• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Łódzka: twardy orzech do zgryzienia

Michał Brancewicz
23 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Górny koniec ul. Łostowickiej będzie zarazem początkiem ul. Nowej Łódzkiej. Górny koniec ul. Łostowickiej będzie zarazem początkiem ul. Nowej Łódzkiej.

Trudności prawne opóźniają rozpoczęcie budowy linii tramwajowej z Chełmu i ul. Nowej Łódzkiej.



W ponad 50 proc. obie inwestycje będą przebiegały na tym samym terenie, dlatego urzędnicy robią wszystko, by linia tramwajowa i ul. Nowa Łódzka powstały w tym samym czasie i miały jednego wykonawcę. W ponad 50 proc. obie inwestycje będą przebiegały na tym samym terenie, dlatego urzędnicy robią wszystko, by linia tramwajowa i ul. Nowa Łódzka powstały w tym samym czasie i miały jednego wykonawcę.
Budowa linii tramwajowej z Chełmu i ulicy Nowej Łódzkiej to skomplikowane przedsięwzięcie. Wymaga zsynchronizowania dwóch inwestycji, z których każda jest inaczej finansowana.

- Szukamy rozwiązań prawnych, pozwalających nam wyłonić w jednym przetargu wykonawcę dla obu inwestycji, które są finansowane z różnych źródeł i mają dwóch zamawiających – mówi Romuald Nietupski, prezes spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 (GIKE).

Zastosowano więc następujący podział: Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zostanie inwestorem budowy ul. Nowej Łódzkiej, a kierowana przez Nietupskiego GIKE - linii tramwajowej. Po analizach prawnych okazało się, że GIKE nie może prowadzić obu inwestycji, bo byłoby to niezgodne z ustawą o Euro 2012. Czemu? Budowa ul. Nowej Łódzkiej nie wiąże się bezpośrednio - nawet w dokumentacji - z tą imprezą.

Takie rozwiązanie opóźnia jednak harmonogram inwestycji, który przewidywał, że już w IV kwartale 2009 roku uda się uzyskać pozwolenie na budowę. Mimo to Romuald Nietupski przekonuje, że przyszłoroczny termin rozpoczęcia prac jest wciąż aktualny.

Obie inwestycje to: budowa 1,7 km dwupasmowej jezdni w obu kierunkach oraz położenie ok. 3 km torów tramwajowych.

Nowa Łódzka zaczynać się będzie na skrzyżowaniu ul. Łostowickiej i ul. Wilanowskiej. Dwa pasy jezdni w każdym kierunku będą się ciągnąć do skrzyżowania z ul. Świętokrzyską. Nowa ulica powstanie niezależnie od istniejącej ul. Łódzkiej.

Natomiast nowa linia tramwajowa "wyrośnie" z wybudowanej niecałe 2 lata temu pętli na Chełmie, pobiegnie wzdłuż al. Witosa, by zakończyć się pętlą tuż po przecięciu ul. Świętokrzyskiej.

Na części trasy tramwaj będzie kursował bardzo blisko ul. Nowej Łódzkiej, po jej wschodniej stronie. I to właśnie spowodowało, że obie inwestycje zdecydowano się realizować wspólnie, by dwa razy nie wykonywać tych samych prac.

Jezdnia kosztować będzie 92 mln zł, z czego połowę dołoży Unia Europejska. Budowa linii tramwajowej pochłonie ok. 60 mln zł. Obie inwestycje mają być gotowe w dwa lata od rozpoczęcia prac, czyli najpóźniej w połowie 2012 roku.

Tramwaj z pętli Chełm do skrzyżowania Łódzkiej i Świętokrzyskiej i ul. Nowa Łódzka

I kw. 2010 - pozwolenie na budowę
II kw. 2010 - przetarg na budowę
2010-2011 - budowa

Koszt - ok. 150 mln zł, w tym:
tramwaj 60 mln zł
Nowa Łódzka 90 mln zł

Opinie (138) 5 zablokowanych

  • tyle było 3933,1

    milionów złotych na inwestycje drogowe ( tak w artykule 12 pazdziernika) ale teraz trzeba dodac kolejne miliony wiec 4 miliardy do wydania. Jaki wniosek - dalej ten sam MRZONKI a Budynia WYKOPAC i to jak najszybciej

    • 10 2

  • Podczas takiego przedsięwzięcia powinna być prowadzona (5)

    drobiazgowa kontrola SPOŁECZNA. Tak długo jak urzędy będą robić ŁASKĘ obywatelom, i ściągać inwestycję - tak długo będzie korupcja i ustawianie przetargów. INFO O PRZETARGU, ORAZ OSOBACH, NAZWISKACH - POWINNO BYĆ WIDOCZNE jak LITERY wołu na stronie internetowej.
    Na mojej stronie (która powstaje w bólach) będę lansował takie projekty.

    • 7 6

    • Zajmij sie czyms pajacyku. Wszyscy kreca z ciebie beke.

      • 1 3

    • Na twoją strone proponuje lansować projekt (3)

      SINGIEL

      ps. przetarg i wszystkie info znajdziesz na stronie BIP (odwołania, protesty, ogłoszenia etc) i sa tam NAZWISKA, WIDOCZNE :)

      • 1 1

      • A jak poprowadzić taki przetarg? (2)

        bo jestem tym w sumie zainteresowany - (nie mam obecnie kandydatki). Jedna dziewczyna zaczęła ze mną pisać, ale przestała. :(

        Pozdrawiam

        • 3 0

        • zacznij od leczenia

          moze zaczni pisac znowu

          • 2 2

        • Musisz postawić czytelne kryteria i oczekiwania
          i vice versa.

          • 0 0

  • po prostu skandal (1)

    władze miasta zachowują sie jak przedszkolaki. Czy oni nie wiedzieli, że tam będzie tramwaj i trzeba te kwestie synchronizować. Nie umieją wybudowac kilometra drogi. W Gdańsku od dwóch lat nic sie nie buduje z infrastruktury. Powstają jedynie spółki do budowy infrastruktury, które zastanwiają sie jak budować. Jak słyszę Nietupskiego to wywraca mi się żołądek na wierzch, Po prstu żenada. Żadna inwestycja istotna dla komunikacji Gdańska nie ruszyłą, brak porządnego dojazdu do obwodnicy z którejkolwiek strony, dostawa tramwajów opóźniana. Co to w ogóle jest. Takiej nieudolności nie widziałem dawno. Obwodnica połusdniowa, której budowa ruszyła nie jest dziełem władz miasta Gdańska. Wieszczę, że nie będa oni potrafili do Euro 2012 nawet dobudować jednego kilometra drogi od węzłą Ollszynka do mostu wantowego.

    • 32 1

    • dawno ktoś tak cudnie nie podsumował polityki miejskiej

      • 5 1

  • a co z lisiarnią ??? (5)

    Czy nowa pętla tramwajowa powstanie na terenie lisiarni czy lisiarnia zostanie obok i nadal będzie smierdzieć ?

    • 22 0

    • a co z lisiarnią?

      Pętla tramwajowa omija lisiarnię.

      • 0 0

    • lisiarnia jest nie do ruszenia puki miasto nie wywłaszczy tego idioty (3)

      a to pewnie nie prędko bo:

      a) teren nie należy do miasta
      b) nic tam napewno w przyszłości nie będzie (ani drogi ani nic) a ten kretyn nie sprzeda bo już dostał wiele ofert i wszystkie odrzucił...

      myślę, że dobrym rozwiązaniem byłoby wlepienie mu 2-3 razy w miesiącu po 500zł mandatu za ten smród i syf jaki tam panuje...troche się dziwie czemu miasto nie może pomoć spółdzielni, bo jak widać sama nie wygra z tym idiotą, może to dość okrutne co powiem ale szkoda, że żadna próba podpalenia nie zakończyła się sukcesem...

      • 2 3

      • lisiarnia jest nie do ruszenia.

        Idioto to ty jesteś bo kupiłeś tam mieszkanie a teraz przesiąkłeś smrodem i od razu można cię rozpoznać na mieście. Wszyscy wiedzą skąd jesteś.

        • 0 4

      • pogięło Cię, koleś działa legalnie od kikludziesięciu lat i to miasto zbliżyło się do niego a nie on do miasta, więc w swój

        głupi łeb wlep sobie mandat. miasto powinno zaoferować człowiekowi dobrą ofertę, a nie użerać się jak idioci

        • 4 0

      • Trzeba by napuścić na lisiarnię zielonych, oni załatwiliby sprawę w trymiga. Problem tylko w tym, że oni palcem nie rusza, jeśli nie dostana za to grubej kasy.

        • 1 1

  • Po co?

    w gruncie rzeczy niewiele to zmieni , bo Małomiejska i Świętokrzyska ,jak były zakorkowane ,tak i będą

    • 14 1

  • do "wyprowadź się do Pruszcza" (8)

    Akurat Pruszcz jest 100 razy lepiej skomunikowany od łostowic, wiem bo mieszkałam na łostowicach a teraz w pruszczu, z pruszcza dojazd pociągiem do centrum gdańska 15 min (podobnie busami które jeżdża co 5 minut) a do wrzeszcza 20 minut. A z łostowic 1 autobus na godzinę i stanie godzine w korku na świętokrzyskiej/małomiejskiej - śmiechu warte. Ale jak ktos musi wozic tyłek samochodem to sam sobie jest winny, że stoi w korku do którego sam się przyczynił.

    • 17 3

    • Podobnie busami (2)

      No ja nie wiem którędy te busy jeżdżą, że 15 minut nimi jedziesz. Rano wlotowa trasa do Gdańska cała w korku tonie.

      • 2 1

      • (1)

        To poobserwuj przejazd kolejowy przy Gościnnej na Oruni około 7-mej rano. Busów z Pruszcza naliczysz całkiem sporo :)
        Ich kierowcy wiedzą, że tylko ciołki i gdańszczanie w autobusach stoją na Trakcie.

        • 1 0

        • Za to oni stoją od Olszyńskiej do Urzedu Wojewódzkiego....

          • 1 0

    • jasne...na samym trakcie św wojciecha w godzinach szczytu stoisz 15 min (wiem bo jeżdzę codziennie) więc przestań koloryzować (4)

      • 2 0

      • (3)

        Fakt z Pruszcza jest pełno wszechróżnych połączeń komunikacyjnych.. ale weź wyjedź z OSIEDLA WSCHÓD NP.. bez komentarza...

        • 1 0

        • (1)

          ino na pociąg, ino na pociąg... 20 min spacer + 12 min SKM - i tak szybciej niż samochodem

          • 1 0

          • w 20 minut da się przejść cały Pruszcz? O łał...

            • 0 0

        • podziękuj pani EWIE PAWELCZYK, NAUCZYCIELCE Z ZSO NR 1 PRZEZ KTÓRĄ DO TEJ PORY NIE MA DRUGIEGO WIADUKTU I OBWODNICY, MÓGŁ JUZ

          BYC ALE TA GŁUPIA KOBIETA Z PISU PISAŁA PROTESTY A TERAZ PIENIĄDZE Z UNII PRZEPADŁY I MIASTO BĘDZIE TO BUDOWAĆ ZA PIENIĄDZE Z KREDYTU, KTÓRY TRZEBA BĘDZIE SPŁACIĆ.

          EWA PAWELCZYK, ZAPAMIETAJCIE PRUSZCZANIE TO NAZWISKO, EWA PAWELCZYK

          • 1 0

  • to było do przewidzenia

    smutne...

    • 2 1

  • Po co wydawac na nowa trase tyle pieniędzy???

    lepiej te dziurawe drogi zlikwidowac.....

    • 2 3

  • Powinni tory pociągnąć z Chełmu wzdłuż Witosa do Świętojańskiej w Gdyni (1)

    • 5 1

    • JO, Jo .A dalej przez Hel do Baltijska a z tąd już Kaliningrad - MOskwa Pekin !

      • 0 0

  • (1)

    A ze Świętojańskiej powinien jechać trolejbus na Piwną w Gdańsku

    • 2 0

    • :)))

      Dobre :)))

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane