- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (444 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (151 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (176 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Szybko odzyskali skradzione auto (17 opinii)
Nowe połączenie między Moreną a Zaspą. Taka będzie Nowa Abrahama?
Nieco ponad 2 mln zł pochłonie przygotowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla korytarza trasy Nowa Abrahama. Trasa tramwajowa wraz z drogą ma połączyć Zaspę z Brętowem. Wykonawca studium wskaże możliwe warianty drogi i układu tramwajowego, które będą podstawą do dalszych prac projektowych.
O ogłoszonym przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska przetargu na STEŚ dla trasy Nowa Abrahama pisaliśmy szczegółowo w lipcu 2022 r.
W postępowaniu ostatecznie wpłynęły oferty od czterech pracowni projektowych:
- Progreg z Krakowa na kwotę 2 460 000 zł
- Highway z Gdańska na kwotę 2 952 000 zł
- Europrojekt Gdańsk z Gdańska na kwotę 2 400 000 zł
- Schuessler-Plan Inżynierzy z Warszawy na kwotę 2 034 420 zł
Dwa lata na przygotowanie całego opracowania STEŚ
Urzędnicy poinformowali w piątek o podpisaniu umowy z ostatnim z oferentów, który teraz będzie miał dwa lata na przygotowanie dokumentacji z analizami następujących rozwiązań transportowych:
W zakresie układu drogowego odcinków:
- Trasa Słowackiego - Wita Stwosza (odcinek 1)
- Wita Stwosza - Grunwaldzka (odcinek 2)
- Grunwaldzka - Rzeczypospolitej poza śladem ul. Hynka (odcinek 3a)
- Grunwaldzka - Rzeczypospolitej w śladzie ul. Hynka (odcinek 3b)
W zakresie układu tramwajowego odcinków:
- Brętowo - Wita Stwosza (odcinek 1)
- Wita Stwosza - Grunwaldzka (odcinek 2)
- Grunwaldzka - Rzeczypospolitej w śladzie ul. Hynka (odcinek 3)
- Wita Stwosza (odcinek 4)
- Bażyńskiego (odcinek 5)
- Kołobrzeska (odcinek 6)
- Grunwaldzka między Kołobrzeską a Abrahama (odcinek 7)
- Grunwaldzka między Wojska Polskiego a Abrahama (odcinek 8)
Trasa ujęta od lat w dokumentach planistycznych
Ponadto gotowe opracowanie STEŚ zawierać będzie:
- analizy ruchu,
- wstępne ustalenie wariantów przekroju, układu drogi i jej powiązań z siecią dróg publicznych,
- określenie korytarzy trasy tramwajowej wraz z węzłami drogowymi,
- określenie klasy i parametrów drogi,
- określenie uwarunkowań środowiskowych.
Należy nadmienić, że trasa Nowa Abrahama od lat ujęta jest we wszystkich dokumentach planistycznych jako:
- trasa tramwajowa pomiędzy przystankiem PKM Gd. Brętowo
a pętlą tramwajową Zaspa
przez pętlę Strzyża PKM
- wzdłuż torów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej lub jako rozwiązanie z tramwajem dwusystemowych,
- układ drogowy pomiędzy Trasą Słowackiego na wysokości przystanku PKM Gd. Niedźwiednik
a al. Rzeczypospolitej
w rejonie pętli Zaspa.
![[2014 r.] Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1323/150x100/1323559__c_0_60_748_540__kr.webp)
STEŚ rozstrzygnie o ostatecznym przebiegu trasy
W ramach STEŚ dopuszcza się jednak inne rozwiązania przestrzenne zgodnie z ww. wariantami. Jest to szczególnie ważne w kontekście bardzo kosztownej (i znacznie obciążającej środowisko) realizacji trasy na tzw. odcinku leśnym, a także w zakresie wskazania najkorzystniejszego ruchowo łącznika trasy tramwajowej Chłopska/Rzeczypospolitej - Wita Stwosza (w tym ujęcia w analizie wariantu przez ulice Bażyńskiego
- Oczekujemy, że biuro projektowe przedstawi tzw. analizę korytarzową, która będzie stanowić główny dokument projektowy, kompleksowo przedstawiający nowe, drogowe zamierzenie inwestycyjne z uwzględnieniem regionalnych i lokalnych uwarunkowań geograficznych, przyrodniczych i społecznych. Dokument wskaże także możliwości etapowania inwestycji - dodaje Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
Prace budowlane najwcześniej za kilka-kilkanaście lat
Po wyborze najkorzystniejszego wariantu możliwe będzie ogłoszenie przetargu na projektanta szczegółowych rozwiązań infrastrukturalnych oraz docelowo wykonawcę robót budowlanych - o ile uda się wygospodarować za kilka-kilkanaście lat środki finansowe niezbędne do realizacji tego przedsięwzięcia.
![Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3315/150x100/3315908__c_116_14_905_653__kr.webp)
![Komunikacja w Trójmieście](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/2765/405x405/2765524__kr.webp)
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (143) 6 zablokowanych
-
2022-12-12 12:17
Opinia wyróżniona
Wiele rzeczy można było zrobić taniej i szybciej.
Od PKM Strzyża wzdłuż torów powinna być zbudowana piesza droga ze schodami przy CH Oliva. Znacznie by to skróciło dojście w tę część miasta od PKM-ki.
- 55 12
-
2022-12-12 11:08
Czy ktoś tu upadł na głowę? Jaki jest sens tramwaju Brętowo-Wita Stwosza, trasą idealnie tuż obok PKM? (7)
- 29 26
-
2022-12-12 12:42
ale tramwaj, a pkm to zupelnie co innego. ludzie z "moreny" będą mieli możliwość dojazdu bez żadnych kombinacji (2)
czy gniciu w autobusach. pkm ma inne zadania. zreszta pkm i czestotliwość
- 17 3
-
2022-12-12 13:19
Opinia wyróżniona
Nie tyko z Moreny, wszyscy podróżujący z pętli na Jabłoniowej, a nawet z Havla. (1)
Bezpośrednie połączenie południa Gdańska z Wrzeszcze i z Oliwą może bardzo ograniczyć korki. Teraz trzeba się przesiadać przynajmniej raz (w Brętowie na PKM) albo i dwa razy (w Brętowie na PKM, a później na tramwej/SKM do Oliwy). Ta przesiadka na PKM w Brętowie jest dla wielu ludzi po prostu bez sensu, powinni zbudować połączenie tramwajowe do Wita Stwosza.
- 33 2
-
2022-12-12 19:23
Przecież już masz bezpośrednie połączenie południa z Wrzeszczem. Po za tym jest projektowana PKM i nią dojedziesz do Oliwy
- 0 3
-
2022-12-12 11:12
Może taki jak Nowej Politechnicznej
Aby od ponad dekady zatrudniać do tego armię urzędników, wydać pieniądze na ciężkie do policzenia przetargi i nic nie zrobić? Wiadomo, kto zarabia. Tramwaj na nowej Warszawskiej zaczął być budowany po piątym przetargu na prace budowlane, wcześniej jeszcze były inne. By żyło się lepiej, hej.
- 10 9
-
2022-12-12 11:10
(2)
bo to ostatni przystanek PKM przed skrętem w stronę wrzeszcza, tam mógłbys się przesiąść z PKM na tramwaj, który w 2-3 przystanki by przerzucił ciebie do pętli zaspa.
- 18 4
-
2022-12-12 13:58
lub do Oliwy (1)
- 4 3
-
2022-12-12 19:55
Do Oliwy można się przesiąść na Strzyży.
Poza tym można zamiast tramwaju wzdłuż odcinka Strzyża - Brętowo, wystarczy zbudować tramwaj ze Strzyży bezpośrednio na Zaspę i zwiększyć częstotliwość kursowania PKM na tym odcinku. Warto rozważyć też zmianę układu torów i utworzyć na wysokości SKM Gdańsk - Zaspa przystanek dla PKM. Ważne też żeby można było na jednym bilecie jechać tramwajem i PKM.
- 0 2
Wszystkie opinie
-
2022-12-12 11:03
To jest potrzebna i ważna inwestycja. Będzie szybciej jak Rząd PiS sypnie groszem w co szczerze wątpię bo Skarb jest pusty :))) (15)
- 14 20
-
2022-12-12 11:06
(2)
Rząd nie jest od budowy sieci tramwajowej. Patologią jest już finansowanie budowy metra z budżetu centralnego.
- 9 11
-
2022-12-12 13:24
A budżet centralny to czyje pieniądze? Obajtka? (1)
- 4 3
-
2022-12-12 13:34
Moradzieckiego żony, bo on ma tylko kawalerkę XD
- 3 0
-
2022-12-12 11:06
A skąd rząd PiS ma te pieniądze którymi sypie, jak nie z zabranych wcześniej samorządom? (11)
- 12 3
-
2022-12-12 11:10
(10)
Jakie pieniądze rząd zabrał samorządom? Samorządy mają mniejsze wpływy, ponieważ zmniejszono składki PIT, z którego to środki otrzymują samorządy. Czy zmniejszenie obciążenia obywateli to okradanie? Ciekawa wykładnia.
- 3 12
-
2022-12-12 11:25
Widzę że w PiS nowa elyta to sami ynteligenci - czyli jak obniżą podatki do zera ( obciążenie obywateli) to hajs się znajdzie? (3)
- 9 4
-
2022-12-12 12:17
Czego nie rozumiesz? (2)
Im mniejsze wpływy z podatków, tym więcej pieniędzy w budżecie. Matematyka według pisowców. Gdyby były zdrowe podatki, to rząd by chyba musiał pieniądze tym biednym Niemcom rozdawać, bo nie miałby co z nimi robić.
- 8 2
-
2022-12-12 12:26
Tak - w propagandzie PiS prześcignął już Sowiecką Rosję :))) (1)
- 7 3
-
2022-12-12 12:27
Ruscy propagandziści to mogą do PiS na szkolenie przyjść.
- 7 3
-
2022-12-12 11:26
Wracaj na Nowogrodzką, bo już nikt waszych bajek nie kupuje. (5)
Może o składkach ZUS nam coś opowiesz, czy Ministerstwo Propagandy nie pozwala?
- 10 3
-
2022-12-12 12:39
"pieniadze w zus to nie pieniedze Polakow" (4)
jak powiedzial w TV donek - nagranie w sieci
- 2 8
-
2022-12-12 12:59
A co powiedział PiS biorąc sobie 15% "znaleźnego" i robiąc podobnie? (3)
Że to pieniądze Polaków?
- 8 3
-
2022-12-12 18:02
Tyle tylko, ze pis nie zabral z ofe (2)
Ani złotówki, ale tego w TVN już nie powiedzieli, a Ty jesteś za głupi żeby to sprawdzić
- 0 4
-
2022-12-12 19:16
a w zwiazku z duza inflacja Pis waloryzuje OFE ???
- 3 0
-
2022-12-12 21:46
No popacz, Tusk też nie zabrał.
Pieniądze zostały przesunięte do ZUS i właśnie teraz PiS sobie rości 15% znaleźnego żeby je wrócić. Tego w TVP dezInfo nie powiedzieli?
- 0 0
-
2022-12-12 11:07
(1)
Super, kolejna ulica, na której postoję w korku. Ale to dobrze, bo zawsze bedzie jakiś powiew świeżosci :)
- 8 19
-
2022-12-12 13:17
Ta droga to najważniejsza inwestycja w mieście
- 2 6
-
2022-12-12 11:08
Czy ktoś tu upadł na głowę? Jaki jest sens tramwaju Brętowo-Wita Stwosza, trasą idealnie tuż obok PKM? (7)
- 29 26
-
2022-12-12 11:10
(2)
bo to ostatni przystanek PKM przed skrętem w stronę wrzeszcza, tam mógłbys się przesiąść z PKM na tramwaj, który w 2-3 przystanki by przerzucił ciebie do pętli zaspa.
- 18 4
-
2022-12-12 13:58
lub do Oliwy (1)
- 4 3
-
2022-12-12 19:55
Do Oliwy można się przesiąść na Strzyży.
Poza tym można zamiast tramwaju wzdłuż odcinka Strzyża - Brętowo, wystarczy zbudować tramwaj ze Strzyży bezpośrednio na Zaspę i zwiększyć częstotliwość kursowania PKM na tym odcinku. Warto rozważyć też zmianę układu torów i utworzyć na wysokości SKM Gdańsk - Zaspa przystanek dla PKM. Ważne też żeby można było na jednym bilecie jechać tramwajem i PKM.
- 0 2
-
2022-12-12 11:12
Może taki jak Nowej Politechnicznej
Aby od ponad dekady zatrudniać do tego armię urzędników, wydać pieniądze na ciężkie do policzenia przetargi i nic nie zrobić? Wiadomo, kto zarabia. Tramwaj na nowej Warszawskiej zaczął być budowany po piątym przetargu na prace budowlane, wcześniej jeszcze były inne. By żyło się lepiej, hej.
- 10 9
-
2022-12-12 12:42
ale tramwaj, a pkm to zupelnie co innego. ludzie z "moreny" będą mieli możliwość dojazdu bez żadnych kombinacji (2)
czy gniciu w autobusach. pkm ma inne zadania. zreszta pkm i czestotliwość
- 17 3
-
2022-12-12 13:19
Opinia wyróżniona
Nie tyko z Moreny, wszyscy podróżujący z pętli na Jabłoniowej, a nawet z Havla. (1)
Bezpośrednie połączenie południa Gdańska z Wrzeszcze i z Oliwą może bardzo ograniczyć korki. Teraz trzeba się przesiadać przynajmniej raz (w Brętowie na PKM) albo i dwa razy (w Brętowie na PKM, a później na tramwej/SKM do Oliwy). Ta przesiadka na PKM w Brętowie jest dla wielu ludzi po prostu bez sensu, powinni zbudować połączenie tramwajowe do Wita Stwosza.
- 33 2
-
2022-12-12 19:23
Przecież już masz bezpośrednie połączenie południa z Wrzeszczem. Po za tym jest projektowana PKM i nią dojedziesz do Oliwy
- 0 3
-
2022-12-12 11:09
(6)
Ja proponuje dorzucic wiecej pociagow na trasie pkm. wyremontowac istniejace juz drogi. usunac te progi ktore niszcza auta.
- 31 13
-
2022-12-12 12:18
Jak to więcej pociągów na PKM? (3)
Przecież kiedy ta inwestycja powstawała, to Kacper Płażyński krzyczał, że PKM będzie powietrze wozić i to pieniądze wyrzucone w błoto. Nawet chciał komisję powoływać.
- 9 1
-
2022-12-12 13:10
(1)
No to Płażyński się przestrzelił ze słowami bo póki co jeżdżą one przepełnione.
- 7 0
-
2022-12-12 13:12
Przecież kacperek kwiczał dla samego kwiczenia.
- 7 2
-
2022-12-12 14:36
Największym przeciwnikiem PKM był nieżyjący prezydent - forsował on nawet tramwaj "dalekobieżny" :)
Inwestycja powstała dzięki marszałkom: Kozłowskiemu, a potem Strukowi.
- 1 4
-
2022-12-12 13:33
progi niszczą może auta niektórych "miszczów kierownicy", którym się wydaje, że jeżdżą szybko ale bezpiecznie
tacy miszczowie odpowiadają za brak poczucia bezpieczeństwa i zdarzenia w ruchu drogowym wszystkich pozostałych uczestników ruchu
- 5 0
-
2022-12-12 14:35
Takie pomysły nie nadają się na "projekt" za 2 miliony - daj ludziom (wybranym) żyć.
Miasto lubi by było drogo i skomplikowanie.
- 0 3
-
2022-12-12 11:10
Najpierw wybudujcie Nową Politechniczną. (2)
Adamowicz obiecywał ukończenie na lata 2012-2014.
- 12 19
-
2022-12-12 12:16
na pewno nie w wariancie Wileńska - BGW (1)
i z wprowadzaniem tego tramwaju w zakorkowane Piecki...
- 3 9
-
2022-12-12 13:34
Oczywiście. Powinna iść po rezerwie terenowej przy sądzie
Carrefourze, potem Sobieskiego. Ale co zrobić, jak ktoś obiecał te działki deweloperom. Przecież są rzeczy ważne i ważniejsze.
- 4 3
-
2022-12-12 11:11
mam lepszy pomysł (10)
Budowa drogi jest kompletnie bez sensu. Uważam, że powinien być tylko tramwaj, chodnik i szeroka ścieżka rowerowa na odcinku Strzyża-Zaspa. Natomiast od Brętowa do Strzyży tramwaj plus ścieżka rowerowa i miasto w jakimś stopniu odkorkowane.
- 48 51
-
2022-12-12 11:32
(1)
szczególnie w takie dni jak teraz - jakoś rowerzystów nie widać specjalnie na drogach
- 11 11
-
2022-12-12 15:27
nie widac zimą ale wiosna/lato/jesiań pełno rowerzystów.
i będzie ich wiecej. bo szybkość poruszania sie rowerami jest zbliżona do predkosci przemieszczania sie samochodem, a korkuje sie coraz bardzoej i kiedyś to stanie. Kup dobry rower teraz bo latem bedzie 2x droższy . Jak na niego wsiadziesz poczujesz że zdrowei wraca i czasu nie marnujesz w korkach.
- 2 3
-
2022-12-12 11:35
Masz rację. (7)
Już niebawem wejdzie ustawa o opłatach za wjazd i posiadanie auta w mieście. Korki znikną automatycznie, a wzrośnie popularność komunikacji zbiorowej i rowerów.
- 7 6
-
2022-12-12 11:45
(2)
Raczej wzrośnie popularność terenów pod miastem i spadnie popularność centrum miasta, robiąc z niego obszar tylko i wyłącznie dla turystów
- 3 14
-
2022-12-12 12:20
No i super.
- 8 2
-
2022-12-12 13:35
to dlaczego najwyższe ceny osiągają nieruchomości położone przy stacjach SKM?
jak się wprowadzi opłaty kongestyjne za przyjeżdżanie samochodem do miasta, to atrakcyjność mieszkania "pod miastem" istotnie spadnie.
- 4 0
-
2022-12-12 13:34
Komunikacja drogowa:)))) dobry żart, sam sobie jeździj:)) wieczne awarie, spóźnienia
- 2 2
-
2022-12-12 15:24
niebawem ? opowieści.
- 0 3
-
2022-12-12 20:09
Skąd bierze się kasę? (1)
Z kieszeni kierowców. Jak ludzie przestaną jeździć samochodami to będzie mniej kasy w budżecie. Większa część z nas i tak nie zrezygnuje z jeżdżenia autem. Przyznam się, że czasem chętnie korzystam z komunikacji.
- 0 2
-
2022-12-12 21:48
Wszelkie opłaty wynikające z faktu posiadania auta trafiają do budżetu centralnego.
- 1 0
-
2022-12-12 11:13
Zaorają RODosy. (4)
- 26 10
-
2022-12-12 11:23
i dobrze!
- 25 11
-
2022-12-12 11:27
W końcu.
- 22 11
-
2022-12-12 13:44
A z drugiej strony do wyburzenia salon imexu? Abrahama wylatuje centralnie na salon z płytkami.
- 4 1
-
2022-12-12 13:59
i dobrze
działki powinny być gdzieś na obrzeżach miasta, gdzie nie ma ruchu aut
- 10 4
-
2022-12-12 11:14
To by było piękne (3)
Ola! Ola! To się nie da
- 9 16
-
2022-12-12 11:33
mało powiedziane (2)
dla mieszkancow tej czesci zaspy "nowa abrahama" to w koncu dostep do przystanku pkm i tunel pod skm (wygodniejsze dojscie do alchemii/obc piechotą) + krok do likwidacji postradzieckich daczy (czyt. ROD) z centrum miasta.
Taki sam tunel powinien powstac w oliwie na wysokosci bimetu.
Na pasie SKM powinny być zdjęte wszelkie ograniczenia odnoscie wysokosci zabudowy (poza strefą historyczną), jako że jest to najlepiej skomunikowany obszar w mieście.
Marzenia :)- 13 7
-
2022-12-12 13:36
tunele dla pieszych i rowerzystów OK (1)
tunel dla samochodów niekoniecznie
- 2 3
-
2022-12-12 16:59
samochodami jezdzą ludzie, przedewszystkim ci pracujacy
tunel powinien byc dla ludzi
- 2 2
-
2022-12-12 11:16
Bardzo dobry pomysł.
Nadmienię tylko, że trasę można pociągnać dalej przez granicę Zaspy/Przymorza do Brzeźna.
- 54 10
-
2022-12-12 11:19
Te działki w środku miasta to skandal (20)
Mieszkania przy obwodnicy a w środku miasta ktoś sobie marchewkę hoduje. Chore.
- 113 54
-
2022-12-12 11:28
Co robi? (3)
Przecież tam ludzie mieszkają, a nie marchewkę hodują.
- 23 16
-
2022-12-12 11:33
A Sopocie to nawet na booking.com działeczki wystawiają..
- 27 6
-
2022-12-12 13:21
I to jest patologia, ogródki działkowe to nie jest miejsce do mieszkania. (1)
- 12 4
-
2022-12-12 15:40
Idź to powtórz tym co tam mieszkają, to cię żywcem zjedzą.
- 4 2
-
2022-12-12 12:07
(7)
Zobacz Londyn, zobacz Paryż. Tam też są działki w środku miasta. To też są zielone płuca miast. Poza tym dla wielu osób teren rekreacji. Też bym chciał mieć taką działkę. Teraz w wielkich miastach zagospodarowuje się zielenią każdy skrawek ziemi.
- 17 17
-
2022-12-12 12:21
Widziałem i Londyn i Paryż i nigdzie nie stwierdziłem występowania RODOs. (6)
Ogólnodostępne parki to tak, ale nie zamknięte getta na których ludzie mieszkają w "domkach letniskowych".
- 19 10
-
2022-12-12 12:30
ale pod moskwą i leningradem są :D (1)
czy jak to sie teraz nazywa
- 4 7
-
2022-12-12 13:00
O to idź pytaj Antona Maciarenko i jego zwierzchnika z Żuliborza.
- 8 2
-
2022-12-12 13:35
Twoje osiedle to getto, wszędzie płoty, szlabany:(
- 6 1
-
2022-12-12 14:48
(2)
Niestety, za dobrze jednak nie poznałeś tych miast. Działek jest dużo. Polecam zresztą program w TV "Garden's Word".
- 2 5
-
2022-12-12 15:40
Porównujesz przydomowe ogródki do tej patologii ROD? (1)
- 5 6
-
2022-12-12 19:39
Czemu wszystkich działkowców nazywacie patologią? Nie na wszystkich ROD-ach mieszkają ludzie, ale wam wygodniej od razu wszystkich wrzucić do jednego worka:(
- 4 1
-
2022-12-12 12:25
Serio? (4)
a może to tlen dla mieszkających w betonozie? ale to myślenie nie wpisuje się w ramy wytresowanych przez system ludzi.
- 11 12
-
2022-12-12 12:28
Zdradzę ci mały sekret i to całkiem gratis. (3)
Dookoła Gdańska masz TPK i to są płuca miasta. A nie jakieś kurniki z kopciuchami na RODos.
- 15 13
-
2022-12-12 13:36
(2)
Te twoje płuca już są wycięte, drzew coraz mniej, nawet ścieżki betonują:((
- 6 3
-
2022-12-12 15:42
Zapytam raz jeszcze. (1)
Jak te kopcące domki na ROD produkują tlen?
- 5 4
-
2022-12-12 19:41
Ile ich masz? Nie twierdzę, że ich nie ma, ale tak naprawdę są w mniejszości. Możesz popatrz jak kopcą bogaci w swoich willach:(
- 3 2
-
2022-12-12 13:46
Działki są pod linią napowietrzną 20kV
Na głowę trzeba upaść, by tam chcieć mieszkać. Pole e-m niestety szkodzi. Wiem coś o tym - kończyłem ETI na PG.
- 2 4
-
2022-12-12 19:26
To chyba lepsze niż betonowanie?
- 2 3
-
2022-12-13 13:19
O to jest właśnie głos patodewelopera - chodzi o to, by zagarnąć działki, a nie jakiś tramwaj
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.