• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliard za przebudowę torów kolejowych w Trójmieście

Maciej Naskręt
15 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Modernizacja magistrali kolejowej E-65 Gdańsk-Warszawa ma umożliwić dojazd z Trójmiasta do stolicy w czasie 2 godz. i 43 minut. Modernizacja magistrali kolejowej E-65 Gdańsk-Warszawa ma umożliwić dojazd z Trójmiasta do stolicy w czasie 2 godz. i 43 minut.

Dwie poznańskie firmy przebudują dalekobieżne tory w Trójmieście. Inwestycja zaplanowana na najbliższe trzy lata pochłonie 1,037 mld zł.



Zobacz, w których miejscach na południu Gdańska powstaną przejścia podziemne dla pieszych i rowerzystów. Zobacz, w których miejscach na południu Gdańska powstaną przejścia podziemne dla pieszych i rowerzystów.
Polskie Linie Kolejowe, czyli właściciel infrastruktury kolejowej, rozstrzygnęły przetargi na dwuetapową przebudowę 38-kilometrowego odcinka linii kolejowej dla pociągów dalekobieżnych w Trójmieście. Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach przebudowy linii kolejowej nr E-65 z Warszawy do Gdyni.

Modernizację torów od Pruszcza Gdańskiego do wysokości stacji SKM Gdańska-Żabianki (LCS Gdańsk) przeprowadzi konsorcjum firm Torpol (lider) i Feroco z Poznania. Ten kontrakt wart jest ok. 584 mln zł.

Modernizację linii z Sopotu do Gdyni Chyloni (LCS Gdynia) - wykonają te same firmy, tyle że w tym przypadku liderem jest Feroco, a pomaga mu Torpol. Spółki za realizację inwestycji zażądały ok. 453 mln zł.

- Jeśli nie będzie żadnych odwołań od rozstrzygnięcia przetargów, umowę z wykonawcami podpiszemy do końca tego roku. Prace ruszą zaraz po nadchodzącej zimie - zapowiada Ireneusz Krzywicki z PKP PLK S.A. oddział w Gdańsku.

Spółka Feroco prowadzi już przebudowę peronów w Tczewie. Natomiast Torpol przebudowuje stację w Pszczółkach. - Nie mamy do ich pracy poważnych zastrzeżeń - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linie Kolejowe w Gdyni.

Przebudowa gdańskiego i sopocko-gdyńskiego odcinka magistrali kolejowej ma potrwać 36 miesięcy. W tym czasie, oprócz wymiany torów i podtorza, zostaną zmodernizowane wszystkie trójmiejskie perony, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne, z wyjątkiem tego w Gdańsku Głównym. Budowlańcy podwyższą je do wysokości 76 cm. Wybudują także zadaszenia na peronach we Wrzeszczu, Orłowie i Gdyni Głównej.

Inwestycja kolejowa przewiduje budowę licznych przejść podziemnych. Na gdańskiej Oruni powstaną cztery. Z kolei w Sopocie z SKM-ki przejdziemy nowym przejściem tunelem na peron dla pociągów dalekobieżnych. Obskurną kładkę w Orłowie zastąpi tunel dla pieszych.

Gdyby porównać kolejowe przedsięwzięcie zaplanowane w Trójmieście do inwestycji drogowej, za 1 mld zł możnaby zlecić budowę kolejnej Południowej Obwodnicy Gdańska. W tej cenie można też wykonać trzy Ergo Areny lub prawie dwa stadiony piłkarskie w Letnicy.

Modernizacja magistrali E-65 z Gdyni do Warszawy

Długość: ok. 350 km
Całkowity koszt modernizacji: 1,385 mld euro
Źródła finansowania: Fundusz Spójności (84 proc. ), budżet państwa (16 proc.)
Planowany (po modernizacji) czas przejazdu z Gdyni do Warszawy: 2 godz. 43 minuty. Inwestycja została podzielona z uwagi na zarządzanie ruchem na lokalne centra sterowania tzw. LCS-y.

Wyłonieni w przetargach wykonawcy:
LCS Gdańsk - odcinek od Pruszcza Gdańskiego do wys. stacji SKM Gdańsk-Żabianka.

Konsorcjum Torpol Sp. z o.o. z Poznania
Oferta netto: 479 129 342,49 zł
Oferta brutto: 584 537 797,84 zł

LCS Gdynia - odcinek od stacji SKM Gdańsk-Żabianka do stacji Gdynia-Chylonia.
Konsorcjum Feroco S.A. z Poznania
Oferta netto: 371 488 934,67 zł
Oferta brutto: 453 216 500,36 zł

Opinie (181)

  • OBEJRZYJCIE :) jazda testowa husarza (1)

    http://www.youtube.com/watch?v=AtUTUbPFFRc&feature=related

    Krótki filmik ale jak się patrzy :)

    • 3 1

    • Zapomniałem dopisać ...

      że jeden jedyny raz był Husarz w Trojmieście, z jazdą inauguracyjną z pociągiem IC Neptun, ale nie pamiętam kiedy. Jest gdzieś filmik na judupe.

      • 1 0

  • Cała ta modernizacja (a z zasadzie remont) jest o kant potłuc, marginalizuje Trójmiasto na następne kilkadziesiąt lat (3)

    Z Wrocławia przez Poznań, Łódź do Wawy będą śmigały koleje wielkich prędkości, a u nas dalej tłuc się będzie obecny złom.

    A nikt nie weźmie się potem za rozbudowę CMK i budowę linii wielkiej prędkości z Trójmiasta przez Katowice do Krakowa, po tym jak już PLK wybuli te 10 mld na modernizację E-65, żeby przywrócić prędkość z lat 80. zeszłego wieku.

    A te 2:43, to już źle brzmi, bo to teoria - po kilku latach użytkowania czas przejazdu z powrotem wzrośnie.

    Pomijam już to, że w związku z Euro przydałoby się również przywrócić godną prędkość podróży do Poznania.

    • 4 6

    • Sam jesteś kanciata dupa (2)

      do roboty się weź lepiej. Następny malkontent z dupy wzięty.
      Pewnie jak w Polsce bedą pociagi jeździć 300 na godzinę, to będzie narzekał, czemu nie 500.

      • 2 3

      • (1)

        Widać niektórym palantom trzeba pewne rzeczy 2 razy powtarzać, bo nie potrafią czytać ze zrozumieniem:

        300 pociągi może i będą jeździły, ale nie obejmie to Trójmiasta!!!

        2:43 oznaczać będzie średnią prędkość przejazdu 121 km/h, maks jaki będzie możliwy do wyciągnięcia na E-65 na odcinku do Warszawy to 160 km/h (!!!)

        Przywrócenie takiego stanu rzeczy (są to wyniki na poziomie osiąganych w latach 70-80), pochłonie 10 mld. zł i trwać będzie jeszcze 5 lat - co skutecznie blokuje Trójmiastu szanse na to, że kiedykolwiek będzie do niego dojeżdżała jakakolwiek szybka kolej.

        • 2 0

        • 3 godziny do Warszawy to zupełnie przyzwoity czas, jeśli po remoncie uda się go utrzymać przed wiele lat to i tak będzie dobrze.

          • 2 1

  • Po co to komu?

    Niech Warszawiecy za to płacą, nam to jest niepotrzebne!

    • 5 5

  • remont torów = misja na marsa (1)

    Za miliard PLN można wysłać załogową misję na marsa albo po obecnym kursie kupić 8 500 kg ZŁOTA.

    Po co im 8 i pół tony złota za 3 kilometry torów? Na produkcję szyn?

    Ciekawe ilu prywatnych przedsiębiorców z Trójmiasta wykona tą samą pracę za 500 000 000 pln i jeszcze im reszta zostanie? Skąd się biorą tak astronomiczne kwoty przy czymś tak banalnym jak remont kawałka linii kolejowej?

    Przez 3 lata będą wydawać 1M PLN DZIENNIE - 250 000 Euro? Taniej będzie tunel wykopać.

    Chyba ze tam będzie jeździł pociąg na szynach magnetycznych 500km/h.

    • 6 7

    • Powiem ci ilu przedsiębiorców z Trójmiasta wykona tą samą pracę za 500.000.000 pln i jeszcze im reszta zostanie: zero. Zero, bo nikt z nich nie złożył takiej oferty w przetargu. A jeśli nie wiesz skąd się biorą tak astronomiczne kwoty, to spróbuj odnaleźć dokumentację z zakresem robót. Po co się wzburzasz skoro ewidentnie nie masz pojęcia o tym temacie?

      • 4 0

  • dyrektorów, naczelników i prezesów PKP !!! (2)

    Na ich miejsce wynająć 10 osobową grupę zarządzającą - ale z Niemiec. Wtedy - jeśli ludzie Ci nie zwariowaliby od naszych idiotycznie absurdalnych przepisów - byłby jakiś efekt.
    PKP to ludzie, którzy w komunie się urodzili i w komunie spędzili swe najlepsze lata nic nie robiąc. To niereformowalna grupa idiotów których ju zdawno nie powinnno być !!!!!!

    • 9 0

    • (1)

      Z tymi idiotami to może przesada, ale z komuną święta prawda. Prawie wszyscy pracownicy PKP, którzy pracę zaczynali w PRLu pracują od zawsze w PKP i nasiąknęli komuną. Myślę, że pozbycie się tego bagażu zajmie jeszcze jedno pokolenie, bo to nie tylko bolączka PKP ale też np PKO BP (żeby daleko nie szukać). Pytanie tylko czy obecne pokolenie nie zostanie skażone komunistycznym podejściem do obowiązków.

      • 0 0

      • za komuny jakos pociagi jezdzili i bylo ich wiecej...

        • 0 0

  • w przypadku takich inwestycji powinien być brany pod uwagę czas realizacji. Ale kogo to interesuje w PKP. Ważne, że matoły mają stołki, w które mogą spokojnie, do emerytury pierdzieć

    • 2 2

  • A Pomorska w Oliwie ?

    Zaniechanie budowy drugiego wiaduktu na drugą jezdnię będzie przez wiele następnych lat powodowało ofiary i kraksy w każdym tygodniu, tak genialne jest obecne rozwiązanie zrealizowane niedawno za unijne pieniądze.

    • 0 2

  • A GDZIE KU*WA ! TUNEL NA CHYLONI ?

    Jak w temacie... Chociaz jeden tunel pod torami np. na ul. Puckiej.

    • 6 3

  • Wkońcu coś sie dzieje w tej komunistycznej firmie ...

    Brawo panowie !!! Super,że niezaprzestaliście na nowych kasownikach i niebieskich wyprasowanych koszulach... szkoda,że to wszystko tyke trwa...nooo ale super,że będziemy mały kroczek do przodu...

    • 1 2

  • remont dworca w Gdańsku

    A ja się zastanawiam czy dzworzec w Gdańsku kiedykolwiek doczeka się remontu. Obiecali jedynie umycie (chyba pierwsze od jego wybudowania) nie licząc tego co śnieg zmyje :) Czy wszystkie większe dworce w polsce można wyremontować, a w Gdańsku co? Jest tak piękny, że konserwa się nie zgadza na odmalowanie filarów? czy może boi się, że jak zrobią remont to położą pol bruk i blaszaną wiatę??



    Wieje, cieknie z dachu, perony z asfaltem o****nym, budki po przesyłkach konduktorskich straszą, winda chyba jest dla picu.

    Dobudowana antresola na dworcu służy obecnie menelom i poczcie...a na dole ? aż dziwie się, że przy tych cenach utrzymuje się red spot, solarium i odzywki to oczywiscie swietne atrakcje dla turystow. a ciekaw jestem kiedy ta mała fontanna pod schodami ostatnio działała.

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane