• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe śródmieście Gdyni z ograniczoną liczbą parkingów

Patryk Szczerba
22 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Osiem nowych budynków nad samym morzem
Za kilka lat rejon ul. Portowej, Węglowej i Waszyngtona ma całkowicie zmienić swoje oblicze. Za kilka lat rejon ul. Portowej, Węglowej i Waszyngtona ma całkowicie zmienić swoje oblicze.

Radni Gdyni uchwalili plan zagospodarowania terenu rejonu ul. Portowej, Waszyngtona oraz planowanej Nowej Węglowej. W zapisach znalazły się ograniczenia w liczbie miejsc parkingowych dla mieszkańców i firm. - Takie rozwiązania stosuje się w XXI wieku - przekonują władze miasta.



Przebieg ul. Nowej Węglowej Przebieg ul. Nowej Węglowej

Czy planowane ograniczenie liczby miejsc parkingowych to dobry pomysł?

Oś nowego zagospodarowania Śródmieścia ograniczy ul. Nowa Węglowa. Będzie prowadziła od ul. Wendy zobacz na mapie Gdańska, przez tereny kolejowe wzdłuż torów zobacz na mapie Gdyni do ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni, a potem tunelem pod główną magistralą kolejową do ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni. Droga ma być odciążeniem dla Śródmieścia, którego ciężar przesuwa się w stronę portu. Ma również ułatwić dojazd do nowych inwestycji, które powstaną na terenach po Dalmorze i gruntach zajmowanych wcześniej przez Stocznię Nauta oraz na Międzytorzu, gdzie w przyszłości powstanie nowe centrum Gdyni.

Nowa droga ma mieć po dwa pasy w każdym kierunku. Konieczne jest także poszerzenie ul. Waszyngtona, która zyska po jednym pasie w obydwu kierunkach, a dodatkowo zostanie przy niej zlokalizowany parking. Autobusy jadące Nową Węglową mają zatrzymywać się w zatoczkach, nie będzie dla nich dodatkowych buspasów. Nową drogę mają zyskać także rowerzyści. Będzie oddzielona od zaprojektowanej trasy chodnikiem i będzie prowadziła wzdłuż ul. Waszyngtona oraz ul. Nowej Węglowej.

Inwestycje drogowe zobowiązał się wspierać Polski Holding Nieruchomości, inwestujący na terenach po byłym Dalmorze. W tej sprawie został na początku maja podpisany specjalny list intencyjny, który zakłada, że PHN będzie partycypować w kosztach budowy nowych dróg.

Plan zakłada budowę ogólnodostępnych parkingów, jednak miejsc nie będzie dużo. Pojawiły się w nim bowiem ograniczenia w miejscach parkingowych - w przybliżeniu jedno miejsce dla mieszkania i maksymalnie do trzech miejsc na 100 m kw. powierzchni: usługowej i biurowej.

- To oznacza, że spadnie atrakcyjność biznesowa tego terenu. To ma być centrum prestiżowe, gdzie chcemy ściągnąć nowe firmy. Te najlepiej wiedzą, jaka powinna być liczba miejsc parkingowych. Powinniśmy skupić się na tym, by umożliwić przedsiębiorcom spokojne prowadzenie biznesu - tłumaczy Bogdan Krzyżankowski, radny Platformy Obywatelskiej.

Władze miasta przekonują, że proponowane rozwiązania nie przystają do XXI wieku.

- Doprowadzilibyśmy śródmieście do katastrofy motoryzacyjnej. Każdy parking przyciąga ruch, nie możemy pozwolić na to, by w tym miejscu nastąpiła blokada. To głos z poprzedniego stulecia, my proponujemy przyszłościowe rozwiązania, które zakładają limitowanie ruchu i promowanie ruchu pieszych i rowerzystów - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Plan przyjęty przez radnych zakłada także m.in. możliwość budowy 55-metrowych budynków, ale tylko w narożniku, za skrzyżowaniem ul. św. Piotra i Portowej zobacz na mapie Gdyni. Dziś najwyższy w tym rejonie Transatlantyk ma 36 metrów. Reszta może mieć wysokość co najwyżej sześciu kondygnacji.

- W przypadku tego narożnika to dopuszczone dominanty o wysokości 16 pięter. O tę wysokość najczęściej wnioskują inwestorzy, którzy wiedzą, że budowa wyższych budynków wiąże się z inną, dużo droższą technologią - tłumaczył Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta Gdyni.

Na pewno na terenie nie pojawią się wolnostojące świecące neony.

- Chcemy uporządkować ten teren, by był on wolny od chaosu reklamowego, źle postrzeganego przez mieszkańców oraz urbanistów - opowiada Andrzej Bień, referujący zapisy planu na ostatniej sesji rady miasta.

Opłaty za parkowanie bez zmian

Radni odrzucili projekt klubu Platformy Obywatelskiej zmieniający uchwałę dotyczącą Strefy Płatnego Parkowania, który zakładał umożliwienie kierowcom płacenie za piętnastominutowy postój 40 groszy.

- To ukłon w stronę tych, którzy przyjeżdżają na chwile załatwić sprawy w centrum i muszą płacić za czas postoju, którego nie wykorzystają - przekonywali wnioskodawcy.

Większość jednak nie podzieliła tych argumentów. Za pierwsze pół godziny parkowania w Gdyni nadal trzeba więc płacić 80 groszy. Kolejne 30 minut parkowania to koszt 2 zł.

Miejsca

Opinie (192) 3 zablokowane

  • Marek Stępa - ma mój głos i mojej rodziny w następnych wyborach (1)

    • 16 42

    • on i tak go ma, niestotne co Ty myslisz na ten temat

      • 7 4

  • proponuję ilość miejsc w tym rejonie ograniczyć do jednego miejsca. rozwiąże to problemy parkingowe (3)

    i to jest słuszna linia włodarzy, ktoś stanie a ty jedz dalej, zatruwaj powietrze w centrum bo nie ma miejsc. lobby przemysłu paliwowego też skorzysta

    • 25 9

    • po prostu nastęnym razem przyjedziesz do centrum KM (2)

      • 7 6

      • (1)

        nie, po prostu nastepnym razem nie przyjade do centrum i firme tez wyniose jak juz sporo moich znajomych

        • 9 9

        • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Wyrzućcie wszystkich za obwodnicę (10)

    Tylko potem nie jęczcie, że zmniejszają się wpływy z podatków bo firmy i ludzie wynoszą się do ościennych gmin.
    Z samych urzędów w centrach miast (czyli przeżeraczy pieniędzy a nie ich generatora) i turystów (nawet pomimo golenia ich na każdym kroku) miasto nie wyżyje.

    • 44 9

    • ludzie wynaszą się bo buduje się drogi i mają masę miejsca bezpłatnego do parkowania w centrum (9)

      jak przestanie się im opłacać to wrócą do centrum i zaczną tu płacić podatki, a firmy to chcą właśnie funkcjonować w centrum, a nie na zadupiu, bo tu mają klientów

      • 9 6

      • ludzie wynosza sie z centrów, bo jest za mało ścieżek rowerowych. mhm ;) (6)

        • 6 7

        • większość osób decyduje się na zmiany nie z powodu ograniczeń (brak ścieżek), ale z pwodu możliwości (dużo dróg i parkingów, (5)

          • 4 1

          • a ceny nie maja oczywiscie nic do rzeczy ;) (4)

            • 6 3

            • różnica w cenie zwraca się w 5 lat w kosztach dojazdu albo cenie zakupu samochodu i jego utrzyamnia (3)

              • 3 2

              • poproszę o wyliczenie :) (2)

                • 3 3

              • mieszkanie 70m2 różnica w cenie 2 000/m2 (1)

                w sumie 140 000

                koszt roczny samochodu (paliwo, ubezpieczenia, naprawy, itd) około 15 000

                dwa samochody na rodzinę wychodzi 30 000 rocznie x 5 lat = 150 000 bez kosztu zakupu samochodów

                opcja zakupu samochodu średniej półki kompakt z salonu 60 000 x 2 = 120 000

                tylko nie wyskakuj tu z samochodem na gaz i nówką sztuką od dziadka Niemca lekarza za okazyjne 15 000

                • 5 4

              • wyliczenie może i słuszne

                ale wyobraź sobie, że 90% ludzi oszczędza na czym się da i kupi auto za 30 tys anie 60. To samo dotyczy kosztów napraw i eksploatacji. Trochę cię poniosło, przyznasz...

                • 0 0

      • W cywilizowanym swiecie w centrum mieszka menelstwo (1)

        Klasa srednia mieszka w swoich rezydencjach z dala od centrum... W Polsce jest praktycznie tak samo, centrum Gdyni zaludnia biedota.... A sam szczur mieszka w okazalej hacjendzie na Wiczlinie... I wlasnie za miejskie pieniadze poszerza sobie droge z domu do pracy w centrum. O miejsce parkowania sie szczur niemartwi, um gdynia ma zapewne swoja pule .... Jakos zmieszcza szczurzego VW Touarega

        • 3 5

        • w cywilizowanym świecie centra miast się odzyskuje dla mieszkańców

          przez wprowadzanie systemów ograniczania dostępu samochodów: opłaty kongestyjne, ograniczenie czasu parkowania, opłaty za parkowanie, poszerzanie stref wolnych od samochodów, uspakajanie ruchu, promocję zbiorkomu i poprawę komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.

          • 1 0

  • parkingi nie są potrzebne

    nam trzeba pomnika gryzonia!

    • 24 6

  • p. Stępa !!!- nie demolujcie i nie dewastujcie już Gdyni !!! - a co z Portem , na Wiczlinie ?

    a Hamburski port się cały czas rozrasta i rozwija !.

    • 19 2

  • za waszego władania doprowadziliście do uśmiercenia ul. Świętojańskiej !, pobudowaliście szkarade węzeł Bubel , (2)

    i tak można by bez końca przytaczać przykłady !.

    • 32 5

    • teraz to naprawiają

      • 5 1

    • PiS to wszystko naprawi

      musi tylko dojść do władzy

      • 5 2

  • władze sądzą, że w XXI wieku (3)

    środkiem transportu co będzie? Że klienci do firm czym dojadą?

    • 24 9

    • jak na razie to nie widziałem klienta wjeżdżającego do sklepu na Świętojańskiej

      widziałem za to wielu wchodzących pieszo

      • 14 2

    • niech ruszą 4 litery

      • 4 2

    • Będą się czołgać.

      firm stale ubywa

      • 2 0

  • Lipa na maksa

    Marek Stępa - "(..)proponujemy przyszłościowe rozwiązania, które zakładają limitowanie ruchu i promowanie ruchu pieszych i rowerzystów"

    Czy w ramach tej promocji powstanie czteropasmówka na Węglowej i Waszyngtona bez BUSpasa ???

    Pan Krzyżankowski w obronie biznesu. Tym razem chciałby dać ludziom popracować stojąc w korkach w nowym śródmieściu. Innowacyjna Gdynia !

    • 11 4

  • neony

    "Na pewno na terenie nie pojawią się wolnostojące świecące neony." Jak mnie pamięć nie myli w Gdyni jedyny wolnostojący neonowy pylon istniał w latach 70 przy barze mlecznym u zbiegu Świętojańskiej i Alei Zwycięstwa. A może w dzisiejszych czasach słowo NEON nie oznacza już wysokonapięciowego neonu gazowego ze szkła wapienno-sodowego ?? Ja w każdym razie przeciwko neonowym (ale prawdziwym neonowym, nie żadnym LED'owym czy kasetonowym ze świetlówkami) pylonom reklamowym wykonanym ze smakiem i kunsztem nic nie mam, wręcz życzył bym sobie aby ich było jak najwięcej.

    • 15 1

  • Polecam kierowcy :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane