• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe połączenie między Moreną a Zaspą. Taka będzie Nowa Abrahama?

Krzysztof Koprowski
12 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (143)
  • Pętla tramwajowa Strzyża PKM, od której możliwe jest wyprowadzenie torów w kierunku Zaspy oraz Brętowa.
  • Trasa Nowa Abrahama będzie zlokalizowana wzdłuż torów PKM.
  • Rezerwa terenowa trasy Nowa Abrahama przebiega przez parking naziemny przy CH Oliwa (centrum handlowe dysponuje również parkingiem podziemnym).

Nieco ponad 2 mln zł pochłonie przygotowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla korytarza trasy Nowa Abrahama. Trasa tramwajowa wraz z drogą ma połączyć Zaspę z Brętowem. Wykonawca studium wskaże możliwe warianty drogi i układu tramwajowego, które będą podstawą do dalszych prac projektowych.



Który element trasy Nowa Abrahama jest najważniejszy?

Przygotowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (w skrócie STEŚ) dla trasy Nowa Abrahama to dopiero jeden z wielu etapów prac projektowych poprzedzających ogłoszenie przetargu na właściwie roboty budowlane.

O ogłoszonym przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska przetargu na STEŚ dla trasy Nowa Abrahama pisaliśmy szczegółowo w lipcu 2022 r.

W postępowaniu ostatecznie wpłynęły oferty od czterech pracowni projektowych:
  • Progreg z Krakowa na kwotę 2 460 000 zł
  • Highway z Gdańska na kwotę 2 952 000 zł
  • Europrojekt Gdańsk z Gdańska na kwotę 2 400 000 zł
  • Schuessler-Plan Inżynierzy z Warszawy na kwotę 2 034 420 zł

  • Przebieg trasy Nowa Abrahama na odcinku Rzeczypospolitej - Grunwaldzka zgodny z obowiązującymi dokumentami planistycznymi.
  • Układ uliczno-drogowy trasy Nowa Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ.

Dwa lata na przygotowanie całego opracowania STEŚ



Urzędnicy poinformowali w piątek o podpisaniu umowy z ostatnim z oferentów, który teraz będzie miał dwa lata na przygotowanie dokumentacji z analizami następujących rozwiązań transportowych:

W zakresie układu drogowego odcinków:
  • Trasa Słowackiego - Wita Stwosza (odcinek 1)
  • Wita Stwosza - Grunwaldzka (odcinek 2)
  • Grunwaldzka - Rzeczypospolitej poza śladem ul. Hynka (odcinek 3a)
  • Grunwaldzka - Rzeczypospolitej w śladzie ul. Hynka (odcinek 3b)

W zakresie układu tramwajowego odcinków:
  • Brętowo - Wita Stwosza (odcinek 1)
  • Wita Stwosza - Grunwaldzka (odcinek 2)
  • Grunwaldzka - Rzeczypospolitej w śladzie ul. Hynka (odcinek 3)
  • Wita Stwosza (odcinek 4)
  • Bażyńskiego (odcinek 5)
  • Kołobrzeska (odcinek 6)
  • Grunwaldzka między Kołobrzeską a Abrahama (odcinek 7)
  • Grunwaldzka między Wojska Polskiego a Abrahama (odcinek 8)

  • Układ tramwajowy trasy Nowa Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ.
  • Układ tramwajowy trasy Nowa Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ.

Trasa ujęta od lat w dokumentach planistycznych



Ponadto gotowe opracowanie STEŚ zawierać będzie:
  • analizy ruchu,
  • wstępne ustalenie wariantów przekroju, układu drogi i jej powiązań z siecią dróg publicznych,
  • określenie korytarzy trasy tramwajowej wraz z węzłami drogowymi,
  • określenie klasy i parametrów drogi,
  • określenie uwarunkowań środowiskowych.

Należy nadmienić, że trasa Nowa Abrahama od lat ujęta jest we wszystkich dokumentach planistycznych jako:

  • Pętla tramwajowa Zaspa, do której będzie doprowadzona trasa Nowa Abrahama.
  • Widok na rezerwę trasy Nowa Abrahama z Zaspy w kierunku al. Grunwaldzkiej.
  • Widok na rezerwę trasy Nowa Abrahama wzdłuż ul. Hynka (zgodnie z planem rezerwa rozciąga się między ul. Hynka a linią wysokiego napięcia).

[2014 r.] Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę [2014 r.] Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę

STEŚ rozstrzygnie o ostatecznym przebiegu trasy



W ramach STEŚ dopuszcza się jednak inne rozwiązania przestrzenne zgodnie z ww. wariantami. Jest to szczególnie ważne w kontekście bardzo kosztownej (i znacznie obciążającej środowisko) realizacji trasy na tzw. odcinku leśnym, a także w zakresie wskazania najkorzystniejszego ruchowo łącznika trasy tramwajowej Chłopska/Rzeczypospolitej - Wita Stwosza (w tym ujęcia w analizie wariantu przez ulice BażyńskiegoMapka - KołobrzeskaMapka).

- Oczekujemy, że biuro projektowe przedstawi tzw. analizę korytarzową, która będzie stanowić główny dokument projektowy, kompleksowo przedstawiający nowe, drogowe zamierzenie inwestycyjne z uwzględnieniem regionalnych i lokalnych uwarunkowań geograficznych, przyrodniczych i społecznych. Dokument wskaże także możliwości etapowania inwestycji - dodaje Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.

Prace budowlane najwcześniej za kilka-kilkanaście lat



Po wyborze najkorzystniejszego wariantu możliwe będzie ogłoszenie przetargu na projektanta szczegółowych rozwiązań infrastrukturalnych oraz docelowo wykonawcę robót budowlanych - o ile uda się wygospodarować za kilka-kilkanaście lat środki finansowe niezbędne do realizacji tego przedsięwzięcia.

Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (143) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • To jest potrzebna i ważna inwestycja. Będzie szybciej jak Rząd PiS sypnie groszem w co szczerze wątpię bo Skarb jest pusty :))) (15)

    • 14 20

    • (2)

      Rząd nie jest od budowy sieci tramwajowej. Patologią jest już finansowanie budowy metra z budżetu centralnego.

      • 9 11

      • A budżet centralny to czyje pieniądze? Obajtka? (1)

        • 4 3

        • Moradzieckiego żony, bo on ma tylko kawalerkę XD

          • 3 0

    • A skąd rząd PiS ma te pieniądze którymi sypie, jak nie z zabranych wcześniej samorządom? (11)

      • 12 3

      • (10)

        Jakie pieniądze rząd zabrał samorządom? Samorządy mają mniejsze wpływy, ponieważ zmniejszono składki PIT, z którego to środki otrzymują samorządy. Czy zmniejszenie obciążenia obywateli to okradanie? Ciekawa wykładnia.

        • 3 12

        • Widzę że w PiS nowa elyta to sami ynteligenci - czyli jak obniżą podatki do zera ( obciążenie obywateli) to hajs się znajdzie? (3)

          • 9 4

          • Czego nie rozumiesz? (2)

            Im mniejsze wpływy z podatków, tym więcej pieniędzy w budżecie. Matematyka według pisowców. Gdyby były zdrowe podatki, to rząd by chyba musiał pieniądze tym biednym Niemcom rozdawać, bo nie miałby co z nimi robić.

            • 8 2

            • Tak - w propagandzie PiS prześcignął już Sowiecką Rosję :))) (1)

              • 7 3

              • Ruscy propagandziści to mogą do PiS na szkolenie przyjść.

                • 7 3

        • Wracaj na Nowogrodzką, bo już nikt waszych bajek nie kupuje. (5)

          Może o składkach ZUS nam coś opowiesz, czy Ministerstwo Propagandy nie pozwala?

          • 10 3

          • "pieniadze w zus to nie pieniedze Polakow" (4)

            jak powiedzial w TV donek - nagranie w sieci

            • 2 8

            • A co powiedział PiS biorąc sobie 15% "znaleźnego" i robiąc podobnie? (3)

              Że to pieniądze Polaków?

              • 8 3

              • Tyle tylko, ze pis nie zabral z ofe (2)

                Ani złotówki, ale tego w TVN już nie powiedzieli, a Ty jesteś za głupi żeby to sprawdzić

                • 0 4

              • a w zwiazku z duza inflacja Pis waloryzuje OFE ???

                • 3 0

              • No popacz, Tusk też nie zabrał.

                Pieniądze zostały przesunięte do ZUS i właśnie teraz PiS sobie rości 15% znaleźnego żeby je wrócić. Tego w TVP dezInfo nie powiedzieli?

                • 0 0

  • (1)

    Super, kolejna ulica, na której postoję w korku. Ale to dobrze, bo zawsze bedzie jakiś powiew świeżosci :)

    • 8 19

    • Ta droga to najważniejsza inwestycja w mieście

      • 2 6

  • Czy ktoś tu upadł na głowę? Jaki jest sens tramwaju Brętowo-Wita Stwosza, trasą idealnie tuż obok PKM? (7)

    • 29 26

    • (2)

      bo to ostatni przystanek PKM przed skrętem w stronę wrzeszcza, tam mógłbys się przesiąść z PKM na tramwaj, który w 2-3 przystanki by przerzucił ciebie do pętli zaspa.

      • 18 4

      • lub do Oliwy (1)

        • 4 3

        • Do Oliwy można się przesiąść na Strzyży.

          Poza tym można zamiast tramwaju wzdłuż odcinka Strzyża - Brętowo, wystarczy zbudować tramwaj ze Strzyży bezpośrednio na Zaspę i zwiększyć częstotliwość kursowania PKM na tym odcinku. Warto rozważyć też zmianę układu torów i utworzyć na wysokości SKM Gdańsk - Zaspa przystanek dla PKM. Ważne też żeby można było na jednym bilecie jechać tramwajem i PKM.

          • 0 2

    • Może taki jak Nowej Politechnicznej

      Aby od ponad dekady zatrudniać do tego armię urzędników, wydać pieniądze na ciężkie do policzenia przetargi i nic nie zrobić? Wiadomo, kto zarabia. Tramwaj na nowej Warszawskiej zaczął być budowany po piątym przetargu na prace budowlane, wcześniej jeszcze były inne. By żyło się lepiej, hej.

      • 10 9

    • ale tramwaj, a pkm to zupelnie co innego. ludzie z "moreny" będą mieli możliwość dojazdu bez żadnych kombinacji (2)

      czy gniciu w autobusach. pkm ma inne zadania. zreszta pkm i czestotliwość

      • 17 3

      • Opinia wyróżniona

        Nie tyko z Moreny, wszyscy podróżujący z pętli na Jabłoniowej, a nawet z Havla. (1)

        Bezpośrednie połączenie południa Gdańska z Wrzeszcze i z Oliwą może bardzo ograniczyć korki. Teraz trzeba się przesiadać przynajmniej raz (w Brętowie na PKM) albo i dwa razy (w Brętowie na PKM, a później na tramwej/SKM do Oliwy). Ta przesiadka na PKM w Brętowie jest dla wielu ludzi po prostu bez sensu, powinni zbudować połączenie tramwajowe do Wita Stwosza.

        • 33 2

        • Przecież już masz bezpośrednie połączenie południa z Wrzeszczem. Po za tym jest projektowana PKM i nią dojedziesz do Oliwy

          • 0 3

  • (6)

    Ja proponuje dorzucic wiecej pociagow na trasie pkm. wyremontowac istniejace juz drogi. usunac te progi ktore niszcza auta.

    • 31 13

    • Jak to więcej pociągów na PKM? (3)

      Przecież kiedy ta inwestycja powstawała, to Kacper Płażyński krzyczał, że PKM będzie powietrze wozić i to pieniądze wyrzucone w błoto. Nawet chciał komisję powoływać.

      • 9 1

      • (1)

        No to Płażyński się przestrzelił ze słowami bo póki co jeżdżą one przepełnione.

        • 7 0

        • Przecież kacperek kwiczał dla samego kwiczenia.

          • 7 2

      • Największym przeciwnikiem PKM był nieżyjący prezydent - forsował on nawet tramwaj "dalekobieżny" :)

        Inwestycja powstała dzięki marszałkom: Kozłowskiemu, a potem Strukowi.

        • 1 4

    • progi niszczą może auta niektórych "miszczów kierownicy", którym się wydaje, że jeżdżą szybko ale bezpiecznie

      tacy miszczowie odpowiadają za brak poczucia bezpieczeństwa i zdarzenia w ruchu drogowym wszystkich pozostałych uczestników ruchu

      • 5 0

    • Takie pomysły nie nadają się na "projekt" za 2 miliony - daj ludziom (wybranym) żyć.

      Miasto lubi by było drogo i skomplikowanie.

      • 0 3

  • Najpierw wybudujcie Nową Politechniczną. (2)

    Adamowicz obiecywał ukończenie na lata 2012-2014.

    • 12 19

    • na pewno nie w wariancie Wileńska - BGW (1)

      i z wprowadzaniem tego tramwaju w zakorkowane Piecki...

      • 3 9

      • Oczywiście. Powinna iść po rezerwie terenowej przy sądzie

        Carrefourze, potem Sobieskiego. Ale co zrobić, jak ktoś obiecał te działki deweloperom. Przecież są rzeczy ważne i ważniejsze.

        • 4 3

  • mam lepszy pomysł (10)

    Budowa drogi jest kompletnie bez sensu. Uważam, że powinien być tylko tramwaj, chodnik i szeroka ścieżka rowerowa na odcinku Strzyża-Zaspa. Natomiast od Brętowa do Strzyży tramwaj plus ścieżka rowerowa i miasto w jakimś stopniu odkorkowane.

    • 48 51

    • (1)

      szczególnie w takie dni jak teraz - jakoś rowerzystów nie widać specjalnie na drogach

      • 11 11

      • nie widac zimą ale wiosna/lato/jesiań pełno rowerzystów.

        i będzie ich wiecej. bo szybkość poruszania sie rowerami jest zbliżona do predkosci przemieszczania sie samochodem, a korkuje sie coraz bardzoej i kiedyś to stanie. Kup dobry rower teraz bo latem bedzie 2x droższy . Jak na niego wsiadziesz poczujesz że zdrowei wraca i czasu nie marnujesz w korkach.

        • 2 3

    • Masz rację. (7)

      Już niebawem wejdzie ustawa o opłatach za wjazd i posiadanie auta w mieście. Korki znikną automatycznie, a wzrośnie popularność komunikacji zbiorowej i rowerów.

      • 7 6

      • (2)

        Raczej wzrośnie popularność terenów pod miastem i spadnie popularność centrum miasta, robiąc z niego obszar tylko i wyłącznie dla turystów

        • 3 14

        • No i super.

          • 8 2

        • to dlaczego najwyższe ceny osiągają nieruchomości położone przy stacjach SKM?

          jak się wprowadzi opłaty kongestyjne za przyjeżdżanie samochodem do miasta, to atrakcyjność mieszkania "pod miastem" istotnie spadnie.

          • 4 0

      • Komunikacja drogowa:)))) dobry żart, sam sobie jeździj:)) wieczne awarie, spóźnienia

        • 2 2

      • niebawem ? opowieści.

        • 0 3

      • Skąd bierze się kasę? (1)

        Z kieszeni kierowców. Jak ludzie przestaną jeździć samochodami to będzie mniej kasy w budżecie. Większa część z nas i tak nie zrezygnuje z jeżdżenia autem. Przyznam się, że czasem chętnie korzystam z komunikacji.

        • 0 2

        • Wszelkie opłaty wynikające z faktu posiadania auta trafiają do budżetu centralnego.

          • 1 0

  • Zaorają RODosy. (4)

    • 26 10

    • i dobrze!

      • 25 11

    • W końcu.

      • 22 11

    • A z drugiej strony do wyburzenia salon imexu? Abrahama wylatuje centralnie na salon z płytkami.

      • 4 1

    • i dobrze

      działki powinny być gdzieś na obrzeżach miasta, gdzie nie ma ruchu aut

      • 10 4

  • To by było piękne (3)

    Ola! Ola! To się nie da

    • 9 16

    • mało powiedziane (2)

      dla mieszkancow tej czesci zaspy "nowa abrahama" to w koncu dostep do przystanku pkm i tunel pod skm (wygodniejsze dojscie do alchemii/obc piechotą) + krok do likwidacji postradzieckich daczy (czyt. ROD) z centrum miasta.
      Taki sam tunel powinien powstac w oliwie na wysokosci bimetu.
      Na pasie SKM powinny być zdjęte wszelkie ograniczenia odnoscie wysokosci zabudowy (poza strefą historyczną), jako że jest to najlepiej skomunikowany obszar w mieście.
      Marzenia :)

      • 13 7

      • tunele dla pieszych i rowerzystów OK (1)

        tunel dla samochodów niekoniecznie

        • 2 3

        • samochodami jezdzą ludzie, przedewszystkim ci pracujacy

          tunel powinien byc dla ludzi

          • 2 2

  • Bardzo dobry pomysł.

    Nadmienię tylko, że trasę można pociągnać dalej przez granicę Zaspy/Przymorza do Brzeźna.

    • 54 10

  • Te działki w środku miasta to skandal (20)

    Mieszkania przy obwodnicy a w środku miasta ktoś sobie marchewkę hoduje. Chore.

    • 113 54

    • Co robi? (3)

      Przecież tam ludzie mieszkają, a nie marchewkę hodują.

      • 23 16

      • A Sopocie to nawet na booking.com działeczki wystawiają..

        • 27 6

      • I to jest patologia, ogródki działkowe to nie jest miejsce do mieszkania. (1)

        • 12 4

        • Idź to powtórz tym co tam mieszkają, to cię żywcem zjedzą.

          • 4 2

    • (7)

      Zobacz Londyn, zobacz Paryż. Tam też są działki w środku miasta. To też są zielone płuca miast. Poza tym dla wielu osób teren rekreacji. Też bym chciał mieć taką działkę. Teraz w wielkich miastach zagospodarowuje się zielenią każdy skrawek ziemi.

      • 17 17

      • Widziałem i Londyn i Paryż i nigdzie nie stwierdziłem występowania RODOs. (6)

        Ogólnodostępne parki to tak, ale nie zamknięte getta na których ludzie mieszkają w "domkach letniskowych".

        • 19 10

        • ale pod moskwą i leningradem są :D (1)

          czy jak to sie teraz nazywa

          • 4 7

          • O to idź pytaj Antona Maciarenko i jego zwierzchnika z Żuliborza.

            • 8 2

        • Twoje osiedle to getto, wszędzie płoty, szlabany:(

          • 6 1

        • (2)

          Niestety, za dobrze jednak nie poznałeś tych miast. Działek jest dużo. Polecam zresztą program w TV "Garden's Word".

          • 2 5

          • Porównujesz przydomowe ogródki do tej patologii ROD? (1)

            • 5 6

            • Czemu wszystkich działkowców nazywacie patologią? Nie na wszystkich ROD-ach mieszkają ludzie, ale wam wygodniej od razu wszystkich wrzucić do jednego worka:(

              • 4 1

    • Serio? (4)

      a może to tlen dla mieszkających w betonozie? ale to myślenie nie wpisuje się w ramy wytresowanych przez system ludzi.

      • 11 12

      • Zdradzę ci mały sekret i to całkiem gratis. (3)

        Dookoła Gdańska masz TPK i to są płuca miasta. A nie jakieś kurniki z kopciuchami na RODos.

        • 15 13

        • (2)

          Te twoje płuca już są wycięte, drzew coraz mniej, nawet ścieżki betonują:((

          • 6 3

          • Zapytam raz jeszcze. (1)

            Jak te kopcące domki na ROD produkują tlen?

            • 5 4

            • Ile ich masz? Nie twierdzę, że ich nie ma, ale tak naprawdę są w mniejszości. Możesz popatrz jak kopcą bogaci w swoich willach:(

              • 3 2

    • Działki są pod linią napowietrzną 20kV

      Na głowę trzeba upaść, by tam chcieć mieszkać. Pole e-m niestety szkodzi. Wiem coś o tym - kończyłem ETI na PG.

      • 2 4

    • To chyba lepsze niż betonowanie?

      • 2 3

    • O to jest właśnie głos patodewelopera - chodzi o to, by zagarnąć działki, a nie jakiś tramwaj

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane