• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Można budować nowy przystanek SKM w Orłowie. Realizacja możliwa po 2026 roku

Patryk Szczerba
25 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowości na SKM Orłowo: wiata i winda
  • Wiadukt kolejowy przy ulicy Wielkopolskiej, gdzie ma zostać zbudowany nowy przystanek SKM.
  • Wiadukt kolejowy przy ulicy Wielkopolskiej, gdzie ma zostać zbudowany nowy przystanek SKM.
  • Wiadukt kolejowy przy ulicy Wielkopolskiej, gdzie ma zostać zbudowany nowy przystanek SKM.

Zamówione studium wykazało, że budowa nowego przystanku SKM na wysokości wiaduktu kolejowego przy ul. WielkopolskiejMapka jest zasadna. SKM zamierza wspólnie z Gdynią zlecić przygotowanie dokumentacji projektowej, a później ubiegać się o dofinansowanie unijne dla inwestycji. Budowa przystanku rozpocznie się najwcześniej po 2026 r.



Czy inwestycje w transport kolejowy w Trójmieście mają sens?

Istniejące przystanki SKM w Orłowie i Redłowie dzieli dystans około 1,6 km. Nowy przystanek miałby powstać mniej więcej w połowie drogi między nimi.

Zdania co do tego, czy jest potrzebny, są wśród mieszkańców podzielone. Wielu uważa, że to zbyt mała odległość, by dodatkowo zatrzymywać tam pociągi.

Przystanek może być wykonany centralnie na wiadukcie



Odpowiedź na to, czy budowa jest zasadna, miało dać studium wykonalności inwestycji, które zamówiła Szybka Kolej Miejska. Dokument został wykonany przez firmę DS Consulting, kosztował blisko 480 tys. zł. Analizy wykazały, że nowy przystanek przy ul. Wielkopolskiej jest potrzebny.

Wiadukt kolejowy przy ulicy Wielkopolskiej, gdzie ma zostać zbudowany nowy przystanek SKM. Wiadukt kolejowy przy ulicy Wielkopolskiej, gdzie ma zostać zbudowany nowy przystanek SKM.
Wybrany wariant zakłada rozbudowę infrastruktury linii kolejowej nr 250 poprzez zlokalizowanie na niej dodatkowego, nowego przystanku osobowego na wysokości wiaduktu kolejowego. Pociągi miałyby się zatrzymywać centralnie na wiadukcie.

Rozkład SKM Trójmiasto



Konieczne dostosowanie infrastruktury miejskiej do lokalizacji przystanku



- Wariant przewiduje także dostosowanie infrastruktury miejskiej do lokalizacji nowego przystanku SKM poprzez: przybliżenie przystanków trolejbusowo-autobusowych, zmiany w układzie chodników z jednoczesną realizacją układu ścieżek rowerowych, których obecnie brak w tym rejonie, oraz budowę przejścia dla pieszych pod torami wraz z nowymi chodnikami, poprawiającymi ruch pieszych i pozwalającymi na łatwy dostęp do planowanego przystanku SKM - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik Szybkiej Kolei Miejskiej.
Podkreśla, że do zbudowania przystanku będzie konieczna współpraca z Gdynią.

- Planujemy wspólnie zlecić przygotowanie dokumentacji projektowej i wspólnie ubiegać się o dofinansowanie unijne dla tego projektu. Decyzja o dalszej realizacji uzależniona będzie od pozyskania finansowania - podkreśla Złotoś.

Miejsce, gdzie naprawiają pociągi w Gdyni-Cisowej



Współpraca z Gdynią przy realizacji inwestycji



Władze Gdyni potwierdzają chęć współpracy przy budowie przystanku SKM przy ul. Wielkopolskiej.

- Żeby zabezpieczyć możliwości złożenia wniosku o dofinansowanie i uzyskania dofinansowania w perspektywie 2021-2027, w ramach Funduszy Europejskich dla Pomorza, zgłosiliśmy projekty do dofinansowania - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Miejsca, gdzie złożono projekty:

  • Regionalny Plan Transportowy dla Województwa Pomorskiego 2030,
  • Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, jako instytucji odpowiedzialnej za Mechanizm Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ramach perspektywy 2021-2027.

Przystanek SKM przy Wielkopolskiej. Kiedy początek budowy?



- Zgodnie z założeniami studium wykonalności inwestycja ma być realizowana w latach 2026-2029, jednak jej wykonanie w tym terminie zależy od pozyskania finansowania unijnego oraz zagwarantowania środków przez partnerów projektu - kończy Marek Łucyk.
Quiz Kolejowe Trójmiasto Średni wynik 68%

Kolejowe Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (158) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • (2)

    Bardzo dobrze

    • 11 24

    • gdzie dobrze?

      SKM to nie Metro - czas dojazdu z wej. do gda. i tak się wydłużył 2x
      najpierw niech zautomatyzują w 100% SKM z odjazdem co 5-10min - potem mogą stawiać nowe stacje co kilometr i dwa.

      • 3 3

    • Bardzo źle. Taniej by chyba było założyć na te 800 m z Redłowa pas transmisyjny jak na lotnisku ;)

      • 1 1

  • Pomysł świetny (2)

    Ale potem pojawia się nazwisko będące w Gdyni już marką ;) schrzanią projekt, nie znajdą kasy na realizację, zwalą na pandemię, wojnę lub brak uzgodnienia. Panu Markowi pójdzie to równie dobrze jak kolej na północ czy tunel na Puckiej. A szkoda bo pomysł dobry.

    • 47 12

    • nie może być Sasin? (1)

      LOL

      • 3 4

      • a on ci jeden

        jest...?!
        Kucyk jeszcze nie pokazal co potrafi a juz park(ing) centraly 4x zwiekszyl budzet.
        I nie jest to ostatnie slowo, bo "plany" nie obejmuja zmian ukladu drogowego. To "w nastepnym etapie", czyli rizwojowo...
        Pilnuj wiec zdzbla we wlasnym oku a belke w cudzym zostaw jej wlascicielom...

        • 5 0

  • (1)

    SKM co 300 metrów!

    • 29 8

    • To z SKM zrobi się tramwaj, i samochód stanie się lepszym środkiem transportu niż SKM (bo już jest lepszy niż tramwaj, który mimo własnych pasów, priorytetu na światłach i podnoszeniu limitu prędkości nie może się rozpędzić, bo i tak co 300 metrów musi się zatrzymać)

      • 7 3

  • Kolejna zapowiedź inwestycji w Gdyni (1)

    Ciekawe czy tak jak zawsze skończy się na zapowiedziach i szumie medialnym.

    • 28 4

    • I kasą wydaną na projekt

      • 5 0

  • Opinia wyróżniona

    (5)

    Sprawna, gęsta sieć połączeń kolejowych w mieście to podstawa, tym bardziej wobec narastających korków, szczególnie przybierających na skali w sezonie.

    • 95 16

    • tak, tyle że budowa kolejnych przystanków bez likwidacji innych (2)

      sprawia że to jest coraz mniej sprawna sieć połączeń kolejowych, po tej inwestycji będzie 37 zamiast 35 minut jazdy z Gdyni Głównej do Gdańska Głównego, może w zamian wreszcie jakaś likwidacja przystanku gdzie nikt nie wsiada, w pierwszej kolejności Gdańsk Stocznia bo tam serio może jeden - dwóch pasażerów na pociąg średnio wsiada i wysiada, no i do tego więcej normalnych połączeń Regio bo obecnie przy tak żenującym czasie jazdy SKM i tak kto może to jedzie z Gdańska do Gdyni Regio, a za Gdynią gdzie tych Regio jest znacznie mniej to i tak większość wybiera samochód, 70 minut Wejherowo - Gdańsk to nawet w korku samochód jest szybszy od SKM

      • 11 8

      • Likwidacja Gdańsk Stocznia jest bez sensu

        bo tam już powstają biurowce.

        • 14 1

      • Tak, na pewno likwidacja stoczni jest mądra, zwłaszcza, że obok powstają biurowce i imprezowe centrum Gdańska. Człowieku...

        • 5 1

    • Niby tak, ale po co nowy dodatkowy przystanek (1)

      Zamiast wyremontować lub zlikwidować stare? Chodziłam do szkoły w orlowie, spacerkiem z skm do Redłowa w kwadrans wolnym krokiem. Do tego jest tam dobrze rozbudowana komunikacja miejska, wiec nie ma problemu dla np osób starszych. Albo niech w zamian zlikwidują Orłowo, albo środki przeznaczone na tę nową stację przeznaczą np na zwiększenie liczby składów, bo z rana szpilki nie wciśniesz.

      • 9 11

      • Kwadrans spacerkiem jak miałeś 10 lat. Powiedz to spasionym kierofczykom, którzy 50 metrów nie przejdą.

        • 4 12

  • Pkm południe (1)

    W Gdańsku prędzej wybudują pkm południe niż u nas ten przystanek. Jak to jest że Gdańsk wraz z samorządem województwa pomorskiego zaraz zacznie budowę drugiej linii a Gdynia nie może się dogadać w sprawie PKM Północ??? W takim tempie to Gdańsk będzie miał kolej na każdej dzielnicy dookoła miasta a u nas dalej będą planować.

    • 35 7

    • PKM południe projektuje sie od 50 lat

      wiec nie pisz o jakimś zaraz......

      • 4 1

  • Czy ten przystanek nie zablokuje (1)

    Przedluzenia drogi rozowej w strone Sopotu???

    • 16 6

    • jak może zablokować coś, czego nigdy nie będzie? Sopot nie chce tej drogi.

      • 14 1

  • Ktoś zrobił studium - to podważa Wasze marudzenie (6)

    Wasze pojęcie o transporcie jest nijakie, coś Wam się wydaje, coś tam podsłuchacie/przeczytacie i już - cyk - nowy ekspert. "Gdynia to w ogóle, nie nadaje się, kradną, co innego jest potrzebne, trzeba to, tamto $ramto". Ludzie skąd w Was tyle jadu, jak smutne życie macie żeby uprawiać dytetanctwo w komentarzach które po godzinie są na 10 stronie i nikt ich prawdopodobnie nie przeczyta..
    Cytując klasyka: "..przed dobą Internetu tylko rodzina wiedziała żeś de8bil.."

    • 14 26

    • Ja tam nie mam jadu

      Ale czytałem już o lodowisku, basenie, kładce, stadionie LA, tunelu na Puckiej, kolei na północ, budowach dróg rowerowych i innych. Nic z tego nie wyszło. Czemu ma być inaczej? żaden jad, tylko znajomość gdyńskich realiów

      • 16 3

    • Chyba nie wiesz jak powstaje takie studium

      Zamawiasz to dostajesz wyniki jakie ci pasują.
      I to nie tylko przy takich drobiazgach jak przystanek ale i np. lotnisko Gdynia Kosakowo czy CPK

      • 13 3

    • Takie studium zawiera wyniki jakich oczekuje zleceniodawca, chyba że naprawdę się nie da.

      Poza tym widział je ktoś spoza skm? w życiu, przecież wtedy każdy by zobaczył że to nic nie warte. Mógłby autor artykułu spróbować zdobyć studium? Pewnie mógłby, jeno po co.

      • 16 3

    • jesli prezydentem jest Kucyk

      To i ekspertem od czegokolwiek moze byc ktokolwiek...
      Byleby swoj byl, samorzadny...

      • 7 0

    • Pierwszy raz w internecie? Tutaj sami eksperci od pandemii, wojny i planowania przestrzennego.

      • 1 3

    • Nie marudzenie, a rzeczywistość.

      Plany, koncepcje, obietnice, a w efekcie w Szczurkowej gdyni naczelnym hasłem jest niedasie.

      • 6 0

  • Opinia wyróżniona

    (16)

    Nie no zróbcie przystanki jak tramwaj to będzie prędkość efektywna jak tramwaj - 30 km/h.

    Jak przystanek powstanie to każdy pasażer z Gdyni i dalej będzie jechać 2, 3 minuty dłużej do Sopotu, Gdańska. Tysiące ludzi dziennie w dwie strony.

    Żeby sto osób dziennie miało 5 min bliżej na przystanek?

    • 157 72

    • Odległość taka sama jak między Sopotem a Wyścigami (8)

      A w tym miejscu masz główną ulicę z setkami kursów komunikacji miejskiej dziennie. 100 osób to skorzysta z tego w jedną godzinę. Redłowo już pęka w szwach a dojdą do tego kolejne biurowce i osiedla. Kierunek Karwiny powinien mieć osobną SKM.

      • 40 11

      • Ale Karwiny mają już swoje SKM - PKM, problemem jest niska częstotliwość kursów na liniach PKM.

        • 47 1

      • To, że mamy jakieś przystanki blisko (5)

        rozmieszczone nie oznacza, że powinniśmy budować kolejne w ten sposób.
        Na tak małej odległości pociąg zanim się rozpędzi to musi hamować.
        Przepraszam, za użycie słowa "rozpędzi" to jest SKM, która nie potrafi kupić pociągów z odpowiednim przyspieszeniem mimo zapewnionej dotacji, ale do spowalniania jest pierwsza.
        Ze względu na tak mała odległość to nie będzie +2 minuty a bliżej +4 min.
        Jesli trzeba przesunąć Redłowo czy Orlowo to popieram, ale dołożenie trzeciego? Jestem na nie. Można było przesunąć Redłowo na północ, by były bl;iżej biurowców ale wtedy SKM mówiła nie.
        Jeszcze w Śródmieściu Gdyni planują dodatkowy między Główną a Wzgórzem i tu też będzie 750m pomiędzy przystankami.
        Czasy i tak są słabe, a oni jeszcze rozwalają to co jest.

        • 27 7

        • Kolej dla kolejarzy!

          a ludzie niech sobie samochodem pojadą bo tak jest szybciej. No i to nie jest żadna manipulacja że w nocy sobie policzyłem. Z Wejherowa do Gdańska samochodem żeby jechać 70 minut to chyba obwodnica musiała by być całkowicie zamknięta, zwykłe korki nigdy tak dramatycznego czasu jazdy nie powodują a tymczasem SKM tak sobie normalnie jedzie a marszałek ani myśli dać więcej Regio na północ od trójmiasta żeby się normalnie w 45 minut dojechało tylko hoduje tych pasożytów z SKM a to powinno jeździć tylko Gdańsk - Gdynia.

          • 12 0

        • Głupie pomysły (1)

          Pomieszczeń biurowych w Gdyni jest za dużo, one same z siebie niczego nie produkują i stoją puste czekając na wynajem. Przesuwanie SKM Redłowo w stronę centrum jest bez sensu i starym mieszkańcom albo pracownikom UM i szpitali w Redłowie tylko utrudni życie. A przesuwanie Orłowa to niby dokąd ma prowadzić?

          • 7 4

          • "przesuwanie Orłowa to niby dokąd"

            Do Kolibek...

            • 2 0

        • (1)

          Kurczę, jak się chcesz rozpędzać, to wsiadaj w regio i Ty zasuwaj pieszo. Ja jestem na tak. Komunikacja powinna być tak zrobiona, by było blisko.

          • 2 7

          • "by było blisko"

            komu?

            • 4 0

      • A z Orłowa trajtek jedzie na Karwiny więc jaki problem tam się przesiąść?

        • 1 4

    • prędkość efektywna tramwaju to ok 17-20 km/h (1)

      • 7 1

      • tak w Gdańsku jest tak źle, ale na porządnych liniach tramwajowych jest znacznie szybciej

        średnio na PST w Poznaniu prędkość jest taka sama jak na naszej SKM a tramwaj nie ma wielu wad skm i może np. jeździć co minutę w godzinach szczytu

        • 4 1

    • Kto to wymyślił? (1)

      Przecież to Redłowo jest bardziej przesiadkowym przystankiem niż Wielkopolska wiadukt. Z Karwin do Sopotu jedzie autobus i jest przez las dużo bliżej niż do Orłowa, a w Sopocie masz wybór SKA lub Regio. A w Orłowie na wiadukcie co??? Kto jest miejscowy to wie jak dojechać do Gdyni czy Gdańska optymalna trasą.

      • 10 6

      • tylko to jest jeden autobus jadący Sopocką, a z Kacka, Karwin, Dąbrowy, Wiczlina itd. Wielkopolską w dół jedzie cała masa autobusów i przypuszczam że ten potok pasażerów mógłby skorzystać z peronu na wiadukcie.
        Może lepiej byłoby "przesunąć" Orłowo SKM na Wielkopolską żeby nie dodawać przystanków i nie spowalniać podróży SKM?

        • 2 5

    • To kwestia taboru, a nie gęstości siatki (1)

      Zerknij na metro w Warszawie, które mimo większej gęstości siatki jeździ tak naprawdę szybciej i stoi mniej na przystankach, bo ludzie wysiadają szybciej i nie ma przepychanie się do drzwi. Skoro są one często i jest mało siedzeń, bo szybka kolej jest taka, że nie spędzasz w niej dużo czasu stąd nie musisz w niej siedzieć.

      • 7 0

      • Tak powinno być, SKM jak metro

        A na północ za Gdynię tylko szybkie Regio a nie SKM jadące 70 minut z Gdańska.

        • 5 0

    • No tak i właśnie dlatego zlecono studium czy taka inwestycja jest zasadna. Siedli i sprawdzili to specjaliści za pomocą symulacji i analiz, ale bot z trójmiasto.pl wie lepiej. Głupi ci samorządowcy, mogli tutaj spytać i zaoszczędziliby pół miliona. ;(

      • 2 3

  • A Zlotoś nic nie robi.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane