• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliony na modernizację gdańskich "Dortmundów"

Michał Stąporek
10 marca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 20:55 (10 marca 2008)
Ruszył gigantyczny przetarg na modernizację 46 tramwajów N8C, kupionych przez gdański ZKM w Dortmundzie. Jego szacunkowa wartość wynosi ok. 28 mln zł. Ruszył gigantyczny przetarg na modernizację 46 tramwajów N8C, kupionych przez gdański ZKM w Dortmundzie. Jego szacunkowa wartość wynosi ok. 28 mln zł.

Gdański ZKM rozpisał przetarg na modernizację "Dortmundów", czyli tramwajów kupionych w zeszłym roku w Niemczech. Lifting 46 składów ma kosztować ok. 28 mln zł. Szóstka z nich wyjedzie na tory w najbliższych miesiącach.



Jak najlepiej wesprzeć komunikację dysponując 28 mln zł?

Gdy w ubiegłym roku ZKM informował o "superatrakcyjnej" transakcji, w której kupił od dortmundzkiego przedsiębiorstwa komunikacyjnego 46 tramwajów typu N8C, od razu było wiadomo, że wozy te będą musiały przejść modernizację. Nie z powodu złego stanu technicznego, lecz z konieczności ich unowocześnienia.

I dlatego teraz obniżona zostanie środkowa część wszystkich składów, tak aby korzystać mogli z nich niepełnosprawni. Lifting czeka też przód i tył tramwaju. N8C zostanie wyposażony w kasowniki dwusystemowe (do biletów tradycyjnych i elektronicznych), tablice z wyświetlaczami i kamery. Tramwaj zyska też gdańskie malowanie. Pierwszy zmodernizowany skład wyjedzie na gdańskie torowiska w wakacje.

Koszt modernizacji jednego pojazdu (ok. 600 tys. zł) jest pięciokrotnie wyższy niż koszt jego kupna (31 tys. euro, czyli ok 110 tys. zł). Mimo to sprowadzenie "Dortmundów" wciąż można uznać za opłacalne dla gdańskiego przewoźnika, ponieważ nowy tramwaj to wydatek rzędu ok. 6-7 mln zł. Tyle Gdańsk zapłacił za każdego z bombardierów, które obsługują trasę na Chełm.

Dziś po Gdańsku jeżdżą dwa tramwaje typu N8C, a jeszcze w tym roku z Niemiec przyjedzie 9 kolejnych. Nie trafią jednak na gdańskie torowiska, lecz od razu pojadą do firmy, która wygra przetarg na ich modernizację. 6 tramwajów zostanie zmodernizowanych w tym roku, 24 w roku przyszłym i 16 w 2010.

- Bezsensowne byłoby wożenie 26-metrowych składów z Niemiec do Gdańska, potem gdzieś w Polskę i z powrotem - mówi Leszek Krawczyk, zastępca dyrektora ds. technicznych ZKM. - Chcielibyśmy, aby na gdańskich torach pojawiły się już tramwaje w pełni przygotowane do eksploatacji.

Przetarg ogłoszono 6 marca, a już dziś wiadomo, że co najmniej dwie firmy złożą swoje oferty: wrocławski Protram i poznański Modertrans.

- Mamy duże doświadczenie z podobnymi konstrukcjami. Jesteśmy producentem tramwaju trzyczłonowego z obniżoną częścią środkową [205 WrAs - przyp. red.], a włąśnie takiej konstrukcji oczekuje gdański ZKM - mówi Jerzy Zając z firmy Protram.

Także poznański Modertrans weźmie udział w przetargu. Poznaniacy przygotowali już nawet projekt zmodernizowanego i pomalowanego w gdańskie barwy tramwaju N8C, który pokazano w Gdańsku w połowie lutego. Choć przygotowanie takich projektów jest obowiązkiem oferentów, firma zorientowała się chyba, że prezentowanie ich na trzy tygodnie przed ogłoszeniem przetargu nie jest do końca stosowne.

Dlatego dziś Kinga Słotwińska z Modertransu potwierdza, że firma stanie do przetargu, ale zaraz dodaje: - Do momentu rozstrzygnięcia przetargu nie chcemy się wypowiadać na temat kontraktu dla Gdańska.

Przetarg zostanie rozstrzygnięty 15 kwietnia. Jedynym kryterium branym pod uwagę w wyłanianiu zwycięzcy będzie cena.

Opinie (113) 8 zablokowanych

  • a wnętrze??

    czemu od razu nie wykonac nowych siedzen takich jak w nowych autobusach??

    • 0 0

  • Ale z Was debile... (1)

    Wiekszość wypowiadających sie nie ma zielonego pojęcia o tym co pisze, jakaś nieczysta "siła" każe wam pisać?, czy tylko chęć napisania cokolwiek?, jak zwykle bez sensu... , byle by zaistnieć!.
    Posłuchajcie interidioci, te tramwaje niemcy sprzedają nie jako złom, tylko dlatego że likwidują całkowicie linie tramwajowe z powodu uruchomienia metra a chętnych na nie było bardzo dużo i to z całej Europy...

    • 0 0

    • Fachowiec

      Ogolnie zgoda, dwie male uwagi:
      "te tramwaje niemcy sprzedają nie jako złom, tylko dlatego że likwidują całkowicie linie tramwajowe z powodu uruchomienia metra"...
      - Nie z powodu metra, tylko wprowadzania tramwai niskopodlogowych, ktorych czesc trasy przebiega pod ziemia, ale te dotychczasowe rowniez jezdily w tunelu, bo taki jest przebieg linii w Dortmundzie.
      "a chętnych na nie było bardzo dużo i to z całej Europy"...
      Nie az tak duzo, bo tramwaje tzw. "dwukierunkowe", sa trudniejsze do sprzedania niz normalne "jednokierunkowe".
      Nie zmienia to faktu, ze zakup byl oplacalny.

      • 0 0

  • Po co kupowac nowe tramwaje? Zeby je holota od razu zniszczyla?
    Dla wiekszosci z was to i dortmund za dobry

    • 0 0

  • czy myślenie jest takie trudne? (1)

    Pytam się co jest lepsze?
    Kiladziesiąt tramwajów uzywanych niemieckich, które zabezpieczą obsługę wielu linii w Gdańsku, czy kupienie 4-5 nowych składów co zabezpieczy 1-2 linie?
    Czy myślenie jest takie trudne?

    • 0 0

    • zalezy za ile lat rozpadnie sie 40 starych zlomow a za ile 5 nowych tramow

      • 0 0

  • Do pana Michała Stąporka

    Niech pan lepiej skomentuje i zaproponuje dyskusje na temat artykułu w dzisiejszym "Dzienniku Bałtyckim" Jakuba Wielickiego pt:Droga na Euro z wybojami: bo uważam że jest to ważniejsza sprawa - grozi nam jedna wielka kompromitacja.

    • 0 0

  • zalosne komentarze...

    Jak widze te wszystkie glupie komentarze polskich pieprzonych malkontentow to mnie krew zalewa, ale zaden przyglup nie wpadl na to ze nowy tramwaj kosztuje ok 6-7 mln a za ten zaplacili ok 40 tys euro...Za tyle co wydali na te tramwaje 28 mln na modernizacje to by kupili jakies 4-5 nowych tramwajow wiec...

    • 0 0

  • (2)

    "...a chętnych na nie było bardzo dużo i to z całej Europy..."

    Szczególnie z Europy południowo-wschodniej. Kosowo to też Europa.

    Zmodernizowane 25-letnie pojazdy nie są porównywalne z nowymi.

    • 0 0

    • Sowa (1)

      "Zmodernizowane 25-letnie pojazdy nie są porównywalne z nowymi".
      Oczywiscie, ze nie. A juz szczegolnie pod wzgledem ceny.
      Wiele miast na swiecie, majacych skromny budzet, odkupuja od innych uzywany tabor.
      Coz w tym zlego, gdy znajduje sie on jeszcze w bardzo dobrym stanie technicznym?
      Niektorzy maja nastepujacy tok rozumowania:
      Golodupiec, ale kupie sobie nowe BMW.
      Typowo polskie.

      • 0 0

      • 1) Jeśli już porównujemy ceny nowych i starych tramwajów, to nie powinniśmy się ograniczać tylko do jednorazowej ceny zakupu, ale uwzględnić koszty eksploatacji. Jeśli założymymy 15- albo 20-letni czas eksploatacji, to wyjdzie ogromna różnica, bo stare ciągle się będą psuły.

        2) Czemu zaraz BMW? Można kupić pojazdy średniej jakości, byle nowe i z gwarancją. A jeśli już używane, to nie ponad 10-letnie.

        • 0 0

  • to jest sabotaz (1)

    za kupno tych zlomow odpowiedzialna osoba powinna stanac przed sadem.jak mozna kupowac tramwaje za granica,jezeli produkuje sie je w polsce.niepojete jacy polacy sa pazerni na lapowki-inaczej nie tlumacze dlaczego je kupiono.

    • 0 0

    • chłopie! od 1 V 2004 zagranica to Moskwa, Belgrad i Stambuł. Helsinki, Lizbona i Rzym są traktowane jak kraj - nie zapominaj, że jesteśmy w UE i preferencji krajowych stosować już nie można.

      • 0 0

  • kupują, modernizują,

    a nie lepiej nowe na gwarancji kupic za teoretycznie większą kasę, ale sprzęt nowy.

    a tak juz jakiś przydupas/koleszka władz gdańska ostrzy kły na przetarg.

    w ten sposób to my i na EURO 2050 sie nie wyrobimy...

    • 0 0

  • YYYYYYYYYYYYYYYYY

    TE TRAMWAJE SĄ NAJGORSZE Z MOŻLIWYCH PONIEWAŻ JEŻELI TAKI POJAZD JEST PEŁEN A STOI SIĘ W ŚRODKU TO NIE MA SZANS ŻEBY Z NIEGO WYSIĄŚĆ. NAJLEPSZE TRAMWAJE W GDAŃSKU TO ,,CITADISY,, I ,,BOMBARDIERY,, POZDRAWIAM

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane