• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na pół roku zamkną węzeł Gdańsk Południe. Pierwsze utrudnienia w lipcu

Maciej Korolczuk
21 maja 2024, godz. 15:20 
Opinie (266)
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe wiadukty nad Obwodnicą Trójmiasta

To będzie trudne lato dla kierowców korzystających z przebudowywanego węzła Gdańsk PołudnieMapka, gdzie połączą się trzy trasy szybkiego ruchu: Obwodnica Trójmiasta, Południowa Obwodnica Gdańska i powstająca Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. W lipcu drogowcy zamkną na węźle dwie relacje, a od połowy października do końca kwietnia przyszłego roku cały węzeł. Kierowcy ominą go już nowymi łącznicami, a skrzyżowanie z lotu ptaka będzie przypominać ogromne rondo.



Zamknięcie węzła Gdańsk Południe:

Kilka dni temu opublikowaliśmy materiał wideo obrazujący przejazd pierwszym 8-km odcinkiem Obwodnicy Metropolitalnej między Chwaszczynem a Miszewem. Buduje go firma Budimex, a otwarcie całego odcinka między Chwaszczynem a Żukowem planowane jest wiosną przyszłego roku.

We wtorek wybraliśmy się na drugi odcinek OMT, a więc fragment jezdni między Żukowem a węzłem Gdańsk Południe. Przebudowa tego ostatniego to największe wyzwanie drogowców w całej inwestycji, wartej łącznie 1,5 mld zł.

Krzyżują się tam trzy ekspresówki, w dodatku roboty toczą się "pod ruchem". Wkrótce prace w tym miejscu wejdą w decydującą fazę i ruch zostanie częściowo, a potem całkowicie wstrzymany.

I niestety, dla kierowców oznacza to spore utrudnienia.

Harmonogram zmian na węźle Gdańsk Południe:



Aktualny etap I - do 15 lipca 2024 roku



Obecna organizacja ruchu na węźle Gdańsk Południe. Obecna organizacja ruchu na węźle Gdańsk Południe.
Obecnie ruch na węźle Gdańsk Południe odbywa się w każdym kierunku, choć nie bez komplikacji. Zwężenie jezdni w godzinach szczytu i w weekendy mocno daje się we znaki - zwłaszcza kierowcom jadącym z i na autostradę A1 (jej remont również może przyczynić się do większych utrudnień na samej obwodnicy).

Do takiej organizacji ruchu nie ma się co jednak przyzwyczajać, bo obecny układ utrzyma się tylko do połowy lipca.

Etap II - zamknięcie relacji Gdynia-Warszawa oraz Warszawa-Łódź - od 15 lipca do 15 października 2024 roku



Od połowy lipca na węźle zostaną zamknięte dwie relacje. Objazdy zostaną wytyczone przez węzeł Kowale i Straszyn. Od połowy lipca na węźle zostaną zamknięte dwie relacje. Objazdy zostaną wytyczone przez węzeł Kowale i Straszyn.
Pierwsze, spore, choć jeszcze nie największe utrudnienia kierowców czekają od 15 lipca, gdy drogowcy zamkną na węźle Gdańsk Południe dwie relacje: z obwodnicy południowej w kierunku autostrady A1 oraz z Obwodnicy Trójmiasta w stronę Obwodnicy Południowej.

Aby umożliwić przejazd, kierowcom zostaną wytyczone objazdy: dla kierowców jadących w kierunku A1 przez nawrotkę na węźle Kowale, a dla osób jadących z Gdyni w kierunku Elbląga i Warszawy - na węźle Straszyn.

Taka organizacja ruchu utrzyma się przez trzy miesiące i potrwa do połowy października. W tym czasie gęściej może zrobić się na drogach w mieście, bo część kierowców z pewnością będzie chciała omijać korki, jadąc "przez miasto".

Etap II A - wszystkie relacje - "rondo" - od 15 października do 1 maja 2025 roku



Od połowy października węzeł stanie się ogromnym rondem. Kierowcy muszą spodziewać się sporych utrudnień. Od połowy października węzeł stanie się ogromnym rondem. Kierowcy muszą spodziewać się sporych utrudnień.
Zdecydowanie poważniejsze utrudnienia czekają nas jesienią, zimą i wiosną przyszłego roku. Od połowy października aż do końca kwietnia węzeł Gdańsk Południe w swoim obecnym kształcie zostanie zamknięty.

Nawrotki na węźle Kowale i Straszyn nie będą już potrzebne, a kierowcy ominą zamknięty węzeł po nowych łącznicach, a w kierunku A1 i Warszawy przejazd będzie możliwy po czterech tymczasowych przejazdach. W ten sposób powstające skrzyżowanie trzech dróg szybkiego ruchu stanie się gigantycznym rondem, w środku którego będą toczyć się prace nad docelowym układem nowego węzła.

Niestety, należy spodziewać się też dużych utrudnień. Drogowcy zapowiadają, że potrwają one aż do końca kwietnia 2025 roku.

Etap III - wszystkie relacje po docelowym układzie - od 1 maja do 15 września 2025 roku



Od maja 2025 roku kierowcy znów pojadą przez węzeł - ale jeszcze bez możliwości wjazdu na OMT, której budowa ma się zakończyć we wrześniu. Od maja 2025 roku kierowcy znów pojadą przez węzeł - ale jeszcze bez możliwości wjazdu na OMT, której budowa ma się zakończyć we wrześniu.
W maju przyszłego roku rozpocznie się ostatni etap przebudowy węzła, a ruch ma się na nim odbywać już w docelowym układzie - oczywiście bez zjazdów i wjazdów na budowaną jeszcze Obwodnicę Metropolitalną.

Ich otwarcie ma nastąpić cztery i pół miesiąca później - w połowie września 2025 roku.

Etap IV - uruchomienie Obwodnicy Metropolitalnej od węzła Gdańsk Południe do obwodnicy Żukowa - 15 września 2025 roku



Wiosną 2025 roku kierowcy pojadą pierwszym odcinkiem OMT między Chwaszczynem a Żukowem. We wrześniu przyszłego roku ma być gotowa cała trasa. Wiosną 2025 roku kierowcy pojadą pierwszym odcinkiem OMT między Chwaszczynem a Żukowem. We wrześniu przyszłego roku ma być gotowa cała trasa.

Miejsca

Opinie (266) ponad 10 zablokowanych

  • A co robi pani prezydent? Festyn, facebook czy twitter? (3)

    • 27 8

    • to nie inwestycja miejska (1)

      • 10 3

      • Aha wiec orrzydent miasta ktore dostanie w kosc niech siedzi ze zlozonymi rekami

        • 2 1

    • Ryneczek

      Zrobi ryneczek ,warzywniaczek

      • 2 1

  • Gratulacje, rozwiazane godne nobla, bardziej glupszego (2)

    dzisiaj i w najblizszych miesiacach nie przeczytacie

    • 12 2

    • czekamy na Twój pomysł (1)

      Na tymczasowy układ ruchu.

      • 3 1

      • Np. wytyczenie drog grunowych, utwardzonych. Proste

        Ale niestety trafiamy na takich niedasiow jak ty

        • 0 2

  • Kowale, Straszyn, południe Gdańska to będzie tragedia (20)

    Okres październik - marzec to będzie jakaś masakra, wrzucenie tranzytu na teraz już robiące bokami węzły sparaliżuje tą część miasta. Ja nie wiem jak to można było wymyśleć. Kartka papieru i Excel łykną wszystko, życie zweryfikuje. Szkoda że naszym kosztem.

    • 393 36

    • (7)

      ...jak sie pozwoliło (a w projekcie mógł być zapis o trasach komunikacyjnych) deweloperom budować tanio osiedla bez jednej złotowki zainwestowanej w poprawę komunikacji tego rejonu to tylko pretensje do tych osob ktore zrobiły "dobrze" deweloperce...

      • 63 9

      • (1)

        Ona teraz siedzi w sejmie i nazywa się Kołodziejczak.

        • 10 8

        • bardzo dowcipne, bardzo

          • 0 0

      • Jak się pozwoliło budować osiedla to teraz ludzie jadący całkiem z poza gdańska nie mają jak się przecisnąć? (1)

        Bo korki powodują głównie ludzie pakujący się do miasta z zewnątrz, właśnie obwodnicą.

        • 6 4

        • Jeśli jest tak jak mówisz

          To skąd te codzienne korki w kierunku A1 :) ruch jest w obie strony, wychyl czasem nosa ze swojego bloku w centrum. Jeżdżę z Gdanska do Pruszcza Gd i obie strony stoją co rano

          • 18 0

      • (2)

        Jak się kupuje mieszkanie wiedząc gdzie to osiedle się znajduje i jakie ma albo nie ma drogi to trzeba być świadomym w co się pakuje, a nie pretensje potem. Chcecie tani mieszkania to teraz stójcie.

        • 9 25

        • (1)

          No, wszyscy którzy tutaj kupili mieszkania byli świadomi tego że że klika lat będą remontować węzeł południe i przewidzieli to że przez ich osiedla przejedzie rzeką samochód. To nie wina ludzi, deweloperów, a władz, które pozwoliło na to wszystko bez wymaganej analizy przepustowości dróg i ich układu

          • 27 5

          • Najpierw powinno się budować drogi a potem mieszkania

            Na kowalach w planach jest rondo biszkoptowe dopiero jak castorama się zaczyna tam budować. Dlaczego ciągle nie ma zjazdu na obwodnice z przywidzkiej? przecież nawet jakby w jedną stronę zrobili to korki byłyby znacznie mniejsze. Na kowalach zrobili 2 ronda tymczasowe ze względu na remont i okazało się że ładnie korki się zmniejszyły. Urzędnicy nie myślą i to jest problem że takich orłów utrzymujemy za nasze pieniądze.

            • 3 0

    • jaki excel, kobylarnia będzie to budowała do 2137. zwykłego wiaduktu nie ogarniają (1)

      rozjezdzają drogi w jankowie. dramat panie

      • 18 4

      • Do pracy , biegiem

        Bierz łopatę i do roboty, a nie głupoty wypisujesz.

        • 7 4

    • Stójcie sobie taki wasz los

      Pamiętajcie kierowcy,jak nie w tym miejscu to w innym postoicie,plus wypadki-kolizje,szczyt itd.

      • 6 19

    • To już jest tragedia, ciężko wyobrazić sobie ze może być jeszcze gorzej....

      • 18 4

    • Cała Polska (5)

      musi się dowiedzieć, aby tędy nie jechała - może jakiś płytki prom i turystów na Hel przez kanał dostarczyć?

      • 23 0

      • cała Polska pojedzie tunelem do N. Portu i dalej przez miasto - tak właśnie będzie (3)

        • 7 6

        • (2)

          Ale po co? Zjazd z południowej na obwodnicę w stronę Gdyni nie będzie zamknięty.

          • 3 3

          • Po to (1)

            Nie dojedziesz do tego zjazdu ponieważ ci którzy będą chcieli jechać na Łódź wjadą na ten sam zjazd a muszą się przepchnąć przez węzeł Kowale. To spowoduje potężny wielokilometrowy korek na Poludniowce

            • 3 0

            • Ci co będą chcieli z południowej na łódź

              To wcale na Kowale nie pojadą, bo jaki sens?
              Zjadą na wczesniejszym zjeździe i tamtędy będą jechać do bramek.
              Korek będzie w Pruszczu / na Rotmance

              • 0 0

      • Wystarczy zostawić tylko 3 bramki otwarte na zjeździe z autostrady.

        Korek będzie nadal, ale tylko jeden- gigant na autostradzie.

        • 29 0

    • No nie

      Jak przerzucą ruch na węzeł Straszyn i Kowale w ich obecnym układzie to obwodnica stanie i będzie kilometrowy korek w jedną i drugą stronę.

      • 12 0

    • To jak masz lepsze rozwiązanie to wykonawca z pewnością chętnie je pozna i jeszcze Cię wynagrodzi. Fajnie się narzeka zza komputera, gorzej gdy trzeba coś konkretnego zaproponować.

      • 5 2

  • Więcej sedeczności kochani

    Nie zapominajcie o uśmiechu!

    • 17 7

  • Po co ten rozmach

    Chyba tylko w Polsce budowa nowych węzłów wiąże się z takim rozmachem w hektarach pod rozwiązania drogowe

    • 13 4

  • Mixs

    To jest katastrofa, teraz jest tragicznie, a jak zamkną będzie jeszcze gorzej. Jak w takich korkach mam dowieźć wam mieszkańcom żywność.

    • 17 2

  • (1)

    Ale jeśli będzie to robił MTM, to kiedy otworzą? W 2027?

    • 14 1

    • Od początku robi to kobylarnia i mirbud więc koleś przstrzeliles z tym hejtem

      • 0 0

  • Paranoja

    Ile czasu można budować to g

    • 13 2

  • 5 lat temu

    Letnica -Otomin 18 min. Dziś 1-1,5 godz. Przyszłość źle wróży.

    • 24 4

  • i fajnie

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane