• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy projekt 120-metrowego wysokościowca. Budowa w tym roku

Piotr Weltrowski
31 lipca 2024, godz. 10:00 
Opinie (253)
  • Budowa kompleksu Skycity Gdynia ma się rozpocząć jeszcze w tym roku.
  • Budowa kompleksu Skycity Gdynia ma się rozpocząć jeszcze w tym roku.
  • Budowa kompleksu Skycity Gdynia ma się rozpocząć jeszcze w tym roku.
  • Budowa kompleksu Skycity Gdynia ma się rozpocząć jeszcze w tym roku.
  • Budowa kompleksu Skycity Gdynia ma się rozpocząć jeszcze w tym roku.

Jeszcze w tym roku ma ruszyć budowa Skycity Gdynia, czyli zespołu budynków tuż obok węzła Franciszki Cegielskiej w GdyniMapka. W jego skład wejdą trzy obiekty mieszkalne - w tym 120-metrowy wysokościowiec - oraz biurowiec. Inwestor - gdyńska firma Allcon - zmienił nieco wcześniejszy projekt, rezygnując m.in. z piątego budynku i wycofując do drugiej linii zabudowy najwyższy z elementów kompleksu.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Projekt Skycity Gdynia w liczbach:

  • Na terenie blisko 2 ha, przy skrzyżowaniu ulicy Kieleckiej z Drogą Gdyńską, powstanie około 50 tys. m kw. powierzchni użytkowej.
  • Projekt przewiduje docelowe powstanie aż czterech budynków: trzech mieszkalnych o 7, 17 i 35 kondygnacjach oraz jednego biurowego.
  • Najwyższy z budynków osiągnie wysokość 120 m, co lokuje go w czołówce polskich wysokościowców mieszkaniowych.


Zmiany w projekcie: mniej mieszkań, więcej zieleni



Czy deweloperzy powinni mieć obowiązek organizowania konkursów architektonicznych w przypadku dużych inwestycji?

O planach Allconu wiadomo od ponad trzech lat, czyli od momentu, gdy ogłoszono budowę kompleksu zabudowy mieszanej z wysokim na 120 metrów wysokościowcem, który stanie tuż obok węzła Franciszki Cegielskiej w GdyniMapka.

Wcześniej odbył się międzynarodowy konkurs architektoniczny, do którego zaproszono uznane pracownie z Europy i Polski. Wygrała pracownia Grupa 5 Architekci z Warszawy.

W kolejnych latach o inwestycji niewiele się nie mówiło. W tym czasie inwestor dopracowywał koncepcję, która zresztą uległa kilku znaczącym korektom.

Jak przyznają przedstawiciele Allconu, ostateczny, zaprezentowany właśnie projekt uwzględnia zarówno uwagi jury konkursowego, jak i opinie lokalnej społeczności. Najważniejszą zmianą względem koncepcji konkursowej jest zaś rezygnacja z jednego z budynków mieszkalnych.

I tu należy podkreślić, że inwestor świadomie zmniejszył liczbę metrów kwadratowych na sprzedaż, by uzyskać więcej przestrzeni publicznej i terenów zielonych.

Kolejnym istotnym krokiem była zamiana lokalizacji budynków 17- i 35-kondygnacyjnych. Najwyższy z nich został odsunięty do drugiej linii zabudowy, tworząc efekt łagodniejszej gradacji budynków w pierzei ulic Kieleckiej i Drogi Gdyńskiej.

Przesuń aby
porównać


- Wykorzystując naturalny układ terenu, poprzez zaprojektowaną tarasowość wprowadziliśmy wyraźne strefowanie poszczególnych funkcji i części inwestycji - tłumaczy architekt Rafał Zelent z pracowni Grupa 5 Architekci. - Położona najbliżej Drogi Gdyńskiej część biurowa stanowi bufor akustyczny, zapewniający kameralność i ciszę usytuowanej na kolejnych tarasach części mieszkaniowej. Tym samym zapewniliśmy również odseparowanie lokali usługowych i nowego placu miejskiego od apartamentów.
Jak przekonuje, dzięki temu projekt zachował oryginalną, zaproponowaną w konkursie architekturę, w tym rytmy otworów i wcięć w elewacjach. jeden z budynków udało się "obrócić" względem pozostałych.

Już nie miasto 15-minutowe, a miasto 5-minutowe



Inwestorzy podkreślają też, że aktualny projekt Skycity Gdynia (bo tak nazywa się inwestycja) wpisuje się w popularną koncepcję miasta 15-minutowego... a nawet 5-minutowego.

- Analizując tę lokalizację, szybko można zweryfikować, jak wiele miejsc, ważnych z punktu widzenia codziennego życia, znajduje się w sąsiedztwie. Możemy więc w tym przypadku mówić o idei miasta 5-minutowego - mówi Piotr Tarkowski, członek zarządu spółki deweloperskiej Allcon. - Projekt będzie sąsiadować z lasami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Urząd Miasta, ulica Świętojańska i prowadzący do morza powstały niedawno park Centralny znajdują się w odległości 5 minut spacerem od planowanej inwestycji. W bliskiej okolicy są również: centrum handlowe z kompleksem kinowym, klubem fitness oraz strefą foodhall, centra biurowe, miejskie centrum sportu, stacje SKM i PKM, przystanki autobusowe oraz liczne placówki edukacji.

Budowa Skycity Gdynia ruszy jeszcze w tym roku



Allcon posiada już prawomocne pozwolenie na budowę i zapowiada rozpoczęcie realizacji w IV kwartale tego roku.

W pierwszym etapie powstanie 17-kondygnacyjny budynek z 93 apartamentami i lokalami usługowymi przystosowanymi pod gastronomię.

W kolejnych etapach powstaną budynki mieszkalne 35- i 7-kondygnacyjne oraz budynek biurowy.

Przesuń aby
porównać


Średni metraż lokali w budynku wysokim wyniesie 70 m kw., czyli około 20 m kw. więcej niż w większości projektów realizowanych przez branżę deweloperską.



Mieszkania o mniejszych metrażach zaplanowano w odrębnym, 7-kondygnacyjnym budynku.

- Wydzielenie budynku dla inwestora szukającego mieszkania pod wynajem to rozwiązanie, które bardzo dobrze przyjęło się w innym naszym projekcie, Atrium Oliva w Gdańsku. Pozwoliło to odpowiedzieć na potrzeby różnych nabywców i pogodzić ich interesy, z korzyścią oraz szacunkiem dla wszystkich stron i przyszłych sąsiadów - mówi Tarkowski.

Władze Gdyni zadowolone z inwestycji



O samej inwestycji dobrze wypowiadają się też władze miasta.

- Skycity Gdynia to inwestycja niezwykle wyczekiwana. Część miasta położona po zachodniej stronie torów całkowicie zmieni swoje oblicze. Koncepcja wpisująca się w modernistyczny charakter Gdyni doskonale wypełni tkankę miejską i ma szansę stać się gdyńską wizytówką. Jej atutem jest na pewno bliskość ważnych dla życia ośrodków usługowych, edukacyjnych, sportowych, węzłów transportowych czy w końcu bliskość terenów rekreacyjnych - mówi Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.

Opinie (253) 5 zablokowanych

  • To czy wysoki budynek jest bliżej ulicy czy bliżej lasu, to w sumie mało istotne (1)

    O wiele ważniejsza jest realizacja części pomiędzy budynkami - o ile będzie ogólnodostępna.

    Polecam przepisy w Toronto (a raczej Ontario), które uwzględniają wiele czynników, o których niestety w Polsce się nie myśli.

    • 3 0

    • To przybliż bo nie będę po amerykańsku czytał

      • 0 0

  • Bylo pusto, nie, trzeba sprzedac (1)

    A deweloper postawi kolejnego molocha.

    • 5 2

    • Lepiej zostawic zdeptane pole i parking

      W centrum miasta. Wiadomo

      • 2 2

  • Piękne (5)

    Oby tylko nie świeciły pustkami. W większości takich inwestycji zazwyczaj mieszka kapitał. A możnaby drogą Wiednia oddać deweloperowi ziemię, dać ulgi finansowe i w zamian 30% losowych lokali zrobić komunalne. Oczywiście z mediami i czynszem w formie subskrypcji. Gdy lokator nie ma środków na koncie, to nie ma wody, ogrzewania i prądu.

    • 5 1

    • W Polsce prawo zabrania wyłączania wody (1)

      Natomiast prądu i ciepła nie.

      • 0 0

      • To niech mają media np godzinę na dobę, aż uregulują opłaty. To zdecydowaną większość niepłacących zmotywowałoby do regulowania opłat na czas.

        • 0 0

    • Maja byc duze mieszkania (2)

      Więc raczej nie opłaca się inwestycyjnie

      • 1 0

      • Duże mieszkanie dzielisz na 3 mniejsze (1)

        • 2 0

        • Tak

          Widziałem taką patodeweloperke w transatlantyku. Koleś kupił lokal i podzielił go na dwie klitki na wynajem.

          • 2 0

  • Inwestycja tej wielkosci wytworzy ogromne potoki samochodow

    • 7 0

  • I

    metr po 30 tys zł :)))

    • 4 0

  • No prosze!

    czyli w trojmiescie mozna zaprojektowac cos ladnego! Myslalem ,ze tu tylko makabryly a la Kozikowski.

    • 3 4

  • Brama Wrzeszcza 120 metrów po

    Zburzeniu Manhattanu. Razy 5 wież. Przypadek? A mieszkańcy za obwodnicę.

    • 3 0

  • Skycity 120m

    Rozumiem 220 albo 320...

    • 2 0

  • taaaaak

    zabetonujmy wszystko!!!!!!!!

    • 3 3

  • A kiedu utworzenie centrum Gdyni i wywalenie z tego centrum kierowczyków? Nigdy? (3)

    Może parkingi na plaży? Może asfalcik i przelotówka dla tirów?

    • 3 9

    • Siostro

      Pacjentka majaczy

      • 2 0

    • Musimy koniecznie przenieść wzorce z Hanoi.

      Dużo rowerów i ekologiczne budy, najlepiej z bambusa.

      • 1 1

    • a po co Gdyni centrum??!

      Skoro miasto ma.byc "pietnastominutowe", to przy 250k ludzi i takim uksztalowaniu terenu, nie ma sily aby istnialo takie cos, jak "centrum"...

      Co nie oznacza, ze ludzie nie beda sie przemieszczac. Bo gdzies chleb trzeba znalezc... Ale kogo w magistracie to obchodzi??! Obchodzi tylko, aby wplyw z PIT dotarl na czas...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane