- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Nowe połączenie między Moreną a Zaspą. Taka będzie Nowa Abrahama?
Nieco ponad 2 mln zł pochłonie przygotowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla korytarza trasy Nowa Abrahama. Trasa tramwajowa wraz z drogą ma połączyć Zaspę z Brętowem. Wykonawca studium wskaże możliwe warianty drogi i układu tramwajowego, które będą podstawą do dalszych prac projektowych.
O ogłoszonym przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska przetargu na STEŚ dla trasy Nowa Abrahama pisaliśmy szczegółowo w lipcu 2022 r.
W postępowaniu ostatecznie wpłynęły oferty od czterech pracowni projektowych:
- Progreg z Krakowa na kwotę 2 460 000 zł
- Highway z Gdańska na kwotę 2 952 000 zł
- Europrojekt Gdańsk z Gdańska na kwotę 2 400 000 zł
- Schuessler-Plan Inżynierzy z Warszawy na kwotę 2 034 420 zł
Dwa lata na przygotowanie całego opracowania STEŚ
Urzędnicy poinformowali w piątek o podpisaniu umowy z ostatnim z oferentów, który teraz będzie miał dwa lata na przygotowanie dokumentacji z analizami następujących rozwiązań transportowych:
W zakresie układu drogowego odcinków:
- Trasa Słowackiego - Wita Stwosza (odcinek 1)
- Wita Stwosza - Grunwaldzka (odcinek 2)
- Grunwaldzka - Rzeczypospolitej poza śladem ul. Hynka (odcinek 3a)
- Grunwaldzka - Rzeczypospolitej w śladzie ul. Hynka (odcinek 3b)
W zakresie układu tramwajowego odcinków:
- Brętowo - Wita Stwosza (odcinek 1)
- Wita Stwosza - Grunwaldzka (odcinek 2)
- Grunwaldzka - Rzeczypospolitej w śladzie ul. Hynka (odcinek 3)
- Wita Stwosza (odcinek 4)
- Bażyńskiego (odcinek 5)
- Kołobrzeska (odcinek 6)
- Grunwaldzka między Kołobrzeską a Abrahama (odcinek 7)
- Grunwaldzka między Wojska Polskiego a Abrahama (odcinek 8)
Trasa ujęta od lat w dokumentach planistycznych
Ponadto gotowe opracowanie STEŚ zawierać będzie:
- analizy ruchu,
- wstępne ustalenie wariantów przekroju, układu drogi i jej powiązań z siecią dróg publicznych,
- określenie korytarzy trasy tramwajowej wraz z węzłami drogowymi,
- określenie klasy i parametrów drogi,
- określenie uwarunkowań środowiskowych.
Należy nadmienić, że trasa Nowa Abrahama od lat ujęta jest we wszystkich dokumentach planistycznych jako:
- trasa tramwajowa pomiędzy przystankiem PKM Gd. Brętowo a pętlą tramwajową Zaspa przez pętlę Strzyża PKM - wzdłuż torów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej lub jako rozwiązanie z tramwajem dwusystemowych,
- układ drogowy pomiędzy Trasą Słowackiego na wysokości przystanku PKM Gd. Niedźwiednik a al. Rzeczypospolitej w rejonie pętli Zaspa.
[2014 r.] Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę
STEŚ rozstrzygnie o ostatecznym przebiegu trasy
W ramach STEŚ dopuszcza się jednak inne rozwiązania przestrzenne zgodnie z ww. wariantami. Jest to szczególnie ważne w kontekście bardzo kosztownej (i znacznie obciążającej środowisko) realizacji trasy na tzw. odcinku leśnym, a także w zakresie wskazania najkorzystniejszego ruchowo łącznika trasy tramwajowej Chłopska/Rzeczypospolitej - Wita Stwosza (w tym ujęcia w analizie wariantu przez ulice Bażyńskiego - Kołobrzeska).
- Oczekujemy, że biuro projektowe przedstawi tzw. analizę korytarzową, która będzie stanowić główny dokument projektowy, kompleksowo przedstawiający nowe, drogowe zamierzenie inwestycyjne z uwzględnieniem regionalnych i lokalnych uwarunkowań geograficznych, przyrodniczych i społecznych. Dokument wskaże także możliwości etapowania inwestycji - dodaje Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
Prace budowlane najwcześniej za kilka-kilkanaście lat
Po wyborze najkorzystniejszego wariantu możliwe będzie ogłoszenie przetargu na projektanta szczegółowych rozwiązań infrastrukturalnych oraz docelowo wykonawcę robót budowlanych - o ile uda się wygospodarować za kilka-kilkanaście lat środki finansowe niezbędne do realizacji tego przedsięwzięcia.
Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (143) 6 zablokowanych
-
2022-12-12 13:53
Linia tramwajowa na Kołobrzeskiej? (1)
Niby gdzie? Zrobicie po jednym pasie dla samochodów? a może w cale nie będzie tam ruchu samochodowego?
- 5 4
-
2022-12-12 21:13
Im właśnie o to chodzi!
Im właśnie o to chodzi, żeby pod pretekstem budowy tramwaju ograniczyć ruch samochodów. To jest cicha walka z kierowcami. Niestety, dopóki ci ludzie nie odejdą nie będzie normalnego rozwoju miasta, tylko chore "postępowe" pomysły.
- 1 2
-
2022-12-12 13:57
szkoda, że za "kilka=kilkanaście" lat, bo Morena potrzebuje tego połączenia z Wita Stwosza już
szczególnie jeśli chodzi o komunikację miejską.
tysiące ludzi dojeżdżają z Ujeściska, Jasienia i Moreny do pracy w Oliwie lub na uniwersytet, a połączenie jest tragiczne- 6 1
-
2022-12-12 14:19
Litości
Tylko nie trasa tramwajowa na Polankach!
- 3 6
-
2022-12-12 14:32
Tory tramwajowe to przesada - jest PKM. Ale droga+ścieżka dla rowerów odciązy Kołobrzeską i skróci dojazd z Zaspy.
Jak zwykle miasto napina się na mega inwestycję z torowiskami. No ale dzięki temu koszty projektów są zacne - ktoś zarobi.
- 4 6
-
2022-12-12 14:39
Pasy/ścieżki rowerowe w ul. Kołobrzeskiej
Jak wygląda temat Kołobrzeskiej i rowerów? Sprawa ucichła? Jest wykonawca STEŚ, inwestycja za nawet kilkanaście lat to nie robimy pasów i... czekamy?
Redakcjo, zapytaj o to, proszę.- 0 5
-
2022-12-12 14:43
Znowu tramwaj? Żałosne (1)
3 dekada XXI wieku, a tu dalej pomysły sprzed 150. lat... Urzędnicy jak zwykle nie słyszeli o ekonomice transportu, nie mają pojęcia o przepustowości, to potem takie pomysły się pojawiają. A jeszcze jak dojdzie kasa z UE to już w ogóle mają gdzieś dobro miasta. Zobaczycie - jak puszczą tamtędy tramwaj, zaorany zostanie 199 (ewentualnie trasa będzie absurdalnie wydłużona, tak aby zbierał ludzi po wszystkich osiedlach, coś jak 115). Miasto to symbioza i jednocześnie kompromis prywatnego transportu i publicznego. Nie można gnębić jednych i faworyzować drugich. Dulkiewicz, podobnie jak jej szemrany poprzednik nie ma pojęcia o rozwoju miast, woli trzymać sztamę z wiadomo kim i ciągnąć z tego tytułu profity. Tutaj potrzebny jest węzeł na miarę tego z JP2/Rzeczpospolitej - duża przepustowość, brak kolizyjności między pieszymi a autami. No ale tak się nie stanie, bo wybraliście kogo wybraliście w wyborach...
- 7 10
-
2022-12-12 17:38
Dokładnie, tyle lat te tramwaje budują, a korki ani trochę się nie zmniejszyły po każdej z inwestycji tramwajowych. Mieszkam od 20 lat na Południu i największą poprawę przyniosło poszerzenie Łostowickiej, przebudowa ul. Nowolipie oraz zmiana pierwszeństwa na Łódzkiej/Warszawskiej.
- 4 4
-
2022-12-12 15:15
Dojazd na Osową z Zaspy bardzo potrzebny
Zróbcie w końcu dojazd na Osową skoro jest to też Gdańsk!!!!!! Chociaż do Przymorza!!!! Tam też mieszkają Gdańszczanie!!!!!
- 6 3
-
2022-12-12 15:31
Szkoda że OBC dalej nieskomunikowane.
- 5 1
-
2022-12-12 15:46
oby zlikwidowali te rody
- 3 5
-
2022-12-12 15:56
Plany, plany, chore plany
O czym tu mowa? Głupi kawałek asfaltu na Piotrkowskiej, gdzie ludzie stoją od świtu do nocy w korkach i nie mogą wyjechać ani dojechać do własnego osiedla w centrum miasta budują już prawie rok!
Na Nowej Warszawskiej zbudowali ten głupi tramwaj, gdzie aż się prosi o przedłużenie od nowej pętli na Warszawskiej 2x2 do skrzyżowania z Havla - jest rezerwa miejsca.
No ale gdzie, przecież obecne władze faworyzują jakiś śmieszny tramwaj, który dokładnie niczego nie zmieni w tej części miasta. Tak samo nic nie zmieni ten tramwaj z Wrzeszcza na Zaspę.
Bezsens, wywalanie kasy i zawracanie głowy.- 6 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.