• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowoczesne pociągi za dwa lata na trasie Gdynia - Katowice

piw
18 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Nowe pociągi mają być dostarczone przez wykonawcę do końca października 2015 roku. Nowe pociągi mają być dostarczone przez wykonawcę do końca października 2015 roku.

PKP Intercity podpisze dziś wartą 1,6 mld zł umowę z konsorcjum Stadler Rail i Newag na dostawę 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Będą jeździć m.in. na trasie Gdynia - Katowice.



Tymi trasami pojadą pociągi, które zakupi PKP Intercity. Tymi trasami pojadą pociągi, które zakupi PKP Intercity.

Co jest dla ciebie najważniejsze przy wyborze środka lokomocji?

O terminie podpisania umowy poinformował w wywiadzie dla "Rynku Kolejowego" Christian Spichiger - szef siedleckiego zakładu i jednocześnie wiceprezes wykonawczy na Europę Środkową w firmie Stadler Rail. Chociaż sam przetarg na dostawę składów rozstrzygnięto w sierpniu, losy umowy ważyły się do tej pory. Wszystko w związku z odwołaniem innego z oferentów - hiszpańskiego CAF. Ostatecznie odwołanie zostało odrzucone.

Kiedy umowa zostanie podpisana, rozpocznie się produkcja składów. - Pociąg, który zaproponowaliśmy dla PKP Intercity, to ośmioczęściowy pojazd FLIRT. Pudła dostarczy Stadler, ponieważ zostaną wyprodukowane z aluminium. Następnie Newag będzie wyposażał pudła środkowe i wykonywał ich zabudowę, a Stadler w zakładzie w Siedlcach będzie montował skrajne człony pociągów. Całe pojazdy będą montowane w Newagu, ponieważ nasz partner posiada odpowiednie ku temu zaplecze i kompetencje. Tam pojazd będzie także uruchamiany. Obecnie tak kształtuje się podział prac - mówi Spichiger w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym".

Pociągi FLIRT osiągają prędkość 160 km/h. Będą przystosowane do przewozów dalekobieżnych. Zgodnie ze specyfikacją w składach znaleźć ma się wagon z powierzchnią przygotowaną pod bistro. Jeżdżący pierwszą klasą będą też mogli spodziewać się układu siedzeń w konfiguracji 2+1.

Składy będą posiadały zintegrowany system klimatyzacji i ogrzewania, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, rozbudowany system informacji i miejsca do przewozu rowerów. W toaletach pojawią się przewijaki dla niemowląt.

Wszystkie pociągi mają być dostarczone PKP Intercity do końca października 2015 roku. Wtedy też ruszą na trasę - m.in. między Gdynią a Katowicami. Składy będą miały zapewniony 15-letni serwis. Tylko ta część umowy opiewa aż na 465 mln zł.

Część środków na dostawę składów PKP Intercity pozyska z Unii Europejskiej, z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostałe środki na finansowanie przedsięwzięcia będą pochodzić ze środków własnych i zaciągniętych kredytów.
piw

Opinie (204)

  • Mało (25)

    160 km/h do Katowic ...za taką kasę....trochę mało :(

    • 103 49

    • ... (7)

      Nie no śmiech mnie ogarnia...jest Pendolino na 250 to lament, że za wysoka Vmax, jest Steadler na 160 to płacz, że za mało.
      Powinno być 208,4 km/h, Oooo.
      Polakowi nigdy nie dogodzisz.

      • 68 14

      • To forumowe diabelki. Coponiektory chcialby Zwiazek Socjalistycznej Mlodziezy albo najzwyklej pomanipulowac.

        • 4 8

      • leming po pierwsze nie pendolino tylko pseudolino (2)

        • 10 19

        • ...

          ED250, ale jakbym to napisał to pewnie byś nie wiedział o czym mowa.
          expercie yarka

          • 13 6

        • może i pseudolino

          ale za to z całej rodziny pociągów sygnowanych tą marką jest w stanie rozwijać najwyższe prędkości. Ma wszystkie zalety składów zespolonych a przy tym jest prostszy w serwisowaniu. Dodatkowo, ze względu na zainteresowanie PKP IC zakupem składów klasycznych wysokiej prędkości linie będą przebijane na przechyłki niewymagające wychyłu aktywnego.

          • 1 1

      • Jakie 208,4 km/h? Powinno być 206,28 km/h ewentualnie 210,318 km/h

        • 8 3

      • 250? hahaha pendolino na trasie do wawy (1)

        na znacznej części trasy nie osiągnie nawet 200.
        PS Nie widziałem nigdy by ktokolwiek narzekał, że 250 to za dużo. To raczej minimalna akceptowalna prędkość w cywilizowanych krajach

        • 4 1

        • to chyba nie jeździłeś we Francji

          poza TGV i AGV, mają też klasyki jeżdżące 160 na tych samych trasach.

          • 2 1

    • (1)

      Tu chodzi o polskie prawo, żeby pociągi mogły poruszać się z prędkością powyżej 180 km/h wszystkie przejazdy kolejowe muszą być bez kolizyjne. O ile te z Wawy do Krakowa są to na trasie Wawa 3miasto jest pełno kolizyjnych....

      • 12 3

      • bbartek

        Dlatego na warszawa-gdańsk likwiduje się prawie wszystkie, zostaną 3-4 na całym odcinku ale w miejscach w których z różnych powodów poc nie rozwinie więcej niż 160

        • 14 0

    • (4)

      Jakie 160?co chwila będzie 40 bo jest remont torow...

      • 11 14

      • (3)

        Ten remont jest właśnie po to, aby za niedługo nie musieć zwalniać. Gdyby nie remontowali, to za kilka lat na całej trasie wlókłbyś się 70 km/h. Jak sobie wyobrażasz przeprowadzenie remontów bez utrudnień w ruchu?

        • 12 4

        • Objazd (2)

          Jak jest remont torów, to trzeba objazd z torów zrobić i sprawa załatwiona, no nie, int? :)

          • 1 3

          • nie no, debil...

            • 8 1

          • Chciałbytś jechać z Warszawy przez Piłę, Słupsk? ;)

            • 1 0

    • Gdyby ta prędkość

      była realnie utrzymana to wystarczy by w 5 h do Katowic dojechać. To i tak wilki świat w porównaniu do tego co jest.

      • 14 2

    • Gdyby ta prędkość

      była realnie utrzymana to wystarczy by w 5 h do Katowic dojechać. To i tak wilki świat w porównaniu do tego co jest.

      • 6 1

    • przy takiej prędkości podróżnej będą szybciej w Katowicach niż Pendolino przez Warszawę (4)

      • 4 2

      • Odkryłeś Amerykę, że pociag bezpośredni jest szybszy o jadącego objazdem. (1)

        Prawdziwy geniusz.

        • 9 1

        • dzięki - ale nie jest to wcale takie oczywiste - zwłaszcza w Polsce

          a pociąg bezpośredni - to taki bez przesiadek. Żeby dojechać z Gdańska do Katowic przez Warszawę nie trzeba wysiadać z pociągu w Warszawie :)

          • 3 0

      • Niekoniecznie (1)

        Przez W-wę nieco dalej, ale mniej przystanków i sporo większa prędkość.

        • 0 0

        • Sam przejazd przez Wawę to około 40minut

          • 0 0

    • na linii E65 północ po zakończeniu mo(r)dernizacji

      i tak nie będzie wyższej prędkości dopuszczalnej. Linia jest zbyt kręta. Jeśli na odcinku Gdy-Wwa mileibyśmy mieć 200-250km/h to wymagałoby to budowy nowej linii od podstaw w innym śladzie (były takie plany). Jeśli po jej remoncie rzeczywiście uda się na większości trasy Gdy-Wwa utrzymywać 160, i skończyć szybko remonty na CMK, to nie będzie źle. W każdym razie z autem można będzie konkurować. (w relacji Centrum-Centrum)

      • 6 1

    • Raice fo rury i inne szczury (1)

      Bedzie co atakowac!

      • 0 3

      • Powinni jak za Niemca do każdego pociągu dać helmuta i szwergewere

        I strzelać do wandalstwa

        • 1 0

  • (7)

    Ciekawe czy rozwina maksymalna predkosc na naszych torach

    • 63 12

    • rozwiną rozwiną ;)

      Na dziś odcinki pruszcz gd - tczew (w przyszłości 200) i tczew-bydgoszcz (część odcinka już ma v140 i 160)

      • 9 1

    • propaganda Donaldina juz niedługo bedzie wmawiac ze beda i 300 km/h (4)

      a jeszcze trochę to będą nawet latać.Na tych polskich torach to jest jak igranie ze śmiercią!

      • 6 11

      • (3)

        może właśnie dlatego są modernizowane?

        • 2 2

        • modernizowane?taka uns modernizacja jak modernizacja autostrady (2)

          do nastepnego razu :)

          • 0 0

          • Jak widać z komentarzy, tylko betonu nie trzeba modernizować. Beton jest niezmienny i nienaruszalny, co ma wyryte to zachowa.

            • 1 0

          • modernizacja to nie remont. U nas faktycznie tory kładzie się od nowa, łącznie z podtorzem. Właśnie po to aby nie trzeba było dłubać za 10 lat

            • 1 0

    • w tej chwili IC z Gdyni do Wawy przez Tczew, Bydgoszcz i Kutno przez wieksza czesc trasy jedzie 130-140km/h i odbywa sie bardzo 'gladko'. w kontaktach prad, w przedzialach czysto i cieplo. az bylem w szoku bo ostatnio jechalem pociagiem do wawy w 2002 i jest to niesamowity skok technologiczno-jakosciowy. brakuje natomiast cieplej wody w wc, ale wagon byl z 1995 i modernizowany w 2005.

      • 4 1

  • a po czym... (5)

    Te cudenka maja jezdzic??

    • 62 17

    • po torach

      Trójmiasto - Bydgoszcz to odcinek albo całkiem nowy albo zmodernizowany

      • 15 2

    • to typowa POlityka Donaldinio zawsze od Du..py strony zaczynaja najpierw pociagi kupia (2)

      a dopiero za 10 lat zmodernizują i położą nowe tory..I jak zawsze będzie az do pierwszej tragedii jak nowy skład wyleci to wtedy berdzie lament

      • 3 14

      • Jak coś napiszesz

        pomyśl

        • 6 1

      • Modernizacja już od dawna trwa. Chyba przespałeś ostatnie parę lat

        • 8 0

    • po wodzie

      • 2 1

  • 160 km /h (3)

    Tylko tyle pojada bo jak w Polsce modernizowali tory to położyli je za blisko siebie osiami i gdyby pociągi jechały szybciej to by na łukach podczas wychylenia zderzyły by się :)

    • 35 31

    • pruszcz - tczew będzie 200

      żeby pociągi się nie zderzyły na łuku ktoś mądry już w XIX wieku wymyślił coś, co dziś nazywa się skrajnią taboru.

      • 22 1

    • Boże, jakie głupoty ten Agent x wypisuje. (1)

      Agencie x, żeby doszło do kontaktu między pociągami na łukach, to wagony musiałyby się wychylać jak na kreskówkach podczas pościgów.

      • 7 0

      • Jechałem tramwajem, który na prostym odcinku ocierał się z jadącym z przeciwka

        Wystarczyło że na nierównych torach bujało lewo-prawo.
        A było to w latach 80 w mieście, gdzie mkną po szynach niebieskie tramwaje...

        • 1 2

  • jak donald powiedział chcemy cudów (4)

    i cuda się dzieją!!!! Ciekawe ile wypadków polegających na wykolejeniu takich rakiet będzie na naszych super cudnych torach?

    • 34 58

    • tyle ile sprawnych komórek w Twoim mózgu malkontencie (2)

      • 22 8

      • Leming ty komórek niemasz wcale bo mózgu niemasz.A Donald juz dawno udowodnił jakie są jego cuda! (1)

        Nawet jak ci na głowe naleje to i tak wazeliniarzu bedziesz piał z zachwytu!

        • 4 13

        • pffff co za leszcz

          • 1 2

    • Przecież trwa modernizacja torowisk. Co mieli kupić, parowóz?

      • 3 1

  • szybciej i wygodniej będzie można jechać A1 (9)

    • 42 26

    • nie wiadomo jaka będzie cena

      za przejazd A1 a pociągiem?

      • 12 2

    • pirat. (3)

      na A1 maksymalna wynosi 140. A Policja ma nowe Ople do łapania niepokornych...

      • 4 2

      • Po pierwsze teasa A1 jest krótsza niż żelazna droga (1)

        Po drugie pociąg nie jedzie cały czas 160km/h.
        Po trzecie pociąg ma przystanki, na których staje, wcale nie na krótko.

        • 1 1

        • A po 4 A1 przebiega między miastami z i do których trzeba dojechać. Pamiętam jak 2 lata temu jechałem z Poznania do Gdańska - do obwodnicy dojechałem po około 4 godzinach, tylko że w domu byłem 2 godziny później...

          • 2 1

      • +10km/h granica błedu

        jak dobrze pojdzie to i nawet +20;p

        • 0 0

    • (2)

      samochodem wygodniej? To zależy. W pociągu zwykle czytam, pracuję lub odpoczywam. W samochodzie kierowca raczej nie odpocznie.

      • 6 2

      • nie masz kierowcy?

        • 0 5

      • Zależy jaki kierowca

        Są tacy co przejadą 100km i bolą ich plecy, d*pa i mają dość a są tacy co przejadą 1000km i chcą dalej jechać ( mowa tu o takich samych samochodach tylko innych ludziach :). 160km/h to średniej klasy samochód pojedzie bez jeszcze większych trzęsień i wysiłku. Więc jak dla pociągu za tyle kasy to żadna rewelacja. Osobiście nie chwaląc się bo nie ma naprawdę czym (żadne to porsche, Merc AMG, BMW M itp.) ale posiadam Octavie RS i śmigam nią po 200km/h po autostradach w ciszy, komforcie i spokoju. Pozdrawiam

        • 2 3

    • Jesteś pewien że szybciej przy zachowaniu dopuszczalnej prędkości?

      • 1 1

  • 160,Ale.. (6)

    Z ta predkoscia tylko chyba po magistrali weglowej pojedzie.Powinno sie poprostu napisac, ze te sklady maja mozliwosc poruszania sie z predkoscia 160, a nie ,ze tyle beda jezdzic.

    • 65 11

    • kolego Maks.Trasa przez Warszawe,CMK pojedzie 160 km/h.Trasa przez Bydgoszcz Torun Łodz pojedzie 160 km/h.Do Bydgoszczy aktualnie juz mozna jezdzic z ta predkoscia-patrz Gdynia Berlin Express,natomiast na pozostałych odcinkach aktualnie trwa modernizacja podnoszaca predkosc do rzeczowych 160 kn/h

      • 20 4

    • Która częśc magistrali węglowej...?

      ...Bo na wiekszosci jej odcinków prędkości maksymalne sa rzędu 80 - 100 km/h. I nigdy nie była wyższa.

      To, że coś się nazywa propagandowo "magistralą" nie oznacza, że tam pociągi szybko jeżdżą.

      • 9 3

    • lemingi w kazdą bajeczke uwierzą podobnie jak w Pseudolino (2)

      • 4 9

      • a Tobie sie az tak w zyciu nie udalo, ze koniecznie musisz krytykowac wszystko (1)

        aby przypadkiem cos sie nie udalo. Bo co wtedy? Oznaczaloby to, ze sie da, a wszsytkie Twoje niepowodzenia to tylko Twoja wina. Nie komunistow, nie politykow. Tylko Ciebie.

        Jestes wolnym czlowiekiem? Wiec zyj wlasnym zyciem i dbaj o to, aby sie Tobie ukladalo, a nie oczekujesz, ze ktos za Ciebie bedzie zyl i wiecznie masz tylko pretensje do swiata

        • 10 3

        • leming takich banałów to dawno nieczytałem!!w zadnym kaju sie niedaja okradac i jeszcze jak wazeliniarze cieszyc sie z tego jak

          Was lemingi to powinni w obozach pracy pozamykać bez wynagrodzenia za prace.Dla donaldinio to byscie jeszce z zachwytu piali .Ale gdyby to samo zrobił kto inny to byscie na ulice wyskoczyli z pochodniami.

          • 2 5

    • Napisali

      Piszą przecież ze osiagają predkość 160 km.A ze cos osiaga taka predkosć nie znaczy ze bedzie nią jeździł.

      • 2 0

  • W Bydgoszczy w Pesie nie mogli zamówić Polskich składów...... (23)

    • 110 22

    • (4)

      PKP jest spółką skarbu Państwa, a nie prywatnym przedsiębiorcą. Dlatego nie może sobie zamówić składów w wybranej przez siebie firmie. Ma obowiązek rozpisać przetarg! Nikt nie bronił PESIE startować do przetargu.

      • 34 15

      • Jakaś wiedza o przetarach by się tobie zdała (3)

        Np. piszesz w wawrunkach, że składy mają osiągać prędkość 250 km/h i na dzień dobry taka PESA odpada bo robi do 180. Natomiast konia z rzędem temu który się potrudzi zapytać a gdzie w Polsce są linie dla prędkości ponad 200 km/h.
        I w ten sposób masz zwycięzcę przetargu PAŃSTWOWEGO!!!!!

        • 36 10

        • ponad 200 nie ma nigdzie (1)

          Na cmk geometria toru pozwala i na 250 ale brak systemu sygnalizacji kabinowej

          • 5 1

          • to masz stare dane

            system sygnalizacji kabinowej jest testowany, a CMK pozwoliła w ostatni weekend na 270 km/h dla "pendolino bez pendolino" ( przy czym nie zostały przekroczone dopuszczalne wartości przyspieszenia odśrodkowego na łuku). Problem jest tylko z prądem - 3kV DC to żart i prowokacja.

            • 3 1

        • Jak najbardziej masz rację

          Tyle, że pociągi nie kupuje się na dwa, a na 30 lat.
          Zobacz gdzie byliśmy 30 lat temu i jakim samochodem jeździłeś.

          Obecnie rzeczywiście można było wszystko opędzlować tymi Newagami i olać PENDOLINO. Najprościej było ogłosić 1 przetarg i zrobić wszystkie linie w jeden sposób.

          Tyle, że co to jest 160km na trasie Gdańsk-Warszawa-Kraków. Na 5 lat to by starczyło, ale po A1 i dalszej rozbudowie S7 to pociąg zacząłby przegrywać z autem.

          Zgodzę się na pewno z jednym, że PENDOLINO moglibyśmy kupić za 5 lat, a nie teraz. Jedyny problem to taki, że ważny był PR. Gdyby nie kupiono Pendolino, to zarzuty były by odwrotne, że znowu kupujemy po taniości i nie inwestujemy w przyszłość.

          • 14 2

    • PESA startowała w przetargu i była sporo droższa. (5)

      • 10 7

      • Była tańsza i zoastała (4)

        wykluczona jako zbyt tania

        • 8 5

        • Nie wiem dlaczego minusujecie? (1)

          Tu macie kawałek z oficjalnego stanowiska PESY.
          "To kolejna po zakupie Pendolino i przetargu na lokomotywy sytuacja, kiedy PKP IC wybiera droższego dostawcę. Tym razem jest to tym bardziej niezrozumiałe, że pieniądze te zostaną wyprowadzone nie tylko poza Polskę, ale też poza UE, do Szwajcarii, z której pochodzi lider konsorcjum - cytuje rzecznika prasowego Pesy, Michała Żurowskiego "Dziennik Gazeta Prawna"." Wrzućcie sobie ten tekst w google i znajdziecie wiecej informacji.

          • 14 0

          • PESA oferowała serwis pociagów za symboliczną cenę.

            Narzekacie że w przetargach bierze sie najtańszego a nie najlepszego - tutaj Pesa zaoferowała nierealne ceny co skończyłoby się kupnem a potem renegocjacją kontraktu.

            • 0 2

        • I jeszcze złozone oferty jak nie wierzycie: (1)

          W przetargu PKP Intercity na pozyskanie ezt do 160 km/h szwajcarsko-polskie konsorcjum zaproponowało za realizację tego zamówienia: 1 156 200 000 zł brutto za dostawę pociągów oraz a 464 940 000 zł brutto za 15-letni serwis pojazdów. W ramach prowadzonego postępowania wpłynęły łącznie cztery oferty. Pozostałe złożyli: Pesa Bydgoszcz żądając 1 316 100 000 złotych brutto za pojazdy i 255 717 000 zł brutto za utrzymanie, CAF złożył ofertę wartą 1 270 060 160 złotych netto (przy ocenie będzie dodany podatek VAT) za pojazdy i 184 684 500 złotych brutto za utrzymanie, a ZNTK Mińsk Mazowiecki 1 316 100 000 złotych brutto za pojazdy (tyle samo co Pesa) i 121 401 000 złotych brutto za ich utrzymanie.

          • 5 0

          • Dodam jeszcze dla niekumatych że

            ZNTK MM to własność PESY

            • 4 0

    • (1)

      Nie mogli, bo Pesa do przetargu nie przystąpiła.Podobnie jest z Pendolino.

      • 5 11

      • kłamstwo!

        • 1 0

    • Słowo "polski" jako przymiotnik piszemy z małej litery. (3)

      Każdy patriota powinien to wiedzieć.

      • 15 4

      • to ty nie wiesz że teraz się pisze 'POlski" (2)

        • 8 13

        • ?

          • 2 4

        • i tak lepiej niz PiSlski

          • 11 3

    • Tamci lepiej placą..

      .

      • 3 1

    • Mam rozumieć, że Newag nie jest polski?

      • 6 1

    • dlaczego nie robicie zakupów na targowiskach albo w piotrze i pawle?? (2)

      tylko "markiety" oraz dyskonty typu biedronka czy lidl?

      • 13 2

      • ja robię na rynku głównie.

        • 6 1

      • bo jest taniej Ale peas była i jest tańsza wiec nietrafiłes urzedasy wybieraja przetargi wzaleznosci jaki zegarek Nowak Dostanie

        Jak Nowak dostanie zegarek i mu sie s;odoba to przetarg wygrany maja.!!Albo robi sie takie wymagania ze tylko jedna firma moze im sprostac i to juz nieraz udowodniono !!

        • 5 2

    • Zamawianie !

      Zamawiała to wszechwładna Partia w PRL-u. Teraz wszelkie inwestycje publiczne realizowane są w ramach przetargów. Prawdopodobnie bydgoska Pesa też brała udział w tym przetargu ale ekonomika nie zna litości. A ponadto wspóudziałowca opisanej wyżej dostawy: Newag to też polska firma, tyle że jej siedziba to Nowy Targ a nie Bydgoszcz.
      Więć "ludziu" jak piszesz komentarz to zastanów się, czy twoja mądrość ogarnia ten temat!!!!!

      • 1 1

  • bardzo fajnie, dobra wiadomosc :) (1)

    • 32 9

    • na zdjęciu już wyglądają jak te z lat 80 tych w krajach zachodu

      • 0 1

  • a dlaczego tam? (3)

    • 10 10

    • a bo tam

      wiem ale nie powiem

      • 3 2

    • a dlaczego nie?

      • 1 0

    • będą omijać sopot

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane