• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe śródmieście Gdyni z ograniczoną liczbą parkingów

Patryk Szczerba
22 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Osiem nowych budynków nad samym morzem
Za kilka lat rejon ul. Portowej, Węglowej i Waszyngtona ma całkowicie zmienić swoje oblicze. Za kilka lat rejon ul. Portowej, Węglowej i Waszyngtona ma całkowicie zmienić swoje oblicze.

Radni Gdyni uchwalili plan zagospodarowania terenu rejonu ul. Portowej, Waszyngtona oraz planowanej Nowej Węglowej. W zapisach znalazły się ograniczenia w liczbie miejsc parkingowych dla mieszkańców i firm. - Takie rozwiązania stosuje się w XXI wieku - przekonują władze miasta.



Przebieg ul. Nowej Węglowej Przebieg ul. Nowej Węglowej

Czy planowane ograniczenie liczby miejsc parkingowych to dobry pomysł?

Oś nowego zagospodarowania Śródmieścia ograniczy ul. Nowa Węglowa. Będzie prowadziła od ul. Wendy zobacz na mapie Gdańska, przez tereny kolejowe wzdłuż torów zobacz na mapie Gdyni do ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni, a potem tunelem pod główną magistralą kolejową do ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni. Droga ma być odciążeniem dla Śródmieścia, którego ciężar przesuwa się w stronę portu. Ma również ułatwić dojazd do nowych inwestycji, które powstaną na terenach po Dalmorze i gruntach zajmowanych wcześniej przez Stocznię Nauta oraz na Międzytorzu, gdzie w przyszłości powstanie nowe centrum Gdyni.

Nowa droga ma mieć po dwa pasy w każdym kierunku. Konieczne jest także poszerzenie ul. Waszyngtona, która zyska po jednym pasie w obydwu kierunkach, a dodatkowo zostanie przy niej zlokalizowany parking. Autobusy jadące Nową Węglową mają zatrzymywać się w zatoczkach, nie będzie dla nich dodatkowych buspasów. Nową drogę mają zyskać także rowerzyści. Będzie oddzielona od zaprojektowanej trasy chodnikiem i będzie prowadziła wzdłuż ul. Waszyngtona oraz ul. Nowej Węglowej.

Inwestycje drogowe zobowiązał się wspierać Polski Holding Nieruchomości, inwestujący na terenach po byłym Dalmorze. W tej sprawie został na początku maja podpisany specjalny list intencyjny, który zakłada, że PHN będzie partycypować w kosztach budowy nowych dróg.

Plan zakłada budowę ogólnodostępnych parkingów, jednak miejsc nie będzie dużo. Pojawiły się w nim bowiem ograniczenia w miejscach parkingowych - w przybliżeniu jedno miejsce dla mieszkania i maksymalnie do trzech miejsc na 100 m kw. powierzchni: usługowej i biurowej.

- To oznacza, że spadnie atrakcyjność biznesowa tego terenu. To ma być centrum prestiżowe, gdzie chcemy ściągnąć nowe firmy. Te najlepiej wiedzą, jaka powinna być liczba miejsc parkingowych. Powinniśmy skupić się na tym, by umożliwić przedsiębiorcom spokojne prowadzenie biznesu - tłumaczy Bogdan Krzyżankowski, radny Platformy Obywatelskiej.

Władze miasta przekonują, że proponowane rozwiązania nie przystają do XXI wieku.

- Doprowadzilibyśmy śródmieście do katastrofy motoryzacyjnej. Każdy parking przyciąga ruch, nie możemy pozwolić na to, by w tym miejscu nastąpiła blokada. To głos z poprzedniego stulecia, my proponujemy przyszłościowe rozwiązania, które zakładają limitowanie ruchu i promowanie ruchu pieszych i rowerzystów - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Plan przyjęty przez radnych zakłada także m.in. możliwość budowy 55-metrowych budynków, ale tylko w narożniku, za skrzyżowaniem ul. św. Piotra i Portowej zobacz na mapie Gdyni. Dziś najwyższy w tym rejonie Transatlantyk ma 36 metrów. Reszta może mieć wysokość co najwyżej sześciu kondygnacji.

- W przypadku tego narożnika to dopuszczone dominanty o wysokości 16 pięter. O tę wysokość najczęściej wnioskują inwestorzy, którzy wiedzą, że budowa wyższych budynków wiąże się z inną, dużo droższą technologią - tłumaczył Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta Gdyni.

Na pewno na terenie nie pojawią się wolnostojące świecące neony.

- Chcemy uporządkować ten teren, by był on wolny od chaosu reklamowego, źle postrzeganego przez mieszkańców oraz urbanistów - opowiada Andrzej Bień, referujący zapisy planu na ostatniej sesji rady miasta.

Opłaty za parkowanie bez zmian

Radni odrzucili projekt klubu Platformy Obywatelskiej zmieniający uchwałę dotyczącą Strefy Płatnego Parkowania, który zakładał umożliwienie kierowcom płacenie za piętnastominutowy postój 40 groszy.

- To ukłon w stronę tych, którzy przyjeżdżają na chwile załatwić sprawy w centrum i muszą płacić za czas postoju, którego nie wykorzystają - przekonywali wnioskodawcy.

Większość jednak nie podzieliła tych argumentów. Za pierwsze pół godziny parkowania w Gdyni nadal trzeba więc płacić 80 groszy. Kolejne 30 minut parkowania to koszt 2 zł.

Miejsca

Opinie (192) 3 zablokowane

  • Teraz zlikwidować placówki handlowe w okolicy (5)

    Kto pojedzie na Halę stojącą od "przedwojny" gdy nie będzie miejsc do parkowania i tak jest ich mało, a na większe zakupy autobusem się nie da.

    • 23 11

    • 80% zakupów wnoszonych do samochodów (4)

      jest wystarczająco małych na to, by zrobić je na rowerze

      • 7 17

      • Ty naprawde jestes glupi (3)

        Totalitaryzm milosnikow dwoch pedalow....

        • 12 7

        • A co? (2)

          Motonazizm jest lepszy?

          • 4 4

          • Czy ty wogole myslisz? (1)

            Uzywasz slow, ktorych nie rozumiesz... Czy ja gdzies postulowalem likwidacje/ograniczenie ruchu rowerowego? A moze chcialem likwidowac chodniki? Nazisci jezdza na rowerach - zabieraja chodniki pieszym, drogi zmotoryzowanym. Normalnie sekta pedalujacych, odporna na myslenie....

            • 3 2

            • xxx: po prostu przedstawiłem wyniki badań

              z faktami się nie dyskutuje, przedstawiając opinie warto przedstawić argumenty. Jak na razie widzę tylko inwektywy.

              • 0 0

  • Tunel albo kladka dla aut pucka-chylońska to jest potrzebne dla aut

    • 16 1

  • Stępem w XXI wieku.

    Pan Stępa chyba nie przemyślał własnej wypowiedzi.To nie parkingi przyciągają ruch tylko to wszystko co zmusza ludzi by gdzieś zostawić samochód.Jak z centrum wyprowadzone zostaną urzędy, banki, biura, sklepy itd to szybko okaże się, że miejsc parkingowych jest więcej niż potrzeba.Jakby - nie daj Boże - port by stanął to korki też znikną.Promować ruch pieszych i rowerzystów trzeba ale w centrum do tej pory tego nie widać.Zapewne z braku pieniędzy, ciepłą rączką wywalonych na sławetny infobox.Itd, itd.

    • 23 4

  • Stępa (2)

    Stępa jak zwykle wszechwiedzący. Ciekawe czy ze swojego Chwarzna dyga na rowerze ? A i przy okazji gratki dla ekipy rządzącej za zakorkowanie cwłego miasta.

    • 23 8

    • Szczur dyga Touaregiem V6 diesel... (1)

      Z tego swojego wiczlina, teraz mu droge poszerzaja. Miejsce parkingowe ma zaklepane przed um...

      • 14 3

      • do czasu ma to miejsce

        • 4 1

  • Ma to odciążyć śródmieście ?
    Ale kosztem ul.Morskiej gdzie jak tam puszczą ruch tym tunelem to morska w ogóle nie będzie przejezdna ...

    • 5 3

  • Brawo (1)

    Normalnie przecieram oczy ze zdziwienia, cud się stał, pan Marek Stępa się nawrócił. Teraz koniec z deklaracjami i do roboty - tempo 30 w centrum i dzielnicach, pasy rowerowe na hutniczej, bus pasy z dopuszczeniem rowerów i samochody out z centrum. To wszystko można zrobić praktycznie za freeko więc, zakasamy rękawy i do roboty!!!

    • 14 9

    • To prosty przepis na katastrofe

      Jak dorosniesz, zrozumiesz dlaczego...

      • 7 9

  • 80 groszy to majątek dla Prawdziwych Patriotów.

    To POważna kwota!

    • 2 1

  • Społeczne nieposłuszeństwo!! Wszyscy niech zajmują na raz jak najwięcej miejsc parkingowych. (1)

    To nie jest karane, a zajęcie jednym autem przynajmniej dwóch miejsc zredukuje liczbę miejsc nawet o połowę i wtedy urzędnicy obudzą się z ręką w nocniku.

    • 3 6

    • a wszyscy mieszkańcy odetchną

      • 1 0

  • a najlepsze jest to ze nawet nie próbują podać kiedy to nastapi, nie ma żadnego terminu

    inna sprawa to fakt ze jakies 50 metrów dalej biegnie równoległa dwupasmowa ulica Polska. Ciekawy układ, trzeba było pomysleć i zrobic jedną a funkcjonalną.

    Coż za mądrość, dbałośc o prawidłową budowe tkanki miejskiej.....ach

    • 7 0

  • Ludzie wsiadajcie na rowery!!! (4)

    Ja tak zrobiłem i czuję się świetnie fizycznie!

    Palenie rzuciłem dwa miesiące temu!

    Polecam!

    Pozdrawiam forumowiczów:)

    • 11 13

    • polecam Pekin (3)

      Polecam Pekin. Tam jest 9 milionów rowerów.

      • 5 5

      • polecam Detroit

        tam jest pare mln samochodów

        • 4 1

      • to już było, teraz Pekin jest zatkany samochodami, tylko rowerami nadal można jeździć jako tako (1)

        metro i autobusy są też środkami przemieszczania się.

        • 1 0

        • W Chinach wolno mieć tylko jedno dziecko. Czy w w Polsce też?

          może swe obserwacje zechcesz przenieść na teren Europy.

          • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane