- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (458 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (51 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (196 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Miliard złotych na dalekobieżne tory w Trójmieście. Przetargi w kwietniu
Modernizacja linii kolejowej z Gdyni do Warszawy wreszcie wchodzi na teren Trójmiasta. W kwietniu ruszają pierwsze przetargi, których efekty będą widoczne także u nas.
Do tej pory w Trójmieście spółka PKP Linie Kolejowe wydała ok. 160 mln zł na remont stacji (ale nie dworca) Gdynia Główna Osobowa. Wymieniono automatykę, zwrotnice, część torów i komputerowe urządzenia, sterujące ruchem. Efekt? Przez Gdynię pociągi jeżdżą z prędkością 60 km/h, wcześniej mogły rozpędzać się do 40 km/h.
Teraz jednak kolejarze szykują się do znacznie większych inwestycji, wartych w sumie ok. 1 mld zł! Przetargi zostaną rozpisane w kwietniu.
Modernizacja 38 km dalekobieżnych torów kolejowych na terenie Trójmiasta została podzielona na dwa etapy. Koszt modernizacji każdego z odcinków wynosi ok. 500 mln. złotych. - Część pieniędzy na inwestycję będzie pochodzić z funduszu Unii Europejskiej - wyjaśnia Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdańsku.
Pierwszy etap obejmuje przebudowę magistrali z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Oliwa. Na tym odcinku, oprócz wymiany torowiska (w tym także wykonania podtorza oraz odwodnienia terenu), powstaną liczne, nowe obiekty inżynierskie.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Podziemne przejścia dla pieszych pojawią się również na gdańskiej Oruni, na ul. Ukośnej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Wzdłuż modernizowanej magistrali na Oruni staną ekrany akustyczne, powstaną także nowe przejazdy kolejowe.
Drugi etap prac obejmie tory od stacji w Oliwie do Gdyni Chyloni. Co zmieni się na tym odcinku, poza modernizacją samego torowiska? Zniknie istniejące, stalowo-drewniane przejście nad torami w Orłowie, a w jego miejsce pojawi się nowa kładka dla pieszych, wyposażona w windy, ułatwiające poruszanie się niepełnosprawnym.
Z kolei w Sopocie peron dla pociągów dalekobieżnych zyska jeszcze jedno przejście podziemne. - Przedłużony zostanie o kilkanaście metrów tunel od ul. Chopina, który dziś służy wyłącznie pasażerom kolejki SKM - wyjaśnia Andrzej Tomorowicz z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK, nadzorujący projekt modernizacji linii kolejowej na terenie Sopotu i Gdyni.
Oba etapy zakładają przebudowę wszystkich trójmiejskich peronów, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne, z wyjątkiem tego w Gdańsku Głównym. Budowlańcy podwyższą je do wysokości 76 cm. Wybudują oni także zadaszenia na peronach we Wrzeszczu, Orłowie i Gdyni Głównej.
Przebudowa Trójmiejskiej magistrali pociągów dalekobieżnych, a także budowa licznych obiektów inżynierskich potrwa do 2013 r. Inwestycja nie obejmuje modernizacji torowisk, po których na co dzień poruszają się kolejki SKM.
Długość: ok. 350 km
Całkowity koszt modernizacji: 1,385 mld euro
Źródła finansowania: Fundusz Spójności (84 proc. ), budżet państwa (16 proc.)
Planowany (po modernizacji) czas przejazdu z Gdyni do Warszawy: 2 godz. 43 minuty
Opinie (151) 10 zablokowanych
-
2010-03-06 20:12
Jaka jest jedyna zaleta PKP?
Indianie nie napadają na pociągi :)
- 2 2
-
2010-03-06 20:31
ojciec porządny, matka porządna , a syn kolejarz (1)
- 1 3
-
2010-03-07 09:16
ojciec porzadny,matka porzadna a ty dajacy ta opinie debil
- 0 4
-
2010-03-06 20:47
Modernizacja
A w Chylonii i tak bedziemy dalej stac na przejazdach co najmniej pol godziny, az pani droznik laskawie otworzy szlaban.
- 3 1
-
2010-03-06 21:49
zauważcie jedno,
że to EURO to przykrywka, pod która przeprowadza się prace reanimacyjne! Po co remont szlaku W-wa Gdynia skoro największe obciążenie będzie Gdynia-Wrocław i Wrocław-Przemyśl! Dlaczego nie robi się nic dla poprawy szlaku W-wa-Lublin i dalej na Lwów? Lipa na kółkach po koślawych torach się tocząca.
- 2 2
-
2010-03-06 21:59
Niemcy modernizują swoje przyszłe torowiska
- 0 1
-
2010-03-07 09:14
2h i 43min jest to poprostu nierealne ale beda ludzie ktorzy w to uwierza bardziej bym uwierzyl ze bilet do Warszawy bedzie kosztowal 300zl w 1 klasie jakiegos expresu. Nawet gdyby jechac z predkoscia120 na godz jest to niemozliwe ostatnio zostaly wymienione tory od Zajaczkowa do Tczewa a na torach byly kaluze (torowisko zalane tak twierdzi pkp) to owszem ale pociag byl opozniony o 2 43 a byly tylko kaluze
- 1 0
-
2010-03-07 12:15
Niech mi wybuduja trasę do Wetliny :)
- 0 0
-
2010-03-07 16:50
czemu zapominacie o mieszkańcach Orunii ??
Dlaczego zamyka się przejaz kolejowy na Sandomierskiej, a w zamian nie oferuje przejścia podziemnego czy kładki dla pieszych ???
Takie postępowanie odcina ludzi od reszty miasta, a dotego zmniejsza atrakcyjnośc tego rejonu, która już na dzień dzisiejszy jest słaba - trzeba myślec przyszłosciowo a nie tym co jest tu i teraz.
Koszt budowy takiego przejścia w stosunku do całej inwestycji jest minimalny - może więc warto o tym pomyślec ??- 2 0
-
2010-03-07 16:50
ważne, by na tych przejściach podziemnych nie robić schodów tylko rampy
aby można było przejechać rowerem na druga stronę torów bez potrzeby schodzenia z rowera i noszenia bicykla po schodach.
Miejsca jest dość- 0 0
-
2010-03-07 20:33
ORUNIA zablokowana i podzielona torami, DZIELNICA SYF
ORUNIA - wszystko po staremu bo brak bezkolizyjnych podziemnych przejazdow i przejsc
ORUNIA - jak zwykle zablokowana i podzielona torami - Tamci dzielili i blokowali i Ci tez dziela i blokuja
Dzisiaj swiat prezentuje taki poziom techniki ze w obecnej dobie tory metra w tunelach biegna pod jeziorami - na Oruni ciezko jest wybudowac bezkolizyjne podziemne przejazdy i przejscia pod torami - Wladze Miasta calkowicie zapomnialy o tej Dzielnicy Gdanska, ktora na wjezdzie do Trojmiasta straszy wszystkich Przyjezdnych Droga Kolejowa badz Droga Samochodowa - po Syfo-Szoku Reputacja Trojmiasta w oczach obcych spada
Wladze Miasta nie maja wyobrazni, estetyki, ochoty i pomyslu co do wygladu tej Dzielnicy i jej przebudoby tak by nie straszyla obcych odwiedzajacych Trojmiasto
Mieszkancy i Firmy powinni przestac placic podatki do UM- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.