• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na pół roku zamkną węzeł Gdańsk Południe. Pierwsze utrudnienia w lipcu

Maciej Korolczuk
21 maja 2024, godz. 15:20 
Opinie (266)

To będzie trudne lato dla kierowców korzystających z przebudowywanego węzła Gdańsk PołudnieMapka, gdzie połączą się trzy trasy szybkiego ruchu: Obwodnica Trójmiasta, Południowa Obwodnica Gdańska i powstająca Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. W lipcu drogowcy zamkną na węźle dwie relacje, a od połowy października do końca kwietnia przyszłego roku cały węzeł. Kierowcy ominą go już nowymi łącznicami, a skrzyżowanie z lotu ptaka będzie przypominać ogromne rondo.



Zamknięcie węzła Gdańsk Południe:

Kilka dni temu opublikowaliśmy materiał wideo obrazujący przejazd pierwszym 8-km odcinkiem Obwodnicy Metropolitalnej między Chwaszczynem a Miszewem. Buduje go firma Budimex, a otwarcie całego odcinka między Chwaszczynem a Żukowem planowane jest wiosną przyszłego roku.

We wtorek wybraliśmy się na drugi odcinek OMT, a więc fragment jezdni między Żukowem a węzłem Gdańsk Południe. Przebudowa tego ostatniego to największe wyzwanie drogowców w całej inwestycji, wartej łącznie 1,5 mld zł.

Krzyżują się tam trzy ekspresówki, w dodatku roboty toczą się "pod ruchem". Wkrótce prace w tym miejscu wejdą w decydującą fazę i ruch zostanie częściowo, a potem całkowicie wstrzymany.

I niestety, dla kierowców oznacza to spore utrudnienia.

Harmonogram zmian na węźle Gdańsk Południe:



Aktualny etap I - do 15 lipca 2024 roku



Obecna organizacja ruchu na węźle Gdańsk Południe. Obecna organizacja ruchu na węźle Gdańsk Południe.
Obecnie ruch na węźle Gdańsk Południe odbywa się w każdym kierunku, choć nie bez komplikacji. Zwężenie jezdni w godzinach szczytu i w weekendy mocno daje się we znaki - zwłaszcza kierowcom jadącym z i na autostradę A1 (jej remont również może przyczynić się do większych utrudnień na samej obwodnicy).

Do takiej organizacji ruchu nie ma się co jednak przyzwyczajać, bo obecny układ utrzyma się tylko do połowy lipca.

Etap II - zamknięcie relacji Gdynia-Warszawa oraz Warszawa-Łódź - od 15 lipca do 15 października 2024 roku



Od połowy lipca na węźle zostaną zamknięte dwie relacje. Objazdy zostaną wytyczone przez węzeł Kowale i Straszyn. Od połowy lipca na węźle zostaną zamknięte dwie relacje. Objazdy zostaną wytyczone przez węzeł Kowale i Straszyn.
Pierwsze, spore, choć jeszcze nie największe utrudnienia kierowców czekają od 15 lipca, gdy drogowcy zamkną na węźle Gdańsk Południe dwie relacje: z obwodnicy południowej w kierunku autostrady A1 oraz z Obwodnicy Trójmiasta w stronę Obwodnicy Południowej.

Aby umożliwić przejazd, kierowcom zostaną wytyczone objazdy: dla kierowców jadących w kierunku A1 przez nawrotkę na węźle Kowale, a dla osób jadących z Gdyni w kierunku Elbląga i Warszawy - na węźle Straszyn.

Taka organizacja ruchu utrzyma się przez trzy miesiące i potrwa do połowy października. W tym czasie gęściej może zrobić się na drogach w mieście, bo część kierowców z pewnością będzie chciała omijać korki, jadąc "przez miasto".

Etap II A - wszystkie relacje - "rondo" - od 15 października do 1 maja 2025 roku



Od połowy października węzeł stanie się ogromnym rondem. Kierowcy muszą spodziewać się sporych utrudnień. Od połowy października węzeł stanie się ogromnym rondem. Kierowcy muszą spodziewać się sporych utrudnień.
Zdecydowanie poważniejsze utrudnienia czekają nas jesienią, zimą i wiosną przyszłego roku. Od połowy października aż do końca kwietnia węzeł Gdańsk Południe w swoim obecnym kształcie zostanie zamknięty.

Nawrotki na węźle Kowale i Straszyn nie będą już potrzebne, a kierowcy ominą zamknięty węzeł po nowych łącznicach, a w kierunku A1 i Warszawy przejazd będzie możliwy po czterech tymczasowych przejazdach. W ten sposób powstające skrzyżowanie trzech dróg szybkiego ruchu stanie się gigantycznym rondem, w środku którego będą toczyć się prace nad docelowym układem nowego węzła.

Niestety, należy spodziewać się też dużych utrudnień. Drogowcy zapowiadają, że potrwają one aż do końca kwietnia 2025 roku.

Etap III - wszystkie relacje po docelowym układzie - od 1 maja do 15 września 2025 roku



Od maja 2025 roku kierowcy znów pojadą przez węzeł - ale jeszcze bez możliwości wjazdu na OMT, której budowa ma się zakończyć we wrześniu. Od maja 2025 roku kierowcy znów pojadą przez węzeł - ale jeszcze bez możliwości wjazdu na OMT, której budowa ma się zakończyć we wrześniu.
W maju przyszłego roku rozpocznie się ostatni etap przebudowy węzła, a ruch ma się na nim odbywać już w docelowym układzie - oczywiście bez zjazdów i wjazdów na budowaną jeszcze Obwodnicę Metropolitalną.

Ich otwarcie ma nastąpić cztery i pół miesiąca później - w połowie września 2025 roku.

Etap IV - uruchomienie Obwodnicy Metropolitalnej od węzła Gdańsk Południe do obwodnicy Żukowa - 15 września 2025 roku



Wiosną 2025 roku kierowcy pojadą pierwszym odcinkiem OMT między Chwaszczynem a Żukowem. We wrześniu przyszłego roku ma być gotowa cała trasa. Wiosną 2025 roku kierowcy pojadą pierwszym odcinkiem OMT między Chwaszczynem a Żukowem. We wrześniu przyszłego roku ma być gotowa cała trasa.

Miejsca

Opinie (266) ponad 10 zablokowanych

  • Przecież to końca nie doczeka. Ruskie wpadną i wszystko zniszczą. Jest sens to robić?

    • 8 19

  • ehh (4)

    Niech ten się wypowie teraz co mówił bez większych utrudnień co ma do powiedzenia teraz skoro codziennie kilku km korki na weźle południe to co będzie jak pozamykają dalej.

    • 20 3

    • Ale kto tak mowił? (3)

      Jedno wielkie jojczenie, ale nową drogą to każdy by pojechał sobie. Najlepiej żeby robili z dronów albo z powietrza bezinwazyjnie bo korki. Albo budujemy i coś robimy albo doraźne remonty co kilka lat i czekamy na poważny wypadek i potem budujemy. Myślisz, że rzecznik wyjdzie i powie że jest do du.... i tragedia, nie damy rady ale przy dobrych wiatrach może się uda. Wtedy byś go chwalił rozumiem ?

      • 1 5

      • (2)

        Chyba z tej ekipy co buduja wezel straszyn jestes co zwerzyli do 1 pasa poludniowa obwodnice i przez 6 miesiecy nic nie robili

        • 4 0

        • Fajny domek w Straszynie? (1)

          Trzeba było sobie jeszcze dalej od dewełopeła kupić mieszkanie i teraz płakać że korki. A będzie jeszcze gorzej za kilka lat. Uwierz.

          • 1 4

          • Mieszkam na Chelmie od dewełopeła Scherlocku, ale jeżdżę na ryby do Kolbud, Łapina, Straszyna. Teraz to będzie armagedon.

            • 2 1

  • Gdzie jest stargarg gdanski?

    Fajne te mapki, takie rzeczowe.

    • 10 6

  • Taka droga jest bezcenna (1)

    Odciąży ruch na pozostałych arteriach Trójmiasta.
    A pamiętajmy że samochodów wciąż przybywa i mniej nie będzie.

    • 5 11

    • budowa nowych rozwiązań drogowych zwykle zwiększa ruch na drogach dojazdu do nich

      w wielu miastach świata ruch samochodów jest skutecznie redukowany, ku zadowoleniu wszystkich mieszkańców (no, może za wyjątkiem niektórych uzależnionych mentalnie od samochodu malkontentów)

      • 8 3

  • Taa (2)

    A w kwietniu 2025 powiedzą , że były trudne warunki pogodowe i trzeba będzie poczekać kolejny rok. Idziemy o zakład?

    • 58 3

    • eee nie... (1)

      Mtm nie buduje.

      • 5 0

      • Mirex.

        Nie napawa ta nazwa optymizmem.

        • 1 3

  • Gratuluję (3)

    Zamknięcia zjazdu na Straszyn, gdzie ponad rok nic się nie dzieje. Za to mamy olbrzymi korek od 6 do 14 , zapchany koniec południowej w obie strony i pełno kolizji. To jest temat do tv i prokuratury

    • 44 5

    • Pani Ola ma to w pompce, wazne ze bylo 58% w pierwszej turze (2)

      • 5 8

      • A co ma Ola (1)

        Do Straszyna i budowy obwodnicy?

        • 3 0

        • No właśnie nic nie ma bo ważniejsze są owce i festyny

          • 2 2

  • Odkladajcie relanium

    Za 3 lata wymiana nawierzchni i dylatacji

    • 20 2

  • (1)

    To może Pani wojewoda zadecyduje żeby SKM dojeżdżała do Tczewa na okres tego remontu? Zawsze trochę osób z Pruszcza Gd. i okolic przesiadłoby się do skm- ki.
    Polregio kursuje tam zbyt rzadko.

    • 59 4

    • To byłoby gorsze rozwiązanie, bo skmka za stacją Gdańsk śródmieście nie ma własnych torów i musiałaby się wpasować w rozkład jazdy pkp, a to by jeszcze bardziej pogorszyło jej działanie.

      • 0 0

  • Budowa (2)

    Obwodnica bez tego nie była drożna i dlatego powinny być najpierw wybudowane wiadukty nad AK a teraz zrobią tak że zapchają wszystko i obwodnicę i AK i całą okolicę. Po wybudowaniu i oddaniu tych zadań jak nie poszerzą starej obwodnicy i nie przebudują węzłów z drogami serwisowymi to za wiele nie poprawi , obwodnica i AK dalej będzie się korkować . Kto jest odpowiedzialny za to że przez tyle lat nie wybudowano wiaduktów nad AK tym bardziej że wiedzieli w mieście że będzie budowana OTM . Nie wiem ale jak się jedzie przez Warszawę to wszędzie piękne węzły wyjazdowe a tu nie potrafią 2 wiaduktów przez 40 lat wybudować żeby wyprowadzić ruch i odciążyć lokalne ulice. Słabi ci Włodarze.

    • 47 3

    • ...sprytni Wlodarze. Ile zaoszczedzili deweloperzy na budowie osiedli bez sieci komunikacyjnej???

      • 9 2

    • Były Pan Prezydent i obecna Pani

      Mamy w Gdańsku tendencje do malowania pasów i linii a nie budowania wiaduktów i estakad.

      • 4 1

  • Jednocześnie drogowcy

    Szykują się do zwężenia wjazdu do Pruszcza. Będzie radośnie

    • 39 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane