• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Łódzka: twardy orzech do zgryzienia

Michał Brancewicz
23 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Górny koniec ul. Łostowickiej będzie zarazem początkiem ul. Nowej Łódzkiej. Górny koniec ul. Łostowickiej będzie zarazem początkiem ul. Nowej Łódzkiej.

Trudności prawne opóźniają rozpoczęcie budowy linii tramwajowej z Chełmu i ul. Nowej Łódzkiej.



W ponad 50 proc. obie inwestycje będą przebiegały na tym samym terenie, dlatego urzędnicy robią wszystko, by linia tramwajowa i ul. Nowa Łódzka powstały w tym samym czasie i miały jednego wykonawcę. W ponad 50 proc. obie inwestycje będą przebiegały na tym samym terenie, dlatego urzędnicy robią wszystko, by linia tramwajowa i ul. Nowa Łódzka powstały w tym samym czasie i miały jednego wykonawcę.
Budowa linii tramwajowej z Chełmu i ulicy Nowej Łódzkiej to skomplikowane przedsięwzięcie. Wymaga zsynchronizowania dwóch inwestycji, z których każda jest inaczej finansowana.

- Szukamy rozwiązań prawnych, pozwalających nam wyłonić w jednym przetargu wykonawcę dla obu inwestycji, które są finansowane z różnych źródeł i mają dwóch zamawiających – mówi Romuald Nietupski, prezes spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 (GIKE).

Zastosowano więc następujący podział: Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zostanie inwestorem budowy ul. Nowej Łódzkiej, a kierowana przez Nietupskiego GIKE - linii tramwajowej. Po analizach prawnych okazało się, że GIKE nie może prowadzić obu inwestycji, bo byłoby to niezgodne z ustawą o Euro 2012. Czemu? Budowa ul. Nowej Łódzkiej nie wiąże się bezpośrednio - nawet w dokumentacji - z tą imprezą.

Takie rozwiązanie opóźnia jednak harmonogram inwestycji, który przewidywał, że już w IV kwartale 2009 roku uda się uzyskać pozwolenie na budowę. Mimo to Romuald Nietupski przekonuje, że przyszłoroczny termin rozpoczęcia prac jest wciąż aktualny.

Obie inwestycje to: budowa 1,7 km dwupasmowej jezdni w obu kierunkach oraz położenie ok. 3 km torów tramwajowych.

Nowa Łódzka zaczynać się będzie na skrzyżowaniu ul. Łostowickiej i ul. Wilanowskiej. Dwa pasy jezdni w każdym kierunku będą się ciągnąć do skrzyżowania z ul. Świętokrzyską. Nowa ulica powstanie niezależnie od istniejącej ul. Łódzkiej.

Natomiast nowa linia tramwajowa "wyrośnie" z wybudowanej niecałe 2 lata temu pętli na Chełmie, pobiegnie wzdłuż al. Witosa, by zakończyć się pętlą tuż po przecięciu ul. Świętokrzyskiej.

Na części trasy tramwaj będzie kursował bardzo blisko ul. Nowej Łódzkiej, po jej wschodniej stronie. I to właśnie spowodowało, że obie inwestycje zdecydowano się realizować wspólnie, by dwa razy nie wykonywać tych samych prac.

Jezdnia kosztować będzie 92 mln zł, z czego połowę dołoży Unia Europejska. Budowa linii tramwajowej pochłonie ok. 60 mln zł. Obie inwestycje mają być gotowe w dwa lata od rozpoczęcia prac, czyli najpóźniej w połowie 2012 roku.

Tramwaj z pętli Chełm do skrzyżowania Łódzkiej i Świętokrzyskiej i ul. Nowa Łódzka

I kw. 2010 - pozwolenie na budowę
II kw. 2010 - przetarg na budowę
2010-2011 - budowa

Koszt - ok. 150 mln zł, w tym:
tramwaj 60 mln zł
Nowa Łódzka 90 mln zł

Opinie (138) 5 zablokowanych

  • Dlaczego nie łączy się drogi dojazdowej do TESCO na Chełmie z Małomiejską ???????? (4)

    Byłoby to o wiele tańsze niż ta Łódzka.

    • 24 2

    • Właśnie dlatego, że tańsze.

      Po tyle to się nikt nie chce nawet schylić.

      • 4 0

    • Ponieważ władze miasta wykonały za nasze pieniądze

      droge dojazdową dla Tesco (Polska) Sp. z o.o. a nie dla mieszkańców osiedla Chełm czy Orunii, żeby ulatwic i uprościc komunikację. To wiadomo od dawna.

      • 4 0

    • Te 2 inwestycje się nie wykluczają

      Niedawno miasto wzięło się i za ten temat, chociaż napewno bedzie zrealizowany sporo później niż Nowa Łódzka.

      • 0 0

    • NIe tyle z Małomiejską co można z Uranową przy policji.

      Nim do reszty nie zabudują tego przejazdu.

      • 0 0

  • A kiedy pojedzie tramwaj na Orunię Górną?? (1)

    Zakończenie linii w szczerym polu nic nie da (a przynajmniej nie tyle, żeby się to opłacało). Przydało by się także pociągnięcie trasy tramwaju w stronę obwodnicy.
    I przy okazji apeluję, aby kierowcy autobusów i motorniczy nie palili papierosów w pojazdach, którymi kierują. Przecież zakaz obowiązuje wszystkich!

    • 15 0

    • nie takie szczere pole bo bloki na Oruni południowej są 100m od planowanej pętli

      ale zgadza sie ze tramwaj w okolice ronda powinien byc

      • 4 0

  • Fajne koszty, nie ma co.

    tramwaj ok. 35 mln za km (ponad 8 mln euro/km)
    droga ok. 50 mln za km (ponad 12 mln euro/km)

    Jak tak dalej pójdzie, to za 10 lat ułożenie 100 m polbruku na Szadółkach będzie kosztować roczny budżet np. gminy Kolbudy.

    • 8 0

  • jak ma sie wszystko opóźnic to juz lepiej jak ten tramwaj choc zrobią

    ile mozna stac w autobusach na ul Witosa

    • 7 0

  • Nowa Łódzka... Nowa Słowackiego... Nowa Politechniczna... Nowa Wałowa... Nowa (4)

    Ludzie... czy naprawdę skończyli się patroni dla ulic? Nie można już wymyślić czegoś oryginalnego, nowego? Nie mówiąc o tym, jak to koślawie brzmi... Gdzie mieszkasz? Na Nowej Politechnicznej. I w żaden sposób nie da się tego skrócić.

    Brawo dla urzędników za inwencję twórczą i odwagę. Proponuję jeszcze nazwy typu Łódzka A - Łódzka B, Słowackiego - Inna Słowackiego, Politechniczna - Ta Druga Politechniczna.

    • 11 1

    • wrzuć na luz (1)

      Nowa Łódzka jest to nazwa tymczasowa-robocza.

      • 1 2

      • a niby Nowa Dmowskiego już od kilku lat nazywa się inaczej?

        • 0 0

    • wreszcie ktoś zauważył inwencję twórczą urzedników;)

      ;-)))

      • 1 0

    • Przybywam z przyszłości (patrz data)...

      ...i informuję Cię, że Nowa Łódzka będzie się nazywała Al. Vaclava Havla.

      • 0 0

  • Dlaczego ma sie kończyć po przecięciu Świętokrzyskiej (1)

    Jeżeli brak w tej chwili funduszy na pociągnięcie dalej, to linia tramwajowa powinna kończyć się przed przecięciem Świętokrzyskiej aby nie wprowadzać dodatkowo tramwaju na i tak przeciążony węzeł. Bo przecież nie będzie to skrzyżowanie wielopoziomowe. Dla pieszych pasażerów bez znaczenia będzie po której stronie wsiądą.

    • 2 2

    • Żeby nie ryć nowo wybudowanego skrzyżowania...

      jw. oraz dlatego że za skrzyżowaniem jest dostatecznie dużo miejsca na zrobienie pętli. Co do "przeciążonego węzła" to powstanie tam rondo lub bardziej skrzyżowanie z wyspą centralną, przez które przeleci tzw. nowa świętokrzyska

      • 0 0

  • zadnych przejazdow ani mostow na planie nie widze (3)

    Pewno architekt zaplanowal stare dobre skrzyzowania ktore tak sprawnie ulatwija ruch i zycie w Gdansku.

    • 6 2

    • jak zwtkle nie pomyslano o ruchu pieszym i brak tuneli badz kladek. a przeciez to najblizsza okolica cmentarza lostowickiego

      • 3 1

    • Tam nie może być żadnych mostów... (1)

      jw. bo nie ma tam żadnej rzeki... Pozdrawiam.

      • 3 0

      • jest RZEKA samochodów. trzeba patrzeć a nie filozofowac po chłopsku:P

        • 1 0

  • (1)

    Pętla tramwaju w projekcie jest za skrzyzowaniem (a nie przed nim) żeby w przyszłości nie trzeba było orać jezdni przy przedłużaniu trasy tramwaju (dopiero lament by był). A poza tym to słusznie iż potrzeby kierowców schodzą na dalszy plan. Za kilkanaście lat będziemy się dziwić jak mogliśmy być tak głupi żeby promować transport samochodami.

    • 4 0

    • tylko ze dojazd na petle przecina malomiejska a gdy na tak uczenszczanej drodze bedziec tramwaj, beda korki i wypadki.
      A pozniej zamontuja dla bespieczenstwa AKTYWNE OSWIETLENIE ktore przyda się na nowy rok. I dalej co zrobic by skrzyzowanie bylo bespieczne.
      NIE LEPIEJ WYKOPAC ODRAZU JAKIS TUNEL , CZY ZROBIC MOST

      • 0 0

  • GDZIE KUCHAREK SZEŚĆ TAM NIE MA CO JEŚĆ!!!!!!!! CO ZA BURDEL!!!!! POROBILI SPÓŁKI AGENCJE PIERDOŁY PO TO ZEBY BYŁY STOŁKI DLA

    TŁUKÓW A BUDOWAĆ NIE MA KOMU!!!!!! BUDYŃ TY CIOTO WEŻ POPEŁNIJ SAMOBÓJSTWO JESZCZE PRZED ZADUSZKAMI TO CI ŚWIECZKĘ ZAPALĘ NA BALTIKSRALTIK s****ENIE

    • 6 1

  • Chiny

    Ja w tej chwili jestem w Chinach w Xi-an. Jestem w tam służbowo, byłem w Pekinie i w najbiedniejszej prowincji Ghanzu. Tam jest tak sucho że jest prawie pustynia i jest naprawdę bieda. Ludzie mieszkają w warunkach które trudno sobie wyobrazić -podobno częściowo wynika to z tradycyjnego budowania domów. Ale w Chinach jak coś budują to to się dzieje (no chyba że coś się zawali),a u nas w Polsce to są jakieś porąbane aspekty prawne które pochłaniają cenny czas i pieniądze. Pewnie za jakieś 20 lat w Chinach tym biednym będzie żyło się lepiej, a u nas będą się kłócić o przetargi i inne tego typu pierdoły.
    Pozdrawiam z Chin

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane