- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (167 opinii)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (96 opinii)
- 3 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (262 opinie)
- 4 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (456 opinii)
- 5 Czemu śmieci rozsypano obok śmieciarki? (8 opinii)
- 6 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (90 opinii)
Nowe autobusy nie tak wydajne jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy
Nie 400 km jak zapowiadano, a 200-300 km mogą pokonywać na jednym ładowaniu nowe autobusy elektryczne, które od trzech tygodni wożą pasażerów po ulicach Gdańska. O specyfice jazdy nowymi autobusami opowiedział nam jeden z kierowców. - Pojazd jest ciężki jak czołg. Ma sporo bajerów, ale w warunkach liniowych sprawdza się umiarkowanie - mówi. Spółka GAiT uspokaja: - Minęły dopiero trzy tygodnie. Dopiero wdrażamy się w ich obsługę.
Dodatkowo w zajezdni przy al. Hallera powstało 18 stoisk do ładowania. Ich paliwem jest energia elektryczna. Jak zapowiadały władze Gdańska - już podczas podpisania umowy z firmą MAN - na jednym ładowaniu każdy z nich powinien pokonać dystans 400 km.
W praktyce okazało się jednak, że jest on nawet o połowę mniejszy.
- To jak znikają z ulic rozładowane elektryki można w łatwy sposób sprawdzić na stronie cristalbus. W ich miejsce wypuszczane są autobusy spalinowe. Aby ukryć "podmianki" strona nagle się resetuje i dane znikają - opowiada nam jeden z kierowców.
Nie da się przejechać 400 km w warunkach miejskich
Jego zdaniem problem z zasięgiem autobusów elektrycznych pojawił się już podczas testów. Mimo szkoleń, kierowcy nie byli w stanie pokonać takimi pojazdami 400 km.
- Tu są morenowe wzgórza, linie są przeciążone, nie ma takiej siły, by autobusy były w stanie pokonywać na jednym ładowaniu takie dystanse. O tym, że temat jest delikatny przekonał się jeden z kierowców, gdy nie zorientował się w porę o niskim stanie baterii. Zamiast na przystanku końcowym musiał podmienić autobus na trasie, razem z pasażerami. Potem tłumaczył się z tego w specjalnym raporcie przed kierownikiem.
Nowe elektryczne Many w Gdańsku więcej stoją niż jeżdżą (105 opinii)
Taki oto ich ekologiczny, wysoki (ironia) zasięg km, że nie mogą przejechać całego dnia haha Zobacz więcej
Taki oto ich ekologiczny, wysoki (ironia) zasięg km, że nie mogą przejechać całego dnia haha Zobacz więcej
Jak mówi nasz rozmówca, prawdopodobnie autobusy z napędem elektrycznym będą wkrótce jeździć tylko na tzw. dodatkach, czyli będą obsługiwały kursy wyłącznie w porannym i popołudniowym szczycie.
Rozkłady jazdy na żywo
Nowe autobusy od spalinowych różnią się nie tylko bardziej ekologicznym napędem, ale też specyfiką prowadzenia.
- Sam pojazd jest ciężki jak czołg. Czuć to podczas jazdy. Dociążają go szczególnie baterie na dachu, które ważą w zależności od długości autobusu od 6 do 8 ton. Przez to pojazd w trakcie jazdy delikatnie kołysze się na boki. Autobusy z racji większej masy są wyposażone w inne, dodatkowo wzmacniane - a przez to droższe - opony. Niestety, już pierwsze dwa-trzy tygodnie pokazały, że choć autobusy sprawiają pierwsze dobre wrażenie np. bogatym wyposażeniem typu czujnik deszczu wycieraczek czy czytanie znaków drogowych, to w warunkach liniowych sprawdzają się umiarkowanie. Ot droga zabawka - podsumowuje nasz rozmówca.
Zobacz jak wyglądają nowe autobusy
GAiT: Dopiero się wdrażamy
O ocenę wydajności nowych autobusów poprosiliśmy spółkę GAiT.
Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy miejskiego przewoźnika, tłumaczy, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km to "zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". A o takie w dużych miastach, takich jak Gdańsk, jest trudno.
- Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni - to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych - tłumaczy Dobrowolska.
Jak dodaje, obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale 200-300 km.
- A długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio ok. 250 km, tym samym nowe pojazdy są w stanie realizować, zarówno tak zwane dodatki, czyli przejazdy realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego, jak zadania całodzienne - mówi. - Zjazdy techniczne związane są z trwającą konfiguracją systemu zasilania pojazdów. Za nami dopiero pierwsze trzy tygodnie użytkowania nowych pojazdów elektrycznych. To czas, w którym w praktyce wdrażamy się w ich obsługę, w tym także m.in. w zakresie ekonomicznej jazdy i systemu zasilania pojazdów. Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystanie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych.
Miejsca
Opinie (783) ponad 20 zablokowanych
-
2023-11-06 14:04
WODÓR (1)
Jak już mamy przepłacać to inwestujmy w wodór, a nie elektryki. To prawdziwa technologia przyszłości. Elektryki to czasowy trend.
- 7 1
-
2023-11-06 15:31
a do czego ten wodór?
może wodór jest spalany w pojazdach nim zasilanych? :D Poczytaj trochę na czym to polega.
- 0 2
-
2023-11-06 14:06
A jezdnię?
Ciężkie jak czołgi zniszczą szybko nasze i tak kiepskie jezdnie. I kto je potem naprawi?
- 9 0
-
2023-11-06 14:07
Diesel musi kopcić (1)
kolejny przykład tego, że na prąd to mogą być urządzenia gospodarstwa domowego i elektronarzędzia. Niektóre sporadycznie mogą być zasilane bateriami. Wykorzystanie autobusów elektryczny poza (tylko teoretycznie) zerową emisją spalin nie ma żadnego racjonalnego uzasadnienia. Zwłaszcza ekonomicznego.
- 5 1
-
2023-11-06 15:32
Ale tu nie chodzi o ekonomię, tylko o brak emisji spalin w mieście. To i tylko to.
- 0 2
-
2023-11-06 14:08
Kupili szajs, wydali kupę szmalu, a teraz winni są jak zwykle kierowcy.
Cały ten ZTM i przy okazji GZDiZ do zwolnienia! Nie wspominając o UM Gdańsk.
- 10 1
-
2023-11-06 14:18
Nikt nie pomyślał przed zakupem, żeby potestować je najpierw w warunkach miejskich ? (1)
Śmierdzi kolejnym polskim szwindlem. Kasa wyrzucona w błoto.
- 10 1
-
2023-11-06 14:41
gdańskim Misiu, gdańskim
- 3 1
-
2023-11-06 14:31
(3)
W Gdyni autobusy elektryczne jeżdżą dłużej. Czy Redakcja może uzyskać i podać informacje nt. ich dotychczasowej eksploatacji ? Pozdrawiam
- 3 0
-
2023-11-06 14:33
(1)
W Gdyni ładują na pętlach w ciągu dnia. A w Gdańsku prezes Wiatr chciał być do przodu i jak każdy jego pomysł klapa.
- 1 0
-
2023-11-07 10:39
Slogan
Przeminęło z wiatrem.
- 0 0
-
2023-11-12 12:45
"redakcja" nie może
ma pisać negatywnie, wiosną wybory samorządowe
- 0 0
-
2023-11-06 14:32
Jak zwykle...
...d**ilnych decyzji ciąg dalszy. Czy na obecnym etapie wiedzy, że elektryczny napęd to pomyłka, władze aż tak daleko mają do łba, czy to tylko rynek zbytu tego niemieckiego złomu?
- 7 1
-
2023-11-06 14:42
Ile jeszcze będą trzymać tego Wiatra? Wymyślił sprzątanie i nadal syf, a jego namiot odleciał przy pierwszym wietrze. Teraz ładowanie elektryków tylko na bazie i porażka po paru dniach. Za co mu płacimy?
- 5 1
-
2023-11-06 14:44
Miś... i tyle
A im ten miś jest droższy tym ....
- 7 1
-
2023-11-06 14:53
Będzie drożej elektrycznie
Bilety zaraz podrożeją przez ta nagonkę ekoterrorystów wielbicieli prądu z węgla przechowywanego w baterii
- 7 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.