• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe śródmieście Gdyni z ograniczoną liczbą parkingów

Patryk Szczerba
22 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Osiem nowych budynków nad samym morzem
Za kilka lat rejon ul. Portowej, Węglowej i Waszyngtona ma całkowicie zmienić swoje oblicze. Za kilka lat rejon ul. Portowej, Węglowej i Waszyngtona ma całkowicie zmienić swoje oblicze.

Radni Gdyni uchwalili plan zagospodarowania terenu rejonu ul. Portowej, Waszyngtona oraz planowanej Nowej Węglowej. W zapisach znalazły się ograniczenia w liczbie miejsc parkingowych dla mieszkańców i firm. - Takie rozwiązania stosuje się w XXI wieku - przekonują władze miasta.



Przebieg ul. Nowej Węglowej Przebieg ul. Nowej Węglowej

Czy planowane ograniczenie liczby miejsc parkingowych to dobry pomysł?

Oś nowego zagospodarowania Śródmieścia ograniczy ul. Nowa Węglowa. Będzie prowadziła od ul. Wendy zobacz na mapie Gdańska, przez tereny kolejowe wzdłuż torów zobacz na mapie Gdyni do ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni, a potem tunelem pod główną magistralą kolejową do ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni. Droga ma być odciążeniem dla Śródmieścia, którego ciężar przesuwa się w stronę portu. Ma również ułatwić dojazd do nowych inwestycji, które powstaną na terenach po Dalmorze i gruntach zajmowanych wcześniej przez Stocznię Nauta oraz na Międzytorzu, gdzie w przyszłości powstanie nowe centrum Gdyni.

Nowa droga ma mieć po dwa pasy w każdym kierunku. Konieczne jest także poszerzenie ul. Waszyngtona, która zyska po jednym pasie w obydwu kierunkach, a dodatkowo zostanie przy niej zlokalizowany parking. Autobusy jadące Nową Węglową mają zatrzymywać się w zatoczkach, nie będzie dla nich dodatkowych buspasów. Nową drogę mają zyskać także rowerzyści. Będzie oddzielona od zaprojektowanej trasy chodnikiem i będzie prowadziła wzdłuż ul. Waszyngtona oraz ul. Nowej Węglowej.

Inwestycje drogowe zobowiązał się wspierać Polski Holding Nieruchomości, inwestujący na terenach po byłym Dalmorze. W tej sprawie został na początku maja podpisany specjalny list intencyjny, który zakłada, że PHN będzie partycypować w kosztach budowy nowych dróg.

Plan zakłada budowę ogólnodostępnych parkingów, jednak miejsc nie będzie dużo. Pojawiły się w nim bowiem ograniczenia w miejscach parkingowych - w przybliżeniu jedno miejsce dla mieszkania i maksymalnie do trzech miejsc na 100 m kw. powierzchni: usługowej i biurowej.

- To oznacza, że spadnie atrakcyjność biznesowa tego terenu. To ma być centrum prestiżowe, gdzie chcemy ściągnąć nowe firmy. Te najlepiej wiedzą, jaka powinna być liczba miejsc parkingowych. Powinniśmy skupić się na tym, by umożliwić przedsiębiorcom spokojne prowadzenie biznesu - tłumaczy Bogdan Krzyżankowski, radny Platformy Obywatelskiej.

Władze miasta przekonują, że proponowane rozwiązania nie przystają do XXI wieku.

- Doprowadzilibyśmy śródmieście do katastrofy motoryzacyjnej. Każdy parking przyciąga ruch, nie możemy pozwolić na to, by w tym miejscu nastąpiła blokada. To głos z poprzedniego stulecia, my proponujemy przyszłościowe rozwiązania, które zakładają limitowanie ruchu i promowanie ruchu pieszych i rowerzystów - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Plan przyjęty przez radnych zakłada także m.in. możliwość budowy 55-metrowych budynków, ale tylko w narożniku, za skrzyżowaniem ul. św. Piotra i Portowej zobacz na mapie Gdyni. Dziś najwyższy w tym rejonie Transatlantyk ma 36 metrów. Reszta może mieć wysokość co najwyżej sześciu kondygnacji.

- W przypadku tego narożnika to dopuszczone dominanty o wysokości 16 pięter. O tę wysokość najczęściej wnioskują inwestorzy, którzy wiedzą, że budowa wyższych budynków wiąże się z inną, dużo droższą technologią - tłumaczył Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta Gdyni.

Na pewno na terenie nie pojawią się wolnostojące świecące neony.

- Chcemy uporządkować ten teren, by był on wolny od chaosu reklamowego, źle postrzeganego przez mieszkańców oraz urbanistów - opowiada Andrzej Bień, referujący zapisy planu na ostatniej sesji rady miasta.

Opłaty za parkowanie bez zmian

Radni odrzucili projekt klubu Platformy Obywatelskiej zmieniający uchwałę dotyczącą Strefy Płatnego Parkowania, który zakładał umożliwienie kierowcom płacenie za piętnastominutowy postój 40 groszy.

- To ukłon w stronę tych, którzy przyjeżdżają na chwile załatwić sprawy w centrum i muszą płacić za czas postoju, którego nie wykorzystają - przekonywali wnioskodawcy.

Większość jednak nie podzieliła tych argumentów. Za pierwsze pół godziny parkowania w Gdyni nadal trzeba więc płacić 80 groszy. Kolejne 30 minut parkowania to koszt 2 zł.

Miejsca

Opinie (192) 3 zablokowane

  • Gdynia

    Panie Szczurek, podaj się pan do dymisji!

    • 14 3

  • kolejne debilne pomysly gryzonia i świty :/

    juz obroty spadaja firma w centrum bo ludzie nie maja zamiaru placic za parkowanie a i z miejscami np na swietojanskeij krucho :/ ehh ludzie dalej se glosujcie na gryzonia i z dąbrowy do nowej dzielni jeździjcie se na rowerach albo na pieszo :/

    • 19 5

  • "promowanie ruchu pieszych i rowerzystów - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni."

    może od razu zaproponuj typie taczki, hulajnogi i deskorolki -bo tak jest w europie.Co za koleś. Tu jest Polska rzeczywistośc pobudka.

    • 19 7

  • Rowery (1)

    W naszym klimacie,gdzie lato trwa może trzy miesiące i to nie zawsze (sam jestem rowerzystą),tylko idiota może pisać o poruszaniu się rowerem np do pracy lub po zakupy
    Świetnie to ujął jeden z wpisujących "z miasta" - cytuję: ....ręce opadają jak słucham idiotów.

    • 21 8

    • jak na razie to tylko bywasz rowerzystą

      i to takim z ograniczonym doświadczeniem. Jak jest dobra polityka rowerowa, liczba rowerzystów całorocznych sięga 25% ogółu poruszających się po mieście. O rzucaniu obelg nie wspomnę.

      • 2 2

  • Gdynia

    A co z WC ?Gdynia.....miasto....Bedac miesiac temu w Czechach stwierdzam. WC jest prawie na kazdej ulicy i.....bezpłatne !!!

    • 14 1

  • Rowery (1)

    Opętalo was tymi rowerami . Niektórzy myślą ze wszyscy przesiądziemy sie na rowery i będziemy sobie pedałowac , wkurza mnie ten nacisk formacji rowerowej w Gdyni . Mam samochód i chce nim jeździć , płace podatki. Itd i chce jeździć samochodem a rowerowa formacja Gdyni niech sie odemnie odpi....... . Niemam nic do was a wy odczepcie sie odemnie

    • 16 11

    • może i niektórzy tak myślą

      inni myślą, że miasto jest z gumy i rzadkie dobra można rozdawać za darmo. Nie odmawiam ci prawa do korzystania z przestrzeni, ale ona nie jest za darmo. Im więcej ludzi będzie jeździło rowerami, tym będziesz miał więcej miejsca do parkowania swojej fury - pomyśl, a może zrozumiesz.

      • 1 1

  • Stepa powinien zmienic lekarza... (4)

    Doprowadzilibyśmy śródmieście do katastrofy motoryzacyjnej. Każdy parking przyciąga ruch, nie możemy pozwolić na to, by w tym miejscu nastąpiła blokada. To głos z poprzedniego stulecia, my proponujemy przyszłościowe rozwiązania, które zakładają limitowanie ruchu i promowanie ruchu pieszych i rowerzystów - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.To jakies totalne brednie.Autora trzeba wyslac niezwlocznie do lekarza.Widac ma cos z deklem.

    • 18 7

    • Sam zmień lekarza, a do czasu wydobrzenia (1)

      trzymaj się z dala od internetu.

      • 3 4

      • gon sie

        • 0 2

    • obrażasz ludzi, więc jednak nie jesteś pewien swoich mądrości (1)

      budowa parkingów w centrum to zwiększanie korków na dojazdach do niego. Teraz zrozumiałeś?

      • 1 0

      • analityku, chcesz cofnac nas do epoki kamienia lupanego?

        widac ze chcesz dygac wszedzie z buta, to rob to, ale nie ograniczaj wolnosci innych mieszkancow. To nie jest tylko miasto rowerzystow i piechurow.

        • 1 0

  • Radnym wiosna uderzyła do głowy (4)

    Promować ruch pieszych i rowerzystów? Tak nie można! Śródmieście to przede wszystkim miejsce gospodarcze, biznesu, banki, firmy itd. Radny Bogdan Krzyżanowski słusznie mówi, że to spowoduje tylko dodatkowe utrudnienia. Powinno się tworzyć nowe miejsca parkingowe, a nie zmuszać ludzi do spacerków - nie mieszkamy w tropikach, tutaj przez większość czasu pogoda nie sprzyja spacerom! A pan Marek Stępa chyba nie dostrzega, że to nie parkingi przyciągają ruch lecz wspomniane obiekty gospodarcze i urzędowe, w których ludzie załatwiają swoje sprawy bądź pracują. W Gdyni powinny powstać wielopiętrowe kompleksy parkingowe, a nie kolejne ograniczenia! Wyczuwam w tych decyzjach eko-obłudę pod dyktando UE.
    A jeżeli mieszkańcom centrum nie podobają się samochody, to niech wyprowadzą się na obrzeża i sypialniane dzielnice Gdyni. Śródmieście powinno być biznesowo-urzędniczo-turystyczną dzielnicą. A rabionienie z niego zielonego parku spowoduje tylko migrację firm do innych miast lub poza miasto w ogóle, co przyniesie Gdyni wyłącznie straty. Radzę wyzbyć się eko-utopii i zacząć myśleć proekonomicznie, bo Polskę nie stać jeszcze na tak oświeconą politykę gospodarowania miast. Uświadomcie sobie w kraju rozwijającym się pierwszeństwo mają potrzeby ekonomiczne, a nie estetyczne.

    • 24 7

    • lecz się na nogi (3)

      • 4 5

      • Pedalowanie ? To to lekarstwo na nogi?

        Dosc ekonazizmu, idiotow na rowerach opodatkowac podatkiem drogowym na sciezki rowerowe. Czas skonczyc z fikcja i budowa sciezek rowerowych za pieniadze odebrane zmotoryzowanym...

        • 6 3

      • a ty na głowę (1)

        Każde ucywilizowane miasto ma sensowny podział na tematyczne dzielnice. Tylko Gdynia musi robić ze swojego centrum biznesowego jakiś ośrodek rekreacyjno-sanatoryjny. JEDYNY sposób na odciążenie ulic to masywne kompleksy parkingowe i tu proponuję przebudowę parkingu przy C.H. Batory. A zaraz obok, przy skrzyżowaniu ulic Obrońców Wybrzeża i Władysława IV kolejny - 3 poziomy pod i 2 nad. Odciąży to ruch, ponieważ ubędzie kierowców krążących jak sępy za miejscem parkingowym. Następnym idealnym miejscem byłoby koło Gemini, zwłaszcza, że w okreście turystycznym nie ma gdzie wcisnąć nawet małego Smarta!

        • 7 2

        • Bzdura

          Nawet jak tak ma, to od tego odchodzi

          • 1 2

  • ..które powstaną na terenach po Dalmorze i gruntach zajmowanych wcześniej przez Stocznię Nauta..

    Jak widać zamiast chronić planem zagospodarowania przestrzennego tereny przemysłowe i portowe przed deweloperką .... systematycznie pozbywamy się portu i stoczni z Gdyni.

    • 15 3

  • Skwer Kościuszki (3)

    błagam Radnych o ograniczenie parkowania na Skwerze Kościuszki! idąc tam w weekend na spacer czułam się jak na giełdzie samochodowej! siedząc w knajpce i chcąc popatrzec romantycznie na morze ;) widziałam tylko dachy sanochodów. tragedia. aż nie chce się tam chodzic. Skwer traci cały swój urok, może ma go niewiele w opinii niektórych ale jednak ma. a te samochody po horyzont wcale nie czynią go piękniejszym

    • 15 1

    • Proponuje ograniczyc wstep takim jak ty na skwer (2)

      Naprawde tak trudno zrozumiec, ze w okolicy centrum praktycznie nie ma parkingow. Stad skoro nie ma parkingow ludzie parkuja tam gdzie jest miejsce czyli na chodnikach i poboczach. Oczywiscie mozna jak jakis durny nazista zabronic parkowania.... Osoba inteligentna szukalaby rozwiazania w inny sposob. Po prostu w centrum brakuje miejskich parkingow, miasto ich nie buduje ... A ty jak Stepa czy Kononowicz proponujesz by nie bylo niczego... Ot tak ograniczyc swobody i prawa czesci obywateli. Idac twoim tokiem rozumowania proponuje zakazac ruchu rowerom po chodnikach i drogach. Rowery na drogach powoduja korki i dodatkowe utrudnienia ruchu. Na chodnikach rowerzysci stanowia zagrozenie dla pieszych, pedza bez opamietania i bezczelnie dzwonia na pieszych... Az nie chce sie chodzic po chodniku....

      • 3 7

      • (1)

        chyba ktoś tu ma problem z czytaniem ze zrozumieniem? czy gdzieś w mojej wypowiedzi jest napisane aby zakazać parkowania, aby nie tworzyć parkingów i aby niczego nie było? Czy wspomniałam gdzieś o rowerach? że zamiast samochodów wolę rowery? Proponuję zastanowić się nad poziomem swojej frustracji i wrzucić na luz.

        • 6 0

        • Natomiast Skwer o którym wspomniałam, mimo, iż nie jest tematem artykułu, ma stanowić miejsce właśnie spacerów i rekreacji a nie podziwiania aut odkupionych od starszej babci, która jezdziła tylko w niedzielę do kościoła.

          • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane