• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe śródmieście Gdyni z ograniczoną liczbą parkingów

Patryk Szczerba
22 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Osiem nowych budynków nad samym morzem
Za kilka lat rejon ul. Portowej, Węglowej i Waszyngtona ma całkowicie zmienić swoje oblicze. Za kilka lat rejon ul. Portowej, Węglowej i Waszyngtona ma całkowicie zmienić swoje oblicze.

Radni Gdyni uchwalili plan zagospodarowania terenu rejonu ul. Portowej, Waszyngtona oraz planowanej Nowej Węglowej. W zapisach znalazły się ograniczenia w liczbie miejsc parkingowych dla mieszkańców i firm. - Takie rozwiązania stosuje się w XXI wieku - przekonują władze miasta.



Przebieg ul. Nowej Węglowej Przebieg ul. Nowej Węglowej

Czy planowane ograniczenie liczby miejsc parkingowych to dobry pomysł?

Oś nowego zagospodarowania Śródmieścia ograniczy ul. Nowa Węglowa. Będzie prowadziła od ul. Wendy zobacz na mapie Gdańska, przez tereny kolejowe wzdłuż torów zobacz na mapie Gdyni do ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni, a potem tunelem pod główną magistralą kolejową do ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni. Droga ma być odciążeniem dla Śródmieścia, którego ciężar przesuwa się w stronę portu. Ma również ułatwić dojazd do nowych inwestycji, które powstaną na terenach po Dalmorze i gruntach zajmowanych wcześniej przez Stocznię Nauta oraz na Międzytorzu, gdzie w przyszłości powstanie nowe centrum Gdyni.

Nowa droga ma mieć po dwa pasy w każdym kierunku. Konieczne jest także poszerzenie ul. Waszyngtona, która zyska po jednym pasie w obydwu kierunkach, a dodatkowo zostanie przy niej zlokalizowany parking. Autobusy jadące Nową Węglową mają zatrzymywać się w zatoczkach, nie będzie dla nich dodatkowych buspasów. Nową drogę mają zyskać także rowerzyści. Będzie oddzielona od zaprojektowanej trasy chodnikiem i będzie prowadziła wzdłuż ul. Waszyngtona oraz ul. Nowej Węglowej.

Inwestycje drogowe zobowiązał się wspierać Polski Holding Nieruchomości, inwestujący na terenach po byłym Dalmorze. W tej sprawie został na początku maja podpisany specjalny list intencyjny, który zakłada, że PHN będzie partycypować w kosztach budowy nowych dróg.

Plan zakłada budowę ogólnodostępnych parkingów, jednak miejsc nie będzie dużo. Pojawiły się w nim bowiem ograniczenia w miejscach parkingowych - w przybliżeniu jedno miejsce dla mieszkania i maksymalnie do trzech miejsc na 100 m kw. powierzchni: usługowej i biurowej.

- To oznacza, że spadnie atrakcyjność biznesowa tego terenu. To ma być centrum prestiżowe, gdzie chcemy ściągnąć nowe firmy. Te najlepiej wiedzą, jaka powinna być liczba miejsc parkingowych. Powinniśmy skupić się na tym, by umożliwić przedsiębiorcom spokojne prowadzenie biznesu - tłumaczy Bogdan Krzyżankowski, radny Platformy Obywatelskiej.

Władze miasta przekonują, że proponowane rozwiązania nie przystają do XXI wieku.

- Doprowadzilibyśmy śródmieście do katastrofy motoryzacyjnej. Każdy parking przyciąga ruch, nie możemy pozwolić na to, by w tym miejscu nastąpiła blokada. To głos z poprzedniego stulecia, my proponujemy przyszłościowe rozwiązania, które zakładają limitowanie ruchu i promowanie ruchu pieszych i rowerzystów - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Plan przyjęty przez radnych zakłada także m.in. możliwość budowy 55-metrowych budynków, ale tylko w narożniku, za skrzyżowaniem ul. św. Piotra i Portowej zobacz na mapie Gdyni. Dziś najwyższy w tym rejonie Transatlantyk ma 36 metrów. Reszta może mieć wysokość co najwyżej sześciu kondygnacji.

- W przypadku tego narożnika to dopuszczone dominanty o wysokości 16 pięter. O tę wysokość najczęściej wnioskują inwestorzy, którzy wiedzą, że budowa wyższych budynków wiąże się z inną, dużo droższą technologią - tłumaczył Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta Gdyni.

Na pewno na terenie nie pojawią się wolnostojące świecące neony.

- Chcemy uporządkować ten teren, by był on wolny od chaosu reklamowego, źle postrzeganego przez mieszkańców oraz urbanistów - opowiada Andrzej Bień, referujący zapisy planu na ostatniej sesji rady miasta.

Opłaty za parkowanie bez zmian

Radni odrzucili projekt klubu Platformy Obywatelskiej zmieniający uchwałę dotyczącą Strefy Płatnego Parkowania, który zakładał umożliwienie kierowcom płacenie za piętnastominutowy postój 40 groszy.

- To ukłon w stronę tych, którzy przyjeżdżają na chwile załatwić sprawy w centrum i muszą płacić za czas postoju, którego nie wykorzystają - przekonywali wnioskodawcy.

Większość jednak nie podzieliła tych argumentów. Za pierwsze pół godziny parkowania w Gdyni nadal trzeba więc płacić 80 groszy. Kolejne 30 minut parkowania to koszt 2 zł.

Miejsca

Opinie (192) 3 zablokowane

  • Wreszcie porządek

    Gratulacje dla Włodarzy miasta. Wreszczie, ktoś twardą ręką zarządzać będzie przestrzenią miejską. Budynki mieszkalne nie mogą być postrzegane przez inwestorów tylko jako nośniki reklam. Człowiek musi być otoczony piękną architekturą przestrzenią urządzoną z zastosowaniem wyszukanej małej architektury no i przy przepięknej zieleni, której już zazdroszczą sąsiedzi - Gdańsk. Tylko. takie otoczenie wywoła brak chęci na niszczenie otoczenia i wandalizm. Mam tylko jedną prośbę do Wlodarzy aby nie ulegali naciskom developerów chcących inwestować w Śrudmieściu. Grupa ta uważa że jeśli płaci to i wymaga. Jednak nasi budowniczowie Gdyni i muj Dziadek ktory też włożył swój wklad w budowę niechciał by widzieć miasta z chaotyczną zabudową zaprojektowaną prze mierne pracownie architektoniczne. Wobec tego budujmy naszą kochaną Gdynie z rozwagą i myślą, że tak jak poprzednicy pozostawimy po sobie budowle na dziesiątki lat a nasze dzieci będą musiały żyć i lorzystać z zaplanowanej prze Nas przestrzeni.
    .

    • 3 13

  • Kiełbasa wyborcza

    Tak sobie czytam i płacze , za co to wszystko chcecie wybudować. ! Wielopoziomowy parking w centrum Gdyni tak oczekiwany przez wszystkich jest całkowicie niewyobrazalny dla naszej władzy . Parking przy Batorym stracony na koszt prywatnego właściciela . A my tu snujemy mżonki o jakiś tunelach , panie Stępa za co ? Jak fundusze na drogi tnie pan bezlitośnie ! Rowery ciągle te rowery a ja mam je głęboko gdzieś, nawet tę estakade Pan spaprał i oczywiście nie ma winnych . I jeszcze jedno bo sprawa ucichły dlaczego nie znaleziono winnych zaniedbań podczas budowy szkoły na chwarznie , koło Pana zresztą !!!!!!!!!!. Wkurza mnie to plany plany a czyny znikome !

    • 16 2

  • Zmotoryziwani pojada tam gdzie sa parkingi....

    Jak bede chcial pojechac do restauracji czy do kina wybiore Sopot, tam w centrum sa wygodne parkingi... A handel w Gdyni niech zdycha skoro tak chce szczur....
    Do restauracji wieczorem bedziecie jezdzic na rowerze albo trajtkiemmm.... A golodupce na rowerach beda robic takie zakupy, ze hej.... Szczurza ekipa nie potrafi ucywilizowac sytuacji na skwerze, caly czas strasza tam obskurne budy z dykty oferujace syf w sam raz dla amatorow pedalowania....
    Estetyka skweru to betonowa kostka bauma.... Po prostu prestiz.
    Miasto nic nie robi dla kierowcow, nie ma zadnego sensownego parkingu w centrum gdyni... Najwiekszy parking w centrum pod batorym to samowolka, ludzie parkuja na dziko na terenie prywatnym....
    Czas zderatyzowac UM i wyslac ekipe harcerzykow z ZHR na zielona trawke...

    • 24 5

  • Lobby rowerowe

    Po co znowu sciezki rowerowe. Lobby rowerowe znowu atakuje

    • 9 5

  • Zatem, jakby w Gdyni było milion miejsc parkingowych, to przyjechałoby milion samochodów ?

    Tylko po co ? No nie wiem. Wiem jednak, że jak nie będzie miejsc parkingowych, to mało kto przyjedzie, choćby miał po co ...

    • 13 2

  • dekle buduja 4 pasmowe drogi, tunele budynki 54 metrowe albo 16 piętrowe

    a nie moge przebudowac jedego skrzyżowania 10 lutego/dworcowa :D dalej se marzcie o szklanych domach a na ziemi mieszkancy beda taplac sie w sniegu... bo szkoda wywozic a za parking i tak trzeba zaplacic :/

    • 10 1

  • Wszystko pięknie politycznie - zacznijcie od siebie - parking przy Skwerze Plumouth niech pracuje a nie marnotrawi swój

    ... potencjał na użytkowników z urzędu ;) Niegospodarność niemalże...

    • 10 0

  • parkingi !!!! (2)

    trzymam stronę zmotoryzowanych !!! - stanowczo za mało parkingów w Gdyni
    -a najgorszy ten przy Batorym, tam jak uda ci się zaparkować to trudno udaje się wyparkować !!!

    • 13 1

    • ale za darmo (1)

      jest przy Batorym

      • 0 0

      • bo jest na dziko

        to nie jest parking miejski.....

        • 0 0

  • polowy plac parkingowy !!!

    przy ul.Władysława iv - wspaniałe miejsce na piętrowy parking!!!

    • 6 1

  • Wojtek jesteś super. Znowu na ciebie zagłosuje

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane