• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliony na modernizację gdańskich "Dortmundów"

Michał Stąporek
10 marca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 20:55 (10 marca 2008)
Ruszył gigantyczny przetarg na modernizację 46 tramwajów N8C, kupionych przez gdański ZKM w Dortmundzie. Jego szacunkowa wartość wynosi ok. 28 mln zł. Ruszył gigantyczny przetarg na modernizację 46 tramwajów N8C, kupionych przez gdański ZKM w Dortmundzie. Jego szacunkowa wartość wynosi ok. 28 mln zł.

Gdański ZKM rozpisał przetarg na modernizację "Dortmundów", czyli tramwajów kupionych w zeszłym roku w Niemczech. Lifting 46 składów ma kosztować ok. 28 mln zł. Szóstka z nich wyjedzie na tory w najbliższych miesiącach.



Jak najlepiej wesprzeć komunikację dysponując 28 mln zł?

Gdy w ubiegłym roku ZKM informował o "superatrakcyjnej" transakcji, w której kupił od dortmundzkiego przedsiębiorstwa komunikacyjnego 46 tramwajów typu N8C, od razu było wiadomo, że wozy te będą musiały przejść modernizację. Nie z powodu złego stanu technicznego, lecz z konieczności ich unowocześnienia.

I dlatego teraz obniżona zostanie środkowa część wszystkich składów, tak aby korzystać mogli z nich niepełnosprawni. Lifting czeka też przód i tył tramwaju. N8C zostanie wyposażony w kasowniki dwusystemowe (do biletów tradycyjnych i elektronicznych), tablice z wyświetlaczami i kamery. Tramwaj zyska też gdańskie malowanie. Pierwszy zmodernizowany skład wyjedzie na gdańskie torowiska w wakacje.

Koszt modernizacji jednego pojazdu (ok. 600 tys. zł) jest pięciokrotnie wyższy niż koszt jego kupna (31 tys. euro, czyli ok 110 tys. zł). Mimo to sprowadzenie "Dortmundów" wciąż można uznać za opłacalne dla gdańskiego przewoźnika, ponieważ nowy tramwaj to wydatek rzędu ok. 6-7 mln zł. Tyle Gdańsk zapłacił za każdego z bombardierów, które obsługują trasę na Chełm.

Dziś po Gdańsku jeżdżą dwa tramwaje typu N8C, a jeszcze w tym roku z Niemiec przyjedzie 9 kolejnych. Nie trafią jednak na gdańskie torowiska, lecz od razu pojadą do firmy, która wygra przetarg na ich modernizację. 6 tramwajów zostanie zmodernizowanych w tym roku, 24 w roku przyszłym i 16 w 2010.

- Bezsensowne byłoby wożenie 26-metrowych składów z Niemiec do Gdańska, potem gdzieś w Polskę i z powrotem - mówi Leszek Krawczyk, zastępca dyrektora ds. technicznych ZKM. - Chcielibyśmy, aby na gdańskich torach pojawiły się już tramwaje w pełni przygotowane do eksploatacji.

Przetarg ogłoszono 6 marca, a już dziś wiadomo, że co najmniej dwie firmy złożą swoje oferty: wrocławski Protram i poznański Modertrans.

- Mamy duże doświadczenie z podobnymi konstrukcjami. Jesteśmy producentem tramwaju trzyczłonowego z obniżoną częścią środkową [205 WrAs - przyp. red.], a włąśnie takiej konstrukcji oczekuje gdański ZKM - mówi Jerzy Zając z firmy Protram.

Także poznański Modertrans weźmie udział w przetargu. Poznaniacy przygotowali już nawet projekt zmodernizowanego i pomalowanego w gdańskie barwy tramwaju N8C, który pokazano w Gdańsku w połowie lutego. Choć przygotowanie takich projektów jest obowiązkiem oferentów, firma zorientowała się chyba, że prezentowanie ich na trzy tygodnie przed ogłoszeniem przetargu nie jest do końca stosowne.

Dlatego dziś Kinga Słotwińska z Modertransu potwierdza, że firma stanie do przetargu, ale zaraz dodaje: - Do momentu rozstrzygnięcia przetargu nie chcemy się wypowiadać na temat kontraktu dla Gdańska.

Przetarg zostanie rozstrzygnięty 15 kwietnia. Jedynym kryterium branym pod uwagę w wyłanianiu zwycięzcy będzie cena.

Opinie (113) 8 zablokowanych

  • Nie lubię tych tramwajów... Zawsze są pełne, bo mają mało miejsca w porównaniu do tych podzielonych na wagony, przynajmniej tak mi się wydaje... I w ogóle jest w nich ciasno. A drzwi w tych starszych wcale nie trzaskają zawsze;)

    • 0 0

  • ...

    Wielu tu obecnych powinno sobie uzmysłowić, że zakup "dortmundów" to wynik prostego rachunku ekonomicznego. Miasto stojąc przed wyborem - modernizować tabor generacji 105N produkcji polskiej czy kupić używane wagony niemieckie, wybrało to drugie. Zakup wagonów N8C wraz z wszystkimi ich wadami (głównie z punktu widzenia pasażera) i pewnymi zaletami (od strony technicznej). W całą sprawę nie ma co mieszać zakupów nowych wagonów.

    • 0 0

  • do qwe (2)

    a czy nie lepiej dać zarobić polakom ??, którzy też robią tramwaje. A jeśli już zmuszają do tego okoliczności to czemu niemiecy specjaliści nie zmodernizowali tramwaji przed sprzedażą ?? wygineli już wszyscy ? zostały po nich tramwaje ? .Skoro umowa obiega na duże sumy to można wszystko dogadać i załatwić. Niemcy wysyłają do nas dopiero zmodernizowane tramwaje, mamy ich na początku mniej ale stopniowo by ich przybywało, a tak my mamy potrójny problem. Nie żebyśmy nie dali z tym rady, ale na ... sobie tak pod górke robić?

    • 0 0

    • cdc

      Ty jestes jak dziecko we mgle.
      ..."a czy nie lepiej dać zarobić polakom ??, którzy też robią tramwaje"...
      Owszem, ale te nowe produkowane w Polsce nie sa duzo tansze od nowych zagranicznych.
      ..."A jeśli już zmuszają do tego okoliczności to czemu niemiecy specjaliści nie zmodernizowali tramwaji przed sprzedażą ??"...
      - Bo sila robocza w Niemczech jest troszeczke drozsza i policzyliby sobie za ten remont wiecej niz Polacy, a tak jeszcze polskie warsztaty maja prace, o co Tobie przeciez chodzilo.
      Proste?
      Mysle, ze tak.

      • 0 0

    • bo to kolejny numer cfaniaka z PO - Adamowicza, na byznesik z niemcami, a gdyby odrazu takimi kosztami przywalic, to ludzie by sie zniechęcili, a teraz to mogą już platformianą klikę cmoknąc w ... w końcu tutaj co drugi miał dziadka w wermachcie, tak jak główny wódz kaczor donald :DDD

      • 0 0

  • niepraktyczne!!!

    W tym tramwaju nie ma się czego trzymać. Brakuje uchwytów pod "sufitem". Jeśli nie stoisz przy siedzeniu to nie masz szans na utrzymanie się na nogach.

    • 0 0

  • tak czy owak to super interes

    za cenę 10% wartosci nowego pojazdu, tramwaj w 100% sprawny, estetyczny, wygodny

    • 0 0

  • dobre bo polskie ..

    ale jeszcze lepsze niemieckie

    • 0 0

  • PO i pan Adamowicz (1)

    przyzwyczaili sie już że rządzą w Gdańsku
    Efekt: na tle reszty dużych miast Gdańsk zaczyna przypominać wieś

    • 0 0

    • as

      żal mi Ciebie nieszczęśniku
      wszędzie dobrze gdzie nas nie ma

      • 0 0

  • w elblagu odeszli juz od zamowien uzywanych szrotow z niemiec, zainwestowano w nowy tabor, kto byl w elblagu to pewnie widzial te cudenka.

    • 0 0

  • W Elblągu

    Te cudeńka w Elblągu to bydgoskie "Pesy". Jak sie nim przejedziesz to od razu zrozumiesz, że jedziesz tramwajem wyprodukowanym w Polsce. To widać, słychać i czuć. Stare niemieckie Dortmundy są o niebo lepsze. Taka zmodernizowana wersja jaka będzie jeździła w Gdańsku z powodzeniem radzi sobie w Norymberdze. Z dobrych źródeł wiem, że na "nasze" tramwaje ostrzył sobie zęby Kraków i kilka innych miast a to dlaczego trafiły do Gdańska niech będzie naszą słodką tajemnicą. Prawdziwe niemieckie złomy można zobaczyć jak jeżdżą w Elblągu lub Gorzowie Wlkp. A i tak są ponoć lepsze od stareńkich 105-ek.

    • 0 0

  • to juz wolę niemieckie niz z Bydgoszczy

    tam to nawet rowerów nie potrafili zrobić

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane