• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliard złotych na dalekobieżne tory w Trójmieście. Przetargi w kwietniu

Maciej Naskręt
6 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Wciąż nie wiadomo, kiedy dojedziemy pociągiem do stolicy w 2 godz. i 43 min. Wciąż nie wiadomo, kiedy dojedziemy pociągiem do stolicy w 2 godz. i 43 min.

Modernizacja linii kolejowej z Gdyni do Warszawy wreszcie wchodzi na teren Trójmiasta. W kwietniu ruszają pierwsze przetargi, których efekty będą widoczne także u nas.



Cztery przejścia podziemne pod torami kolejowymi powstaną między Gdańskiem a Pruszczem Gdańskim. Cztery przejścia podziemne pod torami kolejowymi powstaną między Gdańskiem a Pruszczem Gdańskim.
Do tej pory w Trójmieście spółka PKP Linie Kolejowe wydała ok. 160 mln zł na remont stacji (ale nie dworca) Gdynia Główna Osobowa. Wymieniono automatykę, zwrotnice, część torów i komputerowe urządzenia, sterujące ruchem. Efekt? Przez Gdynię pociągi jeżdżą z prędkością 60 km/h, wcześniej mogły rozpędzać się do 40 km/h.

Teraz jednak kolejarze szykują się do znacznie większych inwestycji, wartych w sumie ok. 1 mld zł! Przetargi zostaną rozpisane w kwietniu.

Modernizacja 38 km dalekobieżnych torów kolejowych na terenie Trójmiasta została podzielona na dwa etapy. Koszt modernizacji każdego z odcinków wynosi ok. 500 mln. złotych. - Część pieniędzy na inwestycję będzie pochodzić z funduszu Unii Europejskiej - wyjaśnia Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdańsku.

Pierwszy etap obejmuje przebudowę magistrali z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Oliwa. Na tym odcinku, oprócz wymiany torowiska (w tym także wykonania podtorza oraz odwodnienia terenu), powstaną liczne, nowe obiekty inżynierskie.

Co najbardziej przeszkadza ci w polskich kolejach?

Nowy tunel pieszo-rowerowy zostanie wybudowany przy ul. Podmiejskiej, na granicy Gdańska i Radunicy zobacz na mapie Gdańska. Zastąpi on kompletnie zużytą kładkę.

- Podziemne przejścia dla pieszych pojawią się również na gdańskiej Oruni, na ul. Ukośnej zobacz na mapie Gdańska, ul. Gościnnej (stacja Gdańsk-Orunia) zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Rejtana zobacz na mapie Gdańska - wyjaśnia Ireneusz Krzywicki z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK, nadzorujący projekt modernizacji magistrali na terenie Gdańska.

Wzdłuż modernizowanej magistrali na Oruni staną ekrany akustyczne, powstaną także nowe przejazdy kolejowe.

Drugi etap prac obejmie tory od stacji w Oliwie do Gdyni Chyloni. Co zmieni się na tym odcinku, poza modernizacją samego torowiska? Zniknie istniejące, stalowo-drewniane przejście nad torami w Orłowie, a w jego miejsce pojawi się nowa kładka dla pieszych, wyposażona w windy, ułatwiające poruszanie się niepełnosprawnym.

Z kolei w Sopocie peron dla pociągów dalekobieżnych zyska jeszcze jedno przejście podziemne. - Przedłużony zostanie o kilkanaście metrów tunel od ul. Chopina, który dziś służy wyłącznie pasażerom kolejki SKM - wyjaśnia Andrzej Tomorowicz z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK, nadzorujący projekt modernizacji linii kolejowej na terenie Sopotu i Gdyni.

Oba etapy zakładają przebudowę wszystkich trójmiejskich peronów, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne, z wyjątkiem tego w Gdańsku Głównym. Budowlańcy podwyższą je do wysokości 76 cm. Wybudują oni także zadaszenia na peronach we Wrzeszczu, Orłowie i Gdyni Głównej.

Przebudowa Trójmiejskiej magistrali pociągów dalekobieżnych, a także budowa licznych obiektów inżynierskich potrwa do 2013 r. Inwestycja nie obejmuje modernizacji torowisk, po których na co dzień poruszają się kolejki SKM.

Modernizacja magistrali E-65 z Gdyni do Warszawy

Długość: ok. 350 km
Całkowity koszt modernizacji: 1,385 mld euro
Źródła finansowania: Fundusz Spójności (84 proc. ), budżet państwa (16 proc.)
Planowany (po modernizacji) czas przejazdu z Gdyni do Warszawy: 2 godz. 43 minuty

Opinie (151) 10 zablokowanych

  • Jaka jest jedyna zaleta PKP?

    Indianie nie napadają na pociągi :)

    • 2 2

  • ojciec porządny, matka porządna , a syn kolejarz (1)

    • 1 3

    • ojciec porzadny,matka porzadna a ty dajacy ta opinie debil

      • 0 4

  • Modernizacja

    A w Chylonii i tak bedziemy dalej stac na przejazdach co najmniej pol godziny, az pani droznik laskawie otworzy szlaban.

    • 3 1

  • zauważcie jedno,

    że to EURO to przykrywka, pod która przeprowadza się prace reanimacyjne! Po co remont szlaku W-wa Gdynia skoro największe obciążenie będzie Gdynia-Wrocław i Wrocław-Przemyśl! Dlaczego nie robi się nic dla poprawy szlaku W-wa-Lublin i dalej na Lwów? Lipa na kółkach po koślawych torach się tocząca.

    • 2 2

  • Niemcy modernizują swoje przyszłe torowiska

    • 0 1

  • 2h i 43min jest to poprostu nierealne ale beda ludzie ktorzy w to uwierza bardziej bym uwierzyl ze bilet do Warszawy bedzie kosztowal 300zl w 1 klasie jakiegos expresu. Nawet gdyby jechac z predkoscia120 na godz jest to niemozliwe ostatnio zostaly wymienione tory od Zajaczkowa do Tczewa a na torach byly kaluze (torowisko zalane tak twierdzi pkp) to owszem ale pociag byl opozniony o 2 43 a byly tylko kaluze

    • 1 0

  • Niech mi wybuduja trasę do Wetliny :)

    • 0 0

  • czemu zapominacie o mieszkańcach Orunii ??

    Dlaczego zamyka się przejaz kolejowy na Sandomierskiej, a w zamian nie oferuje przejścia podziemnego czy kładki dla pieszych ???
    Takie postępowanie odcina ludzi od reszty miasta, a dotego zmniejsza atrakcyjnośc tego rejonu, która już na dzień dzisiejszy jest słaba - trzeba myślec przyszłosciowo a nie tym co jest tu i teraz.
    Koszt budowy takiego przejścia w stosunku do całej inwestycji jest minimalny - może więc warto o tym pomyślec ??

    • 2 0

  • ważne, by na tych przejściach podziemnych nie robić schodów tylko rampy

    aby można było przejechać rowerem na druga stronę torów bez potrzeby schodzenia z rowera i noszenia bicykla po schodach.

    Miejsca jest dość

    • 0 0

  • ORUNIA zablokowana i podzielona torami, DZIELNICA SYF

    ORUNIA - wszystko po staremu bo brak bezkolizyjnych podziemnych przejazdow i przejsc

    ORUNIA - jak zwykle zablokowana i podzielona torami - Tamci dzielili i blokowali i Ci tez dziela i blokuja

    Dzisiaj swiat prezentuje taki poziom techniki ze w obecnej dobie tory metra w tunelach biegna pod jeziorami - na Oruni ciezko jest wybudowac bezkolizyjne podziemne przejazdy i przejscia pod torami - Wladze Miasta calkowicie zapomnialy o tej Dzielnicy Gdanska, ktora na wjezdzie do Trojmiasta straszy wszystkich Przyjezdnych Droga Kolejowa badz Droga Samochodowa - po Syfo-Szoku Reputacja Trojmiasta w oczach obcych spada

    Wladze Miasta nie maja wyobrazni, estetyki, ochoty i pomyslu co do wygladu tej Dzielnicy i jej przebudoby tak by nie straszyla obcych odwiedzajacych Trojmiasto

    Mieszkancy i Firmy powinni przestac placic podatki do UM

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane