• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Można budować nowy przystanek SKM w Orłowie. Realizacja możliwa po 2026 roku

Patryk Szczerba
25 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowości na SKM Orłowo: wiata i winda
  • Wiadukt kolejowy przy ulicy Wielkopolskiej, gdzie ma zostać zbudowany nowy przystanek SKM.
  • Wiadukt kolejowy przy ulicy Wielkopolskiej, gdzie ma zostać zbudowany nowy przystanek SKM.
  • Wiadukt kolejowy przy ulicy Wielkopolskiej, gdzie ma zostać zbudowany nowy przystanek SKM.

Zamówione studium wykazało, że budowa nowego przystanku SKM na wysokości wiaduktu kolejowego przy ul. WielkopolskiejMapka jest zasadna. SKM zamierza wspólnie z Gdynią zlecić przygotowanie dokumentacji projektowej, a później ubiegać się o dofinansowanie unijne dla inwestycji. Budowa przystanku rozpocznie się najwcześniej po 2026 r.



Czy inwestycje w transport kolejowy w Trójmieście mają sens?

Istniejące przystanki SKM w Orłowie i Redłowie dzieli dystans około 1,6 km. Nowy przystanek miałby powstać mniej więcej w połowie drogi między nimi.

Zdania co do tego, czy jest potrzebny, są wśród mieszkańców podzielone. Wielu uważa, że to zbyt mała odległość, by dodatkowo zatrzymywać tam pociągi.

Przystanek może być wykonany centralnie na wiadukcie



Odpowiedź na to, czy budowa jest zasadna, miało dać studium wykonalności inwestycji, które zamówiła Szybka Kolej Miejska. Dokument został wykonany przez firmę DS Consulting, kosztował blisko 480 tys. zł. Analizy wykazały, że nowy przystanek przy ul. Wielkopolskiej jest potrzebny.

Wiadukt kolejowy przy ulicy Wielkopolskiej, gdzie ma zostać zbudowany nowy przystanek SKM. Wiadukt kolejowy przy ulicy Wielkopolskiej, gdzie ma zostać zbudowany nowy przystanek SKM.
Wybrany wariant zakłada rozbudowę infrastruktury linii kolejowej nr 250 poprzez zlokalizowanie na niej dodatkowego, nowego przystanku osobowego na wysokości wiaduktu kolejowego. Pociągi miałyby się zatrzymywać centralnie na wiadukcie.

Rozkład SKM Trójmiasto



Konieczne dostosowanie infrastruktury miejskiej do lokalizacji przystanku



- Wariant przewiduje także dostosowanie infrastruktury miejskiej do lokalizacji nowego przystanku SKM poprzez: przybliżenie przystanków trolejbusowo-autobusowych, zmiany w układzie chodników z jednoczesną realizacją układu ścieżek rowerowych, których obecnie brak w tym rejonie, oraz budowę przejścia dla pieszych pod torami wraz z nowymi chodnikami, poprawiającymi ruch pieszych i pozwalającymi na łatwy dostęp do planowanego przystanku SKM - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik Szybkiej Kolei Miejskiej.
Podkreśla, że do zbudowania przystanku będzie konieczna współpraca z Gdynią.

- Planujemy wspólnie zlecić przygotowanie dokumentacji projektowej i wspólnie ubiegać się o dofinansowanie unijne dla tego projektu. Decyzja o dalszej realizacji uzależniona będzie od pozyskania finansowania - podkreśla Złotoś.

Miejsce, gdzie naprawiają pociągi w Gdyni-Cisowej



Współpraca z Gdynią przy realizacji inwestycji



Władze Gdyni potwierdzają chęć współpracy przy budowie przystanku SKM przy ul. Wielkopolskiej.

- Żeby zabezpieczyć możliwości złożenia wniosku o dofinansowanie i uzyskania dofinansowania w perspektywie 2021-2027, w ramach Funduszy Europejskich dla Pomorza, zgłosiliśmy projekty do dofinansowania - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Miejsca, gdzie złożono projekty:

  • Regionalny Plan Transportowy dla Województwa Pomorskiego 2030,
  • Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, jako instytucji odpowiedzialnej za Mechanizm Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ramach perspektywy 2021-2027.

Przystanek SKM przy Wielkopolskiej. Kiedy początek budowy?



- Zgodnie z założeniami studium wykonalności inwestycja ma być realizowana w latach 2026-2029, jednak jej wykonanie w tym terminie zależy od pozyskania finansowania unijnego oraz zagwarantowania środków przez partnerów projektu - kończy Marek Łucyk.
Quiz Kolejowe Trójmiasto Średni wynik 68%

Kolejowe Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (158) 1 zablokowana

  • 2026 + kilka lat opóźnień to może w 2030 rozpocznie się budowa.

    • 9 3

  • (4)

    Wg mnie to nie jest potrzebne, wydłuży to podróz skm, Przystanek w Redłowie jest bardzo blisko i jest super komunikacja autobusowa. Już wyobrażam sobie te tłumy wylewające się z skm i udające się na przystanek autobusowy i po zakupy na Plac Górnośląski

    • 32 9

    • To przystanek, który będzie przydatny (3)

      mieszkańcom Karwin, Sokółek itd. i dobrze, że taka budowa jest rozważana. Zastanawia mnie tylko, gdzie tam wcisnąć jakiś węzeł przesiadkowy. Nie wszyscy będą jechać trolejbusami do przystanku SKM

      • 3 1

      • (1)

        na Karwiny jeździ PKM

        • 2 1

        • cztery razy dziennie...

          ??!

          • 3 0

      • Przystanek powstaje tylko dlatego

        że Gdynia nie potrafi zbudować i dróg i tak poprowadzić autobusów z Karwin żeby zachaczały o Orłowo, bądź Redłowo. Możnaby Orłowo przesunąć nieco na północ z dojazdem dla autobusów z Wielkopolskiej i byłby wilk syty i owca cała.

        • 1 1

  • (5)

    Kiedy kolej ponownie zawita w Sierakowicach, Bytowie, Skarszewach, Gniewinie?

    • 13 4

    • obiecywano przy poprzedniej turze wyborow (2)

      Wychodzi na to ze przed nastepna administracja i nasi "wybrancy" intensyfikuja udawanie pracy... :/

      • 2 0

      • Kogo obchodzą obciachowe wiochy.to portal o 3city a nie o wiochach (1)

        • 0 6

        • tak się składa, że te "obciachowe wiochy"

          dostarczają do Trójmiasta pracowników.
          I napływ tych pracowników sprawia problemy, bo system komunikacyjny Trójmiasta jest mało wydajny. I wewnątrz, i na zewnątrz.

          Samorząd jest na szczeblu miast i województwa. Warto wiedzieć, co szykują...

          • 3 0

    • Muszą najpierw dogadać się z rowerzystami bo ci chętnie zamienią tory na ścieżki rowerowe

      • 1 0

    • W Skarszewach raczej nigdy, chyba że jakiś szaleniec rzuci się z motyką na słońce albo państwo sfinansuje odbudowę linii. Do Bytowa prowadzony jest ruch w minimalnym stopniu a kiedy rewitalizacja tego nikt nie wie a samorząd raczej nie jest chętny - linia do Korzybia ich nie interesuje. Do Sierakowic jest szansa bo Kartuzy walczą o rewitalizację odcinka bo na całą linie od Pruszcza do Lęborka obecnie nie ma szans. Być może gdy powstanie PKM na południe do zrobią linie do Starej Piły i Pruszcza Gd. Jeśli chodzi o Gniewino to tam też raczej nie wróci pociąg. Są propozycję rewitalizacji lini z Wejherowa do Orla czy Góry Pomorskiej. Parę lat temu padały propozycję o wyremontowaniu całej linii ale nie wiadomo czy samorządy by to udźwignęły finansowo

      • 2 0

  • Kiedy SKM na Obłuże i Oksywie??? (5)

    • 33 3

    • Pytaj na forum PKP. (3)

      O wiadukt/tunel na Puckiej też tam pytaj.

      • 4 1

      • Masz rację

        Przez 30 lat samorządu po 1990 roku, w Gdyni, poza dodatkowym przejazdem przy Wzgórzu, nie powstał żaden przejazd przez główną linię kolejową.
        Nie ma co się pytać w Gdyni. Nie to co w takim Janowie w Rumi.

        • 4 1

      • akurat wiadukt na Puckiej to zadanie miasta

        i pamiętaj, że tam są dwa miejsca do obsługi. Miasto ma zrobić wiadukt nad torowiskiem manewrowym.

        Tunel pod magistralą kolejową Rumia zrobiła samodzielnie. Podobnie Reda. Wejherowo zabiera się za trzeci... Gdańsk na Oruni nic nie robi... Zupełnie jak Gdynia

        • 4 0

      • jest kasa, to się buduje

        kasa przeżarta, to o sponsorów trzeba zabiegać...
        A to nie w smak magistratowi...

        Lepiej fundować park(ing) centralny, to znacznie wdzięczniejszy cel dotacji z naszej kieszeni.

        • 0 0

    • Najpierw muszą zrobić studium które wskaże docelowy przebieg kolei

      • 1 0

  • Ale jaką stacje? Kosmiczną?:)

    Zaraz będzie tak że aby przejść ze stacji do stacji wystarczy przejść składem pociągu z tyłu do przodu:) Słuszna linie ma nasze SKM:)

    • 16 4

  • Bedzie jak z rozbudowa Dawniej Lotnikow obecnie droga rozowa .

    Niby teren pod dalsza częśćw stronę Sopotu jest ale od ponad 10 lat zero nic null

    • 13 0

  • Panie Prezydencie, kiedy możemy się spodziewać otwarcia placu dworcowego na Chyloni?

    • 24 0

  • Opinia wyróżniona

    Bardzo dobrze (1)

    Ale trzeba przebudować wiadukt kolejowy, bo po wybudowaniu przystanków autobusowych, kompletnie zakorkuje się ten fragment Wielkopolskiej.
    Najlepszym rozwiązaniem, jest pociągnięcie drogi różowej w kierunku Sopotu.

    • 42 4

    • Czas na zmiany

      Na dzisiaj to pod tym wiaduktem na Wielkopolskiej trzeba pilnie przełożyć obie linie trolejbusowe na prawy pas bo te zawalidrogi tamujące ruch w obu kierunkach za każdym razem zjeżdżają na lewy żeby im "szelki" nie spadły. Perony itd to pieśń przyszłości.

      • 4 0

  • Zawsze mnie dziwiło, czemu tam nie ma przystanku SKM. (1)

    Teraz nie będzie powodu do zdziwienia.

    • 10 5

    • teraz się zdziwisz, co zastanie tam zaplanowane

      i jeszcze bardziej, gdy zobaczysz, co zostanie wybudowane...

      • 3 0

  • będzie jeszcze wolniejsza

    tzw. "szybka kolej miejska"

    • 15 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane