- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Miliard złotych na dalekobieżne tory w Trójmieście. Przetargi w kwietniu
Modernizacja linii kolejowej z Gdyni do Warszawy wreszcie wchodzi na teren Trójmiasta. W kwietniu ruszają pierwsze przetargi, których efekty będą widoczne także u nas.
Do tej pory w Trójmieście spółka PKP Linie Kolejowe wydała ok. 160 mln zł na remont stacji (ale nie dworca) Gdynia Główna Osobowa. Wymieniono automatykę, zwrotnice, część torów i komputerowe urządzenia, sterujące ruchem. Efekt? Przez Gdynię pociągi jeżdżą z prędkością 60 km/h, wcześniej mogły rozpędzać się do 40 km/h.
Teraz jednak kolejarze szykują się do znacznie większych inwestycji, wartych w sumie ok. 1 mld zł! Przetargi zostaną rozpisane w kwietniu.
Modernizacja 38 km dalekobieżnych torów kolejowych na terenie Trójmiasta została podzielona na dwa etapy. Koszt modernizacji każdego z odcinków wynosi ok. 500 mln. złotych. - Część pieniędzy na inwestycję będzie pochodzić z funduszu Unii Europejskiej - wyjaśnia Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdańsku.
Pierwszy etap obejmuje przebudowę magistrali z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Oliwa. Na tym odcinku, oprócz wymiany torowiska (w tym także wykonania podtorza oraz odwodnienia terenu), powstaną liczne, nowe obiekty inżynierskie.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Podziemne przejścia dla pieszych pojawią się również na gdańskiej Oruni, na ul. Ukośnej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Wzdłuż modernizowanej magistrali na Oruni staną ekrany akustyczne, powstaną także nowe przejazdy kolejowe.
Drugi etap prac obejmie tory od stacji w Oliwie do Gdyni Chyloni. Co zmieni się na tym odcinku, poza modernizacją samego torowiska? Zniknie istniejące, stalowo-drewniane przejście nad torami w Orłowie, a w jego miejsce pojawi się nowa kładka dla pieszych, wyposażona w windy, ułatwiające poruszanie się niepełnosprawnym.
Z kolei w Sopocie peron dla pociągów dalekobieżnych zyska jeszcze jedno przejście podziemne. - Przedłużony zostanie o kilkanaście metrów tunel od ul. Chopina, który dziś służy wyłącznie pasażerom kolejki SKM - wyjaśnia Andrzej Tomorowicz z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK, nadzorujący projekt modernizacji linii kolejowej na terenie Sopotu i Gdyni.
Oba etapy zakładają przebudowę wszystkich trójmiejskich peronów, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne, z wyjątkiem tego w Gdańsku Głównym. Budowlańcy podwyższą je do wysokości 76 cm. Wybudują oni także zadaszenia na peronach we Wrzeszczu, Orłowie i Gdyni Głównej.
Przebudowa Trójmiejskiej magistrali pociągów dalekobieżnych, a także budowa licznych obiektów inżynierskich potrwa do 2013 r. Inwestycja nie obejmuje modernizacji torowisk, po których na co dzień poruszają się kolejki SKM.
Długość: ok. 350 km
Całkowity koszt modernizacji: 1,385 mld euro
Źródła finansowania: Fundusz Spójności (84 proc. ), budżet państwa (16 proc.)
Planowany (po modernizacji) czas przejazdu z Gdyni do Warszawy: 2 godz. 43 minuty
Opinie (151) 10 zablokowanych
-
2010-03-06 10:36
zwycięzca przetargu znany
Przetarg wygra MTM i przestawi się na prace torowe
- 4 0
-
2010-03-06 10:52
tunele na Żuławach
gratulacje,
jak najwięcej tuneli w depresji, a kładki tylko na wyżynach- 8 1
-
2010-03-06 10:58
A co z przejazdem kolejowym przy ul. Dworcowej na Oruni? Czyżby miał być zlikwidowany? (1)
- 2 1
-
2010-03-07 16:54
oni wszystko likwidują, a mało w zamian ludziom dają
brak przejazdu na ul. Dworcowej
brak przejazdu na ul. Sandomierskiej - tu to nawet o przejsciu dla ludzi zapomnieli :/- 0 0
-
2010-03-06 11:23
"Wybudują oni także zadaszenia na peronach we Wrzeszczu, Orłowie i Gdyni Głównej."
Hmm. Z tego co pamiętam planowana przebudowa dworca we Wrzeszczu miała mieć wspólną koncepcję dla peronów dalekobieżnych i SKM (dla całego dworca). Gdy teraz czytam, że budowlańcy zadaszą sobie peron dalekobieżny, zastanawiam się czy przypadkiem znowu się nie dogadali?
- 6 1
-
2010-03-06 11:24
Czy nie lepiej byłoby w zamian (1)
"Zniknie istniejące, stalowo-drewniane przejście nad torami w Orłowie, a w jego miejsce pojawi się nowa kładka dla pieszych, wyposażona w windy, ułatwiające poruszanie się niepełnosprawnym"
wybudować(przejście podziemne) TUNEL?
Zwłaszcza, że musi objąć go także przejście pod nowo planowaną Trasą Różową i parkingiem. Pewnie władze Gdyni razem z PKP już przygotowują studium wykonalności dla tego przedsięwzięcia w ślad za nim należy już przystąpić do prac nad projektem planu zagospodarowania przestrzennego dla nowoczesnej funkcjonalnej stacji właśnie w tym miejscu jak i w Chyloni.
W wypadku Orłowa mogą być kontrowersje dotyczące terenu, na którym usytuowany miałby zostać taki mini węzeł z parkingiem i innymi funkcjami, ale to w dzisiejszych czasach jest niezbędne.- 4 1
-
2010-03-06 19:33
PKP Orłowo
musi być prestiżowe i luksusowe jak cała dzielnica
- 1 1
-
2010-03-06 11:36
jasne...cuda to w kosciele...
predzej powstanie elektrownia atomowa w zarnowcu niz w pkp poprawi sie jakosc uslug,opieki nad taborem i bezpieczenstwo podrozy..juz o czasie podrozy niewspomne...przeciez nawet gdyby dac im najnowoczesniejszy tabor jaki jest mozliwy to niewiedzieliby co znim zrobic pomijam kwestie ze niebyloby gdzie nim sie poruszac bo nasze torowiska , dworce i obsluga znaja sprzet tak antyczny ze bez wiekszych problemow mogliby parowozami jezdzic i nie zauwazyliby roznicy
- 5 0
-
2010-03-06 11:46
czemu w ankiecie nie ma opcji 'wszystkie wymienione' ??? (1)
wtedy odpowiedz bylaby prosta...
- 4 0
-
2010-03-06 13:27
jak dla mnie - brakuje podpunktu dotyczacego absurdalnie wysokich cen biletow.
- 2 0
-
2010-03-06 11:55
remonty tak, ale mała architektura fatalna !
Wyremontowane już perony w okolicach Warszawy - to potworki architektoniczne rodem z PRL. Zadaszenia z blachy falistej, wiatrołapy z betonu, latarnie betonowe widać , że projektanci PKP lubią styl Gierka. Zapominają jednak ,że ma to służyć przez kolejnych kilkanaście lat !!!
Szkoda , że UE to akceptuje.- 3 0
-
2010-03-06 12:18
Gdańsk -> Bydgoszcz -> Poznań (1)
Remont linii z Gdyni do Poznania jest przewidziany po roku 2013 albo i jeszcze później.
Przejazd z Gdańska do Bydgoszczy trwał mniej niż 2 godziny jeszcze jakieś 8 lat temu. Teraz jest to 2:20-2:30. Natomiast z Bydgoszczy do Gdańska jedzie się godzinę... dłużej tj. 3:30 do nawet 4h! Przy odledłości ~160km nie jest trudno określić średnią prędkość - 40-50km/h. Kiedy jedzie się w piątek popołudniu do Bydgoszczy z Gdyni to czasem lepiej i wygodniej wsiąść w Arrivę i jechać trasą przez Kościerzynę. Jednotorowy, niezelektryfikowany szlak, ale za to lepsze widoki i mniejszy syf w wagonie. Czas przejazdu porównywalny.- 6 0
-
2010-03-06 17:31
Jak zaczynałem studia w Troruniu, to jadąc z gańska do Torunia przez Bydgoszcz, w Bydgoszczy było się po około 1:50-2:10 minut.
Jeszcze 2 lata temu ! Teraz poniżej 3 nie schodzą, masakra ;/
- 0 0
-
2010-03-06 12:24
Założe sie że stylowy peron w Sopocie dla SKM będzie się rożnić od pronu PKP....
bo nikt nie pomyśli o jednakowej konwencji ...
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.