- 1 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (91 opinii)
- 2 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (135 opinii)
- 3 121 tys. zł kary dla "Solidarności" za baner (272 opinie)
- 4 Wieczorem zwykłe skrzyżowanie, rano rondo (39 opinii)
- 5 Brytyjczycy zapraszają na urlop do Gdańska (122 opinie)
- 6 To samo morze, a toalety to nie problem (199 opinii)
Miliard za przebudowę torów kolejowych w Trójmieście
Dwie poznańskie firmy przebudują dalekobieżne tory w Trójmieście. Inwestycja zaplanowana na najbliższe trzy lata pochłonie 1,037 mld zł.
Polskie Linie Kolejowe, czyli właściciel infrastruktury kolejowej, rozstrzygnęły przetargi na dwuetapową przebudowę 38-kilometrowego odcinka linii kolejowej dla pociągów dalekobieżnych w Trójmieście. Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach przebudowy linii kolejowej nr E-65 z Warszawy do Gdyni.
Modernizację torów od Pruszcza Gdańskiego do wysokości stacji SKM Gdańska-Żabianki (LCS Gdańsk) przeprowadzi konsorcjum firm Torpol (lider) i Feroco z Poznania. Ten kontrakt wart jest ok. 584 mln zł.
Modernizację linii z Sopotu do Gdyni Chyloni (LCS Gdynia) - wykonają te same firmy, tyle że w tym przypadku liderem jest Feroco, a pomaga mu Torpol. Spółki za realizację inwestycji zażądały ok. 453 mln zł.
- Jeśli nie będzie żadnych odwołań od rozstrzygnięcia przetargów, umowę z wykonawcami podpiszemy do końca tego roku. Prace ruszą zaraz po nadchodzącej zimie - zapowiada Ireneusz Krzywicki z PKP PLK S.A. oddział w Gdańsku.
Spółka Feroco prowadzi już przebudowę peronów w Tczewie. Natomiast Torpol przebudowuje stację w Pszczółkach. - Nie mamy do ich pracy poważnych zastrzeżeń - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linie Kolejowe w Gdyni.
Przebudowa gdańskiego i sopocko-gdyńskiego odcinka magistrali kolejowej ma potrwać 36 miesięcy. W tym czasie, oprócz wymiany torów i podtorza, zostaną zmodernizowane wszystkie trójmiejskie perony, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne, z wyjątkiem tego w Gdańsku Głównym. Budowlańcy podwyższą je do wysokości 76 cm. Wybudują także zadaszenia na peronach we Wrzeszczu, Orłowie i Gdyni Głównej.
Inwestycja kolejowa przewiduje budowę licznych przejść podziemnych. Na gdańskiej Oruni powstaną cztery. Z kolei w Sopocie z SKM-ki przejdziemy nowym przejściem tunelem na peron dla pociągów dalekobieżnych. Obskurną kładkę w Orłowie zastąpi tunel dla pieszych.
Gdyby porównać kolejowe przedsięwzięcie zaplanowane w Trójmieście do inwestycji drogowej, za 1 mld zł możnaby zlecić budowę kolejnej Południowej Obwodnicy Gdańska. W tej cenie można też wykonać trzy Ergo Areny lub prawie dwa stadiony piłkarskie w Letnicy.
Długość: ok. 350 km
Całkowity koszt modernizacji: 1,385 mld euro
Źródła finansowania: Fundusz Spójności (84 proc. ), budżet państwa (16 proc.)
Planowany (po modernizacji) czas przejazdu z Gdyni do Warszawy: 2 godz. 43 minuty. Inwestycja została podzielona z uwagi na zarządzanie ruchem na lokalne centra sterowania tzw. LCS-y.
Wyłonieni w przetargach wykonawcy:
LCS Gdańsk - odcinek od Pruszcza Gdańskiego do wys. stacji SKM Gdańsk-Żabianka.
Konsorcjum Torpol Sp. z o.o. z Poznania
Oferta netto: 479 129 342,49 zł
Oferta brutto: 584 537 797,84 zł
LCS Gdynia - odcinek od stacji SKM Gdańsk-Żabianka do stacji Gdynia-Chylonia.
Konsorcjum Feroco S.A. z Poznania
Oferta netto: 371 488 934,67 zł
Oferta brutto: 453 216 500,36 zł
Opinie (181)
-
2010-10-15 16:22
chcemy wiecej (1)
a czy można wreszcie zrobić przy okazji przejście na ul. Podjazd, albo Aleję Niepodległości??
- 1 2
-
2010-10-15 19:10
Przejście do Niepodległości
O ile wiem to ma być robione przy okazji tych wielkich inwestycji wokół dworca w Sopocie. Maja się zacząć chyba już na wiosnę. Dlatego nawet zostawili kawałek tunelu bez kafelków. Prasa to opisywała przy okazji zakończenia remontu peronu.
- 0 0
-
2010-10-15 16:29
Kolejna na koleji akcja - UKRADNIJMY (1)
znowu nic nie zmienia - nic nie zrobia tak jak powinni jak cala tzw renowacja za grube MILIARDY w calej Polsce! Robia nowe tory na miejscu starych - gdzie za te pieniadze mozna wywlaszczyc nowy teren - zrobic nowa trase - ZA TAKA SAMA KASE - i bedzie mozna jezdzic szybkimi pociagami a na tej tzw naprawionej sie nie da bo o 20cm za wasko jest pomiedzy 2 kierunkami !!!!!!!! OSZUSTWO !!!!!!!!!!! chyba ktos z PO jest w zarzadzie koleji ! i dostal na wille na Malediwach ! A no i nie zapominajmy o tzw objazdach na najblizsze 5lat ! WIELKIE DNO =PO
- 6 3
-
2010-10-15 19:05
przepisy dot. odleglosci torow zmienia sie, podobnie jak normy przyspieszen bocznych.
spoko, wypali 200 km/h.
W miedzyczasie zniknie z rynku PKP i kolej pojdzie z duchem czasu;)- 0 0
-
2010-10-15 16:42
juz to gdzies czytałem (2)
szczególnie zapamietałem fragment o przejściach podziemnych. Nie wiem tylko dlaczego teraz w trakcie kampanii samorzadowej odgrzewany jest ten kotlet. Czyzby po to by prxypomniec mieszkańcom Gdańska że za rządów Adamowicza ( a jest to cały szmat czasu) NIE WYBUDOWANO W GDAŃSKU ZADNEGO słownie ZADNEGO przejscia podziemnego. Mimo że w tym czasie liczba aut sie podwoiła a może i potroiła.
- 5 4
-
2010-10-15 22:57
(1)
Sam sobie chodź pod ziemią jak kret.Budować tunele dla samochodów,a nie dla pieszych.W niektórych już istniejących strach chodzić w dzień,a co dopiero nocą.
- 1 2
-
2010-10-16 08:24
ja chce bezpieczeństwa dla siebie i innych pieszych
a wy chcecie pomnikow
- 0 0
-
2010-10-15 17:32
a to te tory nie były już remontowane???? (1)
dałbym głowę, że pisano o tym w ostatnim czasie
- 1 1
-
2010-10-15 19:06
chyba nie te tory
Remontowano tory SKM, a to nie o te teraz chodzi.
- 0 0
-
2010-10-15 17:39
przebudowa?
A w Chylonii w koncu powstanie tunel? Watpie bo to juz nie srodmiescie a kolejarze i tak maja wszystko w d...
- 1 0
-
2010-10-15 18:12
Z tego co ja wiem to
PKP kupuje pociągi Pendolino i z Gdańska do Warszawy pojedziemy w 2h i 3 minuty. Proszę spojrzeć kto wygrał najnowszy przetarg na 20 nowych składów.
Z poważaniem
Pasażer- 2 0
-
2010-10-15 19:03
Dwie firmy do i od Żabianki?
To mam tylko nadzieję, że tory na Żabiance nie będą się mijały...
- 4 2
-
2010-10-15 19:08
ostatnio w związku z przetargiem na pociągi była mowa
o 2 godz. 8 min., ale widzę, że jakie pociągi by nie były (czyt. z wychylnym pudłem czy bez) to wyjdzie na to, że szybciej autostradą będzie.
- 1 0
-
2010-10-15 19:11
w Polsce wszytko powstaje dlugo ciezko i drogo i dotego duzo gadania a malo roboty (1)
Ludzie rubcie a nie gadajcie bo to co jest w Polsce to zada pomsty w niebie poniewz tu powstaje wszystko dlugo ciezko i drogo oraz w klotniach awanturach zadymach i wielkim gadaniu oraz w brudzie a także braku gospodarnosci wszystko jest za duza kase a wyglad ma zawsze wsiowy i z minionej epoki pozbawione wyobrazni i swiezosci wiatru od morza
- 3 0
-
2010-10-15 19:45
Gryf ty nie RUB NIC
Ty wez sie do nauki
- 0 0
-
2010-10-15 19:17
najpierw naprawcie zasilanie!!
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.