• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na pół roku zamkną węzeł Gdańsk Południe. Pierwsze utrudnienia w lipcu

Maciej Korolczuk
21 maja 2024, godz. 15:20 
Opinie (266)

To będzie trudne lato dla kierowców korzystających z przebudowywanego węzła Gdańsk PołudnieMapka, gdzie połączą się trzy trasy szybkiego ruchu: Obwodnica Trójmiasta, Południowa Obwodnica Gdańska i powstająca Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. W lipcu drogowcy zamkną na węźle dwie relacje, a od połowy października do końca kwietnia przyszłego roku cały węzeł. Kierowcy ominą go już nowymi łącznicami, a skrzyżowanie z lotu ptaka będzie przypominać ogromne rondo.



Zamknięcie węzła Gdańsk Południe:

Kilka dni temu opublikowaliśmy materiał wideo obrazujący przejazd pierwszym 8-km odcinkiem Obwodnicy Metropolitalnej między Chwaszczynem a Miszewem. Buduje go firma Budimex, a otwarcie całego odcinka między Chwaszczynem a Żukowem planowane jest wiosną przyszłego roku.

We wtorek wybraliśmy się na drugi odcinek OMT, a więc fragment jezdni między Żukowem a węzłem Gdańsk Południe. Przebudowa tego ostatniego to największe wyzwanie drogowców w całej inwestycji, wartej łącznie 1,5 mld zł.

Krzyżują się tam trzy ekspresówki, w dodatku roboty toczą się "pod ruchem". Wkrótce prace w tym miejscu wejdą w decydującą fazę i ruch zostanie częściowo, a potem całkowicie wstrzymany.

I niestety, dla kierowców oznacza to spore utrudnienia.

Harmonogram zmian na węźle Gdańsk Południe:



Aktualny etap I - do 15 lipca 2024 roku



Obecna organizacja ruchu na węźle Gdańsk Południe. Obecna organizacja ruchu na węźle Gdańsk Południe.
Obecnie ruch na węźle Gdańsk Południe odbywa się w każdym kierunku, choć nie bez komplikacji. Zwężenie jezdni w godzinach szczytu i w weekendy mocno daje się we znaki - zwłaszcza kierowcom jadącym z i na autostradę A1 (jej remont również może przyczynić się do większych utrudnień na samej obwodnicy).

Do takiej organizacji ruchu nie ma się co jednak przyzwyczajać, bo obecny układ utrzyma się tylko do połowy lipca.

Etap II - zamknięcie relacji Gdynia-Warszawa oraz Warszawa-Łódź - od 15 lipca do 15 października 2024 roku



Od połowy lipca na węźle zostaną zamknięte dwie relacje. Objazdy zostaną wytyczone przez węzeł Kowale i Straszyn. Od połowy lipca na węźle zostaną zamknięte dwie relacje. Objazdy zostaną wytyczone przez węzeł Kowale i Straszyn.
Pierwsze, spore, choć jeszcze nie największe utrudnienia kierowców czekają od 15 lipca, gdy drogowcy zamkną na węźle Gdańsk Południe dwie relacje: z obwodnicy południowej w kierunku autostrady A1 oraz z Obwodnicy Trójmiasta w stronę Obwodnicy Południowej.

Aby umożliwić przejazd, kierowcom zostaną wytyczone objazdy: dla kierowców jadących w kierunku A1 przez nawrotkę na węźle Kowale, a dla osób jadących z Gdyni w kierunku Elbląga i Warszawy - na węźle Straszyn.

Taka organizacja ruchu utrzyma się przez trzy miesiące i potrwa do połowy października. W tym czasie gęściej może zrobić się na drogach w mieście, bo część kierowców z pewnością będzie chciała omijać korki, jadąc "przez miasto".

Etap II A - wszystkie relacje - "rondo" - od 15 października do 1 maja 2025 roku



Od połowy października węzeł stanie się ogromnym rondem. Kierowcy muszą spodziewać się sporych utrudnień. Od połowy października węzeł stanie się ogromnym rondem. Kierowcy muszą spodziewać się sporych utrudnień.
Zdecydowanie poważniejsze utrudnienia czekają nas jesienią, zimą i wiosną przyszłego roku. Od połowy października aż do końca kwietnia węzeł Gdańsk Południe w swoim obecnym kształcie zostanie zamknięty.

Nawrotki na węźle Kowale i Straszyn nie będą już potrzebne, a kierowcy ominą zamknięty węzeł po nowych łącznicach, a w kierunku A1 i Warszawy przejazd będzie możliwy po czterech tymczasowych przejazdach. W ten sposób powstające skrzyżowanie trzech dróg szybkiego ruchu stanie się gigantycznym rondem, w środku którego będą toczyć się prace nad docelowym układem nowego węzła.

Niestety, należy spodziewać się też dużych utrudnień. Drogowcy zapowiadają, że potrwają one aż do końca kwietnia 2025 roku.

Etap III - wszystkie relacje po docelowym układzie - od 1 maja do 15 września 2025 roku



Od maja 2025 roku kierowcy znów pojadą przez węzeł - ale jeszcze bez możliwości wjazdu na OMT, której budowa ma się zakończyć we wrześniu. Od maja 2025 roku kierowcy znów pojadą przez węzeł - ale jeszcze bez możliwości wjazdu na OMT, której budowa ma się zakończyć we wrześniu.
W maju przyszłego roku rozpocznie się ostatni etap przebudowy węzła, a ruch ma się na nim odbywać już w docelowym układzie - oczywiście bez zjazdów i wjazdów na budowaną jeszcze Obwodnicę Metropolitalną.

Ich otwarcie ma nastąpić cztery i pół miesiąca później - w połowie września 2025 roku.

Etap IV - uruchomienie Obwodnicy Metropolitalnej od węzła Gdańsk Południe do obwodnicy Żukowa - 15 września 2025 roku



Wiosną 2025 roku kierowcy pojadą pierwszym odcinkiem OMT między Chwaszczynem a Żukowem. We wrześniu przyszłego roku ma być gotowa cała trasa. Wiosną 2025 roku kierowcy pojadą pierwszym odcinkiem OMT między Chwaszczynem a Żukowem. We wrześniu przyszłego roku ma być gotowa cała trasa.

Miejsca

Opinie (266) ponad 10 zablokowanych

  • Trzeba by moze (1)

    Zrobić na ten czas zakaz poruszania się samochodow ciezarowych w dzień

    • 3 1

    • Bez obrazy ale nie wiesz o czym mówisz, to oznacza ogromny spadek wydajności portów, ogromne koszty przestojów, dziesiątki albo i setki aut ciężarowych które muszą gdzieś stanąć w dzień- brak parkingów i wiele wiele innych kwestii.

      • 0 0

  • trzymajcie się tam ostro ramy

    • 4 1

  • to wina poprzedniego rządu rzecz jasna

    lata zaniedbań, zabieranie funduszy Pomorzu na rzecz Orlenu

    teraz należy uprzątnąć tę stajnię augiuasza,
    dobrze że Premier podejmuje zdecydowane kroki,
    będą utrudnienia, oczywiście, ale dla praworządności i aby było lepiej na przyszłość warto tyle poświęcić

    • 1 11

  • W 2026 powinna ruszyć budowa trzeciego pasa na całej długości Obwodnicy Trójmiasta !

    • 6 3

  • A my mieszkamy w małym miasteczku

    A my mieszkamy w małym miasteczku, gdzie do pracy w szczycie jedziemy 2,5 minuty. Nigdzie się nie spieszymy, jest cicho, zielono,pięknie i wygodnie.

    • 12 0

  • AHA (2)

    Już widzę jak na ul. Lenartowicza i Siennickiej wszystko stoi , bo będzie to ostatni zjazd z ul. Sucharskiego na miasto , Przeróbka zakorkowana na amen i że nie wspomnę już o ledwo stojącym moście Siennickim , który jest w opłakanym stanie od 2011r. i nic się z tym nie robi , władze miasta czekają chyba aż on się zawali , ruszcie w końcu z jego obiecanym remontem .

    • 43 5

    • Dla przypomnienia jakoś przez lata bez tego zjazdu dało się żyć

      oczywiście łatwo nie będzie, ale zjazd AK także się rok budował i był armagedon, a obecnie nikt tego nie pamięta.

      • 2 2

    • Głosujcie dalej na Dulkiewicz

      • 3 0

  • Wniosek jest prosty. Czas skończyć z wożeniem bąbelków do szkoły. Większość korków robią madki wożące dzieci na pianino i tamburyn

    • 21 0

  • nie mozemy sie doczekac korasow

    dziekuja turysci i mieszkancy trojmiasta i okolic

    • 2 1

  • Wiedzieli (1)

    Było przez nich wiadome że nastąpi taki czas mogli zaplanować i przygotować obiazdy , wyobraście sobie co teraz będzie na południu Gdańska jak teraz tam wszystko jest niedrożne ,z od pentli łostowice do obwodnicy nieraz jedzie się godzinę to teraz ile będzie 2? 3? , to podobnie jak w Logos w Afryce gdzie mieszka ponad 40 milionów ludzi!? Gdańsk z populacją 500 tyś i Logos 40 milionów ludzi taki gorszy czas przejazdu kilometra? Czy w tym mieście ktoś nadczymś panuje bo nie widać ? Brawo wyborcy. Przykre

    • 8 0

    • Lagos*

      • 1 0

  • Niestety zadanie przerosło wykonawcę

    Drugi już prawie skończył...

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane