• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe śródmieście Gdyni z ograniczoną liczbą parkingów

Patryk Szczerba
22 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Osiem nowych budynków nad samym morzem
Za kilka lat rejon ul. Portowej, Węglowej i Waszyngtona ma całkowicie zmienić swoje oblicze. Za kilka lat rejon ul. Portowej, Węglowej i Waszyngtona ma całkowicie zmienić swoje oblicze.

Radni Gdyni uchwalili plan zagospodarowania terenu rejonu ul. Portowej, Waszyngtona oraz planowanej Nowej Węglowej. W zapisach znalazły się ograniczenia w liczbie miejsc parkingowych dla mieszkańców i firm. - Takie rozwiązania stosuje się w XXI wieku - przekonują władze miasta.



Przebieg ul. Nowej Węglowej Przebieg ul. Nowej Węglowej

Czy planowane ograniczenie liczby miejsc parkingowych to dobry pomysł?

Oś nowego zagospodarowania Śródmieścia ograniczy ul. Nowa Węglowa. Będzie prowadziła od ul. Wendy zobacz na mapie Gdańska, przez tereny kolejowe wzdłuż torów zobacz na mapie Gdyni do ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni, a potem tunelem pod główną magistralą kolejową do ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni. Droga ma być odciążeniem dla Śródmieścia, którego ciężar przesuwa się w stronę portu. Ma również ułatwić dojazd do nowych inwestycji, które powstaną na terenach po Dalmorze i gruntach zajmowanych wcześniej przez Stocznię Nauta oraz na Międzytorzu, gdzie w przyszłości powstanie nowe centrum Gdyni.

Nowa droga ma mieć po dwa pasy w każdym kierunku. Konieczne jest także poszerzenie ul. Waszyngtona, która zyska po jednym pasie w obydwu kierunkach, a dodatkowo zostanie przy niej zlokalizowany parking. Autobusy jadące Nową Węglową mają zatrzymywać się w zatoczkach, nie będzie dla nich dodatkowych buspasów. Nową drogę mają zyskać także rowerzyści. Będzie oddzielona od zaprojektowanej trasy chodnikiem i będzie prowadziła wzdłuż ul. Waszyngtona oraz ul. Nowej Węglowej.

Inwestycje drogowe zobowiązał się wspierać Polski Holding Nieruchomości, inwestujący na terenach po byłym Dalmorze. W tej sprawie został na początku maja podpisany specjalny list intencyjny, który zakłada, że PHN będzie partycypować w kosztach budowy nowych dróg.

Plan zakłada budowę ogólnodostępnych parkingów, jednak miejsc nie będzie dużo. Pojawiły się w nim bowiem ograniczenia w miejscach parkingowych - w przybliżeniu jedno miejsce dla mieszkania i maksymalnie do trzech miejsc na 100 m kw. powierzchni: usługowej i biurowej.

- To oznacza, że spadnie atrakcyjność biznesowa tego terenu. To ma być centrum prestiżowe, gdzie chcemy ściągnąć nowe firmy. Te najlepiej wiedzą, jaka powinna być liczba miejsc parkingowych. Powinniśmy skupić się na tym, by umożliwić przedsiębiorcom spokojne prowadzenie biznesu - tłumaczy Bogdan Krzyżankowski, radny Platformy Obywatelskiej.

Władze miasta przekonują, że proponowane rozwiązania nie przystają do XXI wieku.

- Doprowadzilibyśmy śródmieście do katastrofy motoryzacyjnej. Każdy parking przyciąga ruch, nie możemy pozwolić na to, by w tym miejscu nastąpiła blokada. To głos z poprzedniego stulecia, my proponujemy przyszłościowe rozwiązania, które zakładają limitowanie ruchu i promowanie ruchu pieszych i rowerzystów - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Plan przyjęty przez radnych zakłada także m.in. możliwość budowy 55-metrowych budynków, ale tylko w narożniku, za skrzyżowaniem ul. św. Piotra i Portowej zobacz na mapie Gdyni. Dziś najwyższy w tym rejonie Transatlantyk ma 36 metrów. Reszta może mieć wysokość co najwyżej sześciu kondygnacji.

- W przypadku tego narożnika to dopuszczone dominanty o wysokości 16 pięter. O tę wysokość najczęściej wnioskują inwestorzy, którzy wiedzą, że budowa wyższych budynków wiąże się z inną, dużo droższą technologią - tłumaczył Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta Gdyni.

Na pewno na terenie nie pojawią się wolnostojące świecące neony.

- Chcemy uporządkować ten teren, by był on wolny od chaosu reklamowego, źle postrzeganego przez mieszkańców oraz urbanistów - opowiada Andrzej Bień, referujący zapisy planu na ostatniej sesji rady miasta.

Opłaty za parkowanie bez zmian

Radni odrzucili projekt klubu Platformy Obywatelskiej zmieniający uchwałę dotyczącą Strefy Płatnego Parkowania, który zakładał umożliwienie kierowcom płacenie za piętnastominutowy postój 40 groszy.

- To ukłon w stronę tych, którzy przyjeżdżają na chwile załatwić sprawy w centrum i muszą płacić za czas postoju, którego nie wykorzystają - przekonywali wnioskodawcy.

Większość jednak nie podzieliła tych argumentów. Za pierwsze pół godziny parkowania w Gdyni nadal trzeba więc płacić 80 groszy. Kolejne 30 minut parkowania to koszt 2 zł.

Miejsca

Opinie (192) 3 zablokowane

  • A ja nie mam czym nakarmić kota.

    • 3 2

  • Dziękujemy

    "Radni odrzucili projekt klubu Platformy Obywatelskiej zmieniający uchwałę dotyczącą Strefy Płatnego Parkowania, który zakładał umożliwienie kierowcom płacenie za piętnastominutowy postój 40 groszy. "

    MY MIESZKAŃCY DZIĘKUJEMY ZA ODRZUCENIE TAŃSZEGO PARKOWANIA, DOMAGAMY SIĘ PODWYŻKI. DA RADĘ?

    • 8 1

  • dlaczego bez buspasów ?

    jestem za tym aby nie mnożyć parkingów; świetnie, że są parkingi płatne bo przynajmniej w centrum można znaleźć m-ce parkingowe; ale rezygnacja z buspasów w nowoprojektowanych drogach uważam za nieporozumienie - przynajmniej czasowe tego rodzaju rozwiązania powinny być ! co stoi na przeszkodzie aby w szczytach porannym i popołudniowym nie wydzielić pasa jako buspas (odpowiednie oznakowanie świetlne)

    • 3 8

  • Kto w Gdyni jeździ rowerem?

    W Polsce jest tylko kilka miesięcy w których da się jeździć rowerem. W zimę nikt nie odśnieża ścieżek. Firmy nie będą wynajmować biur jeżeli prezes nie będzie miał gdzie zaparkwoać, nie mówiąc o klientach. I nie każdy człowiek ma czas i ochotę jeździć autobusem. Robcie parkingi ale płatne!

    • 10 4

  • Dla władz Gdyni to najlepiej zabrać miejsca parkingowe mieszkańcom i przyjezdnym,ale na Skwerze Kościuszki to robią parking, tyle ze zamknięty: TYLKO dla wojskowych! Parking powinien być ogólnodostępny , a nie dla tych nierobów tylko!

    • 7 3

  • opinia (2)

    Prezydent z dworem całkiem oderwali się od rzeczywistości!

    • 7 2

    • przedstaw alternatywne pomysły i wygraj wybory

      może nauczysz się argumentować a nie wyładowywać emocje

      • 1 1

    • To jest rzeczywistość, którą dawno temu wyrysowala unia

      dwór, wykonuje rozkazy komisarzy.

      • 1 1

  • Teraz już w ogóle do śledziowa (2)

    nie będzie po co przyjechać, najlepiej zabijcie dechami tą wiochę - brak parkingów to mniej klientów dla firm, bo jeśli mam coś kupić to jadę tam, gdzie mogę bezpłatnie zaparkować i załadować bez problemu to, co kupiłem.

    • 6 2

    • uważaj na rozwój mięśni piwnych i stan układu krążenia (1)

      od krążenia samochodem po mieście w poszukiwaniu miejsca do zaparkowania za darmo nie przybywa dochodu narodowego.

      • 0 2

      • Przecież miasto promuje inwalidów,

        którzy może muszą krążyć po mieście samochodem?

        • 0 1

  • Jeśli nie będzie miejsc parkingowych, gdzie można swobodnie zaparkować to: (1)

    • 0 1

    • anonimom zabraknie argumentów

      • 0 0

  • Jeśli nie będzie miejsc parkingowych, gdzie można swobodnie zaparkować to: (1)

    - nie wynajmę, ani nie kupię mieszkania w rejonie, gdzie nie będzie ogólnodostępnych i wolnych miejsc parkingowych dla mnie i osób mnie odwiedzających, czyli płatne miejsca, za mała liczba miejsc, szlabany, identyfikatory, ogrodzenia itp.
    - nie odwiedzę ani sklepu, ani usługodawcy ani miejsca, gdzie w promieniu do 1 km nie ma gdzie zaparkować.
    - nie otworzę żadnej działalności w miejscu, gdzie nie można swobodnie podjechać i zaparkować

    • 7 4

    • to znaczy aspirujesz do mieszkania zdala od centrum

      jeśli w centrum będą miejsca do parkowania za darmo, to każde z nich będzie codziennie zajmowane od rana przez 1 (słownie jeden) samochód przez kilka godzin. Wtedy klientów nie będziesz miał wielu. Chyba jednak przenieś się poza miasto, a na dzisiaj radzę: wyłącz silnik, włącz myślenie. Może domyślisz się co to są "niepotrzebne przejazdy samochodem po mieście".

      • 0 0

  • takie rozwiązania są tworzone dla tej przyszłej "leprzej" elity Gdyni

    wiadomo że jak ktoś wyda tam grubą forsę na apartament to nie będzie chciał mieć samochodów pod oknem, ale z drugiej strony aż sie prosi o parkingi z których będzie można swobodnie dotrzeć w najważniejsze miejsca miasta.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane