• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliony na modernizację gdańskich "Dortmundów"

Michał Stąporek
10 marca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 20:55 (10 marca 2008)
Ruszył gigantyczny przetarg na modernizację 46 tramwajów N8C, kupionych przez gdański ZKM w Dortmundzie. Jego szacunkowa wartość wynosi ok. 28 mln zł. Ruszył gigantyczny przetarg na modernizację 46 tramwajów N8C, kupionych przez gdański ZKM w Dortmundzie. Jego szacunkowa wartość wynosi ok. 28 mln zł.

Gdański ZKM rozpisał przetarg na modernizację "Dortmundów", czyli tramwajów kupionych w zeszłym roku w Niemczech. Lifting 46 składów ma kosztować ok. 28 mln zł. Szóstka z nich wyjedzie na tory w najbliższych miesiącach.



Jak najlepiej wesprzeć komunikację dysponując 28 mln zł?

Gdy w ubiegłym roku ZKM informował o "superatrakcyjnej" transakcji, w której kupił od dortmundzkiego przedsiębiorstwa komunikacyjnego 46 tramwajów typu N8C, od razu było wiadomo, że wozy te będą musiały przejść modernizację. Nie z powodu złego stanu technicznego, lecz z konieczności ich unowocześnienia.

I dlatego teraz obniżona zostanie środkowa część wszystkich składów, tak aby korzystać mogli z nich niepełnosprawni. Lifting czeka też przód i tył tramwaju. N8C zostanie wyposażony w kasowniki dwusystemowe (do biletów tradycyjnych i elektronicznych), tablice z wyświetlaczami i kamery. Tramwaj zyska też gdańskie malowanie. Pierwszy zmodernizowany skład wyjedzie na gdańskie torowiska w wakacje.

Koszt modernizacji jednego pojazdu (ok. 600 tys. zł) jest pięciokrotnie wyższy niż koszt jego kupna (31 tys. euro, czyli ok 110 tys. zł). Mimo to sprowadzenie "Dortmundów" wciąż można uznać za opłacalne dla gdańskiego przewoźnika, ponieważ nowy tramwaj to wydatek rzędu ok. 6-7 mln zł. Tyle Gdańsk zapłacił za każdego z bombardierów, które obsługują trasę na Chełm.

Dziś po Gdańsku jeżdżą dwa tramwaje typu N8C, a jeszcze w tym roku z Niemiec przyjedzie 9 kolejnych. Nie trafią jednak na gdańskie torowiska, lecz od razu pojadą do firmy, która wygra przetarg na ich modernizację. 6 tramwajów zostanie zmodernizowanych w tym roku, 24 w roku przyszłym i 16 w 2010.

- Bezsensowne byłoby wożenie 26-metrowych składów z Niemiec do Gdańska, potem gdzieś w Polskę i z powrotem - mówi Leszek Krawczyk, zastępca dyrektora ds. technicznych ZKM. - Chcielibyśmy, aby na gdańskich torach pojawiły się już tramwaje w pełni przygotowane do eksploatacji.

Przetarg ogłoszono 6 marca, a już dziś wiadomo, że co najmniej dwie firmy złożą swoje oferty: wrocławski Protram i poznański Modertrans.

- Mamy duże doświadczenie z podobnymi konstrukcjami. Jesteśmy producentem tramwaju trzyczłonowego z obniżoną częścią środkową [205 WrAs - przyp. red.], a włąśnie takiej konstrukcji oczekuje gdański ZKM - mówi Jerzy Zając z firmy Protram.

Także poznański Modertrans weźmie udział w przetargu. Poznaniacy przygotowali już nawet projekt zmodernizowanego i pomalowanego w gdańskie barwy tramwaju N8C, który pokazano w Gdańsku w połowie lutego. Choć przygotowanie takich projektów jest obowiązkiem oferentów, firma zorientowała się chyba, że prezentowanie ich na trzy tygodnie przed ogłoszeniem przetargu nie jest do końca stosowne.

Dlatego dziś Kinga Słotwińska z Modertransu potwierdza, że firma stanie do przetargu, ale zaraz dodaje: - Do momentu rozstrzygnięcia przetargu nie chcemy się wypowiadać na temat kontraktu dla Gdańska.

Przetarg zostanie rozstrzygnięty 15 kwietnia. Jedynym kryterium branym pod uwagę w wyłanianiu zwycięzcy będzie cena.

Opinie (113) 8 zablokowanych

  • (2)

    Jak sie poczyta troszeczkę wypowiedzi co niektórych gamoni to sie słabo robi. Jeszcze jakiś czas temu jeździliśmy furmankami i też było fe. Teraz jeździmy lepszymi składami, też niedobrze! Ciekawy jestem skąd Ci wszyscy co tak jęcza chcą wziąć kasę na super wypasione składy bo urzywane im nie odpowiadają. Trzeba na przystankach i w skladach wysyłac odziały ZOMO żeby nap...ła uroczych kolesi studentów wiecznie jęczących o wszystko żeby im dac, lejących gdzie popadnie i niszczących co im pod rękę wejdzie. Nauczmy sie najpierw nie rozp....lać tego co mamy i cieszyć się z tego co mamy, zapracować na coś lepszego ( to do was studenciaki!!) i tego nie rozp....lić (równiez za granicą!!!!) to może za jakiś czas na emeryturze będziemy jeździć na nimbusach 2012;-)

    • 0 0

    • (1)

      wytrzeźwiej i spróbuj jeszcze raz

      • 0 0

      • Tu nie ma co trzeźwiec, raczej rozejżec się do okoła siebie i zacząć myśleć! Tobie tez proponuję nonameie!

        • 0 0

  • Panie Michale

    Od kiedy po Gdańsku jeżdżą już 3 N8C? Chyba że ostatnio coś doszło poza 1133 i 1140... Lepiej sprawdzić 2 razy niż takie babole walić

    • 0 0

  • Uzywany i unowoczesniony za 10% nowego!

    Wszyscy moi przedmowcy nie maja pojecia o gospodarowaniu: jak sie za kupno i modernizacje wydaje TYLKO 10% KOSZTOW NOWEGO, to to nie jest swietny interes??? Ale inaczej sie mowi, jak sam nie musisz zaplacic!!!

    • 0 0

  • Nono!

    To już wiemy dlaczego ZTM wywindował tak ceny biletów!

    • 0 0

  • ADAMOWICZ I TA BANDA PLATFUSÓW POWINNI ZA TO BEKNĄC BO JEST TO JASKRAWY PRZYKŁAD NIEGOSPODARNOŚCI (2)

    I CO KASZUBKI-GĘGACZE IV GATUNKU NIEMCA WYBIRZECIE PLATFUSOW I ADAMOWICZA NA 5 KADENCJĘ?

    • 0 0

    • jaka niegospodarność oszołomie?

      Chyba wyjątkowa gospodarność. 46 składów za cenę 4? Wiem, marna polaczynko, że jako patriota uwielbiasz jeździć sypiącymi się gratami z chorzowskiego konstalu, jak chcesz to kup sobie drezynę.

      • 0 0

    • fucko de lache czy jak ci tam

      Odpowiedź: OCZYWISCIE ŻE TAK jaskrawy przykładzie tępoty!

      • 0 0

  • najprostsze najlepsze najtansze

    ludzie chca malo placic firma chce prosperowac. poco kupowac wozy naladowane pierdolami to sie zacznie psuc a koszty naprawy wymiany czesci podzespolow beda ogromne.najepsze proste ruskie nie gniotsa nie lamiotsa

    • 0 0

  • fajne te tramwaje

    wracają wspomnienia z lat 80-tych, ehh to były czasy

    • 0 0

  • Nie tak zły pomysł, jak się wydaje

    W Berlinie jeździły do niedawna S-Bahny mające po 70 lat i dobrze było, to raz (w berlińskim metrze do dziś można spotkać liczące tyle lat jednostki). Po stolicy jeżdzi kilkaset tramwajów "trzynastek", które są o wiele gorsze od Dotrmundów w wersji niemodernizowanej, to dwa. Dortmundy po modernizacji będą lepsze niż cokolwiek, co jeździ po szynach w Gdańsku, to trzy. Pojazdy szynowe nie starzeją się tak szybko!

    • 0 0

  • gdansk w tyle (1)

    Wystarczy spojrzec na inne polskie miasta i zobaczyc, ze coraz wiecej z nich ma duzo nowiuskich tramwajow. Niestety nie jest tak w Gdansku.

    • 0 0

    • wystarczy poczytać te wypociny

      by wiedzieć że jesteś matołem

      • 0 0

  • widać że tramwajami nie jeździcie (2)

    dortmundy to w których jak staną dwie osoby w przejściu między siedzieniami to już nikt nie przejdzie. Tak to bardzo dobry tramwaj, w sam raz nadaje się do (...). W nim nie ma normalnego przejazdu, tam zawsze jest tłok. Niewiem co to jest za polityka kupować 40 gratów i później ładować w nie 28 mln żeby jeździły. Może dają rade od strony technicznej, ale po co w takim razie ta modernizacja??

    • 0 0

    • cdc (1)

      ..." Niewiem co to jest za polityka kupować 40 gratów i później ładować w nie 28 mln żeby jeździły"...
      Nie rozumiesz tej polityki?
      Moze niezbyt uwaznie czytasz?
      Sa modernizowane nie po to "żeby jeździły", bo sa sprawne technicznie, tylko po to, zeby przystosowac je czesciowo dla niepelnosprawnych poprzez wbudowanie czlonu niskopodlogowego.
      Bardzo sluszna decyzja wladz miejskich, oszczedzajaca kieszen podatnika.

      • 0 0

      • Poza tym w nowym środkowym module będą dodatkowe drzwi,więc zniknie problem z przepychaniem się na drugi koniec tramwaju,żeby wysiąść.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane