- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Nowe połączenie między Moreną a Zaspą. Taka będzie Nowa Abrahama?
Nieco ponad 2 mln zł pochłonie przygotowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla korytarza trasy Nowa Abrahama. Trasa tramwajowa wraz z drogą ma połączyć Zaspę z Brętowem. Wykonawca studium wskaże możliwe warianty drogi i układu tramwajowego, które będą podstawą do dalszych prac projektowych.
O ogłoszonym przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska przetargu na STEŚ dla trasy Nowa Abrahama pisaliśmy szczegółowo w lipcu 2022 r.
W postępowaniu ostatecznie wpłynęły oferty od czterech pracowni projektowych:
- Progreg z Krakowa na kwotę 2 460 000 zł
- Highway z Gdańska na kwotę 2 952 000 zł
- Europrojekt Gdańsk z Gdańska na kwotę 2 400 000 zł
- Schuessler-Plan Inżynierzy z Warszawy na kwotę 2 034 420 zł
Dwa lata na przygotowanie całego opracowania STEŚ
Urzędnicy poinformowali w piątek o podpisaniu umowy z ostatnim z oferentów, który teraz będzie miał dwa lata na przygotowanie dokumentacji z analizami następujących rozwiązań transportowych:
W zakresie układu drogowego odcinków:
- Trasa Słowackiego - Wita Stwosza (odcinek 1)
- Wita Stwosza - Grunwaldzka (odcinek 2)
- Grunwaldzka - Rzeczypospolitej poza śladem ul. Hynka (odcinek 3a)
- Grunwaldzka - Rzeczypospolitej w śladzie ul. Hynka (odcinek 3b)
W zakresie układu tramwajowego odcinków:
- Brętowo - Wita Stwosza (odcinek 1)
- Wita Stwosza - Grunwaldzka (odcinek 2)
- Grunwaldzka - Rzeczypospolitej w śladzie ul. Hynka (odcinek 3)
- Wita Stwosza (odcinek 4)
- Bażyńskiego (odcinek 5)
- Kołobrzeska (odcinek 6)
- Grunwaldzka między Kołobrzeską a Abrahama (odcinek 7)
- Grunwaldzka między Wojska Polskiego a Abrahama (odcinek 8)
Trasa ujęta od lat w dokumentach planistycznych
Ponadto gotowe opracowanie STEŚ zawierać będzie:
- analizy ruchu,
- wstępne ustalenie wariantów przekroju, układu drogi i jej powiązań z siecią dróg publicznych,
- określenie korytarzy trasy tramwajowej wraz z węzłami drogowymi,
- określenie klasy i parametrów drogi,
- określenie uwarunkowań środowiskowych.
Należy nadmienić, że trasa Nowa Abrahama od lat ujęta jest we wszystkich dokumentach planistycznych jako:
- trasa tramwajowa pomiędzy przystankiem PKM Gd. Brętowo a pętlą tramwajową Zaspa przez pętlę Strzyża PKM - wzdłuż torów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej lub jako rozwiązanie z tramwajem dwusystemowych,
- układ drogowy pomiędzy Trasą Słowackiego na wysokości przystanku PKM Gd. Niedźwiednik a al. Rzeczypospolitej w rejonie pętli Zaspa.
[2014 r.] Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę
STEŚ rozstrzygnie o ostatecznym przebiegu trasy
W ramach STEŚ dopuszcza się jednak inne rozwiązania przestrzenne zgodnie z ww. wariantami. Jest to szczególnie ważne w kontekście bardzo kosztownej (i znacznie obciążającej środowisko) realizacji trasy na tzw. odcinku leśnym, a także w zakresie wskazania najkorzystniejszego ruchowo łącznika trasy tramwajowej Chłopska/Rzeczypospolitej - Wita Stwosza (w tym ujęcia w analizie wariantu przez ulice Bażyńskiego - Kołobrzeska).
- Oczekujemy, że biuro projektowe przedstawi tzw. analizę korytarzową, która będzie stanowić główny dokument projektowy, kompleksowo przedstawiający nowe, drogowe zamierzenie inwestycyjne z uwzględnieniem regionalnych i lokalnych uwarunkowań geograficznych, przyrodniczych i społecznych. Dokument wskaże także możliwości etapowania inwestycji - dodaje Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
Prace budowlane najwcześniej za kilka-kilkanaście lat
Po wyborze najkorzystniejszego wariantu możliwe będzie ogłoszenie przetargu na projektanta szczegółowych rozwiązań infrastrukturalnych oraz docelowo wykonawcę robót budowlanych - o ile uda się wygospodarować za kilka-kilkanaście lat środki finansowe niezbędne do realizacji tego przedsięwzięcia.
Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (143) 6 zablokowanych
-
2022-12-12 19:27
Za późno (3)
Światowe zasoby ropy naftowej szacowane są na 30 lat . Po co budować drogę która stanie się zbędna bo nie będzie miało co po niej jeździć . Tylko tramwaj dwusystemowy i ścieżka rowerowa .
- 0 8
-
2022-12-12 20:23
bzdury opowiadasz (2)
Auta elektryczne i na wodór też nie pojadą co? Autobusy nie pojadą? Trolejbusy nie pojadą?
Jest cała masa rozwiązań, a najbardziej uniwersalna jest zwykła asfaltowa droga. W każdym normalnym mieście jest normalna siatka dróg, wiele alternatywnych połączeń, dzięki temu można się normalnie po mieście poruszać.
No ale nie u nas. U nas trzeba być świętszym od papieża i wymyślać cuda wianki.- 3 0
-
2022-12-13 07:36
Koń i wielbłąd (1)
Elektryczne, wodorowe, trolejbusy i co jeszcze - latające spodki. Bazą wszystkiego w tym tworzyw sztucznych nie tylko paliw są węglowodory.
- 0 1
-
2022-12-13 09:28
uzupełnij wiedzę
bo jakbyś nie wiedział, to energię elektryczną można produkować nie tylko z węglowodorów, a tworzyw do produkcji innych dóbr nie zabraknie jeszcze przez wieki
- 0 0
-
2022-12-13 13:17
Chodzi o zabranie ogródków działkowych - tramwaj to tylko pretekst
Deweloperzy życzą sobie ogródków - miasto ma znaleźć sposób, by mieszkańcy byli przeciw działkowiczom, wymyśla więc tramwaj, drogę - skłóca ludzi. W efekcie większość godzi się na betonozę. Powstaną kolejne mrówkowce-klitkowce, komunikacja się nie poprawi, bo będzie większy tłok. Kto zyska? Deweloper i przychylni mu urzędnicy .
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.