• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Łódzka: twardy orzech do zgryzienia

Michał Brancewicz
23 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Górny koniec ul. Łostowickiej będzie zarazem początkiem ul. Nowej Łódzkiej. Górny koniec ul. Łostowickiej będzie zarazem początkiem ul. Nowej Łódzkiej.

Trudności prawne opóźniają rozpoczęcie budowy linii tramwajowej z Chełmu i ul. Nowej Łódzkiej.



W ponad 50 proc. obie inwestycje będą przebiegały na tym samym terenie, dlatego urzędnicy robią wszystko, by linia tramwajowa i ul. Nowa Łódzka powstały w tym samym czasie i miały jednego wykonawcę. W ponad 50 proc. obie inwestycje będą przebiegały na tym samym terenie, dlatego urzędnicy robią wszystko, by linia tramwajowa i ul. Nowa Łódzka powstały w tym samym czasie i miały jednego wykonawcę.
Budowa linii tramwajowej z Chełmu i ulicy Nowej Łódzkiej to skomplikowane przedsięwzięcie. Wymaga zsynchronizowania dwóch inwestycji, z których każda jest inaczej finansowana.

- Szukamy rozwiązań prawnych, pozwalających nam wyłonić w jednym przetargu wykonawcę dla obu inwestycji, które są finansowane z różnych źródeł i mają dwóch zamawiających – mówi Romuald Nietupski, prezes spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 (GIKE).

Zastosowano więc następujący podział: Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zostanie inwestorem budowy ul. Nowej Łódzkiej, a kierowana przez Nietupskiego GIKE - linii tramwajowej. Po analizach prawnych okazało się, że GIKE nie może prowadzić obu inwestycji, bo byłoby to niezgodne z ustawą o Euro 2012. Czemu? Budowa ul. Nowej Łódzkiej nie wiąże się bezpośrednio - nawet w dokumentacji - z tą imprezą.

Takie rozwiązanie opóźnia jednak harmonogram inwestycji, który przewidywał, że już w IV kwartale 2009 roku uda się uzyskać pozwolenie na budowę. Mimo to Romuald Nietupski przekonuje, że przyszłoroczny termin rozpoczęcia prac jest wciąż aktualny.

Obie inwestycje to: budowa 1,7 km dwupasmowej jezdni w obu kierunkach oraz położenie ok. 3 km torów tramwajowych.

Nowa Łódzka zaczynać się będzie na skrzyżowaniu ul. Łostowickiej i ul. Wilanowskiej. Dwa pasy jezdni w każdym kierunku będą się ciągnąć do skrzyżowania z ul. Świętokrzyską. Nowa ulica powstanie niezależnie od istniejącej ul. Łódzkiej.

Natomiast nowa linia tramwajowa "wyrośnie" z wybudowanej niecałe 2 lata temu pętli na Chełmie, pobiegnie wzdłuż al. Witosa, by zakończyć się pętlą tuż po przecięciu ul. Świętokrzyskiej.

Na części trasy tramwaj będzie kursował bardzo blisko ul. Nowej Łódzkiej, po jej wschodniej stronie. I to właśnie spowodowało, że obie inwestycje zdecydowano się realizować wspólnie, by dwa razy nie wykonywać tych samych prac.

Jezdnia kosztować będzie 92 mln zł, z czego połowę dołoży Unia Europejska. Budowa linii tramwajowej pochłonie ok. 60 mln zł. Obie inwestycje mają być gotowe w dwa lata od rozpoczęcia prac, czyli najpóźniej w połowie 2012 roku.

Tramwaj z pętli Chełm do skrzyżowania Łódzkiej i Świętokrzyskiej i ul. Nowa Łódzka

I kw. 2010 - pozwolenie na budowę
II kw. 2010 - przetarg na budowę
2010-2011 - budowa

Koszt - ok. 150 mln zł, w tym:
tramwaj 60 mln zł
Nowa Łódzka 90 mln zł

Opinie (138) 5 zablokowanych

  • kiedy zaczniecie budować tunele, wiadukty i bez kolizyjne skrzyżowania ???? heelołł ?

    bez odbioru

    • 11 2

  • Nierozwiązywalne problemy... (2)

    1700m drogi i 3000m torów tramwajowych - to jest co najmniej tak skomplikowane jak budowa Katedry NMP!!
    Myślę, że zajmie to co najmniej 4 lata :))

    Nie rozumiem, dlaczego obie inwestycje nie mogą być realizowane przez dwóch różnych Wykonawców? Wystarczy narzucić termin wykonania i kary za przekroczenie, a wykonawcy dogadają się między sobą i podzielą prace tak, żeby było szybciej..

    Pewnie ktoś chce wygrać przetarg łączony, bo specyfikacja złożonego przetargu wykluczy firmy, które nie mają doświadczenia w obydwu typach inwestycji.

    Po połączeniu przetargów będzie pewnie jeden Wykonawca, który będzie indywidualnie negocjował cenę...

    By żyło się lepiej...

    • 22 1

    • niestety nie wystarczy nałozyc kar.

      Przykładem na to jest obwodnica miasta Wyszków na Mazowszu, czyli czesc drogi S 8.
      Oddana niedawno - latem ubiegłego roku, budowana szybko i wydawałoby się sprawnie (trzeba bylo dotrzymac terminiow unijnych), po roku została uznana za bubel - 3 warstwy asfaltu nie odpowiadaja normom. Wylecialo kilkuurzedasow i droga bedzie do poprawy. Firma budująca droge bała sie kar za niedotrzymanie terminów, więc lała asfalt nie trzymajacuy norm. Byle szybciej to nie lepiej.

      • 2 0

    • ..."a wykonawcy dogadają się miedzy sobą"...

      A jak się nie dogadają?

      • 1 0

  • błagam, BLAGAM tylko nie budimex dromex !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (1)

    • 7 2

    • Ale dlaczego? Czyżby wystarczającym powodem Twojej frustracji był fakt, że oczyszczalnia Wschód przecieka i jest dziurawa jak szwajcarski ser w 6 roku jej użytkowania? (i - dziwnym trafem - gwarancja była na 5 lat), czy może problemy z konstrukcją dachu hali na granicy z Sopotem? Martwi Cię, że halę buduje się trzy razy dłużej i drożej niż zakładano? I że wykonawca nie płaci kar za błędy i przekroczenia limitu czasu? Toż to normalka - firma się sprawdziła i teraz dostanie fory przy kolejnych przetargach :)))))

      • 6 0

  • Ta Mapka jest bardzo niewyraźna, wygląda jakby Pan Heniek z gazowni z Panem Stasiem z elektorwni usiedli pod monopolowym i

    nakreślili coś na kolanach Podpisano

    • 14 1

  • poszukiwany kierowca o nr rejestracyjnym GO BBC1

    • 2 2

  • jak zwykle urzędy....

    kiedy w końcu ktoś za dupę ich weźmie i zagoni do pracy ?
    Jedni chcieli ale podobno nazywało się to skłócaniem i dzieleniem społeczeństwa....

    • 3 0

  • Z planu wynika, że (3)

    węzeł Nowej Łódzkiej ze Świętokrzyską będzie jednopoziomowy. Równie genialne rozwiązanie, co planowany węzeł Łostowicka-Kartuska. Kiedy radni zrozumieją, że czasami trzeba wydać więcej kasy, a nie sadzić rozwiązania rodem z XIX w:(

    • 17 1

    • podobnie jak w 50 innych miejscach w Gdańsku (1)

      Ale nie ma i nie bedzie na to kasy.

      • 1 0

      • ale bedzie stadion zdeomolowany przez kiboli arki i lechii

        • 2 1

    • Nie ma takiej potrzeby...

      jw. ani miejsca aby budować węzeł bezkolizyjny. W docelowym układzie ulic będzie ona jedną z wielu w tym rejonie. Będzie więc alternatywa.

      • 0 0

  • w przetargu pewnie wyjdzie taniej niż 150 mln

    Może różnicę przeznaczą na przebudowę Jabłoniowej?

    • 1 1

  • "Nowa Łódzka: twardy orzech do zgryzienia".... tja.... zwłaszcza, że ugryźć chce szczerbaty

    nieprawdaż

    • 10 3

  • Dzisiaj o rano na Obwodnicy Trójmiasta doszło do zderzenia 8 aut, jedna osoba ranna, nadal są duże utrudnienia w ruchu. Onet (3)

    podał te info tuż przed 10 a TROJMIASTO.PL milczy. Ale bieda.

    • 7 2

    • Jak się chce...

      ... to się znajdzie

      już o 7:59 na pierwszej stronie. http://www.trojmiasto.pl/autopilot/?idap=130026

      • 0 1

    • mówi się "to info" a nie "te info"

      (i pisze się j.w.)

      • 0 0

    • STANDARD

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane