• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Warszawska wymaga modernizacji. Powstaną światła na przejściu przez tory

Krzysztof Koprowski
14 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (206)
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
  • Przejście przez torowisko tramwajowej na wysokości ul. Białostockiej, gdzie pojawi się wkrótce sygnalizacja.
  • Przejście przez torowisko tramwajowe na wysokości ul. Białostockiej, gdzie pojawi się wkrótce sygnalizacja.
  • Przejście przez torowisko tramwajowe na wysokości ul. Białostockiej, gdzie pojawi się wkrótce sygnalizacja.

Trasa tramwajowa Nowa Warszawska wymaga już pierwszej modernizacji. Co najmniej 375 tys. zł pochłonie budowa sygnalizacji świetlnej na przejściu przez torowisko na wysokości ul. BiałostockiejMapka. Obecnie tramwaje muszą w tym miejscu zwalniać do 30 km/h ze względu na ograniczoną widoczność, zaś po zmianach limit zostanie podniesiony do 70 km/h.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy budowa sygnalizacji na wysokości ul. Białostockiej jest konieczna?

Przejście przez torowisko na wysokości ul. Białostockiej znajduje się mniej więcej w połowie pomiędzy przystankami Łódzka i Piotrkowska.

Jego lokalizacja jest jednak wyjątkowo niefortunna - patrząc od strony al. Havla, widoczność z prawej strony jest ograniczona przez skarpę oraz ogrodzenie, a całość usytuowana jest na łuku torowiska (w tym skarpa po wewnętrznej stronie).

W efekcie na nowej trasie, gdzie ustanowiono dla tramwajów prędkość maksymalną 70 km/h, w obrębie przejścia obowiązuje ograniczenie do 30 km/h.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


  • Sygnalizacja powstanie w obrębie przejścia na wysokości ul. Białostockiej.
  • Projekt docelowej organizacji ruchu z maja 2018 r. bez uwzględnienia sygnalizacji świetlnej na przejściu.

Celem jest podniesienie prędkości na szlaku tramwajowym



Co więcej - wbrew pierwotnym założeniom organizacji ruchu - na przejściu nie jest dopuszczony ruch rowerów, zaś od strony ul. Warszawskiej tuż przed otwarciem wstawiono barierki, które teoretycznie mają wymusić na pieszym większą ostrożność.

W praktyce są jednak wyłącznie prawnym zabiegiem pokazującym, że podjęto kroki na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu.

- Ze względu na warunki zawarte w aktualizacji docelowej organizacji ruchu zmianie uległa docelowa prędkość, z jaką poruszać się mają tramwaje na trasie Nowa Warszawska. Prędkość ta została podniesiona z 50 do 70 km/h. Aby zwiększyć bezpieczeństwo, na tym przejściu zaistniała konieczność budowy sygnalizacji - tłumaczy Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, koordynującej budowę trasy Nowa Warszawska z ramienia miasta.
Ograniczona widoczność wymusiła wprowadzenie limitu prędkości 30 km/h, podczas gdy na pozostałych odcinkach obowiązuje prędkość do 70 km/h. Ograniczona widoczność wymusiła wprowadzenie limitu prędkości 30 km/h, podczas gdy na pozostałych odcinkach obowiązuje prędkość do 70 km/h.

Nie będzie walki o odszkodowanie od projektanta trasy



Kierując się takim uzasadnieniem dla budowy sygnalizacji, miasto nie zamierza dochodzić odszkodowania czy rekompensaty środków od projektantów trasy tramwajowej.

Projekt Nowej Warszawskiej w 2018 r. został przygotowany przez nieistniejące już Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska za kwotę ok. 1,1 mln zł.

Wykonawcą robót, działającym w oparciu o dokumentację autorstwa BPBK, wyłonionym w przetargu, zostało konsorcjum przedsiębiorstw: Firma Budowlano-Drogowa MTM z Gdyni (lider) oraz Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe Rajbud z Szymbarka na Kaszubach (partner) z ofertą na kwotę ok. 59,8 mln zł.

W ubiegłym roku, gdy budowa trasy tramwajowej była zaawansowana, powstał projekt budowy sygnalizacji świetlnej na przedmiotowym przejściu. Tym razem zadanie powierzono firmie Highway z Gdańska.

Barierki ustawione przed przejściem po stronie ul. Warszawskiej Barierki ustawione przed przejściem po stronie ul. Warszawskiej

Najtańsza oferta na budowę sygnalizacji na kwotę 375 tys. zł



Na przejściu ustawione zostaną sygnalizatory załączające sygnał czerwony dla pieszych w momencie przejazdu tramwajów. Przewidziano także montaż sygnalizacji akustycznej dla osób niewidomych i niedowidzących.

W przetargu na wykonanie robót budowlanych wpłynęły dwie oferty:
  1. Eldro Budowa z Żukowa na kwotę ok. 375 tys. zł
  2. Idea B3 z Gdańska na kwotę ok. 428 tys. zł

Obecnie trwa analiza złożonych ofert pod kątem formalno-prawnym. Obie oferty mieszczą się jednak w budżecie zarezerwowanym na ten cel w wysokości ok. 499 tys. zł.

Niezbędna rozbiórka fragmentów chodnika



- Budowa sygnalizacji nie będzie wiązała się z naruszeniem infrastruktury tramwajowej. Zaistnieje jednak konieczność rozebrania kilku płytek chodnikowych. Dążymy do takiego rozwiązania, by budowa sygnalizacji nie wpłynęła na ruch tramwajowy. Zgodnie z założeniami prace na torze będą prowadzone w nocy i nie będą wpływały na ruch tramwajowy - zapowiada Niezgoda.
Na wykonanie robót przewidziano 9 tygodni od momentu podpisania umowy z wykonawcą.


Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (206) 5 zablokowanych

  • Dlaczego 2, 4 nie dojeżdża teraz na pętlę Świętokrzyska? (1)

    Dlaczego 2, 4 nie dojeżdża teraz na pętlę Świętokrzyska? Jak dojechać teraz bezpośrednio bez przesiadek z Pętla Świętokrzyska w okolice ETC ?

    • 1 1

    • Odpowiadam:

      Samochodem

      • 1 0

  • Zjefajnie. Jako fundator tego projektu domagam sie (2)

    by rozliczono osoby odpowiedzialne za te problemy:
    1. Przejscie przez osiedle domkow gdzie jest zamknieta furtka- tu od miesiąca "ktos wypracowuje rozwiazanie"
    2. Budowa sygnalizacji za 0,5mln zł

    Czekamy na nastepne kwiatki

    • 3 0

    • Proszę pisać na adres drmg@gdansk.gda.pl

      • 0 0

    • no masz jeszcze skrzyzowanie sie DDR i lini tramwajowej w srodku, pomimo ze ida w tym samym kierunku. Ci ludzie sa nie spelna rozumu....

      • 1 0

  • Po co są urzędnicy, skoro nadzór nie działa?

    Jak ktoś robi łazienkę a później kuje bruzdy pod wodę to jest niegospodarny (ale za swoje). Urzędnik ma być gospodarny bo "niegospodarność" w zarządzaniu publicznymi środkami to przestępstwo. To jest ewidentna niegospodarność.

    • 1 0

  • Kto to projektował?

    I oczywiście nie dało się tego wcześniej przewidzieć???

    • 4 0

  • Czemu wy kuźwa zawsze oszczędzacie i zaniżacie wartość inwestycji w przetargach kosztem bezpieczeństwa i jakości wykonania

    • 2 0

  • (1)

    Jestem za tym żeby zamontować tam szlabany . Jak za tanio to wykopać tunel lub zbudować przejście nad torowiskiem. Będzie bezpiecznie i niekolizijnie .
    Wszystko dla bezpieczeństwo.
    Tak nam dopomóżcie radni z Gdańska.

    • 3 0

    • Należy niezwłocznie zdelegalizować przekraczanie torów w tym miejscu

      • 0 0

  • Wydatki miasta na budowę torowiska Nowa Warszawska oszacowaliśmy jako zawyżone o około 40% (1)

    • 4 0

    • Chyba IDZD

      • 0 0

  • Kolejny przykład "genialności" rządzących Gdańskiem. Jeszcze dobrze nie oddane do użytku, a już konieczny remont.

    • 3 0

  • Pokaż mi drogę w Gdańsku

    która nie wymaga modernizacji za wyjątkiem "starej Słowackiego"?

    • 3 0

  • Nowa Warszawska wymaga modernizacji

    taki jest tytuł linku do tego artykułu i jest on bardzo mylący (czyżby clickbait?), gdyż niektórzy mogą odebrać to sformułowanie, że niedawno otwarta z wielką pompą ulica ma już np. bardzo mocno rozjeżdżony asfalt przez ciężarówki i nie nadaje się do dalszej jazdy. W związku z tym wykonawca powinien natychmiast zareagować i w ramach gwarancji naprawić usterki. Tymczasem tu chodzi tylko o przeoczenie sygnalizacji świetlnej na jednym z przejść do osiedla mieszkaniowego przez projektantów linii tramwajowej.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane