- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Miliard złotych na dalekobieżne tory w Trójmieście. Przetargi w kwietniu
Modernizacja linii kolejowej z Gdyni do Warszawy wreszcie wchodzi na teren Trójmiasta. W kwietniu ruszają pierwsze przetargi, których efekty będą widoczne także u nas.
Do tej pory w Trójmieście spółka PKP Linie Kolejowe wydała ok. 160 mln zł na remont stacji (ale nie dworca) Gdynia Główna Osobowa. Wymieniono automatykę, zwrotnice, część torów i komputerowe urządzenia, sterujące ruchem. Efekt? Przez Gdynię pociągi jeżdżą z prędkością 60 km/h, wcześniej mogły rozpędzać się do 40 km/h.
Teraz jednak kolejarze szykują się do znacznie większych inwestycji, wartych w sumie ok. 1 mld zł! Przetargi zostaną rozpisane w kwietniu.
Modernizacja 38 km dalekobieżnych torów kolejowych na terenie Trójmiasta została podzielona na dwa etapy. Koszt modernizacji każdego z odcinków wynosi ok. 500 mln. złotych. - Część pieniędzy na inwestycję będzie pochodzić z funduszu Unii Europejskiej - wyjaśnia Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdańsku.
Pierwszy etap obejmuje przebudowę magistrali z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Oliwa. Na tym odcinku, oprócz wymiany torowiska (w tym także wykonania podtorza oraz odwodnienia terenu), powstaną liczne, nowe obiekty inżynierskie.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Podziemne przejścia dla pieszych pojawią się również na gdańskiej Oruni, na ul. Ukośnej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Wzdłuż modernizowanej magistrali na Oruni staną ekrany akustyczne, powstaną także nowe przejazdy kolejowe.
Drugi etap prac obejmie tory od stacji w Oliwie do Gdyni Chyloni. Co zmieni się na tym odcinku, poza modernizacją samego torowiska? Zniknie istniejące, stalowo-drewniane przejście nad torami w Orłowie, a w jego miejsce pojawi się nowa kładka dla pieszych, wyposażona w windy, ułatwiające poruszanie się niepełnosprawnym.
Z kolei w Sopocie peron dla pociągów dalekobieżnych zyska jeszcze jedno przejście podziemne. - Przedłużony zostanie o kilkanaście metrów tunel od ul. Chopina, który dziś służy wyłącznie pasażerom kolejki SKM - wyjaśnia Andrzej Tomorowicz z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK, nadzorujący projekt modernizacji linii kolejowej na terenie Sopotu i Gdyni.
Oba etapy zakładają przebudowę wszystkich trójmiejskich peronów, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne, z wyjątkiem tego w Gdańsku Głównym. Budowlańcy podwyższą je do wysokości 76 cm. Wybudują oni także zadaszenia na peronach we Wrzeszczu, Orłowie i Gdyni Głównej.
Przebudowa Trójmiejskiej magistrali pociągów dalekobieżnych, a także budowa licznych obiektów inżynierskich potrwa do 2013 r. Inwestycja nie obejmuje modernizacji torowisk, po których na co dzień poruszają się kolejki SKM.
Długość: ok. 350 km
Całkowity koszt modernizacji: 1,385 mld euro
Źródła finansowania: Fundusz Spójności (84 proc. ), budżet państwa (16 proc.)
Planowany (po modernizacji) czas przejazdu z Gdyni do Warszawy: 2 godz. 43 minuty
Opinie (151) 10 zablokowanych
-
2010-03-06 14:39
no i gites majonez!
- 0 2
-
2010-03-06 15:00
Rysiek
warszawa Centralna jest super tam dobiero jest wypas tunel siudemki i dziewiątki tez tam som Gdynia warszawa to dobre połączenie kolejowe oby bilety nie podrożały wtedy spolka pkp icc splajtuje EPo7 to ładna epoczka więcej takich !!!
- 0 4
-
2010-03-06 15:06
Baju Baju Tuskowy Raju...
http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Remont-linii-do-Warszawy-wkracza-na-Pomorze-n27362.html
to jest link do artykułu z marca 2008, o tym, że remont torów z Gdyni do Warszawy się zaczyna...
Czego to miało nie być za dwa lata, czyli teraz... :)
A pamiętam jeszcze buńczuczne zapewnienia że na EURO2012 to już Pendollino będzie hulać do Trójmiasta, że człowiek kawy nie zdąży wypić zakupionej w Złotych Tarasach.....
Śmiechu kupa, z przewagą kupy...- 8 0
-
2010-03-06 15:13
kładka w Orłowie!
Czy jej przebudowa uwzględnia powstanie w przyszłości przedłużenia trasy różowej (vel. drogi gdyńskiej) ???
- 2 0
-
2010-03-06 15:16
już się
cieszę na punktualną jazdę sprinterem jak zaczną ten remont
- 2 0
-
2010-03-06 15:53
Ta ankieta jest do dupy, brakuje odpowiedzi "Wszystko"
- 5 0
-
2010-03-06 15:55
ZEBY BRAĆ TRZEBA DAĆ
ZA CO PLACIĆ JAK JEŻDZIMY W BRUDZIE .GZIE TE CZASY ŻE ZEGARKI NASZE DZIADKI USAWIALY WEDLE PRZYJAZDU POCIĄGU.TERAZ ŻÓLW JEST SZYBSZY DO TEGO BRUDNO AŻ WSTYD .ŻEBY BRAĆ TRZEBA DAĆ .ALE U NAS OSTATNIE LATY NIC NIKOMU SIĘ NIE OPLACA . WIĘC NA CO KOMU TE PIENIĄDZE JAK PASAŻER NIC Z TEGO NIEMA. LEPIEJ WSPOMÓC POTRZEBUJĄCYCH A NIE LADOWAĆ W COŚ CZEGO NIEBĘDZIE.
- 3 1
-
2010-03-06 16:53
No fajnie, w końcu do wawy będzie można pojechać w niecałe 3h. Brawo!
A tak w ogóle to głupia ta ankieta, przydała by się opcja "Wybierz wszystko"
- 3 1
-
2010-03-06 17:26
Ta i dwupasmowa Słowackiego.
I tak nie zrobią.
- 1 0
-
2010-03-06 19:41
budyń musi odejść,nejlepiej odjechać tramwajem na Kamczatkę i tam zostać!!!
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.