• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliony na modernizację gdańskich "Dortmundów"

Michał Stąporek
10 marca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 20:55 (10 marca 2008)
Ruszył gigantyczny przetarg na modernizację 46 tramwajów N8C, kupionych przez gdański ZKM w Dortmundzie. Jego szacunkowa wartość wynosi ok. 28 mln zł. Ruszył gigantyczny przetarg na modernizację 46 tramwajów N8C, kupionych przez gdański ZKM w Dortmundzie. Jego szacunkowa wartość wynosi ok. 28 mln zł.

Gdański ZKM rozpisał przetarg na modernizację "Dortmundów", czyli tramwajów kupionych w zeszłym roku w Niemczech. Lifting 46 składów ma kosztować ok. 28 mln zł. Szóstka z nich wyjedzie na tory w najbliższych miesiącach.



Jak najlepiej wesprzeć komunikację dysponując 28 mln zł?

Gdy w ubiegłym roku ZKM informował o "superatrakcyjnej" transakcji, w której kupił od dortmundzkiego przedsiębiorstwa komunikacyjnego 46 tramwajów typu N8C, od razu było wiadomo, że wozy te będą musiały przejść modernizację. Nie z powodu złego stanu technicznego, lecz z konieczności ich unowocześnienia.

I dlatego teraz obniżona zostanie środkowa część wszystkich składów, tak aby korzystać mogli z nich niepełnosprawni. Lifting czeka też przód i tył tramwaju. N8C zostanie wyposażony w kasowniki dwusystemowe (do biletów tradycyjnych i elektronicznych), tablice z wyświetlaczami i kamery. Tramwaj zyska też gdańskie malowanie. Pierwszy zmodernizowany skład wyjedzie na gdańskie torowiska w wakacje.

Koszt modernizacji jednego pojazdu (ok. 600 tys. zł) jest pięciokrotnie wyższy niż koszt jego kupna (31 tys. euro, czyli ok 110 tys. zł). Mimo to sprowadzenie "Dortmundów" wciąż można uznać za opłacalne dla gdańskiego przewoźnika, ponieważ nowy tramwaj to wydatek rzędu ok. 6-7 mln zł. Tyle Gdańsk zapłacił za każdego z bombardierów, które obsługują trasę na Chełm.

Dziś po Gdańsku jeżdżą dwa tramwaje typu N8C, a jeszcze w tym roku z Niemiec przyjedzie 9 kolejnych. Nie trafią jednak na gdańskie torowiska, lecz od razu pojadą do firmy, która wygra przetarg na ich modernizację. 6 tramwajów zostanie zmodernizowanych w tym roku, 24 w roku przyszłym i 16 w 2010.

- Bezsensowne byłoby wożenie 26-metrowych składów z Niemiec do Gdańska, potem gdzieś w Polskę i z powrotem - mówi Leszek Krawczyk, zastępca dyrektora ds. technicznych ZKM. - Chcielibyśmy, aby na gdańskich torach pojawiły się już tramwaje w pełni przygotowane do eksploatacji.

Przetarg ogłoszono 6 marca, a już dziś wiadomo, że co najmniej dwie firmy złożą swoje oferty: wrocławski Protram i poznański Modertrans.

- Mamy duże doświadczenie z podobnymi konstrukcjami. Jesteśmy producentem tramwaju trzyczłonowego z obniżoną częścią środkową [205 WrAs - przyp. red.], a włąśnie takiej konstrukcji oczekuje gdański ZKM - mówi Jerzy Zając z firmy Protram.

Także poznański Modertrans weźmie udział w przetargu. Poznaniacy przygotowali już nawet projekt zmodernizowanego i pomalowanego w gdańskie barwy tramwaju N8C, który pokazano w Gdańsku w połowie lutego. Choć przygotowanie takich projektów jest obowiązkiem oferentów, firma zorientowała się chyba, że prezentowanie ich na trzy tygodnie przed ogłoszeniem przetargu nie jest do końca stosowne.

Dlatego dziś Kinga Słotwińska z Modertransu potwierdza, że firma stanie do przetargu, ale zaraz dodaje: - Do momentu rozstrzygnięcia przetargu nie chcemy się wypowiadać na temat kontraktu dla Gdańska.

Przetarg zostanie rozstrzygnięty 15 kwietnia. Jedynym kryterium branym pod uwagę w wyłanianiu zwycięzcy będzie cena.

Opinie (113) 8 zablokowanych

  • Super Szroty (7)

    Super tramwaje niemieckie szroty które sie ciągle psują i trzymają na farbie tak trzymać!!!! nakupujcie więcej ludzie sie ucieszą z widoku palonej trakcji :)

    • 1 0

    • (1)

      Sorry, ale nie masz racji. Dortmundy sa OK i w Niemczech jezdzi ich pelno i beda tam jezdzily jeszcze wieeeele lat. Dortmund pozbywa sie ich tylko dlatego, ze zastepuje swoje linie tramwajowe metrem i nie bedzie potrzebowal az tylu N8C.

      Co do modelu N8C to jest to model udany i jak na tramwaj - stosunkowo nowy. Ostatni wyjechal z fabryki w 1994, a czas zycia tramwaju to nawet 30-40 lat, wiec spokojnie jeszcze u nas pojezdza.

      • 0 0

      • Sorry, ale nie masz racji.

        "Dortmundy sa OK i w Niemczech jezdzi ich pelno i beda tam jezdzily jeszcze wieeeele lat."
        Tiaa, na pewno.
        "Dortmund pozbywa sie ich tylko dlatego, ze zastepuje swoje linie tramwajowe metrem i nie bedzie potrzebowal az tylu N8C."
        Ale już nowych niskopodłogowców potrzebuje :]

        "Co do modelu N8C to jest to model udany i jak na tramwaj - stosunkowo nowy. Ostatni wyjechal z fabryki w 1994, a czas zycia tramwaju to nawet 30-40 lat, wiec spokojnie jeszcze u nas pojezdza."
        Ostatni tramwaj generacji 105N wyjechał w 2001 roku, a pochodne są produkowane do dzisiaj.

        • 0 0

    • (1)

      Jak sie poczyta troszeczkę wypowiedzi co niektórych gamoni to sie słabo robi. Jeszcze jakiś czas temu jeździliśmy furmankami i też było fe. Teraz jeździmy lepszymi składami, też niedobrze! Ciekawy jestem skąd Ci wszyscy co tak jęcza chcą wziąć kasę na super wypasione składy bo urzywane im nie odpowiadają. Trzeba na przystankach i w skladach wysyłac odziały ZOMO żeby nap...ła uroczych kolesi studentów wiecznie jęczących o wszystko żeby im dac, lejących gdzie popadnie i niszczących co im pod rękę wejdzie. Nauczmy sie najpierw nie rozp....lać tego co mamy i cieszyć się z tego co mamy, zapracować na coś lepszego ( to do was studenciaki!!) i tego nie rozp....lić (równiez za granicą!!!!) to może za jakiś czas na emeryturze będziemy jeździć na nimbusach 2012;-)

      • 0 0

      • łysy, głupi dres się wypowiedział...

        • 0 0

    • Lepsze niż F-16

      Są w lepszym stanie od F-16, które "okazyjnie" kupiliśmy od jankesów

      • 0 0

    • Pfff...

      wolę takie niemieckie niby-szroty, które przynajmniej całkiem sprawnie jeżdżą, od puszek na konserwy typu 105 - nie ma dnia, żebym nie widział 105-tki zasuwającej z napisem "awaria", nieotwierającymi się drzwiami albo innym jeszcze kwiatkiem. No i ten przyjemny dla uszu huk zamykających się drzwi 105-tki i płynność hamowania godna zderzającego się z betonowym bunkrem czołgu.

      • 0 0

    • Nie masz racji

      Dortmundy są bardzo udane konstrukcyjnie i w porównaniu z wysłużonym już składem krajowej produkcji wypadają bezkonkurencyjnie. Patrząc na podobne roczniki 105-tek technologia naszych wygląda jak przedwojenna (tylko konia brakuje). Pozostaje prosty rachunek, albo 5 nowych Bombardierów albo 45 zmodernizowanych Dortmundów :) Nawet gdyby ich nie odnawiać i tak były by lepsze niż nadające się na żyletki 105-tki. Chyba istotniejsze jest żeby wymienić większa część taboru. Czy może wolisz turlać się w obecnych tramwajach?

      • 0 0

  • :)

    Kryterium ma być cena. A gdzie jakość?

    • 1 0

  • OTO GDAŃSK (4)

    Zabytkowe misto - zabytkowe tramwaje

    • 1 1

    • (1)

      A kilka zabytkowych puściłbym w ruch... niezła atrakcja. no i ten klimat :)

      • 0 0

      • !!!

        no moj drogi nie wiem czy wiesz ale w wakacje jezdza takie tramwaje;) GLT sprawdz na stronie zkm:)

        • 0 0

    • OTO GDYNIA (1)

      Miasto kompleksow i megalomanii

      • 0 0

      • kompleksów? - popatrz w słownik i naucz się definicji tego słowa stożku ty jeden :)

        • 0 0

  • to właśnie tak wygląda Polska na tle Zachodu (2)

    Niemiaszki pojeżdża sobie pare lat nowymi tramwaikami,po czym sprzedadzą je biednym i głupim Polaczkom, którzy będa je eksploatowali kolejne 30 lat, kiedy to już w Niemczech bedą nowiutkie poduszkowce......

    ten kraj jest po prostu żałosny , a potem zakompleksieni Polanie się burzą,że Niemcy sie z nas śmieją, a co my nie smiejemy sie z biednych Rumunów....?

    • 0 2

    • poljak

      ten kraj jest biedny przez ludzi "myślących" tak jak ty

      • 0 0

    • to ty masz jakiś kompleks niższości

      i jesteś żałośny - ja tam nie mam i nie się burzę na Niemców.A jak się smieją to wiesz kogo po smiechu można poznać.My róbmy swoje i nie biadolmy, doceńmy to co mamy.

      • 0 0

  • jak zwykle cena.. (4)

    Jedynym kryterium cena. Swietne sa te nasze przetargi, a gdzie jakosc ?? I pozniej sie dziwimy ze koleiny w drogach, dziury, ze mosty sie wala, ze jakies pekniecia itd.. Jak taka chalture sie odwala to nie ma co sie dziwic.

    • 2 0

    • największą chałturą

      takie słowa z ust polaka. jak chcemy żeby cała polska była lepsza to zacznijmy od jednostek (czytaj.: od siebie) a przede wszystkim od nastawienia

      • 0 0

    • to niezbyt dobre porównanie (1)

      "Dortmundy" to jedno z lepszych posunięć gdańskiego magistratu - cieszmy się, bo to nie jest zbyt częsta praktyka

      • 0 0

      • Tak, czerpiemy najlepsze wzorce ze wschodu :-)

        Myślicie, że po "dortmundach" kupimy nowe tramwaje? Nie! Odkupimy z Niemiec kolejny szrot, który oni teraz kupują jako nowy. Taka tendencja jest już widoczna w branży autobusowej. Bo taniej i lepiej I TANIEJ... To jest takie fajne? Ja dziękuję...

        • 0 0

    • cena?

      Przecież cena została już ustalona na 600 tys. za sztukę. To po diabła przetarg gdzie JEDYNYM kryterium jest cena? I po co przezentacja oferty, jeśli to nie ma znaczenia?

      • 0 0

  • inwestycje (1)

    jak dla mnie to tro troche dziwny sposób myślenia lepiej prystosować używany trambambaj niż wydać trochę więcej pieniędzy na nowe dobre i dostosowane... ale ja jestem tylko laikiem:)

    • 0 1

    • Masz racje, jesteś tylko laikiem. Używany, dostosowany N8C jest 10 razy tańszy od nowego. Pieniądze nie są z gumy.

      • 0 0

  • Bombardier (1)

    Ciekawe, czy nasze polkie tramwajenie poradziłyby sobie z trasą na Chełm po kosztującej 28 mln modernizacji...

    • 0 0

    • radzą sobie

      Niektóre z nich (chyba dwa ale nie jestem pewna) zostały zbudowane w Krakowie :) To naprawdę wygodne tramwaje. Mam nadzieję, że niedługo będzie i nas stać na to, co nowe i wygodne.

      • 0 0

  • Czas zmienić władze Gdańska . Lepsza investycja to kupić nowe , droższe ale nowe od podstaw. To tak jak z skm-ką . (3)

    Modernizacje są tylko odrobine tańsze niż nowy sprzęt.

    • 0 0

    • bzdura

      Na całym świecie od lat remontuje się stare składy tramwajowe i kolejowe - np. londyńskie metro na wielu liniach używa 'odświeżonych' składów - konstrukcja i pudło zostają wybebeszone i wyposażone w nowoczesne wnętrze i nową elektronikę.To tańsze niż kompletnie nowe pociągi (chociaż sukcesywnie wymienia się stare składy na kompletnie nowe).
      Mądre słowo na dziś: "refurbishment"

      • 0 0

    • Kupimy 4 nowe tramwaje i postawimy Cie na przystanku, zebys poczekal na tramwaj. Milej jazdy na dziewiczym siedzeniu, zakladajac oczywiscie ze caly tlum sie zmiesci.

      • 0 0

    • Modernizacje są tylko odrobine tańsze niż nowy sprzęt?

      A ty umiesz czytać ze zrozumieniem?
      Modernizacja 1 szt tramwaju = 600tys
      Nowy tramwaj=6-7 mln
      No rzeczywiście modernizacja jest tylko "odrobinę" tańsza.

      • 0 0

  • Wiecie kto wygra przetarg?

    Ja już wiem .....:D

    • 0 0

  • prawie jak tramwaj (2)

    brawo gdańskie platfusy - oto właśnie cud w tuskowym wydaniu; za 31 tys. euro to nawet porządnego samochodu średniej klasy się nie kupi

    • 0 0

    • jak

      ci sie marzy samosmrodzik to co se gitarę tramwajami zawracasz i wszystkim humor psujesz

      • 0 0

    • oj misiek

      pieprzysz jak Koterski

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane