• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe połączenie między Moreną a Zaspą. Taka będzie Nowa Abrahama?

Krzysztof Koprowski
12 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (143)
  • Pętla tramwajowa Strzyża PKM, od której możliwe jest wyprowadzenie torów w kierunku Zaspy oraz Brętowa.
  • Trasa Nowa Abrahama będzie zlokalizowana wzdłuż torów PKM.
  • Rezerwa terenowa trasy Nowa Abrahama przebiega przez parking naziemny przy CH Oliwa (centrum handlowe dysponuje również parkingiem podziemnym).

Nieco ponad 2 mln zł pochłonie przygotowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla korytarza trasy Nowa Abrahama. Trasa tramwajowa wraz z drogą ma połączyć Zaspę z Brętowem. Wykonawca studium wskaże możliwe warianty drogi i układu tramwajowego, które będą podstawą do dalszych prac projektowych.



Który element trasy Nowa Abrahama jest najważniejszy?

Przygotowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (w skrócie STEŚ) dla trasy Nowa Abrahama to dopiero jeden z wielu etapów prac projektowych poprzedzających ogłoszenie przetargu na właściwie roboty budowlane.

O ogłoszonym przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska przetargu na STEŚ dla trasy Nowa Abrahama pisaliśmy szczegółowo w lipcu 2022 r.

W postępowaniu ostatecznie wpłynęły oferty od czterech pracowni projektowych:
  • Progreg z Krakowa na kwotę 2 460 000 zł
  • Highway z Gdańska na kwotę 2 952 000 zł
  • Europrojekt Gdańsk z Gdańska na kwotę 2 400 000 zł
  • Schuessler-Plan Inżynierzy z Warszawy na kwotę 2 034 420 zł

  • Przebieg trasy Nowa Abrahama na odcinku Rzeczypospolitej - Grunwaldzka zgodny z obowiązującymi dokumentami planistycznymi.
  • Układ uliczno-drogowy trasy Nowa Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ.

Dwa lata na przygotowanie całego opracowania STEŚ



Urzędnicy poinformowali w piątek o podpisaniu umowy z ostatnim z oferentów, który teraz będzie miał dwa lata na przygotowanie dokumentacji z analizami następujących rozwiązań transportowych:

W zakresie układu drogowego odcinków:
  • Trasa Słowackiego - Wita Stwosza (odcinek 1)
  • Wita Stwosza - Grunwaldzka (odcinek 2)
  • Grunwaldzka - Rzeczypospolitej poza śladem ul. Hynka (odcinek 3a)
  • Grunwaldzka - Rzeczypospolitej w śladzie ul. Hynka (odcinek 3b)

W zakresie układu tramwajowego odcinków:
  • Brętowo - Wita Stwosza (odcinek 1)
  • Wita Stwosza - Grunwaldzka (odcinek 2)
  • Grunwaldzka - Rzeczypospolitej w śladzie ul. Hynka (odcinek 3)
  • Wita Stwosza (odcinek 4)
  • Bażyńskiego (odcinek 5)
  • Kołobrzeska (odcinek 6)
  • Grunwaldzka między Kołobrzeską a Abrahama (odcinek 7)
  • Grunwaldzka między Wojska Polskiego a Abrahama (odcinek 8)

  • Układ tramwajowy trasy Nowa Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ.
  • Układ tramwajowy trasy Nowa Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ.

Trasa ujęta od lat w dokumentach planistycznych



Ponadto gotowe opracowanie STEŚ zawierać będzie:
  • analizy ruchu,
  • wstępne ustalenie wariantów przekroju, układu drogi i jej powiązań z siecią dróg publicznych,
  • określenie korytarzy trasy tramwajowej wraz z węzłami drogowymi,
  • określenie klasy i parametrów drogi,
  • określenie uwarunkowań środowiskowych.

Należy nadmienić, że trasa Nowa Abrahama od lat ujęta jest we wszystkich dokumentach planistycznych jako:

  • Pętla tramwajowa Zaspa, do której będzie doprowadzona trasa Nowa Abrahama.
  • Widok na rezerwę trasy Nowa Abrahama z Zaspy w kierunku al. Grunwaldzkiej.
  • Widok na rezerwę trasy Nowa Abrahama wzdłuż ul. Hynka (zgodnie z planem rezerwa rozciąga się między ul. Hynka a linią wysokiego napięcia).

[2014 r.] Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę [2014 r.] Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę

STEŚ rozstrzygnie o ostatecznym przebiegu trasy



W ramach STEŚ dopuszcza się jednak inne rozwiązania przestrzenne zgodnie z ww. wariantami. Jest to szczególnie ważne w kontekście bardzo kosztownej (i znacznie obciążającej środowisko) realizacji trasy na tzw. odcinku leśnym, a także w zakresie wskazania najkorzystniejszego ruchowo łącznika trasy tramwajowej Chłopska/Rzeczypospolitej - Wita Stwosza (w tym ujęcia w analizie wariantu przez ulice BażyńskiegoMapka - KołobrzeskaMapka).

- Oczekujemy, że biuro projektowe przedstawi tzw. analizę korytarzową, która będzie stanowić główny dokument projektowy, kompleksowo przedstawiający nowe, drogowe zamierzenie inwestycyjne z uwzględnieniem regionalnych i lokalnych uwarunkowań geograficznych, przyrodniczych i społecznych. Dokument wskaże także możliwości etapowania inwestycji - dodaje Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.

Prace budowlane najwcześniej za kilka-kilkanaście lat



Po wyborze najkorzystniejszego wariantu możliwe będzie ogłoszenie przetargu na projektanta szczegółowych rozwiązań infrastrukturalnych oraz docelowo wykonawcę robót budowlanych - o ile uda się wygospodarować za kilka-kilkanaście lat środki finansowe niezbędne do realizacji tego przedsięwzięcia.

Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (143) 6 zablokowanych

  • Ach! Nowy artykuł reduktora Koprowskiego! (1)

    I znowu bajki dla dużych chłopców o tramwajach, które rzekomo mają być jakąś ziemią obiecaną do lepszego świata bez samochodów i lekiem na całe komunikacyjne zło w Trójmieście.
    A prawda jest taka, że te śmieszne tramwaje są bajońsko drogie, trasy tramwajowe są trudne i kosztowne w budowie, a do tego całość jest bardzo zawodna i mało wydajna. Generalnie - zawracanie głowy. A dużo tanie byłoby stworzyć normalną siatkę dróg, no ale po co. Przecież drogi są dla samochodów, a wg. pana Koprowskiego - samochód to zło. Więc drogi mieszkańcu nie dożyjesz normalnej komunikacji w Trójmieście.

    • 15 14

    • Może redaktor Koprowski nie ma prawa jazdy?

      • 6 11

  • Oni zajmują się studium, a Rzeczypospolitej wygląda jak po bombardowaniu.

    • 8 8

  • Szkoda lasu

    • 13 6

  • bzdury gadasz

    • 2 6

  • Opinia wyróżniona

    Wiele rzeczy można było zrobić taniej i szybciej.

    Od PKM Strzyża wzdłuż torów powinna być zbudowana piesza droga ze schodami przy CH Oliva. Znacznie by to skróciło dojście w tę część miasta od PKM-ki.

    • 55 12

  • Tramwaj z Moreny do Wrzeszcza wzdłuż Potokowej i Słowackiego/Żołnierzy Wyklętych!!

    a nie przez las wzdłuż PKM;
    a nową drogę to w ogóle sobie odpuśćcie - przynajmniej zrezygnować z odcinka przez las

    • 12 8

  • Nowe... (2)

    Nowa Politechniczna, Nowa Świętokrzyska, Nowa Jabłoniowa....ile tego już było.

    • 1 6

    • Nazwa tymczasowa. O co ci chodzi?

      • 5 0

    • Nowa Wyzwolenia, Zielona Wyzwolenia...

      • 0 2

  • Tylko po co ta dodatkowa jezdnia?

    Ktoś z BRG ją dorzucił? Tramwaj jest OK, chociaż lepiej wzdłuż Słowackiego i koło Galerii Bałtyckiej. Trasa leśna wzdłuż PKM to tylko niszczenie lasu, w dodatku ktoś tam chce koniecznie wrzucić jezdnię. Dublowanie PKM nie ma sensu, trzeba tylko zwiększyć kursowanie pociągów PKM. Przecież na leśnym odcinku tramwaj też nie będzie się zatrzymywał (przystanki świerk1 i sosna2). Za to warto zrobić pętlę tramwajową przy Niedźwiedniku zamiast/oprócz dziwactwa przy PKM Brętowo.

    • 11 7

  • Dobry pomysł (1)

    może by tak Ci którzy mają takie fajne pomysły pomogli Osowej - przydałaby się droga dojazdowa. Obecni radni to zamiast dróg "załatwili" na razie Mikilandię...

    • 4 9

    • Osowej? Przecież Osowa jest zawsze przeciwko wszystkiemu.

      • 7 1

  • Jasne

    A przejazd przez tory kolejowe będzie wyglądał tak samo dziadosko jak na Sandomierskiej i Gościnnej. I doczekamy się takiego samego wiaduktu jak na Armii Krajowej z Havla i Łostowicką. W tym dziadoskim mieście liczyć to można na siebie a nie na bande ignorantów za biurkiem.

    • 3 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane