• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliony na modernizację gdańskich "Dortmundów"

Michał Stąporek
10 marca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 20:55 (10 marca 2008)
Ruszył gigantyczny przetarg na modernizację 46 tramwajów N8C, kupionych przez gdański ZKM w Dortmundzie. Jego szacunkowa wartość wynosi ok. 28 mln zł. Ruszył gigantyczny przetarg na modernizację 46 tramwajów N8C, kupionych przez gdański ZKM w Dortmundzie. Jego szacunkowa wartość wynosi ok. 28 mln zł.

Gdański ZKM rozpisał przetarg na modernizację "Dortmundów", czyli tramwajów kupionych w zeszłym roku w Niemczech. Lifting 46 składów ma kosztować ok. 28 mln zł. Szóstka z nich wyjedzie na tory w najbliższych miesiącach.



Jak najlepiej wesprzeć komunikację dysponując 28 mln zł?

Gdy w ubiegłym roku ZKM informował o "superatrakcyjnej" transakcji, w której kupił od dortmundzkiego przedsiębiorstwa komunikacyjnego 46 tramwajów typu N8C, od razu było wiadomo, że wozy te będą musiały przejść modernizację. Nie z powodu złego stanu technicznego, lecz z konieczności ich unowocześnienia.

I dlatego teraz obniżona zostanie środkowa część wszystkich składów, tak aby korzystać mogli z nich niepełnosprawni. Lifting czeka też przód i tył tramwaju. N8C zostanie wyposażony w kasowniki dwusystemowe (do biletów tradycyjnych i elektronicznych), tablice z wyświetlaczami i kamery. Tramwaj zyska też gdańskie malowanie. Pierwszy zmodernizowany skład wyjedzie na gdańskie torowiska w wakacje.

Koszt modernizacji jednego pojazdu (ok. 600 tys. zł) jest pięciokrotnie wyższy niż koszt jego kupna (31 tys. euro, czyli ok 110 tys. zł). Mimo to sprowadzenie "Dortmundów" wciąż można uznać za opłacalne dla gdańskiego przewoźnika, ponieważ nowy tramwaj to wydatek rzędu ok. 6-7 mln zł. Tyle Gdańsk zapłacił za każdego z bombardierów, które obsługują trasę na Chełm.

Dziś po Gdańsku jeżdżą dwa tramwaje typu N8C, a jeszcze w tym roku z Niemiec przyjedzie 9 kolejnych. Nie trafią jednak na gdańskie torowiska, lecz od razu pojadą do firmy, która wygra przetarg na ich modernizację. 6 tramwajów zostanie zmodernizowanych w tym roku, 24 w roku przyszłym i 16 w 2010.

- Bezsensowne byłoby wożenie 26-metrowych składów z Niemiec do Gdańska, potem gdzieś w Polskę i z powrotem - mówi Leszek Krawczyk, zastępca dyrektora ds. technicznych ZKM. - Chcielibyśmy, aby na gdańskich torach pojawiły się już tramwaje w pełni przygotowane do eksploatacji.

Przetarg ogłoszono 6 marca, a już dziś wiadomo, że co najmniej dwie firmy złożą swoje oferty: wrocławski Protram i poznański Modertrans.

- Mamy duże doświadczenie z podobnymi konstrukcjami. Jesteśmy producentem tramwaju trzyczłonowego z obniżoną częścią środkową [205 WrAs - przyp. red.], a włąśnie takiej konstrukcji oczekuje gdański ZKM - mówi Jerzy Zając z firmy Protram.

Także poznański Modertrans weźmie udział w przetargu. Poznaniacy przygotowali już nawet projekt zmodernizowanego i pomalowanego w gdańskie barwy tramwaju N8C, który pokazano w Gdańsku w połowie lutego. Choć przygotowanie takich projektów jest obowiązkiem oferentów, firma zorientowała się chyba, że prezentowanie ich na trzy tygodnie przed ogłoszeniem przetargu nie jest do końca stosowne.

Dlatego dziś Kinga Słotwińska z Modertransu potwierdza, że firma stanie do przetargu, ale zaraz dodaje: - Do momentu rozstrzygnięcia przetargu nie chcemy się wypowiadać na temat kontraktu dla Gdańska.

Przetarg zostanie rozstrzygnięty 15 kwietnia. Jedynym kryterium branym pod uwagę w wyłanianiu zwycięzcy będzie cena.

Opinie (113) 8 zablokowanych

  • "Koszt modernizacji jednego pojazdu (ok. 600 tys. zł) jest pięciokrotnie wyższy niż koszt jego kupna (31 tys. euro, czyli ok 110 tys. zł). Mimo to sprowadzenie "Dortmundów" wciąż można uznać za opłacalne dla gdańskiego przewoźnika, ponieważ nowy tramwaj to wydatek rzędu ok. 6-7 mln zł. Tyle Gdańsk zapłacił za każdego z bombardierów, które obsługują trasę na Chełm."
    tego nie rozumiem absolutnie!!!!!!

    • 0 0

  • I po co - dawny PaFaWag wyprodukował niskopodłogowe....

    wagony doczepne, klimatyzowane, z automatami biletowymi - w Lipsku takie jeżdżą jeszcze.

    My jesteśmy bogatsi od Niemców!

    • 0 0

  • ,,dortmundy,, (1)

    dlaczego pozwala sie adamowiczowi z jego przydupasami okradac spoleczenstwo TROJMIASTA pod sad ich za tak razaca niegospodarnosc

    • 0 0

    • jakiego trojmiasta? Gdanski prezydent to gdanszczan okrada. Ja nie jezdze ichnymi zetkaemami. A w Gdyni nowoczesne pojazdy, normalne bilety i brak renomy.

      • 0 0

  • i czemu nie kupimy tych polskich wagonów???

    czemu? bo jakiś (...) znowu chce sobie pojeździć nową bejcą prosto z dortmundu?? rączka rączka liże znajomości się rozrastają a ludzie jak sardynki w tramwajach z przed 30 lat.

    • 0 0

  • 28 milionow na niepelnosprawnych!!!! (2)

    sory ale to jest mala przesada!!!! ja rozumiem ze jak sie kupuje nowy tranwaj to sie kupuje niskopodlogowy!! ale wydawac tyle kasy zeby od czasu do czasu do czasu ktos niepelnosprawny przejechal to mala przesada!!!

    • 0 0

    • Dokładnie

      Za taką kasę to wszyscy niepełnosprawni ruchowo z Gdańska mogliby jeździć taksówkami do końca świata i jeden dzień dłużej :)

      • 0 0

    • czyli wg. ciebie niepełnosprawi nie mają TAKIEGO SAMEGO prawa do jazdy tramwajem co ty ?!?

      • 0 0

  • bardzo dobry zakup!!!

    • 0 0

  • DOBRY POMYSŁ

    do wszystkich co jadą po tym pomyśle: Dortmundy to niemiecka technologia, a więc są trwałe i opinie o ich bezawaryjności się potwierdzają. Ja tymczasem słyszałem, że na trasie na Chełm one sobie radzą świetnie a jakąś awarię miał ten cud techniki Bombardier. Także chyba lepiej (moim zdaniem na pewno lepiej) załatwić za 28 mln 46 kompleksowo zmodernizowane używane Dortmundy niż 4 choćby nie wiadomo jak kosmiczne składy ...

    • 0 0

  • do jaro (1)

    to jak już odpowiadasz wszystkim którzy jadą po pomyśle to przeczytaj ich argumenty! bo w zachwalanych przez Ciebie dortmundach miejsca nie ma żeby przejść!

    • 0 0

    • no tak to lepiej kupić 4 super przestronne - i co ci to da, że będziesz miał mnóstwo miejsca, jak w skali całego miasta te 4 cuda to może i cudem czasem dojrzysz, a jak ci dopisze szczęście to i raz w tygodniu się takim przejedziesz

      • 0 0

  • stare polskie tramwaje (4)

    miejsca od ogroma, jakby przepisy na to pozwalały to by dało rade z rowerem wsiąść. Siedzących miejsc też troche jest, w lecie full climatronic. Stare dobre i na dobitych torach dają rade do dziś dzień.

    • 0 0

    • (3)

      widzisz, bo my jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że w tramwaju się stoi. Bo tak było od zawsze. A może "dortmundy" są przystosowane do tego, żeby pasażerowi było wygodnie i mógł sobie usiąść? Bo komunikacja miejska ma również być wygodna.
      Niestety, my jeszcze nie jesteśmy przyzwyczajeni do luksusu i to powoduję, że nie potrafimy się odnaleźć w bardziej luksusowym tramwaju.

      • 0 0

      • A siadaj sobie :-) (2)

        Tylko potem spróbuj przebić się przez wąskie przejścia napchane ludźmi aby wysiąść :]

        • 0 0

        • (1)

          usiądę sobie wygodnie i pojadę.
          Bo nie jest sztuką puścić 1 tramwaj na 20 minut po to, żeby zapełnić go ludźmi. Sztuką jest puścić taki tramwaj raz na 5 minut, żeby wszystkim się wygodnie podróżowało. I taka jest ich konstrukcja.
          Może przewoźnik już to zrozumił i się przygotowuje do takowej sytuacji. Widać, że podróżni jeszcze tego nie pojęli...

          • 0 0

          • ...

            Bawi mnie Twój tok rozumowania. Tramwaj jest ciasny -> powinien jeździć częściej. Ok, tyle, że jednocześnie potrzebujemy więcej wagonów -> więcej motorniczych i obsługi technicznej -> koszty idą w górę. "I taka jest ich konstrukcja." - ich konstrukcja dostosowana jest do warunków niemieckich gdzie potoki podróżnych były i są zdecydowanie mniejsze niż w Polsce. Jednocześnie odpada opcja łączenia N8C w składy ponieważ w ramach modernizacji wagony zostaną pozbawione tej możliwości (odsyłam do SIWZ). I gdzie tu sens, gdzie logika?

            • 0 0

  • Oprócz normalnych ludzi tramwajami jeżdżą też bezdomni nie słynący z codziennych kąpieli, pijani, którym zdarza się czasem popuścić jedną albo drugą stroną itd. Wydaje mi się, że kupowanie nowych tramwajów po to żeby po niedługim czasie nie zachęcały do wsiąścia do nich ani wyglądem ani zapachem to nie jest dobry pomysł.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane