich pracy poważnych zastrzeżeń - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linie Kolejowe w Gdyni.
Przebudowa gdańskiego i sopocko-gdyńskiego odcinka magistrali kolejowej ma potrwać 36 miesięcy. W tym czasie, oprócz wymiany torów i podtorza, zostaną zmodernizowane wszystkie trójmiejskie perony, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne, z wyjątkiem tego w Gdańsku Głównym. Budowlańcy podwyższą je do wysokości 76 cm. Wybudują także zadaszenia na peronach we Wrzeszczu, Orłowie i Gdyni Głównej.
Inwestycja kolejowa przewiduje budowę licznych przejść podziemnych. Na gdańskiej Oruni powstaną cztery. Z kolei w Sopocie z SKM-ki przejdziemy nowym przejściem tunelem na peron dla pociągów dalekobieżnych. Obskurną kładkę w Orłowie zastąpi tunel dla pieszych.
Gdyby porównać kolejowe przedsięwzięcie zaplanowane w Trójmieście do inwestycji drogowej, za 1 mld zł możnaby zlecić budowę kolejnej Południowej Obwodnicy Gdańska. W tej cenie można też wykonać trzy Ergo Areny lub prawie dwa stadiony piłkarskie w Letnicy.
Długość: ok. 350 km
Całkowity koszt modernizacji: 1,385 mld euro
Źródła finansowania: Fundusz Spójności (84 proc. ), budżet państwa (16 proc.)
Planowany (po modernizacji) czas przejazdu z Gdyni do Warszawy: 2 godz. 43 minuty. Inwestycja została podzielona z uwagi na zarządzanie ruchem na lokalne centra sterowania tzw. LCS-y.
Wyłonieni w przetargach wykonawcy:
LCS Gdańsk - odcinek od Pruszcza Gdańskiego do wys. stacji SKM Gdańsk-Żabianka.
Konsorcjum Torpol Sp. z o.o. z Poznania
Oferta netto: 479 129 342,49 zł
Oferta brutto: 584 537 797,84 zł
LCS Gdynia - odcinek od stacji SKM Gdańsk-Żabianka do stacji Gdynia-Chylonia.
Konsorcjum Feroco S.A. z Poznania
Oferta netto: 371 488 934,67 zł
Oferta brutto: 453 216 500,36 zł
Opinie (181)
-
2010-10-15 21:42
"Legendarna" PKP
A kto zbuduje nowe wagony, tory to nie wszystko, i komu to i na co to? Ile to ma wszystko kosztować i kto na tym oprócz nadobnych do żyłowania i strajkowania kolejarzy potrzebne?
- 0 0
-
2010-10-15 22:35
jak bylo predzej pisane-tym sie nie powinni zajmowac polscy pomylsodawcy... dajmy to zrobic raz a pozadnie ludziom ktorzy sie
na tym znaja
- 0 1
-
2010-10-15 22:48
Oj tam,oj tam.....o co ten rwetes ?
Przecież jutro wykasują te Wasze ostre polemiki !
- 1 2
-
2010-10-15 22:54
Miało byc 2 godz i 3 minuty, (1)
40 minut więcej to już gorzej brzmi.O takim czasie przejazdu kolej mówiła przy pociągach bez wychylanego pudła.Widać,ze nasi przedstawiciele w stolicy bardziej dbają o inne regiony ,a nie o nasz bo inni takie pociągi dostaną.
- 1 1
-
2010-10-17 04:14
re
Z Z Głównego do Wschodu 123 minuty jadzia łajzo naucz się czytać
- 0 1
-
2010-10-15 23:05
Cholera !!!
Tyle się mówi o modernizacji linii kolejowych, Ale dlaczego nikt nie mówi o remoncie linii z Gdyni do Szczecina co dało vy szybkie połączenie kolejowe z Niemcami!!! Kiedyś był pociąg Gdynia-Berlin i był to jedyny dochodowy pociąg wówczas w Polsce !!! Niestety z winy PKP został on zawieszony(DB żądała aby wyremontować ten odcinek aby pociągi na nim mogły jeździć z ich normami)
- 1 0
-
2010-10-16 00:07
BUDOWAC A NIE GADAC!!
- 0 1
-
2010-10-16 00:28
Koleje
- 0 1
-
2010-10-16 00:36
(2)
NIE ZMIENI SIĘ NIC, GDY WŁADZE W pkp MAJĄ LUDZIE BARDZO OGRANIACZENI , TRZYMAJĄCY WŁADZĘ ZA WSZELKĄ CENĘ.
- 1 2
-
2010-10-16 01:51
Jaki szok?
Dziś zbudować cokolwiek to nie żaden porblem. Szwajcarzy zbudowali najdłuższy tunel na świecie pod przełeczą Świętego Gotharda (choć to dla amerykańskiego Polaka nic nie znaczy). Mało tego: tym tunelem będą jeździć ciężarówki, co jest nie możliwe w Twoim JuEsEj, po to tylko, aby Szwajcarię uchronić przed przeklętymi TIR-ami, ponieważ oni będą na lorach kolejowych.
Drogi kolego,
Przyszłość to nie jest bryka, którą wszędzie dojedziesz, stojąc pół dnia w korkach, ale zrównoważony rozwój. Dojrzyj wreszcie.- 1 0
-
2010-10-16 02:03
Oj, przepraszam
Ta odpowiedż nie miała być tutaj.
- 0 0
-
2010-10-16 01:13
BUDOWAC NIE GADAC!!! PILZZZZZZZZZZZ! (2)
PL TO 18 WIEK! DROGI JEDNOPASMOWE HAHAHAHAHA W USA 16 PASMOWE !!! SZOK!!!
- 0 0
-
2010-10-16 01:21
driver
Ha, ha! Będziesz inaczej gadał, jak na tym betonie skończy się Tobie ropa! Już widzę Twoją minę. Jak to? Nie mogę posuwać 16-pasmową highway? Ucz się dziecko zależności przyczynowo-skutkowych. Może wtedy będziesz inaczej gadał. Choć takie amerykańskie jełopy trudno podejrzewać o rozum większy od pitekantropa. Róznica jest taka, że umiesz prowadzić samochód, ale we wnętrzu jesteś dalej pikekantropem. Świadczy o tym Twoja wypowiedź.
Bez urazy.- 1 0
-
2010-10-16 02:05
driver
Jaki szok?
Dziś zbudować cokolwiek to nie żaden porblem. Szwajcarzy zbudowali najdłuższy tunel na świecie pod przełeczą Świętego Gotharda (choć to dla amerykańskiego Polaka nic nie znaczy). Mało tego: tym tunelem będą jeździć ciężarówki, co jest nie możliwe w Twoim JuEsEj, po to tylko, aby Szwajcarię uchronić przed przeklętymi TIR-ami, ponieważ oni będą na lorach kolejowych.
Drogi kolego,
Przyszłość to nie jest bryka, którą wszędzie dojedziesz, stojąc pół dnia w korkach, ale zrównoważony rozwój. Dojrzyj wreszcie.- 0 0
-
2010-10-16 01:15
Zlikidować kolej
Wszyscy powinni jeździć samochodami, po jednej osobie w samochodzie. Należy wyasfaltować wszystko wokół. Posłuchajcie co mówił Maciarewicz a propos wypadku koło Białej Rawskiej, w którym zginęło 18 osób. Że to wina braku autostrad. Gdyby tam była autostrada, to do wypadku by nie doszło, nawet we mgle i w przeładowanym samochodzie. Tak więc to nie pijani i brawurowi kierowcy są winni, a ekolodzy, którzy chcą chronić przyrodę dla przyszłych pokoleń. Tako rzecze mój guru Korwin-Mikke. Precz z przyrodą ! Niech żyje motoryzacja ! Niech żyją autostardy ! Niech żyje KoLiber! NIech wszyscy jeździmy samochodami ! Ropy mamy pod dostatkiem, a ziemia jest z gumy !
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.