• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie zmian po wypadku na kontrbuspasie

Michał Sielski
9 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Do wypadku bezsprzecznie doszło z winy kierowcy samochodu osobowego.
  • Do wypadku bezsprzecznie doszło z winy kierowcy samochodu osobowego.
  • Do wypadku bezsprzecznie doszło z winy kierowcy samochodu osobowego.

Nie będzie zmian na kontrbuspasie po czołowym zderzeniu autobusu z samochodem, w efekcie którego ucierpiały cztery osoby. - Oznakowanie jest jednoznaczne i bardzo dobrze widoczne - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.



Jakie zmiany należy wprowadzić na kontrbuspasie?

Przypomnijmy: do czołowego zderzenia autobusu z samochodem osobowym na kontrapasie na ul. ChwarznieńskiejMapka w Gdyni doszło w piątek, 5.03.21 r.

Jako pierwsi poinformowali nas o nich czytelnicy Raportu z Trójmiasta przez panel poinformuj nas.

Ranne zostały cztery osoby: kierowca i pasażer samochodu oraz pasażerka i kierowca autobusu. Dwie osoby trafiły z obrażeniami do szpitala.

- Z kamer monitoringu wynika, że na jezdnię, którą jechał autobus w stronę centrum, korzystając z włączonego kontrapasa, wjechał kierujący autem, próbując wyprzedzać inne auto. Doszło do czołowego zderzenia - informuje Hanna Wyszyńska z ZDiZ w Gdyni.
W czasie wypadku włączony był kontrbuspas, którym autobusy jeżdżą w stronę centrum głównie podczas porannych godzin szczytu. Zajmują wtedy lewy pas jezdni, która poza szczytem prowadzi w kierunku Chwarzna. O wszystkim informuje oznakowanie pionowe i poziome, a także powtarzane co kilkaset metrów znaki nad oboma pasami ruchu.

Już w czasie wdrażania tego rozwiązania słychać było wątpliwości co do tego rozwiązania. Niektórzy komentatorzy twierdzili, że przyzwyczajeni do lekceważenia znaków polscy kierowcy doprowadzą tam wcześniej czy później do tragedii. Przez wiele miesięcy nie doszło tam jednak do żadnego wypadku, choć kierowcy nie raz łamali tam przepisy.

Władze Gdyni: kontrbuspas jest bezpieczny



Mimo tego władze Gdyni nie planują zmian na kontrbuspasie. Na pewno z niego nie zrezygnują, nie będzie też nowego oznakowania.

- Oznakowanie jest bardzo jednoznaczne i bardzo dobrze widoczne. Świadczy o tym choćby fakt, że przez cały czas funkcjonowania kontrbuspasa, czyli przez prawie dwa lata, nie doszło wcześniej do podobnego zdarzenia. Nawet w newralgicznym okresie, gdzie zmieniona organizacja ruchu w tym miejscu była nowością - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Opinie (360) ponad 20 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    (7)

    Jestem za pozostawieniem kotrbuspasa, ale tak samo jestem za pozostawianiem w spokoju prędkości np. 70 km/h na Grunwaldzkiej. Niestety działają tu podwójne standardy. Wystarczy, żeby jakiś wypadek się wydarzył na ulicy, gdzie jest presja na obniżenie prędkości i już szybciutko się to robi. A tu proszę - jest wypadek i nic - kontrbuspas zostaje.
    I właśnie tak powinno być również w tych przypadkach, gdzie ograniczono prędkość dopuszczalną bo "były wypadki".

    • 175 38

    • Zgadzam się w 100%

      • 9 3

    • Jest 70 jeżdżą 100. (2)

      Będzie 50 będą jeździć 70. Tyle w temacie.

      • 12 14

      • Tak, ale... (1)

        Zgadza, się. Dlatego zamiast obniżać prędkość z 70 na 50, powinno się egzekwować 70 i było by najrozsądniej. Kamery z homologacją są na większości skrzyżowań. Tylko prawo jest zbyt zawiłe by z nich korzystać. to jest patologia.
        Ciekawe jest to, że jak rejestratorem ktoś nagra wykroczenie to policja może ukarać osobę z takiego nagrania. A z homologowanej kamery Tristara nie może :/

        • 16 4

        • jak egzekwować? Łatwo napisać. Tylko jak to zrobić?

          samorządy nie mogą mieć własnych radarów bo im taka możliwość odebrano.
          A canard czy policja ma to z grubsza w pompie. Nie ich cyrk nie ich małpy.
          wiec się obniża prędkość dopuszczalną - za nią obniżą się także realna i jakiś tam efekt jest osiągnięty. Na około i bez sensu ale działa. Wiec może jednak ma to sens.

          • 3 2

    • to nie jest robione na chybcika

      zmniejszenie limitu prędkości do 50 km/h poprawia przepustowość korytarzy ruchu drogowego w miastach, w których występuje od wielu lat problem nadmiaru samochodów i nadmiaru skłonności do korzystania z nich nawet na małe odległości. Żeby to zrozumieć, trzeba trochę pomyśleć, a nie zakładać, że jak jest szeroko to jest bezpiecznie a jak jest możliwa szybka jazda to dzięki temu więcej samochodów przejedzie. Badania tego nie potwierdzają.

      • 4 12

    • W zarządzaniu bezpieczeństwem bierze się pod uwagę czynnik ludzki

      Wiele było wypadków lotniczych w których wszystko zadziałało prawidłowo i zgodnie z procedurami a jednak dochodziło do tragedii bo okazywało się że w sytuacji ekstremalnej człowiek działa odruchowo i zgodnie z intuicją, w efekcie rozwiązania poprawia się aby były zgodne z intuicją i przyzwyczajeniami a nie na odwrót. Ale gdynskim politykom jak zwykle wydaje się że zjedli wszystkie rozumy i w końcu zmuszą mieszkańców do przyklaśnięcia ich chorym wizjom. Niestety, nie ma znaczenia ile wydacie na propagandę, ludzie mają lepsze poczucie rzeczywistości od was.

      • 1 4

    • Lobby policyjne

      Tu nie chodzi o poprawę bezpieczeństwa, tylko radiowozom z wideorejestratorem łatwiej będzie wyłapywać większą ilość kierowców do zabrania prawa jazdy. Wystarczy do tego już 101 km/h, a nie jak obecnie 121 km/h. Po prostu większa kasa dla nic nie robiącej policji za nic.

      • 0 0

  • Odnoszę wrażenie, że ten artykuł powstał jako odpowiedź (3)

    na miażdżącą krytykę kontrabuspasa z artykułu po wypadku.
    Wtedy, ze względu na weekend nie można było zmobilizować urzędników do wsparcia urzędu, teraz w środku tygodnia - wszystkie ręce urzędnicze na pokład !
    Jak ktoś tu zauważył nawet ankieta jest stronnicza, bo nie daje pełnego wyboru rozwiązań niebezpiecznych sytuacji, a tylko skrycie sankcjonuje metodę faktów dokonanych gdyńskiej urzędniczej kasty.

    • 20 7

    • To jest miazdząca krytyka znajomosci przepisow wsrod kierowcow (1)

      Co najwyzej

      • 4 1

      • Oznakowanie drogi, to oznakowanie drogi,

        co najwyżej ...
        Bezpieczeństwo na drodze to dużo, dużo więcej.
        Bezpieczeństwo obywateli to też zrozumienie problemów bezpieczeństwa na drodze ze strony urzędników,
        Bo głupi urzędnicy, nawet w prawie, to statystycznie więcej wypadków, ale już nie statystycznych, ale prawdziwych tragedii ludzkich.

        • 2 1

    • Wystarczyła jedna ręka na pokładzie...

      Jednoznaczna wina kierowcy i koniec. Histeryczne komentarze, to smutny standard na tym forum, a nie miażdżąca (konstruktywna) krytyka.

      • 2 1

  • W Polsce obowiazuje prawostronny ruch (1)

    A nie angielski lewostronny
    Znaki pionowe i poziome moga byc nie widoczne bo np jedzie TIR i zaslania pobocze.
    To rozwiazanie jest technicznie niebezpieczne.

    • 14 9

    • Kłaniają się przepisy ruchu drogowego. Odpowiednia odległość za poprzedzającym pojazdem aby zobaczyć taki znak. A nie jazda na zderzaku!

      • 8 1

  • Dziwaczne rozwiązanie... (3)

    Nic dziwnego, że ktoś się w końcu pogubił. Nie każdy ma refleks dzikiej łasicy, żeby w lot połapać się w nietypowej organizacji ruchu, jakiej nigdy nigdzie przedtem nie widział.

    Istotą prawa o ruchu drogowym i organizacji ruchu jest dostosowanie ich do kierowców o przeciętnym intelekcie i refleksie. A nie wyśrubowana ekwilibrystyka. To się po prostu musi źle skończyć.

    • 15 11

    • Czyli problemem jak zawsze są beznadziejni kierowcy!!

      • 2 0

    • (1)

      Jeśli nie ma refleksu, nie powinien się po drogach poruszać inaczej jak na własnych nogach.

      • 2 0

      • drogach jest dla wszystkich, dla tych z lepszym i gorszym refleksem

        i tak nalezy planowac

        • 0 2

  • W Hiszpani własnie zaczeły kursowac elektryczne autobusy autonomiczne czyli bez kierowcy!

    Normalnie już kursują .A w Gdańsku nadal buspasów nawet na trujących spalinami nie maja.A tramwaje mimo ze po szynach jadą nadal kierowane przez nieudolnych motorniczych powodują wypadki i awarie jak prawie codziennie.

    • 6 3

  • słabo oznaczony (1)

    gdy mocno świeci słońce lub jest mgła to kiepsko widać te światła u góry oznaczające kierunek jazdy

    • 9 4

    • To na wjeździe na ten fragment jezdni masz znak (około 1m2)
      Przestań fisiować

      • 1 0

  • Spieszyło się? Zawalidrogę wyprzedzał?:)

    • 12 3

  • Opinia wyróżniona

    dla oburzonych - to nie jest 'polskie' (tym bardziej gdyńskie) rozwiązanie, ale zachodnie (w tym z USA) (31)

    tam bardzo często są pasy ruchu, które w zależności od pory dnia służą dla jednego lub dla drugiego kierunku

    niestety, ale po drogach trzeba umieć się poruszać, a podpowiem, że egzamin na prawo jazdy tez do czegoś służy

    • 256 56

    • Tylko tam działa inaczej. (7)

      Kiedyś był o tym program na Discoveru. Pokazali maszynę, która 2x dziennie przestawiała elastyczne barierki na zmieniającym kierunek pasie ruchu.

      • 19 19

      • To trochę jakby na każdej jednokierunkowej drodze montować kolczatki najazdowe.

        Bo przecież jak sie da, to wszyscy pojadą pod prąd, nie?

        • 16 8

      • Chyba nie "elastyczne"

        O ile pamietam, to były ciężkie, betonowe bloczki, podobne do tych, jakie służa np. do wydzielenia tymczasowych pasów ruchu na remontowanych autostradach. I do tego była potrzebna specjalna maszyna. I było to chyba na jakimś moście...

        • 5 1

      • (3)

        Dokładnie tak jest. W Stanach nic nie jest robione bez mózgu.
        A w tym wypadku ustawiane są spore betonowe bariery, znaki, bufory, sygnalizacja i kamery.

        • 4 6

        • Dnacingi minusuja hahaha

          • 0 2

        • (1)

          U mnie te krótkie zmiany są tak gęsto oznakowane i pilnowane że wyciągają każdego z telefonem przy uchu. Te stałe są z betonu.

          • 2 0

          • W Europie jak to robią to zaraz wypadek.

            • 0 2

      • ty coś niedowidzisz w telewizji, a ja widziałem to na własne oczy

        bo w różnych krajach mieszkałem i zapewniam, ze 'przestawiane betonowe barierki przez maszynę z dokumentu Discovery' to wyjątek - gdy powstawał ten film był to jedyny taki przykład i dopiero mieli sprzedać pomysł do paru miejsc

        natomiast pasy ruchu ze zmiennym kierunkiem istnieją od dziesiątek lat

        poza tym jest to dokładnie opisane w przepisach i obrona kogokolwiek, kto nie stosuje sie do przepisów (a to dominuje we wpisach na forum), jak w tym przypadku, to obrona bandyctwa mówiąc wprost i bez ogródek

        • 6 2

    • opinia sponsorowana prze urzad miasa (4)

      jak caly ten lewacki portalik, prze urzad miasta z Waszych pieniedzy posiadacze rejeatacj GA GD! To wy placicie na ta propagande.

      • 13 30

      • nie podniecaj sie, bo ci żyłka pęknie (1)

        oznaczenia na drodze są tak oczobijne, że kret w ciemnych okularach by je zobaczył i zrozumiał. ten as, co wyjechał na czołówkę, też chyba z początku ogarniał, tylko potem mu się wyprzedzać zachciało i tak jakoś wyszło.

        • 25 10

        • rozumiem ze tacy ludzie jak ty glosuja na szurka i leszczyka

          • 5 7

      • wystawiasz sobie glejt foliarza i płaskziemca - ale widac to lubisz (1)

        • 2 1

        • Nowe słówka szybko podchwyciłeś i powtarzasz? Typowe. Wracaj do telewizora bo zgubisz główny wątek...

          • 0 2

    • widziałem filmik jak w ju es ej przestawia maszyna słupki

      żeby nie było absolutnie żadnej wątpliwości.... ale to PE (ER) EL więc czego się spodziewać

      • 10 12

    • Rozwiązanie jest dobre. (2)

      A na to, że niektórzy kierowcy są głupi nic nie poradzimy.

      Wiadomo, idealnie byłoby zdefiniować i zmierzyć głupotę i nie pozwalać takiej osobie na prowadzenie pojazdów mechanicznych, a tak niestety się nie da.

      • 28 6

      • Od lat uczą jak zdać egzamin,a nie jak jeździć (1)

        • 12 1

        • ciekawe - a wszyscy płaczą, że ciągle oblewaja

          • 0 1

    • Widocznie jest ro za slabo oznakowane

      • 4 7

    • To dwa różne rozwiązania (2)

      Tam cały ruch w obu kierunkach odbywa się po jednej jezdni. Kierowcy odruchowo kontrolują się gdzie jest ich kierunek ruchu. Bezmyślne małpowanie tego na drogi dwujezdniowe będzie prowadzić do dalszych ofiar. Bezczelnie i arogancko w tym kontekście brzmią wypowiedzi urzędników że oznakowanie jest poprawne.

      • 9 11

      • Bo jest poprawne.

        A jeśli ktoś nie potrafi zrozumieć podwójnej przerywanej linii, to może jednak nie powinien jeździć samochodem?

        Skąd wiadomo że nieprzerywaną podwójną zrozumie i nie właduje się komuś na czołówkę?

        • 9 8

      • Takie rozwiazania

        Są na całym świecie np.Szwecja i jakoś nie ma tam z tego powodu wypadków.
        Tu kierowca osobówki pewnie zap.. ile da rade bo przecież musi być pierwszy.
        Najlepsi są tacy co śmigają slalomem między samochodami a na następnych światłach ich się dogania czy nawet mija i co im to malpowanie daje.

        • 3 4

    • pierwszy był w RFN w 1972

      • 0 0

    • Dokładnie takie rozwiązania są wszędzie, szczególnie w USA (2)

      A to ze słupkami i maszyną to akurat tylko w jednym miejscu i też to oglądałem. Odnośnie sytuacji to każdy w tym miejscu wyjeżdżając na dwupasmową zmienia od razu pas ruchu na lewy jakby w Polsce był ruch lewostronny. Zakładam , że też tak zrobił nie widząc z przeciwka autobusu. W tym miejscu istnieje jakiś fenomen lewego pasa , mało kto porusza się prawym jak należy.

      • 7 4

      • "Fenomen" wynika z fizycznego oddzielenia dwóch jezdni (1)

        Zazwyczaj w miejscach, gdzie są dwie oddzielone fizycznie jezdnie, ruch odbywa się po nich w kierunkach przeciwnych. Ale gdynskim urzędnikom wydaje się, że wiedza lepiej i że potrafią zaklinać rzeczywistość białą farbą. Nie potrafią. Przypomnę, że to nie pierwsza ofiara gdyńskiej paranoi drogowej. Kontrapas rowerowy na 3 Maja i konrabaspas na Władysława też miały swoje żniwo.

        • 11 5

        • A Swietojanska?

          • 1 0

    • Ojjj trzeba...trzeba

      Na Świętojańskiej każdego dnia jakiś wariat z przyzwyczajenia pod prąd jedzie...ale przecież są znaki na każdym skrzyżowaniu a poza tym brak linii ciągłej itp.. Czyli 1 na 10 kierowca powinien stracić prawko !!! Ps. Swoją drogą więcej policji na tą ulicę, zanim ktoś tam zginie !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 4 0

    • (1)

      Dokładnie,niedowiarkom polecam Lincoln Tunel w Nowym Jorku.

      • 2 2

      • a jak jest w UE

        Skończcie z wydumanymi przypadkami bo będziemy porównywać z Papua Nowa Gwinea.

        • 4 1

    • (1)

      Propaganda. To tak w Stanach skończyłoby się w sądzie.

      • 4 3

      • co to za bełkot? nawalony? kleju się nawąchałeś?

        • 1 2

    • Tylko ,ze tam dotycza wszystkich uzytkownikow a nie tylko wybranych.

      • 0 0

  • W ankiecie brak odpowiedzi ;

    "rezygnacja z tego durnego pomysłu"

    • 9 5

  • Stop 500+ (1)

    To nie wina kontrabuspasu ze kierowca Mazdy to i**ota.

    • 7 4

    • Stop 500+

      I**otą to można tylko nazwać Pana/Panią. Brawo!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane