- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Miliard złotych na dalekobieżne tory w Trójmieście. Przetargi w kwietniu
Modernizacja linii kolejowej z Gdyni do Warszawy wreszcie wchodzi na teren Trójmiasta. W kwietniu ruszają pierwsze przetargi, których efekty będą widoczne także u nas.
Do tej pory w Trójmieście spółka PKP Linie Kolejowe wydała ok. 160 mln zł na remont stacji (ale nie dworca) Gdynia Główna Osobowa. Wymieniono automatykę, zwrotnice, część torów i komputerowe urządzenia, sterujące ruchem. Efekt? Przez Gdynię pociągi jeżdżą z prędkością 60 km/h, wcześniej mogły rozpędzać się do 40 km/h.
Teraz jednak kolejarze szykują się do znacznie większych inwestycji, wartych w sumie ok. 1 mld zł! Przetargi zostaną rozpisane w kwietniu.
Modernizacja 38 km dalekobieżnych torów kolejowych na terenie Trójmiasta została podzielona na dwa etapy. Koszt modernizacji każdego z odcinków wynosi ok. 500 mln. złotych. - Część pieniędzy na inwestycję będzie pochodzić z funduszu Unii Europejskiej - wyjaśnia Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdańsku.
Pierwszy etap obejmuje przebudowę magistrali z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Oliwa. Na tym odcinku, oprócz wymiany torowiska (w tym także wykonania podtorza oraz odwodnienia terenu), powstaną liczne, nowe obiekty inżynierskie.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Podziemne przejścia dla pieszych pojawią się również na gdańskiej Oruni, na ul. Ukośnej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Wzdłuż modernizowanej magistrali na Oruni staną ekrany akustyczne, powstaną także nowe przejazdy kolejowe.
Drugi etap prac obejmie tory od stacji w Oliwie do Gdyni Chyloni. Co zmieni się na tym odcinku, poza modernizacją samego torowiska? Zniknie istniejące, stalowo-drewniane przejście nad torami w Orłowie, a w jego miejsce pojawi się nowa kładka dla pieszych, wyposażona w windy, ułatwiające poruszanie się niepełnosprawnym.
Z kolei w Sopocie peron dla pociągów dalekobieżnych zyska jeszcze jedno przejście podziemne. - Przedłużony zostanie o kilkanaście metrów tunel od ul. Chopina, który dziś służy wyłącznie pasażerom kolejki SKM - wyjaśnia Andrzej Tomorowicz z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK, nadzorujący projekt modernizacji linii kolejowej na terenie Sopotu i Gdyni.
Oba etapy zakładają przebudowę wszystkich trójmiejskich peronów, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne, z wyjątkiem tego w Gdańsku Głównym. Budowlańcy podwyższą je do wysokości 76 cm. Wybudują oni także zadaszenia na peronach we Wrzeszczu, Orłowie i Gdyni Głównej.
Przebudowa Trójmiejskiej magistrali pociągów dalekobieżnych, a także budowa licznych obiektów inżynierskich potrwa do 2013 r. Inwestycja nie obejmuje modernizacji torowisk, po których na co dzień poruszają się kolejki SKM.
Długość: ok. 350 km
Całkowity koszt modernizacji: 1,385 mld euro
Źródła finansowania: Fundusz Spójności (84 proc. ), budżet państwa (16 proc.)
Planowany (po modernizacji) czas przejazdu z Gdyni do Warszawy: 2 godz. 43 minuty
Opinie (151) 10 zablokowanych
-
2010-03-07 20:56
Zapomniana ORUNIA - smietnik wladz (1)
Jedynie odloaczenie Oruni od Gdanska i zorganizowanie Wlasnych Wladz oraz pobierani oplat za przejazdy pociagow i samochodow przez terytoriun Oruni przyczyni sie do modernizacji i calkowitej prezbudowy tej dzielnicy
Pieniadze z naszych podatkow pojda na nasze wydtki oraz dodatkowo to spowoduje ze Wladze Gdanska nie beda podrzucaly tu swoj element najgorszy element spoleczy- 0 0
-
2010-03-07 21:03
Jawohl, najlepiej było za Niemca.
- 0 0
-
2010-03-07 21:18
Dworzec Gdansk - Orunia
Ten projekt nie przewiduje budowy nowoczesnego i zakrytego dworca kolejowego.
I znowu Orunia dzielnica zapomniana - ale podatki to biora.- 0 0
-
2010-03-07 21:58
Jak już są tory modernizowane...
Jak już są tory modernizowane i robi się nowe przejścia podziemne dla pieszych to czemu nie zrobić "przy okazji" przejazdów pod torami dla samochodów i tak prędzej czy później trzeba będzie to zrobić! Jasne że to podroży inwestycję ale robienie "na polską modłę" czyli kładziemy piękną drogę a w następnym roku zrywamy ą żeby położyć nowe rury czy kable bo to już inna inwestycja.. słabo się robi jak widzę taki brak myślenia całościowego..
- 0 0
-
2010-03-08 10:05
Magistrala
Przed laty, w czasach przez większość znienawidzonych, pociąg do Torunia jechał 2 godz. i 24 minut, a teraz do Bydgoszczy jedzie bez mała 4 godziny. Jeżdziły też pociągi magistralą węglową przez Bydgoszcz, Inowrocław, Karsznice do Katowic, Krakowa, Zakopanego i Bielska-Białej. Teraz wszystkie jadą przez Warszawkę. Czy na kolei pracują jeszcze prawdziwi kolejarze?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.