• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Można budować nowy przystanek SKM w Orłowie. Realizacja możliwa po 2026 roku

Patryk Szczerba
25 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowości na SKM Orłowo: wiata i winda
  • Wiadukt kolejowy przy ulicy Wielkopolskiej, gdzie ma zostać zbudowany nowy przystanek SKM.
  • Wiadukt kolejowy przy ulicy Wielkopolskiej, gdzie ma zostać zbudowany nowy przystanek SKM.
  • Wiadukt kolejowy przy ulicy Wielkopolskiej, gdzie ma zostać zbudowany nowy przystanek SKM.

Zamówione studium wykazało, że budowa nowego przystanku SKM na wysokości wiaduktu kolejowego przy ul. WielkopolskiejMapka jest zasadna. SKM zamierza wspólnie z Gdynią zlecić przygotowanie dokumentacji projektowej, a później ubiegać się o dofinansowanie unijne dla inwestycji. Budowa przystanku rozpocznie się najwcześniej po 2026 r.



Czy inwestycje w transport kolejowy w Trójmieście mają sens?

Istniejące przystanki SKM w Orłowie i Redłowie dzieli dystans około 1,6 km. Nowy przystanek miałby powstać mniej więcej w połowie drogi między nimi.

Zdania co do tego, czy jest potrzebny, są wśród mieszkańców podzielone. Wielu uważa, że to zbyt mała odległość, by dodatkowo zatrzymywać tam pociągi.

Przystanek może być wykonany centralnie na wiadukcie



Odpowiedź na to, czy budowa jest zasadna, miało dać studium wykonalności inwestycji, które zamówiła Szybka Kolej Miejska. Dokument został wykonany przez firmę DS Consulting, kosztował blisko 480 tys. zł. Analizy wykazały, że nowy przystanek przy ul. Wielkopolskiej jest potrzebny.

Wiadukt kolejowy przy ulicy Wielkopolskiej, gdzie ma zostać zbudowany nowy przystanek SKM. Wiadukt kolejowy przy ulicy Wielkopolskiej, gdzie ma zostać zbudowany nowy przystanek SKM.
Wybrany wariant zakłada rozbudowę infrastruktury linii kolejowej nr 250 poprzez zlokalizowanie na niej dodatkowego, nowego przystanku osobowego na wysokości wiaduktu kolejowego. Pociągi miałyby się zatrzymywać centralnie na wiadukcie.

Rozkład SKM Trójmiasto



Konieczne dostosowanie infrastruktury miejskiej do lokalizacji przystanku



- Wariant przewiduje także dostosowanie infrastruktury miejskiej do lokalizacji nowego przystanku SKM poprzez: przybliżenie przystanków trolejbusowo-autobusowych, zmiany w układzie chodników z jednoczesną realizacją układu ścieżek rowerowych, których obecnie brak w tym rejonie, oraz budowę przejścia dla pieszych pod torami wraz z nowymi chodnikami, poprawiającymi ruch pieszych i pozwalającymi na łatwy dostęp do planowanego przystanku SKM - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik Szybkiej Kolei Miejskiej.
Podkreśla, że do zbudowania przystanku będzie konieczna współpraca z Gdynią.

- Planujemy wspólnie zlecić przygotowanie dokumentacji projektowej i wspólnie ubiegać się o dofinansowanie unijne dla tego projektu. Decyzja o dalszej realizacji uzależniona będzie od pozyskania finansowania - podkreśla Złotoś.

Miejsce, gdzie naprawiają pociągi w Gdyni-Cisowej



Współpraca z Gdynią przy realizacji inwestycji



Władze Gdyni potwierdzają chęć współpracy przy budowie przystanku SKM przy ul. Wielkopolskiej.

- Żeby zabezpieczyć możliwości złożenia wniosku o dofinansowanie i uzyskania dofinansowania w perspektywie 2021-2027, w ramach Funduszy Europejskich dla Pomorza, zgłosiliśmy projekty do dofinansowania - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Miejsca, gdzie złożono projekty:

  • Regionalny Plan Transportowy dla Województwa Pomorskiego 2030,
  • Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, jako instytucji odpowiedzialnej za Mechanizm Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ramach perspektywy 2021-2027.

Przystanek SKM przy Wielkopolskiej. Kiedy początek budowy?



- Zgodnie z założeniami studium wykonalności inwestycja ma być realizowana w latach 2026-2029, jednak jej wykonanie w tym terminie zależy od pozyskania finansowania unijnego oraz zagwarantowania środków przez partnerów projektu - kończy Marek Łucyk.
Quiz Kolejowe Trójmiasto Średni wynik 68%

Kolejowe Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (158) 1 zablokowana

  • Opinia wyróżniona

    (6)

    Jeżeli faktycznie powstanie, to sensowne byłoby też przesunięcie tam spod Klifu przystanku na torach dalekobieżnych. Biorąc pod uwagę skomuniwanie z innymi kierunkami to znacznie sensowniejsza lokalizacja. Ciekawe czy o tym ktoś pomyślał.

    • 19 4

    • Tam ledwie zmieści się przystanek SKM

      Na dalekobieżny już nie ma miejsca.

      • 3 0

    • Antyszczur

      Pomysł dziwny, bo zbyt blisko innych przystanków, a zatem nieoptymalny z punktu widzenia ruchu kolejowego (spowalnia, wydłuża czas przejazdu - powinno się działać przeciwnie). Tutaj być może wyjściem byłoby przesunięcie przystanku Orłowo.
      Nie ma się jednak o co podniecać, bo jak wiadomo, artykuł jest zamówiony przez UM i służy odwróceniu uwagi od realnych problemów: zadłużenia, opodatkowywania mieszkańców przez np. spp, wyprzedaży resztek gruntów deweloperom itd.
      Pan Patryk politruk zrobił swoje i teraz czeka na następne zlecenie, np. o obwodnicy Witomina, tunelu w Chyloni pod torami SKM. Jak długo jeszcze "głupi lud to kupi"?

      • 7 1

    • Absurd. Gdzie widzisz miejsce na dwa perony???

      • 0 1

    • zgadnij...

      • 0 1

    • ...A jezioro damy tutaj!

      • 1 1

    • Kiedyś był taki przystanek

      Nazywał się Kack Mały (Klein Katz).Działał przez 59 lat, zlikwidowany w 1930. Jeszcze schody od strony Inżynierskiej się ostały.

      • 2 0

  • w teorii wszystko fajnie

    W praktyce mam obawy czy nie nazwą "węzłem integracyjnym" kilku przystanów oddzielonych o 200m błotem. Chociaż ostatnio nie jest z tym źle, muszę przyznać.

    • 1 1

  • czy władze Gdyni już zaplanowały w budżecie pieniądze na dodatkowe litry farby?

    czy złozyły aplikację o dofinansowanie?

    • 6 0

  • Głupia inwestycja (1)

    Dla leniwych grubasów.

    • 7 7

    • Na szczęście kierowcy, którzy parkują w drzwiach bloku, sklepu czy biura (czyli ok 99% kierowców) to wysportowani atleci.

      • 2 1

  • No z przystanku pod górkę będzie OK, ale w dół do skrzyżowania gigantycznego dla samochodziarzyków to już gorzej.

    a do szpitala i tak bardzo daleko i wieczny korek. Ale skoro mieli wyliczyć, to OK.

    • 1 1

  • studium srudium (2)

    stacja w tym miejscu jest zbędna

    • 15 5

    • (1)

      Jakie jeszcze masz dla nas dzisiaj mądrości, o internetowy ekspercie?

      • 2 3

      • Jak ktoś Wielkopolską doturla się w dół, to pojedzie szybciej Czerwoną albo Niepodległości, więc po co mu przesiadka na SKM? Do Gdyni? Do Gdańska szybciej Obwodnicą... W drugą stronę to w w ogóle bezsens - wysiądzie z SKM na początku korka do Karwin? Jak już do PKM z Głównej.

        Tyle z punktu widzenia Karwin, Dąbrowy itp.

        • 1 1

  • dramat

    Przecież to jest jakaś masakra - jakby SKM już nie jeździła wystarczająco długo. 1,6 km to za daleko, zróbmy przystanki co 500 m...

    • 12 1

  • Wszystko można, ale jakim kosztem? I w jakim celu?

    Czy jest tam aż tak wielki ruch pasażerski, by uzasadniać wydanie wielu milionów (samo badanie to już pół miliona) na tak poważne zmiany jak tunele, dodatkowa infrastrukturę, sam peron?

    Jeśli ktoś powie, że przecież tam mogą się przesiadać jadący w stronę dzielnic przy obwodnicy, to przypominam, że takie osoby mogą przesiąść się na przystankach już istniejących, bo i tak wsiądą do tych samych autobusów czy trolejbusów.

    • 8 4

  • koszmar reklamowy (1)

    na zdjęciach piękna reklamoza! Toć ta przestrzeń wygląda jak największa zapyziałość w roku 1997...HAŃBA

    • 5 1

    • spoko, lepsza w Żukowie i w podobnych gminach kryminalnych.

      • 1 1

  • Ten przystanek dawno był przyklepany przez włodarzy wspólnie z Semeco

    Zanim pierwsze łopaty nowego osiedla przy Zwycięstwa były wbite, już mówili że dedykowany przystanek dla wygody i kieszeni nowych inwestorów powstanie.

    Wielkie studium będą robić teraz. Decyzje już zapadły, teraz trwa legitymizacja ustaleń.

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane