• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most w prezencie dla Wiecheckiego

Mikołaj Chrzan
29 grudnia 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Dzisiaj w Warszawie prezydent Gdańska namawiać będzie ministra gospodarki morskiej, by ten popierał wpisanie Trasy Sucharskiego na listę priorytetowych inwestycji

Na posiedzeniu Rady Ministrów 3 stycznia zdecydować się mają losy Trasy Sucharskiego, która dzięki tunelowi pod Martwą Wisłą połączy wszystkie części portu z autostradą A1. Ta inwestycja jeszcze w lecie była na pierwszym miejscu wśród projektów w gospodarce morskiej. Jednak w listopadzie - w niejasnych okolicznościach - zniknęła z niej zupełnie.

Dzisiaj o godz. 11.30 prezydent Gdańska Paweł Adamowicz (PO) spotka się w Warszawie z ministrem gospodarki morskiej Rafałem Wiecheckim (LPR).

Co Adamowicz powie Wiecheckiemu? - Budowa Trasy Sucharskiego to projekt, który ma rangę ogólnopolską. Przecież to nic innego jak kontynuacja budowy Portu Północnego, która także była przedsięwzięciem ogólnopaństwowym, kluczowym dla polskiej gospodarki morskiej - mówi prezydent Gdańska.

Adamowicz przygotował dla ministra upominek - oprawione zdjęcie mostu wantowego im. Jana Pawła II nad Martwą Wisłą w Gdańsku.

- Chcę, by to zdjęcie przypominało ministrowi, że wybudowany za ponad 150 mln zł most będzie w pełni wykorzystany dopiero, gdy powstanie Trasa Sucharskiego - mówi Adamowicz.

Przed 3 stycznia Adamowicz chce jeszcze porozmawiać z ministrem transportu Jerzym Polaczkiem (PiS). - Liczę także na jego wsparcie. Znamy się z czasów działalności w Stronnictwie Konserwatywno-Ludowym - mówi Adamowicz.

Prezydent ma także obietnicę poparcia od ministra Przemysława Gosiewskiego, z którym razem studiował prawo na Uniwersytecie Gdańskim.
Wojewoda napisał do premiera

Mikołaj Chrzan: Popiera Pan budowę Trasy Sucharskiego w Gdańsku?

Piotr Ołowski, wojewoda pomorski (PiS): Oczywiście, że tak.

Podobno napisał Pan nawet w tej sprawie do premiera Jarosława Kaczyńskiego...

Tak, w środę wysłałem taki list. Moim obowiązkiem jest informowanie pana premiera o sprawach ważnych dla województwa. A teraz na Pomorzu trwa dość głośna dyskusja o tym, czy Trasa Sucharskiego znów znajdzie się na liście projektów, które będą mogły być współfinansowane z funduszy unijnych.

Pisał Pan do premiera o tym, jak ważna ta inwestycja jest dla Pomorza i Polski?

Jestem pewien, że premier doskonale zna sprawę Trasy Sucharskiego, a także innych inwestycji priorytetowych dla Pomorza i Polski. Ja tylko przypomniałem argumenty, które w tej dyskusji się pojawiają.

Jakie są według Pana najważniejsze?

Przede wszystkim ekonomiczne. Polskie porty będą się rozwijać znacznie szybciej, kiedy będzie do nich dobry dostęp od strony lądu. Trasa Sucharskiego - łącząca wszystkie części gdańskiego portu z autostradą A1 - bez wątpienia poprawi dojazd do gdańskiego portu. Kolejna sprawa to bezpieczeństwo kierowców i pieszych - dzięki trasie i tunelowi pod Martwą Wisłą uda się wyprowadzić ciężarówki z centrum miasta, z ulic, które nie są przystosowane do tak silnego ruchu.

Niektórzy obawiają się, że budowa Trasy Sucharskiego, a potem planowanej Drogi Zielonej, wprowadzi tiry do mieszkalnych dzielnic Gdańska.

Obawy te są nieuzasadnione. Droga Zielona to zadanie na przyszłość. Poza tym nie będzie ona autostradą czy drogą ekspresową, a jedynie trasą przyspieszonego ruchu. Choć ma mieć dwie jezdnie, będzie to droga miejska, ze zwykłymi skrzyżowaniami. Logiczne jest, że kierowcy tirów, mając do wyboru przejazd drogą ekspresową przez obwodnicę południową i obwodnicę zachodnią, a drogę przez miasto, z licznymi skrzyżowaniami i światłami, wybiorą ten pierwszy wariant. Dlatego nie ma się czego obawiać i trzeba starać się, by Trasa Sucharskiego jak najszybciej powstała.

O przyszłości Trasy Sucharskiego rząd zdecydować ma 3 stycznia. Spodziewa się Pan, jaka to będzie decyzja?

Takie decyzje podejmują odpowiedzialni za te zadania ministrowie. Ja mogę mieć tylko nadzieję, że Trasa Sucharskiego znajdzie się w gronie priorytetów i będzie mogła liczyć na unijne dofinansowanie.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (83) ponad 10 zablokowanych

  • nie da się ukryć że w Gdańsku zawsze

    było, jest i będzie dużo polityki, i nie da się też ukryć, że bardzo to nam szkodzi, jest wiele miast jakby wzorcowy Wrocław gdzie się robi a nie gada o polityce, nieważne kto teraz u nas rządzi w mieście, fakt faktem, już dawno temu odcięto nas od solidnych fundusz a inwestorzy sami zaczęli omijać nasze miasto ze względu na nadgorliwych urzędników (przykładów nie trzeba podawać bo są ich dziesiątki), nie sądzę by w następnych 5-8 latach cos się u nas zmieniło, miasto powoli umiera śmiercią naturalną jeśli chodzi o przemysł i rozwój inwestycyjny, a z turystyki wszyscy mieszkańcy nie wyżyją, w zasadzie to nikomu oprócz mieszkańców nie zależy by coś w Gdańsku się działo, urzędnicy zawsze swoje decyzje zwalą na przepisy a nie brak chęci a włodarze zawsze powiedzą, że opcja polityczna u steru władzy w wawie jest na przeciwna, ogólnie to moje poglądy są zbliżone do poglądów platformy ale Adamowicza i jego urzędników uważałem i nadal uważam za największa katastrofę w Gdańsku, a co do samego tematu trasy - Adamowicz powie, że nie będziemy budować bo kaczki nie dały zielonego światła na dofinansowanie

    w tym wszystkim tylko nadzieja że może następne pokolenie gdańszczan zajmie się pracą na rzecz rozwoju miasta tak jak Gdynia czy Wrocław a nie polityka, gadaniem i zwalaniem winy na innych...

    PS opinię na temat gdańskich urzędników niestety wyrobiłem sobie sam mając tą nieprzyjemność brania udziału w kilku większych inwestycjach prowadzonych przez miasto…

    • 0 0

  • ziemowit

    Marzy Ci sie ameryka??
    Tam jak jedziesz sam w samochodzie to masz mniejsze prawa niż np. w 5 osób, nie wspomne o szkolnych busach, czy jak piszesz komunikacji publicznej.
    Jestesmy na etapie "sam w bmw" po pijaku i po przystankach"A" ew.rowerzystach.
    Taki kraj, takie miasto taka władza.

    • 0 0

  • Przyda się zagodspodarowanie mostu donikąd.

    • 0 0

  • Nonno

    Widzę, że nie ustajesz w swej walce o przestrzeń dla stolca w życiu publicznym.

    Muszę jednak przyznać, że w Gdańsku, a także innych miastach w Polsce brakuje bezpłatnych toalet publicznych, które zrekompensowałyby niedogodności jakie powstały w wyniku urbanizacji terenu. Czasem człowieka przypili w zabetonowanym miejscu bez dojścia do krzaków i gotówki, no i powstaje problem :)

    Poza tym podoba mi się to zdjecie mostu na omawianej trasie.

    • 0 0

  • To bardzo ciekawe

    że most im JPII wybudowano PRZED zbudowaniem trasy Sucharskiego... Kto zarządza Gdańskiem? Najpierw buduje się drogę z punktu A, potem stawia stopniowo mosty na budowanej trasie do punktu B. A tu - postawiwli mosty, po kilu latach chca dopiero budowy drogi. A tu sie plany zmieniły... Wogóle to pytanie - czy tunel pod martwą wisłą jest potrzebny? Czy w tak grząskim gruncie da się go wogóle wybudować? Nie ma tańszego wariantu?

    • 0 0

  • Tu jest więcej pytań

    Dlaczego Adamowicz jeszcze nie siedzi w pudle za ten most?
    Dziś za te pianiądze dobrze zainwestowane można by wybudować 3 takie mosty.
    Spytajcie Adamowicza ile wziął łapówki od zagranicznej firmy budującej "most do nikąd".
    Po co nam tunel, kosztujący 3 razy więcej niż wysoki most spełniający tą samą funkcję?

    • 0 0

  • List do Prezesa Rady Ministrów

    Panie prezesie Kaczyński. Bardzo prosze wpisać Trase Sucharskiego na liste priorytetow, pozatem my lud gdański domagamy sie budowy terminala gazowego oraz szybkiego zakończenia budowy autostrady A1. Prosimy nie utrudniać.

    • 0 0

  • Most powstał głównie dla Gdańskiego Portu, chyba nie wyobrażasz sobie wywiezienia w przyszłym roku ok. 100.000 kontenerów samochodami przez Most Siennicki, który mimo niedawnego remontu jest w kiepskiej kondycji, nadto, w przypadku jakiejś katastrofy na moście jest jeszcze drugi most, kiedyś nie było takiego luksusu :)
    Tunel jest łatwo wybudować, kopie się stosowną dziurę w której zakopuje tunel - proste. Na stronie Portu Gdańskiego kiedyś były informacje na ten temat, prezentacja itd. Ostatnio tego szukałem i nie mogłem znaleść.
    Proszę pamiętać, że budowa Trasy Sucharskiego to inicjatywa byłego Prezesa (obecnie jest wiceprezesem) Portu Gdańskiego Mariana Świtka (również wyremontowane głownie za portowe pieniądze drogi w Nowym Porcie). Na stronie www-portgdansk-pl jest: TRASA SUCHARSKIEGO - POROZUMIENIE ZMPG SA I MIASTA GDAŃSK z 07.12.2006 - nieco nie kumam tego zamieszania, łapy se ściskają na inwestycją której nie będzie?
    Na stronie ciekawostka: konferencja na temat Gazoportu z Kurskim, ciekawe, co miał do powiedzenia.

    • 0 0

  • Mikuś

    Masz całkowitą rację. Za PRL było jak było, ale w centrach miast stały solidne szalety publiczne i można było z nich korzystać ile wlezie.
    A teraz rzadko gdzie się da, a jeśli już to w mało eleganckich "tej-tujkach" ("Toi-Toi") a w dawnych szaletach najczęściej poumieszczały się ekskluzywne cukiernie i bary z szybkim jedzeniem.
    Na szczęście pojawiły sie galerie handlowe, które troche ratują sprawę. Po pojawieniu się Madisona i Manhattanu sytuacja osób chodzących często po mieście jednak się poprawiła. Już nie trzeba jeździć na lotnisko, żeby się załatwić.

    • 0 0

  • kolea z wydziału

    Most przy Twierdzy Wisłoujście, przezabawny pomysł, ty se tam pojedź i zerknij na słupy wysokiego napięcia, jak idzie platforma na remont do stoczni to muszą "kable zwijać" bo się platformy nie mieszczą. Powiadasz, że Maga Most Sucharskiego tańszy niż dziura w ziemi? Chociaż by się skończyło skakanie po pociągi :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane