• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Łódzka: twardy orzech do zgryzienia

Michał Brancewicz
23 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Górny koniec ul. Łostowickiej będzie zarazem początkiem ul. Nowej Łódzkiej. Górny koniec ul. Łostowickiej będzie zarazem początkiem ul. Nowej Łódzkiej.

Trudności prawne opóźniają rozpoczęcie budowy linii tramwajowej z Chełmu i ul. Nowej Łódzkiej.



W ponad 50 proc. obie inwestycje będą przebiegały na tym samym terenie, dlatego urzędnicy robią wszystko, by linia tramwajowa i ul. Nowa Łódzka powstały w tym samym czasie i miały jednego wykonawcę. W ponad 50 proc. obie inwestycje będą przebiegały na tym samym terenie, dlatego urzędnicy robią wszystko, by linia tramwajowa i ul. Nowa Łódzka powstały w tym samym czasie i miały jednego wykonawcę.
Budowa linii tramwajowej z Chełmu i ulicy Nowej Łódzkiej to skomplikowane przedsięwzięcie. Wymaga zsynchronizowania dwóch inwestycji, z których każda jest inaczej finansowana.

- Szukamy rozwiązań prawnych, pozwalających nam wyłonić w jednym przetargu wykonawcę dla obu inwestycji, które są finansowane z różnych źródeł i mają dwóch zamawiających – mówi Romuald Nietupski, prezes spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 (GIKE).

Zastosowano więc następujący podział: Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zostanie inwestorem budowy ul. Nowej Łódzkiej, a kierowana przez Nietupskiego GIKE - linii tramwajowej. Po analizach prawnych okazało się, że GIKE nie może prowadzić obu inwestycji, bo byłoby to niezgodne z ustawą o Euro 2012. Czemu? Budowa ul. Nowej Łódzkiej nie wiąże się bezpośrednio - nawet w dokumentacji - z tą imprezą.

Takie rozwiązanie opóźnia jednak harmonogram inwestycji, który przewidywał, że już w IV kwartale 2009 roku uda się uzyskać pozwolenie na budowę. Mimo to Romuald Nietupski przekonuje, że przyszłoroczny termin rozpoczęcia prac jest wciąż aktualny.

Obie inwestycje to: budowa 1,7 km dwupasmowej jezdni w obu kierunkach oraz położenie ok. 3 km torów tramwajowych.

Nowa Łódzka zaczynać się będzie na skrzyżowaniu ul. Łostowickiej i ul. Wilanowskiej. Dwa pasy jezdni w każdym kierunku będą się ciągnąć do skrzyżowania z ul. Świętokrzyską. Nowa ulica powstanie niezależnie od istniejącej ul. Łódzkiej.

Natomiast nowa linia tramwajowa "wyrośnie" z wybudowanej niecałe 2 lata temu pętli na Chełmie, pobiegnie wzdłuż al. Witosa, by zakończyć się pętlą tuż po przecięciu ul. Świętokrzyskiej.

Na części trasy tramwaj będzie kursował bardzo blisko ul. Nowej Łódzkiej, po jej wschodniej stronie. I to właśnie spowodowało, że obie inwestycje zdecydowano się realizować wspólnie, by dwa razy nie wykonywać tych samych prac.

Jezdnia kosztować będzie 92 mln zł, z czego połowę dołoży Unia Europejska. Budowa linii tramwajowej pochłonie ok. 60 mln zł. Obie inwestycje mają być gotowe w dwa lata od rozpoczęcia prac, czyli najpóźniej w połowie 2012 roku.

Tramwaj z pętli Chełm do skrzyżowania Łódzkiej i Świętokrzyskiej i ul. Nowa Łódzka

I kw. 2010 - pozwolenie na budowę
II kw. 2010 - przetarg na budowę
2010-2011 - budowa

Koszt - ok. 150 mln zł, w tym:
tramwaj 60 mln zł
Nowa Łódzka 90 mln zł

Opinie (138) 5 zablokowanych

  • Ta droga powinna juz istniec kilka lat. Znim ją zbuduja to nowe osiedla już będa kilka km dalej i znowu będzie problem.

    • 24 2

  • W czasie imprezy rozjada dokumentnie te nieliczne drogi, które Gdańsk remontował - i to będzie bilans rządów gdanskich.

    • 13 2

  • (6)

    Ta pętla tramwajowa w planowanym miejscu to kompletna porażka. Kilkaset metrów od najbliższych domów mieszkalnych. I tym mnie miasto przekonuje zebym zostawił samochód w domu? Najpierw mam dymać półtora kilometra na tramwaj, a później czekać na autobus który w godzinach szczytu jeździ co pół godziny. Żenada.

    • 28 20

    • Wyprowadź się do pruszcza (5)

      Będziesz stał rano w półgodzinnym korku wjazdowym do Gdańska i po południu godzinę :) I wtedy docenisz co to (choćby oddalona o kilkaset metrów) komunikacja tramwajowa. Zresztą co to jest 1,5 km? 20 minut spacerkiem? :) Nie panikuj :)

      • 7 7

      • (4)

        W 20 minut które zajmie mi dojście na tramwaj to dojeżdzam do pracy na elbląskiej.

        • 6 1

        • (3)

          po pierwsze : skoro w 20 minut dojeżdżasz do pracy to po co martwisz się tramwajem- inni jadą dłużej i stoją w korkach po godzinie albo i dłużej, a po drugie czy chciałbyś mieć przystanek tramwajowy pod klatką schodową- jeśli tak to chyba nie wiesz co znaczy przejeżdżający tramwaj

          • 4 5

          • (2)

            Ale korzystanie z komunikacji miejskiej to nie tylko dojazdy do pracy. Chętnie bym sobie podjechał po południu na spacer na Długą tramwajem, żeby nie korkowac centrum i nie miec problemów z parkowaniem. Ale jesli alternatywą ma być autobus który jedzie półgodziny do centrum, albo tramwaj do którem mam zasówać półtora kilometra poboczem ruchliwej drogi to jednak wolę jechać samochodem.
            A co do hałasu tramwajów to cóż, nie mieszkamy na wsi gdzie budzi nas śpiew ptaków tylko w blisko półmilionowym mieście.

            • 5 1

            • (1)

              A co myślisz, że tam już nic nie wybuduja? W końcu najpierw infrastuktura, a potem nowe osiedla

              • 0 0

              • "najpierw infrastuktura, a potem nowe osiedla"

                Dobry żart ;)

                • 2 0

  • No i wymyślili, jak opóźniać (1)

    Po jaką cholerę opóźniać budowę linii tramwajowej? To ona jest potrzebna, nie nowa ulica. Ile jeszcze mamy czekać na szybki transport? Przecież Nowa Łódzka służyć będzie tylko korkorobom i korków nie rozładuje, o czym chyba już wszyscy wiedzą. Można ją wybudować później. A tak opóźniają pracę, żeby nie zdążyć na EURO 2012 i stracić dofinansowanie z Unii.

    • 10 20

    • trzeba stawiać nie tylko na szybki transport, ale i niezawodny transport. nie dla tramwajów, tak dla wydzielonych buspasów.

      • 2 6

  • a ktoredy przez witosa? to witosa równiez do remontu ? o tym sie nie mowi...

    OGOLNIE FAJNIE duzo buduja remontuja moze lepiej i dokladniej to reklamowac jakas strona gdzie jest spis opis remontow czy projektow.. mozna wejsc obejrzec czy zaglosowac na cos :) wiecej kontaktu z ludzmi... FAKT niektorzy zawsze beda nie zadowoleni ale coz... jest tez sporo osob z GLOWA

    • 6 0

  • ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????

    twardy?? to kupcie dziadka do orzechów i niebedzie problemu

    • 2 2

  • oj fajnie by było gdyby już powstała

    • 10 2

  • czy tramwaje się opłacają?

    Jeżeli położenie 1 metra torów kosztuje 20 tysięcy, a zbudowanie 1 metra pasa jezdni kosztuje 13 tysięcy, to chyba bardziej opłaca się budować bus-pasy i linie dla trolejbusów.

    • 4 13

  • Od Łostowickiej zaorać wszystko!

    Cały ten teren na południe od Chełma zaorać!
    A popaprańców z Oruni Górnej przepędzić na 3 wiatry i będzie spokój!
    I starczy kasy na budowę stadionu!

    • 6 28

  • a kiedy Nowa Świętokrzyska ?????

    to co się dzieje na tej ulicy, woła o pomstę do nieba

    • 28 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane