• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na pół roku zamkną węzeł Gdańsk Południe. Pierwsze utrudnienia w lipcu

Maciej Korolczuk
21 maja 2024, godz. 15:20 
Opinie (266)

To będzie trudne lato dla kierowców korzystających z przebudowywanego węzła Gdańsk PołudnieMapka, gdzie połączą się trzy trasy szybkiego ruchu: Obwodnica Trójmiasta, Południowa Obwodnica Gdańska i powstająca Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. W lipcu drogowcy zamkną na węźle dwie relacje, a od połowy października do końca kwietnia przyszłego roku cały węzeł. Kierowcy ominą go już nowymi łącznicami, a skrzyżowanie z lotu ptaka będzie przypominać ogromne rondo.



Zamknięcie węzła Gdańsk Południe:

Kilka dni temu opublikowaliśmy materiał wideo obrazujący przejazd pierwszym 8-km odcinkiem Obwodnicy Metropolitalnej między Chwaszczynem a Miszewem. Buduje go firma Budimex, a otwarcie całego odcinka między Chwaszczynem a Żukowem planowane jest wiosną przyszłego roku.

We wtorek wybraliśmy się na drugi odcinek OMT, a więc fragment jezdni między Żukowem a węzłem Gdańsk Południe. Przebudowa tego ostatniego to największe wyzwanie drogowców w całej inwestycji, wartej łącznie 1,5 mld zł.

Krzyżują się tam trzy ekspresówki, w dodatku roboty toczą się "pod ruchem". Wkrótce prace w tym miejscu wejdą w decydującą fazę i ruch zostanie częściowo, a potem całkowicie wstrzymany.

I niestety, dla kierowców oznacza to spore utrudnienia.

Harmonogram zmian na węźle Gdańsk Południe:



Aktualny etap I - do 15 lipca 2024 roku



Obecna organizacja ruchu na węźle Gdańsk Południe. Obecna organizacja ruchu na węźle Gdańsk Południe.
Obecnie ruch na węźle Gdańsk Południe odbywa się w każdym kierunku, choć nie bez komplikacji. Zwężenie jezdni w godzinach szczytu i w weekendy mocno daje się we znaki - zwłaszcza kierowcom jadącym z i na autostradę A1 (jej remont również może przyczynić się do większych utrudnień na samej obwodnicy).

Do takiej organizacji ruchu nie ma się co jednak przyzwyczajać, bo obecny układ utrzyma się tylko do połowy lipca.

Etap II - zamknięcie relacji Gdynia-Warszawa oraz Warszawa-Łódź - od 15 lipca do 15 października 2024 roku



Od połowy lipca na węźle zostaną zamknięte dwie relacje. Objazdy zostaną wytyczone przez węzeł Kowale i Straszyn. Od połowy lipca na węźle zostaną zamknięte dwie relacje. Objazdy zostaną wytyczone przez węzeł Kowale i Straszyn.
Pierwsze, spore, choć jeszcze nie największe utrudnienia kierowców czekają od 15 lipca, gdy drogowcy zamkną na węźle Gdańsk Południe dwie relacje: z obwodnicy południowej w kierunku autostrady A1 oraz z Obwodnicy Trójmiasta w stronę Obwodnicy Południowej.

Aby umożliwić przejazd, kierowcom zostaną wytyczone objazdy: dla kierowców jadących w kierunku A1 przez nawrotkę na węźle Kowale, a dla osób jadących z Gdyni w kierunku Elbląga i Warszawy - na węźle Straszyn.

Taka organizacja ruchu utrzyma się przez trzy miesiące i potrwa do połowy października. W tym czasie gęściej może zrobić się na drogach w mieście, bo część kierowców z pewnością będzie chciała omijać korki, jadąc "przez miasto".

Etap II A - wszystkie relacje - "rondo" - od 15 października do 1 maja 2025 roku



Od połowy października węzeł stanie się ogromnym rondem. Kierowcy muszą spodziewać się sporych utrudnień. Od połowy października węzeł stanie się ogromnym rondem. Kierowcy muszą spodziewać się sporych utrudnień.
Zdecydowanie poważniejsze utrudnienia czekają nas jesienią, zimą i wiosną przyszłego roku. Od połowy października aż do końca kwietnia węzeł Gdańsk Południe w swoim obecnym kształcie zostanie zamknięty.

Nawrotki na węźle Kowale i Straszyn nie będą już potrzebne, a kierowcy ominą zamknięty węzeł po nowych łącznicach, a w kierunku A1 i Warszawy przejazd będzie możliwy po czterech tymczasowych przejazdach. W ten sposób powstające skrzyżowanie trzech dróg szybkiego ruchu stanie się gigantycznym rondem, w środku którego będą toczyć się prace nad docelowym układem nowego węzła.

Niestety, należy spodziewać się też dużych utrudnień. Drogowcy zapowiadają, że potrwają one aż do końca kwietnia 2025 roku.

Etap III - wszystkie relacje po docelowym układzie - od 1 maja do 15 września 2025 roku



Od maja 2025 roku kierowcy znów pojadą przez węzeł - ale jeszcze bez możliwości wjazdu na OMT, której budowa ma się zakończyć we wrześniu. Od maja 2025 roku kierowcy znów pojadą przez węzeł - ale jeszcze bez możliwości wjazdu na OMT, której budowa ma się zakończyć we wrześniu.
W maju przyszłego roku rozpocznie się ostatni etap przebudowy węzła, a ruch ma się na nim odbywać już w docelowym układzie - oczywiście bez zjazdów i wjazdów na budowaną jeszcze Obwodnicę Metropolitalną.

Ich otwarcie ma nastąpić cztery i pół miesiąca później - w połowie września 2025 roku.

Etap IV - uruchomienie Obwodnicy Metropolitalnej od węzła Gdańsk Południe do obwodnicy Żukowa - 15 września 2025 roku



Wiosną 2025 roku kierowcy pojadą pierwszym odcinkiem OMT między Chwaszczynem a Żukowem. We wrześniu przyszłego roku ma być gotowa cała trasa. Wiosną 2025 roku kierowcy pojadą pierwszym odcinkiem OMT między Chwaszczynem a Żukowem. We wrześniu przyszłego roku ma być gotowa cała trasa.

Miejsca

Opinie (266) ponad 10 zablokowanych

  • Mieszkam kolo fashion house

    Po przeczytaniu artykulu zimny dreszcz przeszyl moj kregoslup..

    • 13 2

  • Władze województwa mogłyby zadbać o więcej pociągów regio na trasie Pszczółki - Trójmiasto (1)

    • 12 1

    • Niech chociaż się zatrzymuje na Lipcach to Regio.

      • 3 0

  • Mamama 24h

    Kurcze, nie zdążę zaprowadzić Maćka do szkoły.

    • 3 2

  • Jestem zaskoczony ale jednocześnie nie dziwi mnie to, że pomimo tragicznych opinii mieszkańców na temat objazdów przez sąsiednie węzły zarządca drogi i inne jednostki zgodziły się na taką organizację ruchu. Przecież to nie tylko spotęguje i tak już ogromne korki wokół tych węzłów, ale również wszystkie inne potencjalne objazdy tego bałaganu których nawet nie śniło by mam się nazywać objazdami. A to wiąże się ze zwiększonym czasem dojazdu karetki czy straży pożarnej oraz opóźnieniami autobusów, których trasa wcale nie musi obok tych węzłów przebiegać.

    Zdecydowanie lepiej postrzegam późniejszą organizację w formie wielkiego ronda, bo o ile korki będą nieuniknione, to utrudnienia pozostaną w granicach przebudowywanego węzła, a dodatkowych objazdów będą szukać tylko ci którym one rzeczywiście by coś dały (czyli nie tranzyt). Jeżeli wszystkie nawrotki zrobią z pasami włączenia i wyłączenia to wszystko, choć pomału, będzie jechać na zamek.

    Czy nie można porzucić tej lipcowej organizacji i od razu wprowadzić październikową? Z rysunków nie wynika żeby w tym czasie bezwzględnie trzeba było np zburzyć jakiś obecnie wykorzystywany wiadukt, w którego miejscu pojawi się nowa droga wykorzystywana w "rondzie". Owszem, trzeba zlikwidować ten zakręt po zachodniej stronie, ale formę ronda można do tego czasu poprowadzić po nieco dalszym kawałku istniejącego zjazdu.

    Mam nadzieję że pogoda dopisze i nie będzie dodatkowych opóźnień, a przy okazji kto może to chociaż rowerem lub motorem ten cyrk ominie.

    Aha, jeszcze przypomniało mi się że Niepołomicka będzie w tym czasie zamknięta, a o niej myślałem jako jeden z nieoficjalnych objazdów o których pisałem na początku. Będzie się działo :')

    • 13 2

  • (1)

    zamknięcie wezła południowego i przekierowanie całego ruchu na rondo w Straszynie ?? to oznacza blokadę Trójmiasta!! wszystkie kierunki ew. ewakuacji zostają totalnie zablokowane; węzeł Żukowo praktycznie zablokowany w wolne dni iwekendy; kierunek Wejherowo to samo; zostaje tylko tunel pod Wisłą. Kto na to wyraził zgodę!!! gdzie jest ABW ???

    • 14 4

    • ABW rozmontował macierenka.

      • 0 1

  • Zawiadomienie do prokuratury o niegospodarność

    Ten węzeł oddano do użytku w czerwcu 2012
    Dlaczego nie zbudowano go od razu w kształcie pod przyszłe drogi które były już zaplanowane? Mamy w Polsce co najmniej 3 węzły z gotowymi łącznicami i estakadami na przyszłość a tutaj się nie dało. Typowy przewał w państwie z kartonu

    • 26 0

  • Wizualizacje pokazujące teren budowy tego węzła pokazują, jak straszliwie terenochłonna jest infrastruktura drogowa (2)

    Zamiast inwestować w przedłużenie SKM do Pruszcza lub dalej do Tczewa i zadbać o radykalną poprawę dostępu do wszystkich stacji SKM dla pieszych i rowerzystów (całe szczęście planuje się przejście naziemne do stacji Gdańsk Główny i budowę PKM do dzielnic Gdańsk Południe) wydaje się setki milionów złotych na drogi, które i tak będą zakorkowane w godzinach szczytów przewozowych. Bez spokojnego zakwestionowania dotychczasowej roli samochodów w naszej aglomeracji niewiele się poprawi. Skala frustracji kierowców i agresji drogowej (często występującej między kierowcami, ale niestety kierowanej często wobec osób proponujących zmianę polityki komunikacyjnej na bardziej zrównoważoną) jak widać z wypowiedzi na tym portalu pozostaje bardzo wysoka.

    • 11 9

    • Stawianie sie w roli ciemiezonej ofiary niosacej kruzganek oswiaty...

      Nie zazdroszcze

      • 1 1

    • terenochłonna a przepraszam to jakiś cenny teren?

      Przecież to nie jest centrum miasta, tylko totalne odludzie.

      • 0 0

  • Etap II A, najlepszy powinno tak zostać na zawsze xDD

    To jest Rondo na skalę naszych możliwości. Ty wiesz co my robimy tym rondem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to jest nasze, przez nas wykonane, i to nie jest nasze ostatnie słowo! I nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest rondo społeczne, w oparciu o sześć instytucji, ....

    • 21 0

  • Zapomnijcie obwodnicy w wakacje

    Czyli w wakacje będzie drogowy paraliż i komunikacyjny koszmar.

    • 15 0

  • i na tym Miszewie mozna by poprzestac...

    Dalej trasa powinna zostac poprowadzona prosto na polnoc lub polnocny-zachod...
    Wtedy ta droga mialaby wartosc dodana...

    A tak mamy obwodnice, ktora zaczyna i konczy sie na... Obwodnicy...

    Zaspokojone suburbia, zero wartosci dla tranzytu i gospodarki.

    • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane