• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Łódzka: twardy orzech do zgryzienia

Michał Brancewicz
23 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Górny koniec ul. Łostowickiej będzie zarazem początkiem ul. Nowej Łódzkiej. Górny koniec ul. Łostowickiej będzie zarazem początkiem ul. Nowej Łódzkiej.

Trudności prawne opóźniają rozpoczęcie budowy linii tramwajowej z Chełmu i ul. Nowej Łódzkiej.



W ponad 50 proc. obie inwestycje będą przebiegały na tym samym terenie, dlatego urzędnicy robią wszystko, by linia tramwajowa i ul. Nowa Łódzka powstały w tym samym czasie i miały jednego wykonawcę. W ponad 50 proc. obie inwestycje będą przebiegały na tym samym terenie, dlatego urzędnicy robią wszystko, by linia tramwajowa i ul. Nowa Łódzka powstały w tym samym czasie i miały jednego wykonawcę.
Budowa linii tramwajowej z Chełmu i ulicy Nowej Łódzkiej to skomplikowane przedsięwzięcie. Wymaga zsynchronizowania dwóch inwestycji, z których każda jest inaczej finansowana.

- Szukamy rozwiązań prawnych, pozwalających nam wyłonić w jednym przetargu wykonawcę dla obu inwestycji, które są finansowane z różnych źródeł i mają dwóch zamawiających – mówi Romuald Nietupski, prezes spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 (GIKE).

Zastosowano więc następujący podział: Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zostanie inwestorem budowy ul. Nowej Łódzkiej, a kierowana przez Nietupskiego GIKE - linii tramwajowej. Po analizach prawnych okazało się, że GIKE nie może prowadzić obu inwestycji, bo byłoby to niezgodne z ustawą o Euro 2012. Czemu? Budowa ul. Nowej Łódzkiej nie wiąże się bezpośrednio - nawet w dokumentacji - z tą imprezą.

Takie rozwiązanie opóźnia jednak harmonogram inwestycji, który przewidywał, że już w IV kwartale 2009 roku uda się uzyskać pozwolenie na budowę. Mimo to Romuald Nietupski przekonuje, że przyszłoroczny termin rozpoczęcia prac jest wciąż aktualny.

Obie inwestycje to: budowa 1,7 km dwupasmowej jezdni w obu kierunkach oraz położenie ok. 3 km torów tramwajowych.

Nowa Łódzka zaczynać się będzie na skrzyżowaniu ul. Łostowickiej i ul. Wilanowskiej. Dwa pasy jezdni w każdym kierunku będą się ciągnąć do skrzyżowania z ul. Świętokrzyską. Nowa ulica powstanie niezależnie od istniejącej ul. Łódzkiej.

Natomiast nowa linia tramwajowa "wyrośnie" z wybudowanej niecałe 2 lata temu pętli na Chełmie, pobiegnie wzdłuż al. Witosa, by zakończyć się pętlą tuż po przecięciu ul. Świętokrzyskiej.

Na części trasy tramwaj będzie kursował bardzo blisko ul. Nowej Łódzkiej, po jej wschodniej stronie. I to właśnie spowodowało, że obie inwestycje zdecydowano się realizować wspólnie, by dwa razy nie wykonywać tych samych prac.

Jezdnia kosztować będzie 92 mln zł, z czego połowę dołoży Unia Europejska. Budowa linii tramwajowej pochłonie ok. 60 mln zł. Obie inwestycje mają być gotowe w dwa lata od rozpoczęcia prac, czyli najpóźniej w połowie 2012 roku.

Tramwaj z pętli Chełm do skrzyżowania Łódzkiej i Świętokrzyskiej i ul. Nowa Łódzka

I kw. 2010 - pozwolenie na budowę
II kw. 2010 - przetarg na budowę
2010-2011 - budowa

Koszt - ok. 150 mln zł, w tym:
tramwaj 60 mln zł
Nowa Łódzka 90 mln zł

Opinie (138) 5 zablokowanych

  • skoro nowa lodzka to kiedy bedzie nowa malomiejska, nowa swietokrzyska, nowa powstancow warszawskich...a jeszcze jedno, gdy bedzie kolejna przebudowa tych ulic to zmienia nazwe na nowsza lodzka a pozniej najnowsza lodzka??? remont ulicy a ludzie beda musieli dowody i prawa jazdy zmieniac bo zmiana ulicy w adresie.......;) i nowej slowackiego nie wspomne

    • 7 0

  • 27 mln za km?!?!?!?!?!

    To drożej niż autostrady. Ciekawe kto przytuli(ł) kilka baniek z tego?
    Odpowiedzcie sobie sami.

    • 9 0

  • Pani Adamowicz, trzeba powołać jeszcze 3 nowe spółki do budowy tej linii. Będą 3 nowe stołki dla kolesiow !!!!edzie

    Będzie trzech nowych prezesów i do końca świata będą zajmować się podziałem zadań i godzeniem tego podzialu z wymogami niektorych ustaw. Np. jedna spółka będzie budować lewą szynę, ale z górki. Po górkę tą lewą szynę edzie budować druga spółka. Chyba, żę pod górkę będzie jakiś skręt/zakręt. Wtedy taki odcinek będzie budować trzecia spółka. Adamowicz ma 1000% sukcesu w zakładaniu spółek.

    • 11 0

  • Jeden przygłup zaprojektował,inny debil zatwierdził i wio!K O M U i PO CO taka (2)

    pętla na łące?Chyba dla zajęcy?Bo ludzie mieszkają WYŻEJ i T A M potrzeba komunikacji i łączności z centrum!!!Brak słów na tę BEZMYŚLNOŚĆ,wręcz głupotę i rozrzutność!Orunia-górny taras aż się prosi o sensowne,szybkie skomunikowanie!

    • 6 0

    • Po co pętla na łące?

      a jak wyciągnąć pieniądze z tej łąki......

      • 0 0

    • Były placy aby tramwaj jechał z Chełmu przy Tesco przez Małomiejską do Uranowj przy policji.

      Widziałem te plany gdy kupowałem mieszkanie na Górnej.

      • 0 0

  • ADAMOWICZ POWINIEN POLECIEĆ TO PEWNE!!!! ZAŚ INWESTYCJA SAMA W SOBIE JEST OK!!!

    MUSIMY W GDAŃSKU BUDOWAĆ DROGI BO W PRZECIWNYM RAZIE NIE BĘDZIE JAK DOJECHAĆ DO CENTRUM ZA 5 LAT!!!

    • 3 1

  • nowa łodzka

    tak budować i to jak najpredzej. dobrze byloby tez dokonczyc armii krajowej
    tak by polaczyla sie z obwodnica. pinle trzeba zajac sie ulica swietokrzyska.no i chyba ulica jabloniowa. rozbudować wezeł szadółki na obwodnicy etc.etc.

    • 0 0

  • Ludzie!! Co wy wiecie o korkach!?...ŁÓDZ to jest naprawde zakorkowane miasto!!!

    3 godziny żeby przejechac przez centrum Łodzi a tam 6 pasów ruchu!! Przejeżdzałem w środę i szlag mnie trafiał!....W Trójmiescie tylko po dwa pasy a nawet jeden...nie ma co porównywac....

    • 0 0

  • Nie chcemy tramwaju na Chełmie... (1)

    Mam dość tych usprawnień, kiedyś wsiadałem w autobus i byłem za 10minut na dworcu. Teraz wsiadam w autobus jadę przystanek, przesiadam się w syfiasty tramwaj i jestem w centrum, gdzie przesiadam się w autobus i jestem na dworcu, zajmuje mi to 40minut. To jest nie normalne, kto te trasy wymyślał?

    • 1 0

    • Oj, biednyś. A nie możesz wsiąść w 11 zamiast w 1 tylko do Huciska? A jeśli helmut czy bomba są dla Ciebie syfiaste to może lepiej taxi?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane