• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy buspas na Trakcie św. Wojciecha. Powstanie przez zmianę organizacji ruchu

Krzysztof Koprowski
21 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Buspas będzie zaczynał się za przystankiem Urząd Dozoru Technicznego.
  • Projekt zmiany organizacji ruchu zakłada wykorzystanie szerokiego pasa rozdziału.
  • Koniec pasa dla autobusów przewidziano w rejonie przystanku Gościnna.

W przyszłym roku na Trakcie św. Wojciecha zostanie wyznaczony kolejny buspas, który usprawni przejazd komunikacji miejskiej w stronę centrum. Zmiana oznakowania pozwoli na wydzielenie przestrzeni dla autobusów na odcinku ok. 800 metrów pomiędzy przystankami Urząd Dozoru TechnicznegoMapkaGościnnaMapka.



Czy na Trakcie św. Wojciecha potrzebne są kolejne odcinki buspasów?

Wyznaczenie buspasa na Trakcie św. Wojciecha nastąpi po poprawie warunków atmosferycznych - najprawdopodobniej wiosną przyszłego roku.

Prace będą polegały przede wszystkim na likwidacji obecnego szerokiego pasa rozdziału oraz lewoskrętów. Po zmianie organizacji ruchu, w kierunku centrum miasta kierowcy aut pojadą środkiem jezdni, zaś autobusy będą korzystać z pasa ruchu przy prawej krawędzi jezdni.

W kierunku Pruszcza Gdańskiego nie będą na razie wprowadzone żadne usprawnienia w ruchu autobusów - kierowcy samochodów i pasażerowie komunikacji miejskiej będą poruszać się bez zmian jednym wspólnym pasem ruchu.

Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku


Nowy buspas o długości ok. 800 metrów powstanie między przystankami Urząd Dozoru Technicznego i Gościnna. Nowy buspas o długości ok. 800 metrów powstanie między przystankami Urząd Dozoru Technicznego i Gościnna.

Na razie bez wydzielonego pasa autobusów do Pruszcza



- Wytyczenie buspasa w kierunku Dworca Głównego odbędzie się bez poszerzenia jezdni. Wytyczenie buspasa w stronę Pruszcza Gd. wymagałoby już natomiast przeprowadzenia prac budowlanych, co z uwagi na okoliczną zabudowę oraz przede wszystkim Kanał Raduni byłoby trudne do zrealizowania w krótkim okresie czasu - zwraca uwagę Dagmara Szajda, kierownik Sekcji Komunikacji i Marketingu w Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Nowy buspas będzie funkcjonował całodobowo. Skorzystają z niego autobusy wszystkich linii Zarządu Transportu Miejskiego, jak i innych przewoźników prywatnych.

Wyznaczony w 2019 r. buspas w południowej części Traktu św. Wojciecha. Wyznaczony w 2019 r. buspas w południowej części Traktu św. Wojciecha.

To kolejny odcinek z buspasem na Trakcie św. Wojciecha



Przypomnijmy, że jest to już kolejna zmiana tego na Trakcie. W 2019 r. w podobny sposób, dokonując korekty organizacji ruchu, wyznaczono ok. 900-metrowy buspas w kierunku Śródmieścia w rejonie Świętego WojciechaMapka, przed węzłem Lipce.

Ponadto odrębnymi pasami ruchu autobusy poruszają się w obrębie nowego wiaduktu Biskupia Górka przy Urzędzie Wojewódzkim i MarszałkowskimMapka. Potrzebę ich docelowego przedłużenia aż po rejon ul. (Nowej) PodmiejskiejMapka kosztem zewnętrznych pasów ruchu dla aut na Trakcie wskazano już w 2016 r. w ramach prac nad nowym studium Gdańska

Lokalny ryneczek i pomosty dla kajaków w Św. Wojciechu Lokalny ryneczek i pomosty dla kajaków w Św. Wojciechu
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (307) 4 zablokowane

  • Super (7)

    W końcu, bo ten kawałek w godzinach szczytu jest prawie zawsze zakorkowany.

    • 29 41

    • Akurat ten kawałek prawie nigdy nie jest zakorkowany.
      W stronę Pruszcza się zdarza.

      • 8 6

    • (5)

      Skoro jest zakorkowany, to należy poszerzyć a nie zwężać!

      • 3 13

      • przecież poszerzają buspas

        • 8 2

      • kosztem czego? (1)

        • 3 0

        • kosztem lewoskrętów

          i pewnego wysiłku wyobraźni u osób przyspawanych mentalnie do foteli swoich samochodów

          • 1 0

      • leczenie otyłości popuszczaniem pasa

        to nigdy nie działa

        • 3 0

      • poszerzanie ulic nie likwiduje korków, tak jak popuszczanie pasa nie pomaga w przezwyciężaniu nadwagi ani otyłości

        aby zmniejszyć korki trzeba tworzyć atrakcyjne alternatywy poruszania się samochodami prywatnymi, np. przez buspasy. Czekam na powstanie osobnej pary torów SKM z Gdańska do Pruszcza i połączenia w takcie 5 minutowym w godzinach szczytu.

        • 2 0

  • (1)

    A kto bedzie buspasa pilnowal? Bedzie jak przy dworcu, pelno osobowek bo nic za jazde buspasem nie grozi

    • 4 1

    • Policja...

      ...z granatnikami.

      • 0 0

  • (1)

    włączyć się do traktu ze starogardzkiej to będzie dramat ...

    • 8 5

    • Juz w szczycie korek siega Straszyna

      • 3 1

  • Zmiany komunikacyjne w Gdańsku coraz częściej przypominają sen waryjata i mają za zadanie utrudnić życie kierowcom (2)

    Wystarczy popatrzeć co ostatnio odwalili na Oruni Górnej, odcinek od ronda z Małomiejską do komendy policji na Platynowej.
    Zlikwidowali lewoskręt do lidla, wcisnęli ścieżkę rowerową, która na odcinku stu metrów jest raz czerwona, raz wyznaczona linią przerywaną a raz to tylko rowerki namalowane na asfalcie. Przed przejściem do lidla, nagle ścieżka się kończy. Nie wiadomo kto ma ustąpić pierwszeństwa, czy kierowca, czy rowerzysta. Przejście jest tylko dla pieszych. Stare oznakowanie poziome zostało zdarte. Zostały ślady pod których jedzie się jak po tarce. Nastawiali jakichś słupków. Po co to? Od strony stawku jest tyle wolnej przestrzeni, że można by za koszt tej przeróbki utrudniającej jazdę, zbudować bezkolizyjną ścieżkę rowerową aż do ronda przy poczcie.

    • 13 2

    • kierowcy są najbardziej efektywnym źródłem utrudniania życia innym kierowcom (1)

      Twoje wywody są momentami rozsądne, ale uogólnienia już nie

      • 1 3

      • Co znaczy ogólnie nie?

        To co władze miasta zrobiły na tym odcinku jezdni nadaje się absurdów drogowych, a projektant tego potworka i osoby zatwierdzające realizację powinny wylecieć z roboty.

        • 2 1

  • Ja to bym zrobił jeden pas dla samochodów, (2)

    i puszczał wahadłowo, co godzinę zmiana.

    • 6 4

    • A ja bym nie dopłacał do komunikacji (1)

      Tak że ci co korzystają, by musieli więcej zapłacić za bilety, żeby miasto wyszło na 0

      • 2 2

      • poznaj pojęcie korzyści zewnętrznych

        czyli korzyści kierowców z tego, że ludzie niekiedy rezygnują z samochodu i decydują się na autobus

        • 1 0

  • Niech nareszcie

    wyrzuca te szkoły nauki jazdy z Traktu. One hamują płynność przejazdu, nie prędkość, ale płynność.

    • 3 5

  • bez sensu

    buspas na wysokości Św. Wojciecha do Gdańska jest właściwie zbędny, bo wszystkie autobusy jadą przez Św. Wojciech. Korzystają głównie taksówkarze

    • 9 5

  • Nie chcemy żadnych nowych buspasów (25)

    Jak chcecie przekonać mieszkańców do komunikacji, to zamiast korkować pół miasta buspasami zróbcie autobusy z południowych dzielnic częściej niż raz na pół godziny. Ale oczywiście lepiej udawać, że coś się robi, niż rzeczywiście przeanalizować źródła problemu

    • 181 56

    • to samochody korkują pół miasta (15)

      nie autobusy

      • 35 25

      • Myślenie nie jest twoją mocną stroną, prawda? (12)

        Jeżeli zabierze się pas samochodom na rzecz autobusów, to korki zwiększą się drastycznie. Działania takie jak tworzenie buspasów muszą iść w parze z tworzeniem dostępnej, wygodnej i często kursującej komunikacji - wtedy ludzie przesiądą się w autobusy. Obecnie brak samochodu to przywilej tych, którzy odziedziczyli po babci mieszkanie na Przymorzu albo Zaspie. Cała reszta, która sama musiała kupić mieszkanie w południowych dzielnicach, bez samochodu nie może funkcjonować, bo komunikacja w Gdańsku to nieśmieszny żart

        • 33 25

        • Jakbyś był piśmienny, to byś wiedział, że żadnego pasa samochodom się tu nie zabiera (10)

          Co więcej, piśmienność bardzo pomaga w kupowaniu mieszkania w normalnie położonych dzielnicach. Piśmiennym płacą więcej...

          • 20 21

          • "piśmienność bardzo pomaga w kupowaniu mieszkania w normalnie położonych dzielnicach" - skończyłeś podstawówkę? raczej wątpię.

            • 13 9

          • (6)

            kiedy zrozumiesz tł.... że to wina władz miasta które ochoczo (bądź mając swój interes) rozdają pozwolenia na budowę a co będzie z ruchem....no cóż maja to w d...

            • 8 6

            • kiedy kierowcy zrozumieją, że to nadmiar samochodów i skłonności do korzystania z nich nawet na małe odległości (5)

              jest główną przyczyną zakorkowania sieci ulic miejskich, a ważnym sposobem działania na rzecz ich zmniejszenia jest poprawianie komfortu i bezpieczeństwa ruchu niezmotoryzowanych (to znaczy: pieszych, rowerzystów i pasażerów transportu publicznego). Między Pruszczem a Gdańskiem przydałaby się osobna para torów SKM a do dzielnic Gdańsk Południe linia PKM. Buspas to krok we właściwą stronę, ale korków raczej nie zmniejszy, o ile częstotliwość kursów autobusów nie poprawi się znacząco. Tak czy inaczej warto podważać samochodocentryczne opinie na tym portalu.

              • 17 14

              • (4)

                Łatwo powiedzieć. Co z tego, że odległość może i nie jest duża, ale jazda komunikacją będzie dużo dłuższa? Komunikacja jeździ w wielu miejscach za rzadko i trasy przejazdu są nieraz bardzo słabe.

                • 7 6

              • Akurat tu jeździ często.

                • 5 2

              • przyznaj jednak, że buspas może choć częściowo zaradzić problemom, o których piszesz (2)

                do 7 km rower jest w mieście zwykle szybszy niż samochód - nie wykluczaj takiej opcji i spróbuj zrozumieć, że ci, którzy się na niego decydują, pomagają także kierowcom (nie blokują im miejsca w kolejce do zmiany świateł).

                • 7 3

              • (1)

                Jadąc ulicą blokują miejsce nie tylko w kolejce do zmiany świateł ale również wtedy, gdy jest zielone i żadnego korka na horyzoncie

                • 1 3

              • Pokaż mi chociaż jednego kierowcę który będzie jechał za rowerem, zamiast wyprzedzić go na gazetę :D

                • 4 1

          • jakbyś nie był analfabetą to byś wiedział że większość buspasów powstała przez zabranie pasa

            a on w pierwszym poście pisał ogólnie. Jakbyś był dodatkowo piśmienny to byś sam sobie stworzył miejsce pracy na obrzeżach miasta i nie musiał kisić się w klatce w "normalnej" dzielnicy Gdańska

            • 2 8

          • Pasa się zabiorą

            Tylko lewoskręty co spowoduje że każde auto skręcające do jednej z wielu firm będzie blokować cały ruch w stronę Pruszcza gdańskiego. Dodatkowo jeśli ktoś będzie chciał dołączyć się do ruchu w kierunku Pruszcza będzie musiał czekać aż będzie wolne na bus pasie i obu kierunkach a nie ta jak w tej chwili, że jest w stanie wyjechać na lewoskręt nabrać prędkości i pojechać dalej

            • 5 1

        • dokładnie 100/100

          • 2 1

      • no i co z tego? stać to jadąproste

        • 0 1

      • Korkują to przede wszystkim ci, którzy zezwalają i podpisują gigantyczne inwestycje mieszkaniowe a o infrastrukturze drogowej ani słowa, w myśl zasady: ciiiiii jakoś to będzie......taka niestety cała prawda. Kiedyś pola, teraz albo zaraz budynki/całe osiedla a drogi (Podmiejska, Małomiejska, Świętokrzyska itd) od 30 lat te same... - nowa Świętokrzyska??? A po co i dla kogo - prezydent tego śmiesznego "mjasta" tędy nie jeździ, będzie się tam przejmować jakimiś korkami.....ważne, że Kowalski płaci podatki, więcej podatków i więcej!!!! Tak więc stójcie se i płaćcie podatki, rękawy juz zakasamy - myśli se "ta nasza pani od fiata"...

        • 2 1

    • Potrzebny jest buspas (4)

      Przez korki autobusy bardzo długo jadą. Gdyby taki autobus nie stał w korkach, to tym samym czasie zrobiłby więcej kursów.

      • 16 9

      • (3)

        Nie zrobi więcej kursów, bo to zależy od rozkładu, mistrzu. I to te rozkłady należy najpierw zmienić na atrakcyjne dla mieszkańców. Ale nikt tego nie zrobi, bo to ich zdaniem nieopłacalne. Tego między innymi dotyczy komentarz, do którego się odnosisz.

        • 8 10

        • (2)

          Wtedy właśnie będzie można zmienić rozkłady jazdy - skrócić czasy przejazdów. Chodzi o to, żeby jednym autobusem (kierowcą) zrobić więcej kursów. Więcej autobusów nie dołożą, bo brakuje kierowców.

          • 5 2

          • (1)

            O ile skrócisz czas przejazdu autobusu? 30 sekund? Minutę? Za to kierowcom wydłużysz co najmniej o kilka minut.

            • 3 3

            • Przyjmijmy Twoją wersję: 30 sekund. Odcinek to 800m. Ze Św. Wojciecha do Lotu jest 9.2 km. Czyli zysk czasowy wyniósłby 11 minut 30 sekund. Przy tej samej liczbie autobusów linia która dziś kursuje co 30 minut, mogłaby kursować co 20 minut. Takich linii jest tam dużo.

              • 1 3

    • Ciekawy komentarz, taki sprzeczny.

      • 7 2

    • Kotki są przez... (1)

      Za krótki lewoskręt na ul. starogardzką. Po południu to z tego miejsca zaczyna się tworzyć pierwszy korek w stronę GG. 2gi powód to przejścia widmo, przy straży pożarnej, TBSsie i goscinnej. Dochodzi jeszcze brak szybkiego połączenie autobusowego. I autobusami i światłami zarządza miasto. Nie potrafią albo nie chcą. Raczej nie chcą, to ludzi wolą jechać swoim autem, siedzieć w korku w swoim aucie, grzać/chłodzić swoje auto.

      • 1 2

      • Piszesz, że brak szybkiego połączenia autobusowego. A co jak nie buspas ma umożliwić zrobienie takiego?!!

        • 1 2

    • niestety nie masz racji

      Zwiększenie częstotliwości to jest sprawa numer 2 ale najważniejsze są buspasy. Ile razy czytałem komentarze, że dopóki szybciej dojadę samochodem nie przesiądę się na komunikację. Dlatego tylko szybszy przejazd autobusem a wolniejszy samochodem może zredukować ilość samochodów w mieście. Dodam jeszcze, że powinno się bardziej zadbać o komfort jazdy w komunikacji, bo ciągłe zmniejszanie ilości miejsc siedzących nie zachęca do komunikacji.

      • 0 0

  • to słabo

    Z ul Nowiny to już w ogóle wjechać w Trakt nie będzie można...
    Pomysł słaby

    • 7 5

  • A może zlikwidujcie w ogóle jezdnię i zróbcie ścieżkę rowerową.

    Przecież wówczas będziecie mogli pochwalić się, że nie ma korków, id ... ci!

    • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane