• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliard złotych na dalekobieżne tory w Trójmieście. Przetargi w kwietniu

Maciej Naskręt
6 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Wciąż nie wiadomo, kiedy dojedziemy pociągiem do stolicy w 2 godz. i 43 min. Wciąż nie wiadomo, kiedy dojedziemy pociągiem do stolicy w 2 godz. i 43 min.

Modernizacja linii kolejowej z Gdyni do Warszawy wreszcie wchodzi na teren Trójmiasta. W kwietniu ruszają pierwsze przetargi, których efekty będą widoczne także u nas.



Cztery przejścia podziemne pod torami kolejowymi powstaną między Gdańskiem a Pruszczem Gdańskim. Cztery przejścia podziemne pod torami kolejowymi powstaną między Gdańskiem a Pruszczem Gdańskim.
Do tej pory w Trójmieście spółka PKP Linie Kolejowe wydała ok. 160 mln zł na remont stacji (ale nie dworca) Gdynia Główna Osobowa. Wymieniono automatykę, zwrotnice, część torów i komputerowe urządzenia, sterujące ruchem. Efekt? Przez Gdynię pociągi jeżdżą z prędkością 60 km/h, wcześniej mogły rozpędzać się do 40 km/h.

Teraz jednak kolejarze szykują się do znacznie większych inwestycji, wartych w sumie ok. 1 mld zł! Przetargi zostaną rozpisane w kwietniu.

Modernizacja 38 km dalekobieżnych torów kolejowych na terenie Trójmiasta została podzielona na dwa etapy. Koszt modernizacji każdego z odcinków wynosi ok. 500 mln. złotych. - Część pieniędzy na inwestycję będzie pochodzić z funduszu Unii Europejskiej - wyjaśnia Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdańsku.

Pierwszy etap obejmuje przebudowę magistrali z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Oliwa. Na tym odcinku, oprócz wymiany torowiska (w tym także wykonania podtorza oraz odwodnienia terenu), powstaną liczne, nowe obiekty inżynierskie.

Co najbardziej przeszkadza ci w polskich kolejach?

Nowy tunel pieszo-rowerowy zostanie wybudowany przy ul. Podmiejskiej, na granicy Gdańska i Radunicy zobacz na mapie Gdańska. Zastąpi on kompletnie zużytą kładkę.

- Podziemne przejścia dla pieszych pojawią się również na gdańskiej Oruni, na ul. Ukośnej zobacz na mapie Gdańska, ul. Gościnnej (stacja Gdańsk-Orunia) zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Rejtana zobacz na mapie Gdańska - wyjaśnia Ireneusz Krzywicki z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK, nadzorujący projekt modernizacji magistrali na terenie Gdańska.

Wzdłuż modernizowanej magistrali na Oruni staną ekrany akustyczne, powstaną także nowe przejazdy kolejowe.

Drugi etap prac obejmie tory od stacji w Oliwie do Gdyni Chyloni. Co zmieni się na tym odcinku, poza modernizacją samego torowiska? Zniknie istniejące, stalowo-drewniane przejście nad torami w Orłowie, a w jego miejsce pojawi się nowa kładka dla pieszych, wyposażona w windy, ułatwiające poruszanie się niepełnosprawnym.

Z kolei w Sopocie peron dla pociągów dalekobieżnych zyska jeszcze jedno przejście podziemne. - Przedłużony zostanie o kilkanaście metrów tunel od ul. Chopina, który dziś służy wyłącznie pasażerom kolejki SKM - wyjaśnia Andrzej Tomorowicz z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK, nadzorujący projekt modernizacji linii kolejowej na terenie Sopotu i Gdyni.

Oba etapy zakładają przebudowę wszystkich trójmiejskich peronów, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne, z wyjątkiem tego w Gdańsku Głównym. Budowlańcy podwyższą je do wysokości 76 cm. Wybudują oni także zadaszenia na peronach we Wrzeszczu, Orłowie i Gdyni Głównej.

Przebudowa Trójmiejskiej magistrali pociągów dalekobieżnych, a także budowa licznych obiektów inżynierskich potrwa do 2013 r. Inwestycja nie obejmuje modernizacji torowisk, po których na co dzień poruszają się kolejki SKM.

Modernizacja magistrali E-65 z Gdyni do Warszawy

Długość: ok. 350 km
Całkowity koszt modernizacji: 1,385 mld euro
Źródła finansowania: Fundusz Spójności (84 proc. ), budżet państwa (16 proc.)
Planowany (po modernizacji) czas przejazdu z Gdyni do Warszawy: 2 godz. 43 minuty

Opinie (151) 10 zablokowanych

  • Dlaczego na sondzie nie mogę zaznaczyć wszystkich odpowiedzi w przypadku PKP!!!! (1)

    .. wszystkie pasuja do PKP!!!

    • 12 1

    • Wszystkie najbardziej?

      • 0 1

  • a dlaczego w sondzie nie moge zaznaczyc ze wszystko mi w PKP pasuje? (2)

    • 7 3

    • bo to bzdura

      nie można być tak bezmyślnym

      • 1 0

    • czytaj co tam pisze

      "Co najbardziej przeszkadza ci w polskich kolejach?" a teraz w podskokach do slownika zobaczyc znaczenie slowa NAJBARDZIEJ

      • 2 0

  • (1)

    Będzie tak pięknie jak na peronie Sopot Wyścigi jeszcze nie zakończyli remontu a już 80% płyt na krawędzi peronu nadaję się do wymiany.

    • 11 0

    • właśnie

      a plyty na stacji Sopot SKM po odśnieżaniu są tak zniszczone jakby leżały tam od kilku dobrych lat. Ciekawe czy zostaną odebrane po zakończeniu robót....

      • 2 0

  • Nienawidzę PKP (1)

    • 6 6

    • a sam siebie lubisz czy tez nienawidzisz przyda ci sie psychoterapia u dobrego psychiatry

      • 0 1

  • rekord nie do pobicia po II wojnie.. (4)

    rok 1937, trasa Gdynia-Warszawa , pociąg luxtorpeda( dwa parowozy w obudpowie). Czas przejazdu 2 godz 30 minut.Nigdy sie nie spozniła.
    I co wy na to wielcy i mądrzy prezesi uwłaszonych spółeczek o nazwie PKP i kompani ?

    • 27 2

    • (2)

      Ładne bajki opowiadał ci dziadek.

      • 4 3

      • z drugiej strony (1)

        Kraków - Zakopane
        IC(2010): 3:03
        luxtorpeda(1936) 2:18

        • 3 0

        • Bajki, bajki.
          Lepsza jest prawda:
          za III Rzeszy Wrocław - Jelenia Góra 1.50
          Za Polski: 3 godziny

          • 0 0

    • Haha, z tą luxtorpedą jako dwoma parowozami w obudowie to żeś strzelił niezłego babola!

      • 2 1

  • kilka nowych przejść podziemnych na wysokości Oruni?

    ojjjj igracie z ogniem :)
    czy będzie tam strażnik więzienny z psem 24h/dobę?

    • 16 1

  • Tylko tunel pieszo-rowerowy?! A czemu nie SKRÓCENIE drogi do płd.Pruszcza tą (4)

    trasą przez samochody?Jak już budować,to myśleć PERSPEKTYWICZNIE!Takie rozwiązanie o d c i ą ż y wiecznie zakorkowaną trasę wylotową na Tczew!

    • 6 2

    • No właśnie. Miała się dołożyć gmina Pruszcz i poszerzyć tunel aby mogły nim również jeździć samochody. Czyżby Pani Wójt

      przespała sprawę?

      • 1 0

    • ale to bez sensu!!! za 2 lata można to roskopać i wtedy wbudować !!!!! (2)

      co nagle to po diable :))

      • 0 0

      • poszerzony tunel (1)

        Nie będzie drogi w tunelu, bo mieszkańcy powiedzieli że po ich trupie.
        Wolą stać w kilometrowych korkach po drugiej stronie torów, a u siebie mieć zadupie z drobiem i trzodą biegającą gdzie popadnie.

        • 1 1

        • Za rok będzie drugi wiadukt w Pruszczu, to po co ten tunel?

          • 0 0

  • PONOWNA MODERNIZACJA ?! (1)

    Jeśli mnie pamięć nie myli to modernizacja jednej linii dalekobieżnej odbywała się na przełomie lat 2001-2004 na odcinku Wrzeszcz-Gdynia Orłowo. Leżą tam nowe tory (łączenia elastyczne z podkładem), podkłady betonowe i nowe nasypy, ale pomineli chyba niektóre rozjady.

    • 4 1

    • czytaj uważnie

      remont będzie między Pruszczem a Oliwą.

      • 0 1

  • PKP (3)

    Co oznacza skrót PKP? Pięknie, Kurczę, Pięknie

    • 6 3

    • Pewność Komfort Punktualność

      Lub Płać Konduktorowi Połowę

      • 2 1

    • Poczekaj, Kiedyś Przyjedzie...

      • 3 0

    • NIE OZNACZA TO: POLSKA KROWA POCIAGOWA

      • 0 0

  • Żeby jeszcze były lepsze wagony na IC a ten złom co jeżdzi wycofać. (1)

    Marze o składach takich jak z Warszawy do Katowic czy Poznania(Henschele,nowe Pesy),luksus wagony na IC Lech,Górnik, Fredro, Chrobry itp), a Trójmiasto na oczy takich nie widziało, bo jest traktowane jak prownicja, może doczekamy nowych wagonów na IC? Przecież Gdańsk nie jest gorszy od Katowic a tam są pociągi o niebo lepsze.

    • 16 0

    • Do Trómiasta pojadą składy zespolone z wychylnym pudłem Virgin Trains, Arriva CrossCountry lub Deutsche Bahn - IC PKP wciąż

      duma nad ich opłacalnością Będzie konkurencja i ciśnienie na redukcję czasów przejazdu. Powiązana z PiKeiPi PLK też świruje nad trwającą moderną i obniżaniem zakładanych prędkości... bo "po co", "niedasie".

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane