• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe połączenie między Moreną a Zaspą. Taka będzie Nowa Abrahama?

Krzysztof Koprowski
12 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (143)
  • Pętla tramwajowa Strzyża PKM, od której możliwe jest wyprowadzenie torów w kierunku Zaspy oraz Brętowa.
  • Trasa Nowa Abrahama będzie zlokalizowana wzdłuż torów PKM.
  • Rezerwa terenowa trasy Nowa Abrahama przebiega przez parking naziemny przy CH Oliwa (centrum handlowe dysponuje również parkingiem podziemnym).

Nieco ponad 2 mln zł pochłonie przygotowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla korytarza trasy Nowa Abrahama. Trasa tramwajowa wraz z drogą ma połączyć Zaspę z Brętowem. Wykonawca studium wskaże możliwe warianty drogi i układu tramwajowego, które będą podstawą do dalszych prac projektowych.



Który element trasy Nowa Abrahama jest najważniejszy?

Przygotowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (w skrócie STEŚ) dla trasy Nowa Abrahama to dopiero jeden z wielu etapów prac projektowych poprzedzających ogłoszenie przetargu na właściwie roboty budowlane.

O ogłoszonym przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska przetargu na STEŚ dla trasy Nowa Abrahama pisaliśmy szczegółowo w lipcu 2022 r.

W postępowaniu ostatecznie wpłynęły oferty od czterech pracowni projektowych:
  • Progreg z Krakowa na kwotę 2 460 000 zł
  • Highway z Gdańska na kwotę 2 952 000 zł
  • Europrojekt Gdańsk z Gdańska na kwotę 2 400 000 zł
  • Schuessler-Plan Inżynierzy z Warszawy na kwotę 2 034 420 zł

  • Przebieg trasy Nowa Abrahama na odcinku Rzeczypospolitej - Grunwaldzka zgodny z obowiązującymi dokumentami planistycznymi.
  • Układ uliczno-drogowy trasy Nowa Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ.

Dwa lata na przygotowanie całego opracowania STEŚ



Urzędnicy poinformowali w piątek o podpisaniu umowy z ostatnim z oferentów, który teraz będzie miał dwa lata na przygotowanie dokumentacji z analizami następujących rozwiązań transportowych:

W zakresie układu drogowego odcinków:
  • Trasa Słowackiego - Wita Stwosza (odcinek 1)
  • Wita Stwosza - Grunwaldzka (odcinek 2)
  • Grunwaldzka - Rzeczypospolitej poza śladem ul. Hynka (odcinek 3a)
  • Grunwaldzka - Rzeczypospolitej w śladzie ul. Hynka (odcinek 3b)

W zakresie układu tramwajowego odcinków:
  • Brętowo - Wita Stwosza (odcinek 1)
  • Wita Stwosza - Grunwaldzka (odcinek 2)
  • Grunwaldzka - Rzeczypospolitej w śladzie ul. Hynka (odcinek 3)
  • Wita Stwosza (odcinek 4)
  • Bażyńskiego (odcinek 5)
  • Kołobrzeska (odcinek 6)
  • Grunwaldzka między Kołobrzeską a Abrahama (odcinek 7)
  • Grunwaldzka między Wojska Polskiego a Abrahama (odcinek 8)

  • Układ tramwajowy trasy Nowa Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ.
  • Układ tramwajowy trasy Nowa Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ.

Trasa ujęta od lat w dokumentach planistycznych



Ponadto gotowe opracowanie STEŚ zawierać będzie:
  • analizy ruchu,
  • wstępne ustalenie wariantów przekroju, układu drogi i jej powiązań z siecią dróg publicznych,
  • określenie korytarzy trasy tramwajowej wraz z węzłami drogowymi,
  • określenie klasy i parametrów drogi,
  • określenie uwarunkowań środowiskowych.

Należy nadmienić, że trasa Nowa Abrahama od lat ujęta jest we wszystkich dokumentach planistycznych jako:

  • Pętla tramwajowa Zaspa, do której będzie doprowadzona trasa Nowa Abrahama.
  • Widok na rezerwę trasy Nowa Abrahama z Zaspy w kierunku al. Grunwaldzkiej.
  • Widok na rezerwę trasy Nowa Abrahama wzdłuż ul. Hynka (zgodnie z planem rezerwa rozciąga się między ul. Hynka a linią wysokiego napięcia).

[2014 r.] Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę [2014 r.] Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę

STEŚ rozstrzygnie o ostatecznym przebiegu trasy



W ramach STEŚ dopuszcza się jednak inne rozwiązania przestrzenne zgodnie z ww. wariantami. Jest to szczególnie ważne w kontekście bardzo kosztownej (i znacznie obciążającej środowisko) realizacji trasy na tzw. odcinku leśnym, a także w zakresie wskazania najkorzystniejszego ruchowo łącznika trasy tramwajowej Chłopska/Rzeczypospolitej - Wita Stwosza (w tym ujęcia w analizie wariantu przez ulice BażyńskiegoMapka - KołobrzeskaMapka).

- Oczekujemy, że biuro projektowe przedstawi tzw. analizę korytarzową, która będzie stanowić główny dokument projektowy, kompleksowo przedstawiający nowe, drogowe zamierzenie inwestycyjne z uwzględnieniem regionalnych i lokalnych uwarunkowań geograficznych, przyrodniczych i społecznych. Dokument wskaże także możliwości etapowania inwestycji - dodaje Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.

Prace budowlane najwcześniej za kilka-kilkanaście lat



Po wyborze najkorzystniejszego wariantu możliwe będzie ogłoszenie przetargu na projektanta szczegółowych rozwiązań infrastrukturalnych oraz docelowo wykonawcę robót budowlanych - o ile uda się wygospodarować za kilka-kilkanaście lat środki finansowe niezbędne do realizacji tego przedsięwzięcia.

Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (143) 6 zablokowanych

  • Linia tramwajowa na Kołobrzeskiej? (1)

    Niby gdzie? Zrobicie po jednym pasie dla samochodów? a może w cale nie będzie tam ruchu samochodowego?

    • 5 4

    • Im właśnie o to chodzi!

      Im właśnie o to chodzi, żeby pod pretekstem budowy tramwaju ograniczyć ruch samochodów. To jest cicha walka z kierowcami. Niestety, dopóki ci ludzie nie odejdą nie będzie normalnego rozwoju miasta, tylko chore "postępowe" pomysły.

      • 1 2

  • szkoda, że za "kilka=kilkanaście" lat, bo Morena potrzebuje tego połączenia z Wita Stwosza już

    szczególnie jeśli chodzi o komunikację miejską.
    tysiące ludzi dojeżdżają z Ujeściska, Jasienia i Moreny do pracy w Oliwie lub na uniwersytet, a połączenie jest tragiczne

    • 6 1

  • Litości

    Tylko nie trasa tramwajowa na Polankach!

    • 3 6

  • Tory tramwajowe to przesada - jest PKM. Ale droga+ścieżka dla rowerów odciązy Kołobrzeską i skróci dojazd z Zaspy.

    Jak zwykle miasto napina się na mega inwestycję z torowiskami. No ale dzięki temu koszty projektów są zacne - ktoś zarobi.

    • 4 6

  • Pasy/ścieżki rowerowe w ul. Kołobrzeskiej

    Jak wygląda temat Kołobrzeskiej i rowerów? Sprawa ucichła? Jest wykonawca STEŚ, inwestycja za nawet kilkanaście lat to nie robimy pasów i... czekamy?
    Redakcjo, zapytaj o to, proszę.

    • 0 5

  • Znowu tramwaj? Żałosne (1)

    3 dekada XXI wieku, a tu dalej pomysły sprzed 150. lat... Urzędnicy jak zwykle nie słyszeli o ekonomice transportu, nie mają pojęcia o przepustowości, to potem takie pomysły się pojawiają. A jeszcze jak dojdzie kasa z UE to już w ogóle mają gdzieś dobro miasta. Zobaczycie - jak puszczą tamtędy tramwaj, zaorany zostanie 199 (ewentualnie trasa będzie absurdalnie wydłużona, tak aby zbierał ludzi po wszystkich osiedlach, coś jak 115). Miasto to symbioza i jednocześnie kompromis prywatnego transportu i publicznego. Nie można gnębić jednych i faworyzować drugich. Dulkiewicz, podobnie jak jej szemrany poprzednik nie ma pojęcia o rozwoju miast, woli trzymać sztamę z wiadomo kim i ciągnąć z tego tytułu profity. Tutaj potrzebny jest węzeł na miarę tego z JP2/Rzeczpospolitej - duża przepustowość, brak kolizyjności między pieszymi a autami. No ale tak się nie stanie, bo wybraliście kogo wybraliście w wyborach...

    • 7 10

    • Dokładnie, tyle lat te tramwaje budują, a korki ani trochę się nie zmniejszyły po każdej z inwestycji tramwajowych. Mieszkam od 20 lat na Południu i największą poprawę przyniosło poszerzenie Łostowickiej, przebudowa ul. Nowolipie oraz zmiana pierwszeństwa na Łódzkiej/Warszawskiej.

      • 4 4

  • Dojazd na Osową z Zaspy bardzo potrzebny

    Zróbcie w końcu dojazd na Osową skoro jest to też Gdańsk!!!!!! Chociaż do Przymorza!!!! Tam też mieszkają Gdańszczanie!!!!!

    • 6 3

  • Szkoda że OBC dalej nieskomunikowane.

    • 5 1

  • oby zlikwidowali te rody

    • 3 5

  • Plany, plany, chore plany

    O czym tu mowa? Głupi kawałek asfaltu na Piotrkowskiej, gdzie ludzie stoją od świtu do nocy w korkach i nie mogą wyjechać ani dojechać do własnego osiedla w centrum miasta budują już prawie rok!
    Na Nowej Warszawskiej zbudowali ten głupi tramwaj, gdzie aż się prosi o przedłużenie od nowej pętli na Warszawskiej 2x2 do skrzyżowania z Havla - jest rezerwa miejsca.
    No ale gdzie, przecież obecne władze faworyzują jakiś śmieszny tramwaj, który dokładnie niczego nie zmieni w tej części miasta. Tak samo nic nie zmieni ten tramwaj z Wrzeszcza na Zaspę.
    Bezsens, wywalanie kasy i zawracanie głowy.

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane