• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Można budować nowy przystanek SKM w Orłowie. Realizacja możliwa po 2026 roku

Patryk Szczerba
25 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowości na SKM Orłowo: wiata i winda
  • Wiadukt kolejowy przy ulicy Wielkopolskiej, gdzie ma zostać zbudowany nowy przystanek SKM.
  • Wiadukt kolejowy przy ulicy Wielkopolskiej, gdzie ma zostać zbudowany nowy przystanek SKM.
  • Wiadukt kolejowy przy ulicy Wielkopolskiej, gdzie ma zostać zbudowany nowy przystanek SKM.

Zamówione studium wykazało, że budowa nowego przystanku SKM na wysokości wiaduktu kolejowego przy ul. WielkopolskiejMapka jest zasadna. SKM zamierza wspólnie z Gdynią zlecić przygotowanie dokumentacji projektowej, a później ubiegać się o dofinansowanie unijne dla inwestycji. Budowa przystanku rozpocznie się najwcześniej po 2026 r.



Czy inwestycje w transport kolejowy w Trójmieście mają sens?

Istniejące przystanki SKM w Orłowie i Redłowie dzieli dystans około 1,6 km. Nowy przystanek miałby powstać mniej więcej w połowie drogi między nimi.

Zdania co do tego, czy jest potrzebny, są wśród mieszkańców podzielone. Wielu uważa, że to zbyt mała odległość, by dodatkowo zatrzymywać tam pociągi.

Przystanek może być wykonany centralnie na wiadukcie



Odpowiedź na to, czy budowa jest zasadna, miało dać studium wykonalności inwestycji, które zamówiła Szybka Kolej Miejska. Dokument został wykonany przez firmę DS Consulting, kosztował blisko 480 tys. zł. Analizy wykazały, że nowy przystanek przy ul. Wielkopolskiej jest potrzebny.

Wiadukt kolejowy przy ulicy Wielkopolskiej, gdzie ma zostać zbudowany nowy przystanek SKM. Wiadukt kolejowy przy ulicy Wielkopolskiej, gdzie ma zostać zbudowany nowy przystanek SKM.
Wybrany wariant zakłada rozbudowę infrastruktury linii kolejowej nr 250 poprzez zlokalizowanie na niej dodatkowego, nowego przystanku osobowego na wysokości wiaduktu kolejowego. Pociągi miałyby się zatrzymywać centralnie na wiadukcie.

Rozkład SKM Trójmiasto



Konieczne dostosowanie infrastruktury miejskiej do lokalizacji przystanku



- Wariant przewiduje także dostosowanie infrastruktury miejskiej do lokalizacji nowego przystanku SKM poprzez: przybliżenie przystanków trolejbusowo-autobusowych, zmiany w układzie chodników z jednoczesną realizacją układu ścieżek rowerowych, których obecnie brak w tym rejonie, oraz budowę przejścia dla pieszych pod torami wraz z nowymi chodnikami, poprawiającymi ruch pieszych i pozwalającymi na łatwy dostęp do planowanego przystanku SKM - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik Szybkiej Kolei Miejskiej.
Podkreśla, że do zbudowania przystanku będzie konieczna współpraca z Gdynią.

- Planujemy wspólnie zlecić przygotowanie dokumentacji projektowej i wspólnie ubiegać się o dofinansowanie unijne dla tego projektu. Decyzja o dalszej realizacji uzależniona będzie od pozyskania finansowania - podkreśla Złotoś.

Miejsce, gdzie naprawiają pociągi w Gdyni-Cisowej



Współpraca z Gdynią przy realizacji inwestycji



Władze Gdyni potwierdzają chęć współpracy przy budowie przystanku SKM przy ul. Wielkopolskiej.

- Żeby zabezpieczyć możliwości złożenia wniosku o dofinansowanie i uzyskania dofinansowania w perspektywie 2021-2027, w ramach Funduszy Europejskich dla Pomorza, zgłosiliśmy projekty do dofinansowania - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Miejsca, gdzie złożono projekty:

  • Regionalny Plan Transportowy dla Województwa Pomorskiego 2030,
  • Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, jako instytucji odpowiedzialnej za Mechanizm Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ramach perspektywy 2021-2027.

Przystanek SKM przy Wielkopolskiej. Kiedy początek budowy?



- Zgodnie z założeniami studium wykonalności inwestycja ma być realizowana w latach 2026-2029, jednak jej wykonanie w tym terminie zależy od pozyskania finansowania unijnego oraz zagwarantowania środków przez partnerów projektu - kończy Marek Łucyk.
Quiz Kolejowe Trójmiasto Średni wynik 68%

Kolejowe Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (158) 1 zablokowana

  • a gdzie wiadukt na Puckiej!!!

    Kiedy kolejka na Pogórze i nowe osiedla ....a Chwarzno !!! nowe inwestycje a DROGI gdzie !!! Masakra ....obiecanki !!! Gdynia to porażka tylko planują i obiecują.

    • 13 3

  • kiedy pkm na północ gdyni?

    temat ucichł

    • 3 3

  • Kiedy w kancu przystanek gdansk-karczemki!!!!!!

    • 4 1

  • Przy obecny funkcjonowaniu Skm, ciągłych spóźnieniach brudzie i archaicznych składach oni wywalają tyle pieniędzy na studium to normalna kpina, nie liczą się wogóle z klientami pasażerami co będzie bardzo widoczne od kwietnia bo co tam ważniejsze są perony a nie ilość i jakoś połączeń, takiego dna jeszcze nigdy nie było

    • 6 0

  • (3)

    Proszę zatem o połączenie Karwin z Chylonią!

    • 6 3

    • (1)

      R, 27.

      • 1 0

      • Nie bądź śmieszny! W tych korkach?!

        • 2 0

    • przez

      Wiczlino, Łężyce, Rumię

      • 0 0

  • Mam pytanie (2)

    Dlaczego nie ma połączenia SKM z PKM na Wzgórzu? To byłby świetny punkt przesiadkowy. Wybudowano przystanek Stadion nie w tym miejscu gdzie powinien być bo najlepszym miejscem była Malokacką z dobrym połączeniem z Witominem i następnym powinien być przystanek na Wzgórzu. Nie wiedziałem ze na usytuowanie przystanku studium może kosztować .0,5 mln

    • 12 1

    • Też jest planowane. Niestety układ torów jest tam dość niefortunny (tory PKM idą po obu stronach linii dalekobieżnej do Gdańska), więc raczej nie będzie szybkiej realizacji

      • 1 1

    • Niby po co jak większość pociągów jeździ przez Wrzeszcz.

      • 1 1

  • Jak zostanie nazwany nowy przystanek? To juz tereny Orłowa.

    • 4 1

  • bzdura

    kolejne pieniądze w błoto.
    Rozwiązanie które miało sens, przystanek PKM Karwiny, leży, więc o integracji PKM stadion z Redłowem nie ma co rozmawiać, a to miałoby sens i odciążyło Wielkopolską
    Zamiast tego drogi, karkołomny i nic nie załatwiający przystanek bez miejsca na konkretne zaplecze...

    • 1 3

  • Głupota akurat na skale poronionych pomyslow w Gdyni

    • 1 3

  • Opinia wyróżniona

    (10)

    Przystanki SKM mogą być dość gęsto rozmieszczone, ale wówczas potrzebny jest tabor odpowiedni do obsługi połączeń aglomeracyjnych / miejskich (odpowiednio zaaranżowane wnętrze, dużo drzwi z dobrą przepustowością, podłoga w wagonach na poziomie peronów i niewielka odległość między wagonem a peronem - co pozwoli na szybszą wymianę pasażerów, ponadto większe przyspieszenia i krótsza droga hamowania pociągów). Tych warunków nie spełnia obecny tabor (EN 57, EN 71, nawet nowe Impulsy) - wszystkie są pociągami konstruowanymi z myślą o połączeniach regionalnych / podmiejskich.

    • 138 3

    • Dokładnie tak (1)

      My potrzebujemy podobne pociągi co jeżdżą w metrze warszawskim. Mają one duże przyspieszenie i sporą ilość drzwi.

      • 23 2

      • Dokładnie nie

        Nie potrzebujemy podziemnego metra, a SKM kursuje do Lęborka, Kościerzyny i Kartuz i jest jak najbardziej koleją podmiejską. Niestety szybką tylko z nazwy.

        • 0 0

    • Stare Berlińskie ,,Modraki,,takie były szybki start i dobre hamowaniw

      • 14 1

    • Prędkość maksymalna (2)

      Przy takim zagęszczeniu przystanków, oprócz nowego taboru o wysokim przyspieszeniu na linii SKM powinna zostać podwyższona prędkość maksymalna pociągów, którą wiele lat temu ktoś ustalił na 70 km/h.
      Powinna zostać podniesiona do 100 km/h, wówczas czas jazdy z Gdyni do Gdańska nawet mimo nowych przystanków w Orłowie i Centrum Gdyni mógłby zostać skrócony w stosunku do obecnych 35 minut. EZT typu Impuls bez problemu rozpędzi się do takiej V max między wszystkimi przystankami.

      • 5 1

      • A reszta co? 50km/h

        • 0 0

      • na większości trasy w samym Trójmieście maksymalna wynosi 55 km/h

        • 0 0

    • 800V z Berlina spełniała te warunki. (1)

      • 3 1

      • Bzdura.

        Stare berlińskie modraki nie spełniały żadnych z tych warunków, wystarczy spojrzeć do dokumentacji. Przyśpieszenie gorsze, niż EN57 (nie mówiąc już o EN71) i dłuższa droga hamowania.
        Dla przykładu: "najsilniejszy" modrak - 0,4 m/s^2, a EN-57 w pierwotnej, starej wersji 0,5 m/s^2, a w zmodernizowanej (tych jest większość) - 1 m/s^2.

        • 1 0

    • (1)

      Wiesz tylko, że to nie jest metro? To po pierwsze. Po drugie SKM ma umożliwić dojazd spod Trójmiast do niego np. z Wejherowa. Jak SKM będzie miało tak zagęszczone przystanki to przejazd z Wejherowa do np. Gdańsk z godziny wydłuży się do dwóch. Wtedy to ludziom faktycznie będzie bardziej opłacało się stać w korkach niż jeździć pociągami. To, że Gdynia nie chce zainwestować w zagęszczanie komunikacji zbiorowej np. wprowadzając tramwaje i wygodne punkty przesiadkowe doprowadzi do tego, że SKM stanie się nieefektywna i jeszcze więcej ludzi zrezygnuje z niej na rzecz samochodów. Co do szybkich pociągów to ponieważ nie jest to teren zabezpieczony tak jak metro to będzie moim zdaniem więcej wypadków a więc większe opóźnienia i tyle. Tak to jest jak ktoś myśli tylko o jednym całkowicie olewając to, że są rzeczy powiązane.

      • 0 3

      • SKM ma charakter metra naziemnego. Coś jak S-bahn w Berlinie.

        Przyjrzyj się jak wyglądają tamtejsze pociągi.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane