• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliard za przebudowę torów kolejowych w Trójmieście

Maciej Naskręt
15 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Modernizacja magistrali kolejowej E-65 Gdańsk-Warszawa ma umożliwić dojazd z Trójmiasta do stolicy w czasie 2 godz. i 43 minut. Modernizacja magistrali kolejowej E-65 Gdańsk-Warszawa ma umożliwić dojazd z Trójmiasta do stolicy w czasie 2 godz. i 43 minut.

Dwie poznańskie firmy przebudują dalekobieżne tory w Trójmieście. Inwestycja zaplanowana na najbliższe trzy lata pochłonie 1,037 mld zł.



Zobacz, w których miejscach na południu Gdańska powstaną przejścia podziemne dla pieszych i rowerzystów. Zobacz, w których miejscach na południu Gdańska powstaną przejścia podziemne dla pieszych i rowerzystów.
Polskie Linie Kolejowe, czyli właściciel infrastruktury kolejowej, rozstrzygnęły przetargi na dwuetapową przebudowę 38-kilometrowego odcinka linii kolejowej dla pociągów dalekobieżnych w Trójmieście. Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach przebudowy linii kolejowej nr E-65 z Warszawy do Gdyni.

Modernizację torów od Pruszcza Gdańskiego do wysokości stacji SKM Gdańska-Żabianki (LCS Gdańsk) przeprowadzi konsorcjum firm Torpol (lider) i Feroco z Poznania. Ten kontrakt wart jest ok. 584 mln zł.

Modernizację linii z Sopotu do Gdyni Chyloni (LCS Gdynia) - wykonają te same firmy, tyle że w tym przypadku liderem jest Feroco, a pomaga mu Torpol. Spółki za realizację inwestycji zażądały ok. 453 mln zł.

- Jeśli nie będzie żadnych odwołań od rozstrzygnięcia przetargów, umowę z wykonawcami podpiszemy do końca tego roku. Prace ruszą zaraz po nadchodzącej zimie - zapowiada Ireneusz Krzywicki z PKP PLK S.A. oddział w Gdańsku.

Spółka Feroco prowadzi już przebudowę peronów w Tczewie. Natomiast Torpol przebudowuje stację w Pszczółkach. - Nie mamy do ich pracy poważnych zastrzeżeń - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linie Kolejowe w Gdyni.

Przebudowa gdańskiego i sopocko-gdyńskiego odcinka magistrali kolejowej ma potrwać 36 miesięcy. W tym czasie, oprócz wymiany torów i podtorza, zostaną zmodernizowane wszystkie trójmiejskie perony, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne, z wyjątkiem tego w Gdańsku Głównym. Budowlańcy podwyższą je do wysokości 76 cm. Wybudują także zadaszenia na peronach we Wrzeszczu, Orłowie i Gdyni Głównej.

Inwestycja kolejowa przewiduje budowę licznych przejść podziemnych. Na gdańskiej Oruni powstaną cztery. Z kolei w Sopocie z SKM-ki przejdziemy nowym przejściem tunelem na peron dla pociągów dalekobieżnych. Obskurną kładkę w Orłowie zastąpi tunel dla pieszych.

Gdyby porównać kolejowe przedsięwzięcie zaplanowane w Trójmieście do inwestycji drogowej, za 1 mld zł możnaby zlecić budowę kolejnej Południowej Obwodnicy Gdańska. W tej cenie można też wykonać trzy Ergo Areny lub prawie dwa stadiony piłkarskie w Letnicy.

Modernizacja magistrali E-65 z Gdyni do Warszawy

Długość: ok. 350 km
Całkowity koszt modernizacji: 1,385 mld euro
Źródła finansowania: Fundusz Spójności (84 proc. ), budżet państwa (16 proc.)
Planowany (po modernizacji) czas przejazdu z Gdyni do Warszawy: 2 godz. 43 minuty. Inwestycja została podzielona z uwagi na zarządzanie ruchem na lokalne centra sterowania tzw. LCS-y.

Wyłonieni w przetargach wykonawcy:
LCS Gdańsk - odcinek od Pruszcza Gdańskiego do wys. stacji SKM Gdańsk-Żabianka.

Konsorcjum Torpol Sp. z o.o. z Poznania
Oferta netto: 479 129 342,49 zł
Oferta brutto: 584 537 797,84 zł

LCS Gdynia - odcinek od stacji SKM Gdańsk-Żabianka do stacji Gdynia-Chylonia.
Konsorcjum Feroco S.A. z Poznania
Oferta netto: 371 488 934,67 zł
Oferta brutto: 453 216 500,36 zł

Opinie (181)

  • chcemy wiecej (1)

    a czy można wreszcie zrobić przy okazji przejście na ul. Podjazd, albo Aleję Niepodległości??

    • 1 2

    • Przejście do Niepodległości

      O ile wiem to ma być robione przy okazji tych wielkich inwestycji wokół dworca w Sopocie. Maja się zacząć chyba już na wiosnę. Dlatego nawet zostawili kawałek tunelu bez kafelków. Prasa to opisywała przy okazji zakończenia remontu peronu.

      • 0 0

  • Kolejna na koleji akcja - UKRADNIJMY (1)

    znowu nic nie zmienia - nic nie zrobia tak jak powinni jak cala tzw renowacja za grube MILIARDY w calej Polsce! Robia nowe tory na miejscu starych - gdzie za te pieniadze mozna wywlaszczyc nowy teren - zrobic nowa trase - ZA TAKA SAMA KASE - i bedzie mozna jezdzic szybkimi pociagami a na tej tzw naprawionej sie nie da bo o 20cm za wasko jest pomiedzy 2 kierunkami !!!!!!!! OSZUSTWO !!!!!!!!!!! chyba ktos z PO jest w zarzadzie koleji ! i dostal na wille na Malediwach ! A no i nie zapominajmy o tzw objazdach na najblizsze 5lat ! WIELKIE DNO =PO

    • 6 3

    • przepisy dot. odleglosci torow zmienia sie, podobnie jak normy przyspieszen bocznych.

      spoko, wypali 200 km/h.

      W miedzyczasie zniknie z rynku PKP i kolej pojdzie z duchem czasu;)

      • 0 0

  • juz to gdzies czytałem (2)

    szczególnie zapamietałem fragment o przejściach podziemnych. Nie wiem tylko dlaczego teraz w trakcie kampanii samorzadowej odgrzewany jest ten kotlet. Czyzby po to by prxypomniec mieszkańcom Gdańska że za rządów Adamowicza ( a jest to cały szmat czasu) NIE WYBUDOWANO W GDAŃSKU ZADNEGO słownie ZADNEGO przejscia podziemnego. Mimo że w tym czasie liczba aut sie podwoiła a może i potroiła.

    • 5 4

    • (1)

      Sam sobie chodź pod ziemią jak kret.Budować tunele dla samochodów,a nie dla pieszych.W niektórych już istniejących strach chodzić w dzień,a co dopiero nocą.

      • 1 2

      • ja chce bezpieczeństwa dla siebie i innych pieszych

        a wy chcecie pomnikow

        • 0 0

  • a to te tory nie były już remontowane???? (1)

    dałbym głowę, że pisano o tym w ostatnim czasie

    • 1 1

    • chyba nie te tory

      Remontowano tory SKM, a to nie o te teraz chodzi.

      • 0 0

  • przebudowa?

    A w Chylonii w koncu powstanie tunel? Watpie bo to juz nie srodmiescie a kolejarze i tak maja wszystko w d...

    • 1 0

  • Z tego co ja wiem to

    PKP kupuje pociągi Pendolino i z Gdańska do Warszawy pojedziemy w 2h i 3 minuty. Proszę spojrzeć kto wygrał najnowszy przetarg na 20 nowych składów.

    Z poważaniem
    Pasażer

    • 2 0

  • Dwie firmy do i od Żabianki?

    To mam tylko nadzieję, że tory na Żabiance nie będą się mijały...

    • 4 2

  • ostatnio w związku z przetargiem na pociągi była mowa

    o 2 godz. 8 min., ale widzę, że jakie pociągi by nie były (czyt. z wychylnym pudłem czy bez) to wyjdzie na to, że szybciej autostradą będzie.

    • 1 0

  • w Polsce wszytko powstaje dlugo ciezko i drogo i dotego duzo gadania a malo roboty (1)

    Ludzie rubcie a nie gadajcie bo to co jest w Polsce to zada pomsty w niebie poniewz tu powstaje wszystko dlugo ciezko i drogo oraz w klotniach awanturach zadymach i wielkim gadaniu oraz w brudzie a także braku gospodarnosci wszystko jest za duza kase a wyglad ma zawsze wsiowy i z minionej epoki pozbawione wyobrazni i swiezosci wiatru od morza

    • 3 0

    • Gryf ty nie RUB NIC

      Ty wez sie do nauki

      • 0 0

  • najpierw naprawcie zasilanie!!

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane