- 1 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (94 opinie)
- 2 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (136 opinii)
- 3 121 tys. zł kary dla "Solidarności" za baner (281 opinii)
- 4 Wieczorem zwykłe skrzyżowanie, rano rondo (40 opinii)
- 5 Brytyjczycy zapraszają na urlop do Gdańska (123 opinie)
- 6 To samo morze, a toalety to nie problem (201 opinii)
Miliard za przebudowę torów kolejowych w Trójmieście
Dwie poznańskie firmy przebudują dalekobieżne tory w Trójmieście. Inwestycja zaplanowana na najbliższe trzy lata pochłonie 1,037 mld zł.
Polskie Linie Kolejowe, czyli właściciel infrastruktury kolejowej, rozstrzygnęły przetargi na dwuetapową przebudowę 38-kilometrowego odcinka linii kolejowej dla pociągów dalekobieżnych w Trójmieście. Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach przebudowy linii kolejowej nr E-65 z Warszawy do Gdyni.
Modernizację torów od Pruszcza Gdańskiego do wysokości stacji SKM Gdańska-Żabianki (LCS Gdańsk) przeprowadzi konsorcjum firm Torpol (lider) i Feroco z Poznania. Ten kontrakt wart jest ok. 584 mln zł.
Modernizację linii z Sopotu do Gdyni Chyloni (LCS Gdynia) - wykonają te same firmy, tyle że w tym przypadku liderem jest Feroco, a pomaga mu Torpol. Spółki za realizację inwestycji zażądały ok. 453 mln zł.
- Jeśli nie będzie żadnych odwołań od rozstrzygnięcia przetargów, umowę z wykonawcami podpiszemy do końca tego roku. Prace ruszą zaraz po nadchodzącej zimie - zapowiada Ireneusz Krzywicki z PKP PLK S.A. oddział w Gdańsku.
Spółka Feroco prowadzi już przebudowę peronów w Tczewie. Natomiast Torpol przebudowuje stację w Pszczółkach. - Nie mamy do ich pracy poważnych zastrzeżeń - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linie Kolejowe w Gdyni.
Przebudowa gdańskiego i sopocko-gdyńskiego odcinka magistrali kolejowej ma potrwać 36 miesięcy. W tym czasie, oprócz wymiany torów i podtorza, zostaną zmodernizowane wszystkie trójmiejskie perony, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne, z wyjątkiem tego w Gdańsku Głównym. Budowlańcy podwyższą je do wysokości 76 cm. Wybudują także zadaszenia na peronach we Wrzeszczu, Orłowie i Gdyni Głównej.
Inwestycja kolejowa przewiduje budowę licznych przejść podziemnych. Na gdańskiej Oruni powstaną cztery. Z kolei w Sopocie z SKM-ki przejdziemy nowym przejściem tunelem na peron dla pociągów dalekobieżnych. Obskurną kładkę w Orłowie zastąpi tunel dla pieszych.
Gdyby porównać kolejowe przedsięwzięcie zaplanowane w Trójmieście do inwestycji drogowej, za 1 mld zł możnaby zlecić budowę kolejnej Południowej Obwodnicy Gdańska. W tej cenie można też wykonać trzy Ergo Areny lub prawie dwa stadiony piłkarskie w Letnicy.
Długość: ok. 350 km
Całkowity koszt modernizacji: 1,385 mld euro
Źródła finansowania: Fundusz Spójności (84 proc. ), budżet państwa (16 proc.)
Planowany (po modernizacji) czas przejazdu z Gdyni do Warszawy: 2 godz. 43 minuty. Inwestycja została podzielona z uwagi na zarządzanie ruchem na lokalne centra sterowania tzw. LCS-y.
Wyłonieni w przetargach wykonawcy:
LCS Gdańsk - odcinek od Pruszcza Gdańskiego do wys. stacji SKM Gdańsk-Żabianka.
Konsorcjum Torpol Sp. z o.o. z Poznania
Oferta netto: 479 129 342,49 zł
Oferta brutto: 584 537 797,84 zł
LCS Gdynia - odcinek od stacji SKM Gdańsk-Żabianka do stacji Gdynia-Chylonia.
Konsorcjum Feroco S.A. z Poznania
Oferta netto: 371 488 934,67 zł
Oferta brutto: 453 216 500,36 zł
Opinie (181)
-
2010-10-17 12:36
znowu wizualizacja
kielbasa wyborcza jest niezdrowa
- 0 1
-
2010-10-17 13:29
Wystarczy poPATRZEĆ,J A K "pracują" te firmy,stąd takie koszty!Można SpoKOJNIE
wykonać te prace o 1/3 krócej i 1/3 taniej!Co dzień oglądamy te bandy obiboków tak PRZY TORACH jak i PRZEBUDOWIE linii tramwajowej w Gdańsku: łapy po łokcie w kieszeniach, papierochy opartych o łopaty"pracowników", piwko przykucniętych w wykopie lub za samochodem, tyłek brudniejszy od rąk!!! Gdzie kierownictwo, nadzór?!
- 0 2
-
2010-10-18 12:01
Wejherowo
A co ze stacja w Wejherowie, przecież to najbrzydszy i najbrudniejszy dworzec w całym naszym Województwie?
- 0 0
-
2011-01-06 11:32
Jak zamoczyli tyłki to ruszyli z obiecywankami byle niw spaść z taboretów
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.