• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliony na modernizację gdańskich "Dortmundów"

Michał Stąporek
10 marca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 20:55 (10 marca 2008)
Ruszył gigantyczny przetarg na modernizację 46 tramwajów N8C, kupionych przez gdański ZKM w Dortmundzie. Jego szacunkowa wartość wynosi ok. 28 mln zł. Ruszył gigantyczny przetarg na modernizację 46 tramwajów N8C, kupionych przez gdański ZKM w Dortmundzie. Jego szacunkowa wartość wynosi ok. 28 mln zł.

Gdański ZKM rozpisał przetarg na modernizację "Dortmundów", czyli tramwajów kupionych w zeszłym roku w Niemczech. Lifting 46 składów ma kosztować ok. 28 mln zł. Szóstka z nich wyjedzie na tory w najbliższych miesiącach.



Jak najlepiej wesprzeć komunikację dysponując 28 mln zł?

Gdy w ubiegłym roku ZKM informował o "superatrakcyjnej" transakcji, w której kupił od dortmundzkiego przedsiębiorstwa komunikacyjnego 46 tramwajów typu N8C, od razu było wiadomo, że wozy te będą musiały przejść modernizację. Nie z powodu złego stanu technicznego, lecz z konieczności ich unowocześnienia.

I dlatego teraz obniżona zostanie środkowa część wszystkich składów, tak aby korzystać mogli z nich niepełnosprawni. Lifting czeka też przód i tył tramwaju. N8C zostanie wyposażony w kasowniki dwusystemowe (do biletów tradycyjnych i elektronicznych), tablice z wyświetlaczami i kamery. Tramwaj zyska też gdańskie malowanie. Pierwszy zmodernizowany skład wyjedzie na gdańskie torowiska w wakacje.

Koszt modernizacji jednego pojazdu (ok. 600 tys. zł) jest pięciokrotnie wyższy niż koszt jego kupna (31 tys. euro, czyli ok 110 tys. zł). Mimo to sprowadzenie "Dortmundów" wciąż można uznać za opłacalne dla gdańskiego przewoźnika, ponieważ nowy tramwaj to wydatek rzędu ok. 6-7 mln zł. Tyle Gdańsk zapłacił za każdego z bombardierów, które obsługują trasę na Chełm.

Dziś po Gdańsku jeżdżą dwa tramwaje typu N8C, a jeszcze w tym roku z Niemiec przyjedzie 9 kolejnych. Nie trafią jednak na gdańskie torowiska, lecz od razu pojadą do firmy, która wygra przetarg na ich modernizację. 6 tramwajów zostanie zmodernizowanych w tym roku, 24 w roku przyszłym i 16 w 2010.

- Bezsensowne byłoby wożenie 26-metrowych składów z Niemiec do Gdańska, potem gdzieś w Polskę i z powrotem - mówi Leszek Krawczyk, zastępca dyrektora ds. technicznych ZKM. - Chcielibyśmy, aby na gdańskich torach pojawiły się już tramwaje w pełni przygotowane do eksploatacji.

Przetarg ogłoszono 6 marca, a już dziś wiadomo, że co najmniej dwie firmy złożą swoje oferty: wrocławski Protram i poznański Modertrans.

- Mamy duże doświadczenie z podobnymi konstrukcjami. Jesteśmy producentem tramwaju trzyczłonowego z obniżoną częścią środkową [205 WrAs - przyp. red.], a włąśnie takiej konstrukcji oczekuje gdański ZKM - mówi Jerzy Zając z firmy Protram.

Także poznański Modertrans weźmie udział w przetargu. Poznaniacy przygotowali już nawet projekt zmodernizowanego i pomalowanego w gdańskie barwy tramwaju N8C, który pokazano w Gdańsku w połowie lutego. Choć przygotowanie takich projektów jest obowiązkiem oferentów, firma zorientowała się chyba, że prezentowanie ich na trzy tygodnie przed ogłoszeniem przetargu nie jest do końca stosowne.

Dlatego dziś Kinga Słotwińska z Modertransu potwierdza, że firma stanie do przetargu, ale zaraz dodaje: - Do momentu rozstrzygnięcia przetargu nie chcemy się wypowiadać na temat kontraktu dla Gdańska.

Przetarg zostanie rozstrzygnięty 15 kwietnia. Jedynym kryterium branym pod uwagę w wyłanianiu zwycięzcy będzie cena.

Opinie (113) 8 zablokowanych

  • te tajtki sa prawie nowe

    Jak pisano wcześniej w zostaja sprzedane bo niemcy przechodząna transport podziemny. A nie bo są stare. Moim zdaniem to okazja.

    • 0 0

  • modernizacja proponowana przez ZKm zniszczy te stare ale dosyc dobre pojazdy

    • 0 0

  • po cenie remontu widac jak dobry interes zrobili

    gdańszczanie ! Brawo. Gorzej ze po 2 latach używania będą w gorszym stanie niż w Niemczech po 20.

    • 0 0

  • sami fachowcy się tu wypowiadają

    nie ma co
    Ale fakt, ze te 46 tramów razem z liftingiem to w sumie 4 i pół nowego to juz się w ogole nie liczy? No i te wyposażenie. Jasne, płaczki -rutyniarze wiedzą lepiej

    • 0 0

  • Nowe tramwaje na nowe linie

    A na starych liniach szroty... I nikomu nawet przez myśl nie przejdzie słowo 'umyć' w stosunku do tych klekotów :/
    Zazdrość zżera mieszkańców starszych osiedli Gdańska. I szlag nas trafia !!!

    • 0 0

  • stop plastkowym przodom!

    wstawka niskopodlogowa jak najbardziej - ale po co zmieniac przody? zeby jezdziły tak poobijane jak te zmienione w tych po remoncie w lodzi? bez sensu !

    • 0 0

  • Ciekawe ile razy będą je naprawiać (1)

    Skoro niemcy się ich pozbyli widocznie stwierdzili że koszt amortyzacji jest zbyt duży. Obliczenie opłacalności w porównaniu z zakupoem nowego powinno uwzględniać:
    1-koszt zakupu
    2-koszt modernizacji
    3-Różnicę w koszcie amortyzacji starego z nowym.
    4-Cenę osiągniętą ze sprzedaży wyeksploatowanego.
    5-Wrażenia estetyczne i komfort jazdy

    • 0 0

    • Nieprawda

      Niemcy (Dortmundczycy) pozbyli się tylu tramwajów, bo modernizują sieć do postaci premetra, gdzie takie tramwaje się nie sprawdzają. A tak poza tym w artykule jest błąd - póki co po gdańsku jeżdżą 2, a nie trzy N8c

      • 0 0

  • po zmianie wyglądu wcale nie będą gorsze od 'bombek' (1)

    a co najwazniejsze dzieki temu zakupowi, a takze zakupowi 25 nowych składów do 2012 w gdańsku będą jeździć same fajne tramy

    • 0 0

    • (:

      No i nareszcie jakieś pozytywne myślenie.

      • 0 0

  • przetarg jak każdy inny - ustawiony (1)

    • 0 0

    • Dać ci numer do prokuratury albo CBA?

      jak wiesz coś o tym to może powiesz o tym prokuratorowi albo CBA? Bo gadać głupoty na forum to każdy potrafi. Też słyszałem, że Poznań ma ten kontrakt w kieszeni, ale jeśli jedynym kryterium jest cena, to Wrocław albo Krków mogą zaskoczyć Poznaniaków i nawet przychylni im panowie z AKM nie będa w stanie uratować zlecenia dla nich ;)) Zobaczymy, czy nie będzie jakiegoś kręcenie z procedurą. Mam nadzieję, że wygra najlepsza oferta.

      • 0 0

  • Modernizacja - TAK

    byle nie w Moderntransie bo spaskudzą wygląd N8C - oni są w stanie oszpecić nawet 105-tkę!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane