• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliard złotych na dalekobieżne tory w Trójmieście. Przetargi w kwietniu

Maciej Naskręt
6 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Wciąż nie wiadomo, kiedy dojedziemy pociągiem do stolicy w 2 godz. i 43 min. Wciąż nie wiadomo, kiedy dojedziemy pociągiem do stolicy w 2 godz. i 43 min.

Modernizacja linii kolejowej z Gdyni do Warszawy wreszcie wchodzi na teren Trójmiasta. W kwietniu ruszają pierwsze przetargi, których efekty będą widoczne także u nas.



Cztery przejścia podziemne pod torami kolejowymi powstaną między Gdańskiem a Pruszczem Gdańskim. Cztery przejścia podziemne pod torami kolejowymi powstaną między Gdańskiem a Pruszczem Gdańskim.
Do tej pory w Trójmieście spółka PKP Linie Kolejowe wydała ok. 160 mln zł na remont stacji (ale nie dworca) Gdynia Główna Osobowa. Wymieniono automatykę, zwrotnice, część torów i komputerowe urządzenia, sterujące ruchem. Efekt? Przez Gdynię pociągi jeżdżą z prędkością 60 km/h, wcześniej mogły rozpędzać się do 40 km/h.

Teraz jednak kolejarze szykują się do znacznie większych inwestycji, wartych w sumie ok. 1 mld zł! Przetargi zostaną rozpisane w kwietniu.

Modernizacja 38 km dalekobieżnych torów kolejowych na terenie Trójmiasta została podzielona na dwa etapy. Koszt modernizacji każdego z odcinków wynosi ok. 500 mln. złotych. - Część pieniędzy na inwestycję będzie pochodzić z funduszu Unii Europejskiej - wyjaśnia Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdańsku.

Pierwszy etap obejmuje przebudowę magistrali z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Oliwa. Na tym odcinku, oprócz wymiany torowiska (w tym także wykonania podtorza oraz odwodnienia terenu), powstaną liczne, nowe obiekty inżynierskie.

Co najbardziej przeszkadza ci w polskich kolejach?

Nowy tunel pieszo-rowerowy zostanie wybudowany przy ul. Podmiejskiej, na granicy Gdańska i Radunicy zobacz na mapie Gdańska. Zastąpi on kompletnie zużytą kładkę.

- Podziemne przejścia dla pieszych pojawią się również na gdańskiej Oruni, na ul. Ukośnej zobacz na mapie Gdańska, ul. Gościnnej (stacja Gdańsk-Orunia) zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Rejtana zobacz na mapie Gdańska - wyjaśnia Ireneusz Krzywicki z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK, nadzorujący projekt modernizacji magistrali na terenie Gdańska.

Wzdłuż modernizowanej magistrali na Oruni staną ekrany akustyczne, powstaną także nowe przejazdy kolejowe.

Drugi etap prac obejmie tory od stacji w Oliwie do Gdyni Chyloni. Co zmieni się na tym odcinku, poza modernizacją samego torowiska? Zniknie istniejące, stalowo-drewniane przejście nad torami w Orłowie, a w jego miejsce pojawi się nowa kładka dla pieszych, wyposażona w windy, ułatwiające poruszanie się niepełnosprawnym.

Z kolei w Sopocie peron dla pociągów dalekobieżnych zyska jeszcze jedno przejście podziemne. - Przedłużony zostanie o kilkanaście metrów tunel od ul. Chopina, który dziś służy wyłącznie pasażerom kolejki SKM - wyjaśnia Andrzej Tomorowicz z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK, nadzorujący projekt modernizacji linii kolejowej na terenie Sopotu i Gdyni.

Oba etapy zakładają przebudowę wszystkich trójmiejskich peronów, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne, z wyjątkiem tego w Gdańsku Głównym. Budowlańcy podwyższą je do wysokości 76 cm. Wybudują oni także zadaszenia na peronach we Wrzeszczu, Orłowie i Gdyni Głównej.

Przebudowa Trójmiejskiej magistrali pociągów dalekobieżnych, a także budowa licznych obiektów inżynierskich potrwa do 2013 r. Inwestycja nie obejmuje modernizacji torowisk, po których na co dzień poruszają się kolejki SKM.

Modernizacja magistrali E-65 z Gdyni do Warszawy

Długość: ok. 350 km
Całkowity koszt modernizacji: 1,385 mld euro
Źródła finansowania: Fundusz Spójności (84 proc. ), budżet państwa (16 proc.)
Planowany (po modernizacji) czas przejazdu z Gdyni do Warszawy: 2 godz. 43 minuty

Opinie (151) 10 zablokowanych

  • (1)

    kraj bankrut jak rowniez jego pewna czesc ludzie tylko planuja i gadaja oraz wyciagaja projekty z lat 70 - panowie trzeba robic a nie gadac - stop dla propagandy

    podaje dla waszej informacji:
    1) 20 lat temu zglosilem w roznych klubach rady miasta gdanska pomysl zakrycia torow kolejowych od urzedu wojewodzkiego do zieleniaka - wszyscy radni patrzyli jak na idiote bo to im sie w glowie nie miescilo - powiedzialem panowie to jest duzy i najdrozszy teren w miescie na duze centrum biurowo handlowe - efect taki ze do dzisiaj nic sie nie zmienilo oprocz niepotrzebnej wojny z kupacami poniewaz oni tez powinni uczestniczyc w tej inwestycji
    2) jak marzalek urzedu marszalkowskiego szukal budynku na urzad i prowadzil wojne o budynek (bylego tme ) - zglosilem i pokazalem z okna gabinetu marszalka wspanialy i okazaly budynek w ktorym sa magazyny policji ( na biskupiej gorze obok gwsh ), jednoczesnie powiedzialem ze magazynowy policji mozna zlokalizowac za miastem tak jak to jest w innych panstwach praktykowane - na dzisiaj ( patrz magazyny w rusocinie/pruszczu, magazyny roznych firm)
    marszalek widzial tylko same problemy - nawet dojazdy do budynku byly wielkim problemem - co zaraz rozwiazywalem i podalem swoja wizje to jest od strony srodmiescia szerokie ruchome schody w oszklonym tunelu oraz tradycyjne stale takze, z ktorych korzystali by rowniez studenci gwsh oraz zaakcentowalem na podziemne parkingi wszystko ciekawie wkomponowane w nowe duze centrum biurowo handlowe ktore powstalo by na terenach po zakryciu torow kolejowych od urzedu wojewodzkiego do zieleniaka ( plus nowy przystanek/dworzec skm gd - srodmiescie planowany juz w latach 70 ) oraz drugi dojazd na szczycie biskupiej gory od chelmu - efekt taki ze do dzisiaj jest tak jak bylo czyli bez zmian

    3. po zmianach ustrojowych zglosilem kilkakrotnie wojewodzie pomysl postawienia pomnika tworcy hymnu narodowego w gadansku, ktory chodzil tu do szkoly a urodzil sie na rzut kamienia stad - tez powstal zaraz wielki problem jak to zrobic - powiedzialem oto moj plam na niedzwiedniku i na ujescisku sa wielkie kamienie, mozna taki kamien postawic w wyznaczonym miejscu miasta przez wladze gdanska/wojewodztwa - brak zgody dla tej propozycji a od tego czasu powstalo wiele i bardzo drogich pomnikow

    4. od 20 lat w roznych klubach rady miasta gdanska zgloszalem pomysl nadania imienia ( al. rodla ) jednej z nowych wazniejszych ulic gdanska - symbol wazny dla polski i pomorza - efekt wiadomo jaki

    5. po likwidacj zakladow miesnych w gdansku zaproponowalem by w budynkach bylych zakladow miesnych ( w centrum miasta ) zorganizaowac muzeum :
    a. pomorza
    b. ii wojny swiatoej
    c. wysiedlen/wypedzen, przesladowan oraz germanizacji pomorzan - polakow
    d. militarnego na bazie likwidacji uzbrojenia wojska - to co jest obecnie w roznych wsiach
    - efekt wiadomo jaki zespol budynkow po bylych zakladach miesnych jest systematycznie palony i dewastowany a muzeum ii wojny swiatowej powstanie za duze pieniadze w innym miejscu miasta, nie pomogly argumenty ze w sasiedztwie bedzie filharmonia i akademia muzyczna i to ze te budynki sa zlokalizowane w drodze na wester platte, poczte gdanska i jednoczesnie dolne miasto pojdzie w gore jak rowniez centrum gdanska

    6. zglaszalem tez przeprowadzenie ulicy slowackigo pod lotniskiem jako wielkiego skarbu ekonomiczno - komunikacyjno - spolecznego dla samego lotniska - bez komentazu

    7. zglaszalem wiele projektow gospodarczych i technicznych ale zarzadzajacy ludzie roznych masci sa twardy i nic nie sluchaja tylko trzymaja ten narod w biedzie, bezrobociu na rentach i wczesnych emeryturach oraz w propagandzie a takze w oczekiwaniu na strategicznego inwestora zagranicznego a on narazie tu nie przyjdzie bo juz poszedl 30 lat temu do takich panstw jak korea, singapore, hang kong, taiwan, macao, chiny, indonezja, malezja ,indie i brazylia - ten strategiczny inwestor zagraniczny to tu i teraz tylko kontroluje czy wszystko jest likwidowane/zamykane zgodnie z planem by jego interesy nie upadly na dalekim wschodzie czy ameryce poludniowej w w/w panstwach

    takich przykladow moge mnozyc - nie ma sensu bo tu nie ma ludzi do roboty

    trojmiasto to aglomeracja bez wizji i perspektyw tu sie tylko wszystko likwiduje, zamyka, sprzedaje i gasi swiatlo - brak gospodarza i wiary w siebie samych

    trojmiejscy decydenci wykazuja nienowoczesne myslenie i co smieszne to nikt nie bierze sie za robote po wyborach tylko czeka na strategicznego inwestora zagranicznego - bo sam nie ma pomyslu na robote, rozwoj, sukces ani tez nie ma ochoty do ciezkiej roboty ale zato duzo obiecal przed wyborami

    stop - dla niewolniczego i parobczego myslenia
    start - dla wyzwolenia sily i pozytywnej energii tworczej w narodzie

    • 18 3

    • sie lepiej podpisz skoro zgloszaleś

      • 0 2

  • kiedyś kolejarz ...znaczyło

    kiedyś policjant..znaczyło; kiedyś lekarz... , solidarność a teraz....

    • 5 1

  • oruniak (2)

    Brawoooooo przejscie podziemne dla pieszych na wysokosci przystanku Gdansk Orunia a co z przejazdem samochodowym,zalozeniem tej szybkiej trasy z Gdyni do W-wy mialo byc likwidowanie kilkunastu strzezonych przejazdow. Nic tu nie wyczytalem w tym artykule..

    • 2 1

    • ORUNIA TO GLOWNY WJAZD DO TROJMIASTA

      w nastepnej cywilizacji
      pamietaj nasza ORUNIA to dzielnica zapomniana prze wladze i elity trojmiasta oni nawet nie widza ze ten syf szkodzi calej aglomeracji i jej reputacji

      • 1 0

    • po co pisac by drażnic zainteresowanych:

      zamykają przejazd na ul. Dworcowej i Sandomierskiej - widac to na mapie

      • 0 0

  • Przed II wojna światową Lux Torpeda jeździła szybciej od 70 km/h do 140 km/h !!!

    Prędkość przejazdu wzrosła z 40 km/h do 60 km/h ? To jakaś kpina ? Przed II wojna światową Lux Torpeda jeździła szybciej od 70 km/h do 140 km/h !!! W całym cywilizowanym świecie minimalna najwyższa prędkość to 200 km/h. Nawet parowozy mogły jeździć z prędkością ok 160 km/h !!! GRATULACJE Z TAKIM TEMPEM POSTĘPU NIEDŁUGO TRAMWAJE KONNE ZACZNĄ JEŹDZIĆ.

    • 7 1

  • szkoda gadac (2)

    troche smutne ze kazda tego typu pozytywna inwestycja, spotyka sie z tak wieloma negatywnymi opiniami, co ja mowie, kazdy pozytywny artykul! w kazdym razie, oby tak dalej, malymi kroczkami do celu :)

    • 2 4

    • bo jak pokazuje życie

      PLK zwykle na gadaniu kończy. Uwielbia też tworzyć różne futurystyczne analizy, za które następnie pobiera spore pieniądze.

      • 2 0

    • PKP wyleczyło mnie z młodzieńczego optymizmu.
      Przez 20 lat spieprzyli wszystko....

      • 0 0

  • PKP do prywatyzacji (1)

    A kiedy będą ekrany akustyczne w miastach np w Sopocie

    • 2 1

    • Artiil 777

      za pięć albo jeszcze sześć lat brakuje tylko pieniędzy Taka prawda prlu było lepiej z koleją.

      • 0 0

  • a kiedy nastąpi remont magistrali kolejowej Śląsk- porty ?

    • 3 1

  • W ankiecie brakuje jednej opcji.

    Mianowicie: WSZYSTKIE W.W. ODPOWIEDZI.

    • 2 0

  • czy portal robi 90% zdjęć w nocy?

    :))))))))))

    • 0 1

  • W PKP gorzej jak w PRLu (1)

    Chciałem zamówić bilet z kuszetką na 1 kwietnia to powiedziano mi, że dopiero bedę mógł to zrobić po 15 marca. Dawniej mogłem to zrobić nawet 2 miesiące wcześniej. Ot technika. Gdybym mógł zrezygnować z PKP to bym to zrobił ale nie mogę, jestem zdany na ich łaskę.

    • 5 2

    • jak nie odpowiada ci pkp zawsze mozesz jechac taxi tam masz ful wypas a taksowke mozesz zamowic pol roku wczesniej

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane